Rozporządzenie 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2667/2000
z dnia 5 grudnia 2000 r.
w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pomoc dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii została zasadniczo zrealizowana na mocy rozporządzenia (WE) nr 1628/96(2) i rozporządzenia Rady (WE) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej(3).

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1628/96 ustanowiło Europejską Agencję Odbudowy.

(3) Rada przyjęła rozporządzenie (WE) nr 2666/2000(4), które określa jednolite ramy prawne dla pomocy Wspólnoty tym krajom oraz uchyla rozporządzenie (WE) nr 1628/96.

(4) Przepisy regulujące ustanowienie i działanie Europejskiej Agencji Odbudowy powinny zatem zostać dostosowane do postanowień rozporządzenia (WE) nr 2666/2000 oraz włączone do nowego rozporządzenia jak również w tym samym czasie należy przeprowadzić stosowne zmiany.

(5) Rada Europejska obradująca na szczycie w Feira w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. podkreśliła, że Europejska Agencja Odbudowy, jako organ wdrażający przyszły program CARDS powinna być w stanie wykorzystywać cały swój potencjał dla realizacji celów określonych na szczycie Rady Europejskiej w Kolonii, który odbył się w dniach 3 i 4 czerwca 1999 r.

(6) Traktat nie przewiduje dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia innych kompetencji, niż wymienione w art. 308,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1 1
1. 2
Komisja może przekazać Agencji następujące zadania:

i) realizacje pomocy wspólnotowej przewidzianej w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000 dla Serbii i Czarnogóry i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii;

ii) realizacje pomocy wspólnotowej przyjętej przez Komisję na podstawie innych dostępnych instrumentów dotyczących tych krajów. W takich przypadkach działanie to jest prowadzone zgodnie z przepisami zawartymi w stosownych rozporządzeniach a art. 2 ust. 1 lit. b) i c), art. 2 ust. 2, 3 i 4, art. 4 i art. 5 ust. 1 lit. a)-c) oraz lit. h) niniejszego rozporządzenia nie mają zastosowania.

2.
W tym celu ustanawia się Europejską Agencję Odbudowy, zwaną dalej "Agencją", której głównym zadaniem jest realizacja pomocy Wspólnoty, określona w ust. 1.
Artykuł  2
1.
Aby zrealizować cel ustanowiony w art. 1 akapit drugi, Agencja przeprowadza następujące zadania w ramach swoich uprawnień oraz zgodnie z decyzjami podjętymi przez Komisję:

a) zbieranie, analizowanie i przekazywanie Komisji informacji dotyczących:

i) zniszczeń, wymogów odbudowy oraz powrotu uchodźców i wysiedleńców oraz inicjatyw pokrewnych podejmowanych przez rządy, władze lokalne i regionalne oraz wspólnotę międzynarodową;

ii) pilnych potrzeb danych społeczności, z uwzględnieniem różnych wysiedleń ludności oraz możliwości powrotu wysiedleńców;

iii) sektorów priorytetowych oraz obszarów geograficznych wymagających pilnej pomocy ze strony wspólnoty międzynarodowej;

b) 3 przygotowanie projektów programów odbudowy Serbii i Czarnogóry i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii oraz powrotu uchodźców i wysiedleńców zgodnie z wytycznymi Komisji;

c) realizacja pomocy Wspólnoty, o której mowa w art. 1, jeśli to możliwe, we współpracy ze społecznością lokalną, a w razie potrzeby, poprzez korzystanie z usług podmiotów wybranych w drodze przetargu. Komisja może odpowiednio uczynić Agencję odpowiedzialną za wszelkie operacje wymagane dla wdrożenia programów określonych w lit. b), włączając w to:

i) formułowanie zakresu uprawnień;

ii) przygotowywanie i ocenę zaproszeń do składania ofert;

iii) podpisywanie umów;

iv) zawieranie porozumień finansowych;

v) przyznawanie umów, zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia;

vi) ocenę projektów programów określonych w lit. b);

vii) sprawdzanie wdrażania projektów programów określonych w lit. b);

viii) dokonywanie płatności.

2.
Rada Zarządzająca, o której mowa w art. 4 jest informowana o wykonaniu zadań wymienionych w ust. 1. W przypadku gdy jest to konieczne przyjmuje ona zalecenia, o których zostaje powiadomiona Komisja i które zostają poddane pod uwagę Komitetowi CARDS ustanowionemu na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000.
3.
Bez uszczerbku dla operacji współfinansowanych w ramach obowiązków powierzonych Agencji na mocy art. 1, Agencja może realizować programy odbudowy, programy przywrócenia społeczeństwa obywatelskiego oraz rządów prawa, a także programy przewidujące pomoc na powrót uchodźców i wysiedleńców, które Państwa Członkowskie i inni dawcy jej powierzą, między innymi w ramach uzgodnień dotyczących współpracy ustanowionych przez Komisję wraz z Bankiem Światowym, międzynarodowymi instytucjami finansowymi oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI).

Realizacja taka podlega następującym warunkom:

a) finansowanie musi być zapewniane w całości przez pozostałych dawców;

b) finansowanie musi pokrywać wszelkie związane z nią koszty administracyjne;

c) okres trwania finansowania musi być zgodny z ostatecznym terminem rozwiązania Agencji określonym w art. 14.

4.
Komisja może również powierzyć Agencji dalsze decyzje (włączając w to monitoring, ocenę i audyt) dotyczące pomocy dla Tymczasowej Misji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie (UNMIK) podjętej w ramach rozporządzenia (WE) nr 1080/2000(5).
5. 4
Komisja może powierzyć Agencji wykonywanie pomocy na rzecz stymulowania rozwoju gospodarczego tureckiej wspólnoty cypryjskiej na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 389/2006 z dnia 27 lutego 2006 r. ustanawiającego instrument wsparcia finansowego w celu stymulowania rozwoju gospodarczego tureckiej wspólnoty cypryjskiej i zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy(6).
Artykuł  3

Agencja posiada osobowość prawną. Agencja posiada w każdym z Państw Członkowskich najszerszą zdolność prawną przyznaną osobom prawnym w ramach ich systemów prawnych. Może ona, w szczególności nabywać oraz zbywać majątek ruchomy i nieruchomy oraz być stroną w postępowaniu sądowym. Agencja jest organizacją o charakterze niezarobkowym.

Agencja może ustanowić centra operacyjne o znacznym stopniu autonomii w sferze zarządzania.

Ogólne służby Agencji mieszczą się w jej siedzibie w Salonikach.

Artykuł  4
1.
Agencja posiada Radę Zarządzającą złożoną z jednego przedstawiciela z każdego z Państw Członkowskich oraz z dwóch przedstawicieli Komisji.
2.
Przedstawiciele Państw Członkowskich są mianowani przez odpowiednie Państwa Członkowskie z należytym uwzględnieniem doświadczenia oraz kwalifikacji istotnych w działaniach Agencji.
3.
Kadencja przedstawicieli wynosi trzydzieści miesięcy.
4.
Radzie Zarządzającej przewodniczy przedstawiciel Komisji. Przewodniczący nie posiada prawa głosu.
5.
EBI wyznacza obserwatora bez prawa głosu.
6.
Rada Zarządzająca przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
7.
Każdemu Przedstawicielowi Komisji i Państw Członkowskich zasiadającym w Radzie Zarządzającej przysługuje jeden głos.

Decyzje Rady Zarządzającej są przyjmowane większością dwóch trzecich głosów.

8.
Rada Zarządzająca jednogłośnie ustala zasady dotyczące języków używanych w pracach Agencji.
9.
Rada Zarządzająca jest zwoływana przez przewodniczącego w zależności od potrzeb, co najmniej raz na trzy miesiące. Rada Zarządzająca jest zwoływana również na wniosek dyrektora Agencji lub na wniosek przynajmniej zwykłej większości jej członków.
10. 5
Rada Zarządzająca jest informowana przez dyrektora o ramach strategicznych, programie wieloletnim oraz rocznym programie działania określonym w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000, który obejmuje pomoc Wspólnoty dla Serbii i Czarnogóry i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, a także wykaz projektów do wdrożenia.
11.
Dyrektor okresowo przedstawia Radzie Zarządzającej sprawozdanie na temat postępów we wdrożeniu projektów. Rada Zarządzająca może następnie przyjąć zalecenia dotyczące:

a) warunków wdrożenia i właściwej realizacji projektów;

b) możliwych dostosowań do projektów obecnie realizowanych;

c) oddzielnych projektów, które mogą być szczególnie wrażliwe.

12.
Dyrektor regularnie przedstawia Radzie Zarządzającej sprawozdanie z funkcjonowania i działań centrów operacyjnych ustanowionych zgodnie z art. 3. Rada Zarządzająca może przyjąć zalecenia w tym zakresie.
13.
Na wniosek dyrektora Rada Zarządzająca może podjąć decyzje w sprawie:

a) uzgodnień dla oceny wdrożenia oraz właściwej realizacji projektów;

b) wniosków dla programów wdrażanych przez pozostałych dawców, określonych w art. 2 ust. 3 w celu możliwego wdrożenia przez Agencję;

c) ustanowienia wieloletnich ram umownych wraz z tymczasowym organem odpowiedzialnym za administrowanie Kosowem, w celu realizacji pomocy Wspólnoty określonej w art. 1 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2666/2000;

d) tego, czy przedstawiciele krajów i organizacji delegujący wdrożenie swoich programów Agencji powinni być obecni w Radzie Zarządzającej jako obserwatorzy;

e) ustanowienia nowych centrów operacyjnych, zgodnie z art. 3 akapit drugi.

14. 6
Zarząd przyjmuje roczne sprawozdanie na temat działalności Agencji oraz przesyła je najpóźniej do dnia 15 czerwca do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i do Trybunału Obrachunkowego.
15. 7
Agencja przesyła corocznie do organu budżetowego informacje istotne dla przeprowadzenia procedur oceny.
Artykuł  5
1.
Dyrektor Agencji jest mianowany przez Radę Zarządzającą na wniosek Komisji na trzydziestomiesięczną kadencję. Kadencja może zostać zakończona w tym samym trybie.

Dyrektor jest odpowiedzialny za:

a) przygotowywanie projektu rocznego programu działania określonego w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2666/2000 oraz za jego wdrożenie;

b) przygotowywanie i organizację pracy Rady Zarządzającej oraz regularne jej informowanie;

c) informowanie Rady Zarządzającej o zaproszeniach do składania ofert, zamówieniach publicznych i umowach;

d) bieżące administrowanie Agencją;

e) 8 przygotowanie wstępnego preliminarza dochodów i wydatków Agencji, oraz wykonania budżetu Agencji;

f) przygotowywanie i publikację sprawozdań określonych w niniejszym rozporządzeniu;

g) wszelkie sprawy personalne;

h) wykonywanie decyzji Rady Zarządzającej oraz wytycznych ustanowionych dla działań Agencji.

2.
Dyrektor jest odpowiedzialny przed Radą Zarządzającą za swoje działania i uczestniczy w jej spotkaniach.
3.
Dyrektor jest przedstawicielem ustawowym Agencji.
4.
Dyrektor posiada uprawnienie organu właściwego do powoływania.
5.
Dyrektor przedstawia kwartalne sprawozdanie z działalności Parlamentowi Europejskiemu.
Artykuł  6
1.
Preliminarz przychodów i wydatków Agencji jest przygotowywany dla każdego roku finansowego, który odpowiada rokowi kalendarzowemu i jest on włączany do budżetu Agencji, który obejmuje wykaz etatów.
2.
Budżet Agencji powinien być zrównoważony w odniesieniu do przychodów i wydatków.
3.
Przychody Agencji obejmują, bez naruszenia pozostałych rodzajów przychodu, subwencję z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, płatności dokonane jako wynagrodzenia za wykonane usługi oraz finansowanie z innych źródeł.
4.
Budżet obejmuje także szczegółowe informacje na temat wszelkich funduszy udostępnianych przez same kraje otrzymujące pomoc z Agencji przeznaczoną na projekty.
Artykuł  7 9
1.
Każdego roku zarząd, na podstawie projektu przygotowanego przez dyrektora, opracowuje preliminarz dochodów i wydatków Agencji na następny rok budżetowy. Preliminarz ten, obejmujący projekt wykazu etatów, zostaje przekazany przez zarząd do Komisji najpóźniej do dnia 31 marca.
2.
Preliminarz zostaje przekazany przez Komisję do Parlamentu Europejskiego i Rady (zwanej dalej organem budżetowym), łącznie z wstępnym projektem budżetu ogólnego Unii Europejskiej.
3.
Komisja bada preliminarz, uwzględniając uzgodnione priorytety i ogólne wytyczne finansowe w zakresie pomocy wspólnotowej na cele odbudowy Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.

Na tej podstawie Komisja ustala, w proponowanych granicach łącznej kwoty udostępnianej na cele pomocy wspólnotowej dla Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, indykatywny roczny wkład do budżetu Agencji.

4.
Na podstawie preliminarza, Komisja wprowadza do wstępnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej, preliminarze, które uznaje za niezbędne, w zakresie wykazu etatów oraz kwotę dotacji stanowiącej obciążenie dla budżetu ogólnego, przedstawianego organowi budżetowemu zgodnie z art. 272 Traktatu.
5.
Organ budżetowy przyznaje środki na dotację dla Agencji.

Organ budżetowy przyjmuje wykaz etatów dla Agencji.

6.
Budżet Agencji zostaje przyjęty przez zarząd. Budżet staje się wiążący po ostatecznym przyjęciu budżetu ogólnego przez Unię Europejską. W miarę potrzeby, następuje jego odpowiednie dostosowanie.
7.
Zarząd, w możliwie krótkim terminie, notyfikuje organ budżetowy swój zamiar realizacji każdego projektu, który może powodować znaczące następstwa finansowe dla finansowania budżetu Agencji, w szczególności wszystkie projekty związane z nieruchomościami, takie jak najem lub nabycie budynków. Zarząd powiadamia o tym Komisję. W przypadku gdy oddział organu budżetowego notyfikował swój zamiar wydania opinii, przesyła on swoją opinię do zarządu w terminie sześciu tygodni od daty notyfikacji projektu.
8.
W celu zapewnienia przejrzystości budżetowej, w przychodach Agencji wykazuje się oddzielnie. środki ze źródeł innych niż ogólny budżet Unii Europejskiej. Po stronie wydatków, koszty administracyjne i osobowe oddziela się w sposób przejrzysty od kosztów operacyjnych ponoszonych w związku z programami określonymi w art. 2 ust. 3 tiret pierwsze.
Artykuł  8 10
1.
Dyrektor realizuje budżet Agencji.
2.
Najpóźniej do dnia 1 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Agencji przekazuje tymczasowe sprawozdanie finansowe księgowemu Komisji, łącznie ze sprawozdaniem w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Księgowy Komisji konsoliduje wstępne sprawozdania finansowe instytucji i organów zdecentralizowanych zgodnie z art. 128 ogólnego rozporządzenia finansowego.
3.
Najpóźniej do dnia 31 marca po zakończeniu każdego roku budżetowego, księgowy Komisji przesyła tymczasowe sprawozdanie finansowe Agencji do Trybunału Obrachunkowego, łącznie ze sprawozdaniem w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy. Sprawozdanie w zakresie zarządzania budżetem i finansami za dany rok budżetowy zostaje przekazane również do Parlamentu Europejskiego i Rady.
4.
Po otrzymaniu uwag Trybunału Obrachunkowego w sprawie wstępnego sprawozdania finansowego Agencji, na podstawie art. 129 ogólnego rozporządzenia finansowego, dyrektor, w ramach własnych kompetencji, opracowuje ostateczne sprawozdanie finansowe Agencji i przedstawia je zarządowi do zaopiniowania.
5.
Najpóźniej do dnia 1 lipca po zakończeniu każdego roku budżetowego, dyrektor przesyła ostateczne sprawozdanie finansowe do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komisji i Trybunału Obrachunkowego, łącznie z opinią zarządu.
6.
Zarząd wyraża opinię w sprawie ostatecznego sprawozdania finansowego Agencji.
7.
Ostateczne sprawozdanie finansowe jest publikowane.
8.
Dyrektor przesyła do Trybunału Obrachunkowego odpowiedź na uwagi tego Trybunału najpóźniej do dnia 30 września. Dyrektor przesyła tę odpowiedź również do zarządu.
9.
Dyrektor przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, na jego wniosek, wszelkie informacje wymagane z punktu widzenia sprawnego stosowania procedury udzielania absolutorium za omawiany rok budżetowy, ustanowionej w art. 146 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego.
10.
Parlament Europejski, na zalecenie Rady stanowiącej większością kwalifikowaną, do dnia 30 kwietnia roku N + 2, udziela dyrektorowi absolutorium z wykonania budżetu za rok N.
Artykuł  9 11

Zarząd przyjmuje zasady finansowe mające zastosowanie w odniesieniu do Agencji, po konsultacji z Komisją. Zasady te nie mogą odbiegać od rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(7), o ile nie są konkretnie wymagane dla działania Agencji i nie uzyskały uprzedniej zgody Komisji.

Artykuł  10

Personel Agencji podlega zasadom i przepisom mającym zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich. Rada Zarządzająca, w uzgodnieniu z Komisją przyjmuje niezbędne przepisy wykonawcze.

Personel Agencji jest złożony ze ściśle określonej liczby urzędników mianowanych lub oddelegowanych przez Komisję lub Państwa Członkowskie do wypełnienia obowiązków zarządzania. Pozostały personel jest złożony z innych pracowników zatrudnionych przez Agencję na okres ściśle ograniczony do jej wymogów.

Artykuł  11

Usługi tłumaczeniowe wymagane dla działania Agencji z reguły zapewnia Centrum Tłumaczeń dla organów Unii Europejskiej.

Artykuł  12

Rada Zarządzająca decyduje o przystąpieniu Agencji do Porozumienia Międzyinstytucjonalnego w sprawie wewnętrznych dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF). Rada Zarządzająca przyjmuje regulacje niezbędne dla prowadzenia dochodzeń wewnętrznych przez OLAF.

Decyzje finansowe oraz każdy wynikający z nich instrument wykonawczy lub umowa dotycząca realizacji wyraźnie określają, że Trybunał Obrachunkowy i OLAF mogą, w razie potrzeby, przeprowadzić kontrole na miejscu wobec beneficjentów funduszy Agencji oraz wobec pośredników, którzy dokonują ich dystrybucji.

Artykuł  13
1.
W zakresie odpowiedzialności umownej Agencji stosuje się przepisy prawa właściwego dla umowy.
2.
W przypadku odpowiedzialności pozaumownej Agencja, zgodnie z ogólnymi zasadami prawa Państw Członkowskich, naprawia wszelkie szkody wyrządzone przez Agencję lub jej urzędników w czasie wykonywania ich obowiązków.

Trybunał Sprawiedliwości jest właściwy dla sporów związanych z roszczeniami o odszkodowanie z tytułu powstałych szkód.

3.
Odpowiedzialność osobista pracowników wobec Agencji jest regulowana przez odpowiednie zapisy mające zastosowanie do personelu Agencji.
Artykuł  13a 12
1.
Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(8) stosuje się do dokumentów posiadanych przez Agencję.
2.
Zarząd przyjmie uzgodnienia dotyczące rozporządzenia wykonawczego (WE) nr 1049/2001 w ciągu sześciu miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia Rady (WE) nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy(9).
3.
Decyzje podejmowane przez Agencję na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą stanowić podstawę skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich lub wszczęcia postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości, na warunkach określonych w art. 195 i 230 Traktatu.
Artykuł  14 13

Do dnia 31 grudnia 2005 r. Komisja złoży Radzie sprawozdanie o przyszłości mandatu Agencji. Wszelkie propozycje rozszerzenia mandatu Agencji poza 31 grudnia 2006 r. należy złożyć Radzie przez Komisję do dnia 31 marca 2006 r.

Artykuł  15 14

Komisja może powierzyć Agencji wykonanie pomocy wspólnotowej ustalonej dla Serbii i Czarnogóry oraz Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii na mocy rozporządzenia (WE) nr 1628/96.

Artykuł  16 15

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2000 r.

W imieniu Rady
C. PIERRET
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana 15.11.2000 (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2454/1999 r. (Dz.U. L 299 z 20.11.1999, str. 1).

(3) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68).

(4) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 1.

(5) Dz.U. L 122 z 24.5.2000, str. 27.

(6) Dz.U. L 65 z 7.3.2006, str. 5.

(7) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 72. Sprostowanie w Dz.U. L 2 z 7.1.2003, str. 39.

(8) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(9) Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 16.

1 Art. 1 zmieniony przez art. 2 pkt 1 rozporządzenia nr 2415/2001 z dnia 10 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.327.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2001 r.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2068/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.358.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2004 r.
3 Art. 2 ust. 1 lit. b):

- zmieniona przez art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 2415/2001 z dnia 10 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.327.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2001 r.

- zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2068/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.358.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2004 r.

4 Art. 2 ust. 5 dodany przez art. 6 rozporządzenia nr 389/2006 z dnia 27 lutego 2006 r. ustanawiającego instrument wsparcia finansowego w celu stymulowania rozwoju gospodarczego tureckiej wspólnoty cypryjskiej i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy (Dz.U.UE.L.06.65.5) z dniem 10 marca 2006 r.
5 Art. 4 ust. 10:

- zmieniony przez art. 2 pkt 3 rozporządzenia nr 2415/2001 z dnia 10 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.327.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2068/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.358.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2004 r.

6 Art. 4 ust. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
7 Art. 4 ust. 15 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
8 Art. 5 ust. 1 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
9 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
10 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
11 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
12 Art. 13a dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1646/2003 z dnia 18 czerwca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.245.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2003 r.
13 Art. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2068/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.358.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2004 r.
14 Art. 15:

- zmieniony przez art. 2 pkt. 6 rozporządzenia nr 2415/2001 z dnia 10 grudnia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.327.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 grudnia 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2068/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.358.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2004 r.

15 Art. 16:

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2068/2004 z dnia 29 listopada 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.358.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 grudnia 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1756/2006 z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.332.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.306.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2667/2000 w sprawie Europejskiej Agencji Odbudowy
Data aktu: 05/12/2000
Data ogłoszenia: 07/12/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2000