Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 listopada 2000 r.
w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 3179)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/709/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego (1), w szczególności jej art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 13 grudnia 1999 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego.

(2) Załącznik III do dyrektywy 1999/93/WE zawiera wymagania dla bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu. Zgodnie z art. 3 ust. 4 tej dyrektywy zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III jest ustalana przez właściwe instytucje publiczne lub prywatne wyznaczone przez Państwa Członkowskie, a Komisja ustanawia kryteria obowiązujące Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy dany organ powinien zostać powołany do przeprowadzania takich ocen zgodności.

(3) Ustanawianie powyższych kryteriów przez Komisję musi odbywać się po konsultacji z Komitetem ds. Podpisu Elektronicznego ustanowionym na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 1999/93/WE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podpisu Elektronicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest ustanowienie kryteriów obowiązujących Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy organ krajowy powinien zostać wyznaczony jako odpowiedzialny za ocenę zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu.

Artykuł 2

W przypadku gdy wyznaczony organ jest częścią organizacji zaangażowanej w działalność inną niż ocena zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE musi on być wyraźnie określony w ramach tej organizacji. Konieczne jest jasne rozróżnienie między różnymi formami działalności.

Artykuł  3

Organ i jego personel nie mogą angażować się w żadną działalność, która może kolidować z niezawisłością wydawanych przez niego opinii oraz uczciwością związaną z powierzonym mu zadaniem. Organ taki musi być w szczególności niezależny od zaangażowanych stron. Z tego względu organ ten, osoba nim kierująca i pracownicy odpowiedzialni za przeprowadzanie oceny zgodności nie mogą być projektantami, producentami, dostawcami ani instalatorami bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani dostawcami usług certyfikacji wydającymi zaświadczenia dla ludności, ani upoważnionymi przedstawicielami żadnej z wymienionych stron.

Ponadto muszą być oni niezależni finansowo i nie wolno im się bezpośrednio zaangażować w projektowanie, konstrukcję, wprowadzanie do obrotu ani obsługę bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani też reprezentować stron zaangażowanych w taką działalność. Nie wyklucza to możliwości wymiany informacji technicznej między producentem i wyznaczonym organem.

Artykuł 4

Organ i jego personel muszą być w stanie ustalać zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE z dużą dozą uczciwości zawodowej, rzetelności i wystarczających kompetencji technicznych.

Artykuł  5

Wyznaczony organ musi być przejrzysty w swoich działaniach dotyczących oceny zgodności i odnotowywać wszelkie istotne informacje dotyczące owych działań. Wszystkie zainteresowane strony muszą mieć dostęp do usług świadczonych przez organ. Procedury, na których opiera się działalność organu, muszą być wykonywane w sposób niedyskryminacyjny.

Artykuł 6

Wyznaczony organ musi mieć do swojej dyspozycji niezbędny personel i udogodnienia umożliwiające mu poprawne i szybkie wykonywanie obowiązków technicznych i administracyjnych związanych z zadaniem, do którego został wyznaczony.

Artykuł  7

Personel odpowiedzialny za ocenę zgodności musi posiadać:

– gruntowne przeszkolenie techniczne i zawodowe, w szczególności w dziedzinie technologii podpisu elektronicznego i związanych z tym aspektów bezpieczeństwa w technologiach informatycznych,

– wystarczającą wiedzę na temat wymagań ocen zgodności, które przeprowadza, oraz stosowne doświadczenie do przeprowadzania takich ocen.

Artykuł 8

Gwarantuje się bezstronność pracowników. Ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od liczby przeprowadzonych ocen, zgodności ani też od wyników takich ocen zgodności.

Artykuł  9

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami w celu pokrycia zobowiązań wynikających z jego działalności, na przykład poprzez uzyskanie odpowiedniego ubezpieczenia.

Artykuł 10

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami, aby zagwarantować poufność informacji uzyskanych w trakcie wykonywania swoich zadań zgodnie z dyrektywą 1999/93/WE lub wszelkimi innymi przepisami prawa krajowego nadającymi im moc obowiązującą, z wyjątkiem sytuacji, gdy chodzi o właściwe władze wyznaczającego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  11

W przypadku gdy wyznaczony organ ustala, że część ocen zgodności jest przeprowadzana przez stronę trzecią, musi zagwarantować i być w stanie wykazać, że owa trzecia strona jest wystarczająco kompetentna, aby świadczyć daną usługę. Wyznaczony organ musi przyjąć pełną odpowiedzialność za pracę wykonaną na mocy tych ustaleń. Ostateczna decyzja pozostaje w gestii wyznaczonego organu.

Artykuł 12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.289.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego
Data aktu: 06/11/2000
Data ogłoszenia: 16/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970