Decyzja 2000/96/WE w sprawie stopniowego obejmowania chorób zakaźnych siecią wspólnotową zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 grudnia 1999 r.
w sprawie stopniowego obejmowania chorób zakaźnych siecią wspólnotową zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 4015)

(2000/96/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lutego 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 1998 r. ustanawiającą sieć nadzoru i kontroli epidemiologicznej chorób zakaźnych we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 3 lit. a)-e),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE, na poziomie wspólnotowym ma zostać utworzona sieć w celu wspierania współpracy i koordynacji między Państwami Członkowskimi, przy wsparciu Komisji, mając na uwadze lepsze zapobieganie i zwalczanie we Wspólnocie niektórych kategorii chorób zakaźnych, wymienionych w Załączniku do tej decyzji. Sieć ma być wykorzystywana do nadzoru epidemiologicznego tych chorób oraz do stworzenia systemu wczesnego ostrzegania i reagowania.

(2) W zakresie nadzoru epidemiologicznego, sieć zostanie utworzona dzięki stałej, dwustronnej łączności z wykorzystaniem wszystkich właściwych środków technicznych między Komisją a tymi strukturami i/lub organami, które, na poziomie każdego Państwa Członkowskiego i w ramach odpowiedzialności tego Państwa Członkowskiego, są właściwe na szczeblu krajowym i są odpowiedzialne za zbieranie informacji dotyczących nadzoru epidemiologicznego chorób zakaźnych.

(3) Wybór chorób i zagadnień związanych ze zdrowiem, objętych nadzorem epidemiologicznym na poziomie wspólnotowym, powinien odzwierciedlać bieżące potrzeby we Wspólnocie, w szczególności wartość dodaną nadzoru na poziomie wspólnotowym.

(4) Wykaz chorób i zagadnień związanych ze zdrowiem, objętych nadzorem, powinien odzwierciedlać zmiany w rozprzestrzenianiu się danej choroby oraz pojawianie się nowych chorób zakaźnych zagrażających zdrowiu publicznemu.

(5) Komisja powinna wyposażyć sieć wspólnotową w odpowiednie narzędzia informacyjne zapewniając spójność i zgodność z odpowiednimi programami i inicjatywami wspólnotowymi.

(6) Niniejszą decyzję powinno się stosować bez uszczerbku dla dyrektywy Rady 92/117/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. dotyczącej środków ochrony przed określonymi chorobami odzwierzęcymi i odzwierzęcymi czynnikami chorobotwórczymi u zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego, w celu zapobieżenia zakażeniom i zatruciom przenoszonym przez żywność(2), zmienionej dyrektywą 1999/72/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3).

(7) Niniejsza decyzja powinna ułatwić integrację sieci wspólnotowej ustanowionej zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE z innymi sieciami szybkiego ostrzegania ustanowionymi na poziomie krajowym lub wspólnotowym w celu objęcia chorób i zagadnień związanych ze zdrowiem systemem wczesnego ostrzegania i reagowania. W celu wykonania niniejszej decyzji sieć wspólnotowa powinna zatem funkcjonować z wykorzystaniem systemu nadzoru medycznego chorób zakaźnych w ramach europejskiej sieci informacyjnej zdrowia publicznego (Euphin-HSSCD), składającego się z trzech elementów:

a) systemu wczesnego ostrzegania i reagowania obejmującego sprawozdania w sprawie określonych zagrożeń dla społeczeństwa, przekazywane przez właściwe organy zajmujące się zdrowiem publicznym w każdym Państwie Członkowskim odpowiedzialne za określenie środków, które mogą być wymagane dla ochrony zdrowia publicznego;

b) wymiany informacji między akredytowanymi strukturami a organami Państw Członkowskich zajmującymi się zdrowiem publicznym;

c) szczególnych sieci zajmujących się chorobami wyznaczonymi do nadzoru epidemiologicznego między akredytowanymi strukturami a organami Państw Członkowskich.

(8) Rozwój nowych użytecznych technologii powinien być regularnie monitorowany i wzięty pod uwagę w celu poprawy elektronicznej wymiany informacji.

(9) Ze względów logistycznych nie wszystkie choroby zakaźne i szczególne zagadnienia związane ze zdrowiem wyznaczone do nadzoru epidemiologicznego mogą zostać niezwłocznie objęte odpowiednimi uzgodnieniami dotyczącymi sieci nadzoru. Niemniej jednak, aby sieć wspólnotowa mogła rozpocząć działanie i zdobywanie doświadczenia, właściwe organy Państw Członkowskich powinny rozpowszechniać w niej istotne informacje znajdujące się w ich posiadaniu.

10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 7 decyzji nr 2119/98/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Choroby zakaźne oraz szczególne zagadnienia związane ze zdrowiem, które mają być objęte nadzorem epidemiologicznym w sieci wspólnotowej zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE, są wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji. Nadzór jest prowadzony w sposób efektywny pod względem kosztów, uwzględniając rodzaj choroby, istniejące sieci oraz wspólnotową wartość dodaną.

Artykuł  2

Kryteria wyboru chorób oraz szczególnych zagadnień związanych ze zdrowiem, które zostaną objęte nadzorem epidemiologicznym w ramach sieci wspólnotowej są wymienione w załączniku II.

Artykuł  3

Do celów technicznego wykonania niniejszej decyzji, sieć wspólnotowa funkcjonuje początkowo z wykorzystaniem systemu nadzoru medycznego chorób zakaźnych w ramach europejskiej sieci informacyjnej zdrowia publicznego (Euphin-HSSCD).

Artykuł  4 1
1.
Sieć wspólnotowa zostaje uruchomiona poprzez zmianę i właściwe zintegrowanie istniejących sieci nadzoru wspieranych przez Wspólnotę oraz budowę nowych sieci dla chorób nieobjętych jeszcze sieciami nadzoru. Jeżeli niewielka liczba przypadków danej choroby nie pozwala na stworzenie wydzielonej sieci nadzoru dla tej choroby, to informacje dotyczące nadzoru są udostępniane w sieci wspólnotowej na zasadzie sprawozdań dotyczących przypadków choroby.
2. 2
Państwa Członkowskie określają, przez swoje wyznaczone struktury i/lub organy, punkty kontaktowe dla każdej z wyspecjalizowanych sieci nadzoru, wyznaczonych, aby były ich krajowymi przedstawicielami w dostarczaniu danych i informacji zgodnie z art. 3 i 4 decyzji nr 2119/98/WE.

Każda wyspecjalizowana sieć nadzoru będzie zbierać stosowne dane i informacje, zapewniać koordynację w ramach jej struktury oraz bezzwłocznie przekazywać je sieci wspólnotowej.

Wyspecjalizowana sieć nadzoru dostarczy sieci wspólnotowej również swoje procedury działania odnoszące się przynajmniej do zagadnień wymienionych w załączniku III

Artykuł  5

Definicje przypadków, charakter i rodzaj zbieranych i przekazywanych danych oraz odpowiednie metody nadzoru epidemiologicznego i mikrobiologicznego są określane dla każdej poszczególnej sieci nadzoru zintegrowanej z siecią wspólnotową lub dla niej stworzonej. Definicje przypadków i metody nadzoru określa się również dla chorób, o których informacje są udzielane jedynie za pomocą sprawozdań dotyczących przypadków choroby.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie rozpowszechniają w sieci wspólnotowej odpowiednie informacje znajdujące się w ich posiadaniu zebrane przez ich krajowe systemy nadzoru i dotyczące chorób zakaźnych lub szczególnych zagadnień związanych ze zdrowiem wybranych do nadzoru epidemiologicznego, nieobjętych jeszcze uzgodnieniami dotyczącymi wyspecjalizowanej wspólnotowej sieci nadzoru.

Artykuł  7

Istotne informacje dotyczące chorób zakaźnych niewymienionych w załączniku I są rozpowszechniane przez sieć wspólnotową zgodnie z art. 4 decyzji nr 2119/98/WE w każdym przypadku, gdy jest to uznane za konieczne w celu ochrony zdrowia publicznego we Wspólnocie.

Artykuł  8

W przypadku gdy odpowiednie sieci nadzoru są wprowadzone dla chorób odzwierzęcych, dla których nadzór nad przypadkami występującymi u ludzi jest wymagany na podstawie dyrektywy 92/117/EWG, to nadzór taki przeprowadza się zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE, a dane wymagane do wykonania dyrektywy 92/117/WE są w pełni udostępnione. W tym celu definicje przypadków i metody nadzoru chorób ludzkich określa się, jeżeli to możliwe w taki sposób, że zebrane dane służą również do wykonania dyrektywy 92/117/WE.

Artykuł  9

Właściwe organy Państw Członkowskich powiadamiają Komisję o innych chorobach i szczególnych zagadnieniach związanych ze zdrowiem, dla których nadzór epidemiologiczny na poziomie wspólnotowym jest stopniowo wprowadzany na podstawie kryteriów wymienionych w załączniku II.

Artykuł  10

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2000 r.

Artykuł  11

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 grudnia 1999 r.

W imieniu Komisji

David BYRNE

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 3.10.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 38.

(3) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 12.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  3 1. CHOROBY ZAKAŹNE ORAZ SZCZEGÓLNE ZAGADNIENIA ZWIĄZANE ZE ZDROWIEM, KTÓRE MAJĄ BYĆ STOPNIOWO OBJĘTE SIECIĄ WSPÓLNOTOWĄ ZGODNIE Z POSTANOWIENIAMI ART. 1

1.1. Dla chorób zakaźnych i szczególnych zagadnień związanych ze zdrowiem wymienionych w niniejszym załączniku nadzór epidemiologiczny w sieci wspólnotowej ma być przeprowadzany przez znormalizowane gromadzenie i analizę danych w sposób, który ma zostać ustalony dla każdej choroby zakaźnej i każdego szczególnego zagadnienia związanego ze zdrowiem w chwili utworzenia szczególnej sieci nadzoru.

2. CHOROBY

2.1. Choroby, którym zapobiega szczepienie

Błonica

Zakażenie pałeczkami Haemophilus influenza grupy B

Grypa, w tym grypa A(H1N1)

Odra

Świnka

Krztusiec

Zapalenie istoty szarej rdzenia

Różyczka

Ospa

Tężec

2.2. Choroby przenoszone drogą płciową

Zakażenie chlamydiami

Zakażenie gonokokowe

Zakażenie HIV

Kiła

2.3. Wirusowe zapalenie wątroby

Zapalenie wątroby typu A

Zapalenie wątroby typu B

Zapalenie wątroby typu C

2.4. Choroby przenoszone przez pokarm i wodę oraz choroby pochodzenia środowiskowego

Wąglik

Zatrucie jadem kiełbasianym

Kampylobakterioza

Kryptosporydioza

Lamblioza

Zakażenie enterokrwotocznymi szczepami E. coli

Leptospiroza

Listerioza

Salmoneloza

Czerwonka bakteryjna

Toksoplazmoza

Włośnica

Jersinioza

2.5. Inne choroby

2.5.1. Choroby przenoszone przez czynniki nietypowe

Pasażowalne encefalopatie gąbczaste, odmiany choroby Creutzfeldta-Jakoba

2.5.2. Choroby przenoszone przez powietrze

Legioneloza

Zakażenie meningokokowe

Zakażenie pneumokokowe

Gruźlica

Zespół ostrej niewydolności oddechowej (SARS)

2.5.3. Choroby odzwierzęce (inne niż wymienione w ppkt 2.4)

Bruceloza

Bąblowica

Wścieklizna

Gorączka Q

Tularemia

Ptasia grypa u ludzi

Zakażenie wirusem zachodniego Nilu

2.5.4. Groźne choroby tropikalne

Cholera

Malaria

Dżuma

Wirusowe gorączki krwotoczne

2.5.5. Wektorowe choroby zakaźne

Kleszczowe zapalenie mózgu (KZM)

3. SZCZEGÓLNE ZAGADNIENIA ZWIĄZANE ZE ZDROWIEM

3.1. Zakażenie szpitalne

3.2. Oporność na środki przeciwdrobnoustrojowe

ZAŁĄCZNIK  II

 Kryteria wyboru chorób zakaźnych obszarów specjalnych, które zostaną objęte nadzorem epidemiologicznym w ramach sieci

1. Choroby, które powodują, lub też mogą spowodować, znaczną zachorowalność i/lub śmiertelność na terytorium Wspólnoty, szczególnie jeżeli zapobieganie chorobom wymaga koordynacji w skali globalnej.

2. Choroby, w odniesieniu do których wymiana informacji może zapewnić wczesne ostrzeganie przed zagrożeniami zdrowia publicznego.

3. Rzadkie i groźne choroby, które nie byłyby rozpoznane na poziomie krajowym, a zebranie danych pozwoliłoby na wysunięcie hipotezy na podstawie szerszej bazy danych.

4. Choroby, w odniesieniu do których skuteczne środki zapobiegawcze są możliwe wraz z postępem ochrony zdrowia.

5. Choroby, w odniesieniu do których porównanie przez Państwa Członkowskie przyczyniłoby się do oceny programów krajowych i wspólnotowych.

ZAŁĄCZNIK  III

  4 ZAGADNIENIA, DO KTÓRYCH ODNOSZĄ SIĘ PROCEDURY DZIAŁANIA WYSPECJALIZOWANYCH SIECI NADZORU, KTÓRE MAJĄ ZOSTAĆ PRZEDŁOŻONE SIECI WSPÓLNOTOWEJ, ZGODNIE Z POSTANOWIENIAMI ART. 4.2

1. Struktury koordynacyjne i proces podejmowania decyzji.

2. Administrowanie zarządzaniem projektów i nadzór.

3. Definicje przypadków, charakter i rodzaj danych, które mają być zbierane.

4. Zarządzanie danymi i ich ochrona, wraz z dostępem do danych i poufnością.

5. Sposoby zapewniania porównywalności i zgodności danych (wymogi jakości i poprawności danych).

6. Właściwe środki techniczne i procedury, przez które dane mają być upowszechniane oraz analizowane na poziomie wspólnotowym (upowszechnianie danych i sprawozdawczość).

7. Proponowane działanie dotyczące zdrowia publicznego, procedury kontroli zakażeń oraz procedury laboratoryjne.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2003/542/WE z dnia 17 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.185.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2009/312/WE z dnia 2 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.91.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Załącznik I:

-zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2003/534/WE z dnia 17 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.184.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2003/542/WE z dnia 17 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.185.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2007/875/WE z dnia 18 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.344.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2009/312/WE z dnia 2 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.91.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2009/539/WE z dnia 10 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.180.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/492/UE z dnia 3 września 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.239.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

4 Załącznik III dodanyprzez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2003/542/WE z dnia 17 lipca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.185.55) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.28.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/96/WE w sprawie stopniowego obejmowania chorób zakaźnych siecią wspólnotową zgodnie z decyzją nr 2119/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 22/12/1999
Data ogłoszenia: 03/02/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/12/1999, 01/01/2000