Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 6 listopada 2000 r.
w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego

(notyfikowana jako dokument nr C(2000) 3179)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2000/709/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 1999 r. w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego (1), w szczególności jej art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 13 grudnia 1999 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły dyrektywę 1999/93/WE w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego.

(2) Załącznik III do dyrektywy 1999/93/WE zawiera wymagania dla bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu. Zgodnie z art. 3 ust. 4 tej dyrektywy zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III jest ustalana przez właściwe instytucje publiczne lub prywatne wyznaczone przez Państwa Członkowskie, a Komisja ustanawia kryteria obowiązujące Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy dany organ powinien zostać powołany do przeprowadzania takich ocen zgodności.

(3) Ustanawianie powyższych kryteriów przez Komisję musi odbywać się po konsultacji z Komitetem ds. Podpisu Elektronicznego ustanowionym na mocy art. 9 ust. 1 dyrektywy 1999/93/WE.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podpisu Elektronicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest ustanowienie kryteriów obowiązujących Państwa Członkowskie w celu ustalenia, czy organ krajowy powinien zostać wyznaczony jako odpowiedzialny za ocenę zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu.

Artykuł 2

W przypadku gdy wyznaczony organ jest częścią organizacji zaangażowanej w działalność inną niż ocena zgodności bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE musi on być wyraźnie określony w ramach tej organizacji. Konieczne jest jasne rozróżnienie między różnymi formami działalności.

Artykuł  3

Organ i jego personel nie mogą angażować się w żadną działalność, która może kolidować z niezawisłością wydawanych przez niego opinii oraz uczciwością związaną z powierzonym mu zadaniem. Organ taki musi być w szczególności niezależny od zaangażowanych stron. Z tego względu organ ten, osoba nim kierująca i pracownicy odpowiedzialni za przeprowadzanie oceny zgodności nie mogą być projektantami, producentami, dostawcami ani instalatorami bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani dostawcami usług certyfikacji wydającymi zaświadczenia dla ludności, ani upoważnionymi przedstawicielami żadnej z wymienionych stron.

Ponadto muszą być oni niezależni finansowo i nie wolno im się bezpośrednio zaangażować w projektowanie, konstrukcję, wprowadzanie do obrotu ani obsługę bezpiecznych urządzeń do składania podpisu, ani też reprezentować stron zaangażowanych w taką działalność. Nie wyklucza to możliwości wymiany informacji technicznej między producentem i wyznaczonym organem.

Artykuł 4

Organ i jego personel muszą być w stanie ustalać zgodność bezpiecznych urządzeń do składania podpisu z wymaganiami ustanowionymi w załączniku III do dyrektywy 1999/93/WE z dużą dozą uczciwości zawodowej, rzetelności i wystarczających kompetencji technicznych.

Artykuł  5

Wyznaczony organ musi być przejrzysty w swoich działaniach dotyczących oceny zgodności i odnotowywać wszelkie istotne informacje dotyczące owych działań. Wszystkie zainteresowane strony muszą mieć dostęp do usług świadczonych przez organ. Procedury, na których opiera się działalność organu, muszą być wykonywane w sposób niedyskryminacyjny.

Artykuł 6

Wyznaczony organ musi mieć do swojej dyspozycji niezbędny personel i udogodnienia umożliwiające mu poprawne i szybkie wykonywanie obowiązków technicznych i administracyjnych związanych z zadaniem, do którego został wyznaczony.

Artykuł  7

Personel odpowiedzialny za ocenę zgodności musi posiadać:

– gruntowne przeszkolenie techniczne i zawodowe, w szczególności w dziedzinie technologii podpisu elektronicznego i związanych z tym aspektów bezpieczeństwa w technologiach informatycznych,

– wystarczającą wiedzę na temat wymagań ocen zgodności, które przeprowadza, oraz stosowne doświadczenie do przeprowadzania takich ocen.

Artykuł 8

Gwarantuje się bezstronność pracowników. Ich wynagrodzenie nie jest uzależnione od liczby przeprowadzonych ocen, zgodności ani też od wyników takich ocen zgodności.

Artykuł  9

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami w celu pokrycia zobowiązań wynikających z jego działalności, na przykład poprzez uzyskanie odpowiedniego ubezpieczenia.

Artykuł 10

Organ musi dysponować stosownymi uzgodnieniami, aby zagwarantować poufność informacji uzyskanych w trakcie wykonywania swoich zadań zgodnie z dyrektywą 1999/93/WE lub wszelkimi innymi przepisami prawa krajowego nadającymi im moc obowiązującą, z wyjątkiem sytuacji, gdy chodzi o właściwe władze wyznaczającego Państwa Członkowskiego.

Artykuł  11

W przypadku gdy wyznaczony organ ustala, że część ocen zgodności jest przeprowadzana przez stronę trzecią, musi zagwarantować i być w stanie wykazać, że owa trzecia strona jest wystarczająco kompetentna, aby świadczyć daną usługę. Wyznaczony organ musi przyjąć pełną odpowiedzialność za pracę wykonaną na mocy tych ustaleń. Ostateczna decyzja pozostaje w gestii wyznaczonego organu.

Artykuł 12

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 13 z 19.1.2000, str. 12.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.289.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/709/WE w sprawie minimalnych kryteriów jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przez Państwa Członkowskie przy wyznaczaniu organów zgodnie z art. 3 ust. 4 dyrektywy 1999/93/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowych ram w zakresie podpisu elektronicznego
Data aktu: 06/11/2000
Data ogłoszenia: 16/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/11/2000