uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 56 i 58,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Ogólne zasady dotyczące wina gatunkowego produkowanego w określonych regionach (psr) ustanowione są w tytule VI rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 oraz w kilku załącznikach do niego. Zasady te powinny zostać uzupełnione przepisami wykonawczymi, a rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1698/70(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 986/89(3), (EWG) nr 2236/73(4), (EWG) nr 2082/74(5), ostatnio zmienione Aktem dotyczącym warunków przystąpienia Republiki Greckiej oraz dostosowań w Traktatach(6) oraz (EWG) nr 2903/79(7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 418/86(8), które regulowały tę kwestię wcześniej, powinny zostać uchylone.
(2) Zasady te były wcześniej rozproszone w wielu rozporządzeniach Wspólnoty. W interesie podmiotów gospodarczych we Wspólnocie i władz odpowiedzialnych za stosowanie reguł wspólnotowych należałoby zestawić wszystkie te przepisy w jednym rozporządzeniu.
(3) Rozporządzenie to powinno zawierać aktualnie obowiązujące przepisy dostosowane do nowych wymogów zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 1493/1999. Powinno ono być również prostsze i bardziej spójne oraz zapewniać całkowite objęcie tematu, co oznacza, że pewne luki muszą zostać wypełnione. Dodatkowo, niektóre zasady powinny zostać zredagowane bardziej szczegółowo, tak, by zapewniać większą pewność prawną przy ich stosowaniu.
(4) Należy sprecyzować, że niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla przepisów szczególnych ustanowionych w innych obszarach.
(5) Załącznik VI do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 zawiera szereg wykazów win gatunkowych psr. Wykazy te muszą zostać uporządkowane.
(6) Załącznik VI ust. 3 do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 wymaga od producenta w Państwie Członkowskim przeprowadzania systematycznych testów organoleptycznych dla każdego wina gatunkowego psr produkowanego na jego terytorium.
(7) Zadanie porównywania wyników testów z ustalonymi specyfikacjami i przeprowadzania testów organoleptycznych należy powierzyć wydziałom inspekcji.
(8) Powinien istnieć przepis dotyczący sposobu wykorzystywania wina nadającego się do wytwarzania win gatunkowych psr, które nie są akceptowane przez poszczególne wydziały jako wina gatunkowe psr.
(9) Komisja powinna być informowana o środkach podejmowanych przez Państwa Członkowskie oraz o sposobie ich stosowania.
(10) Na podstawie art. 56 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, wartość win gatunkowych psr można obniżyć w fazie obrotu tylko w niektórych okolicznościach. Należy ściśle określić te okoliczności i sposoby wykorzystania win gatunkowych psr zakwalifikowanych w wyniku tego do niższej wartości, podobnie jak warunki dla takiego wykorzystania. Należy wyznaczyć właściwe władze uprawnione do obniżania wartości win.
(11) Aby uniknąć zakłócania konkurencji, wino gatunkowe psr o obniżonej ocenie wartości nie może być sprzedawane przy wykorzystaniu nazwy podobnej do nazwy, której nie można już nadawać. Do celów monitorowania niezakłóconego funkcjonowania systemu, rejestry przepływu zapasów muszą zawierać odpowiednie zapisy dotyczące faktu obniżenia wartości.
(12) Aby umożliwić Komisji monitorowanie stosowania przez właściwe władze Państwa Członkowskiego przepisów dotyczących obniżania wartości dla win gatunkowych psr, Państwa Członkowskie powinny zgłaszać Komisji co roku ilości wina gatunkowego psr, któremu na ich terytorium obniżono wartość.
(13) Obniżenie wartości wina gatunkowego psr na terytorium Państwa Członkowskiego innego niż to, z którego to wino pochodzi, powinno być dokonywane przez właściwy organ Państwa Członkowskiego pochodzenia. W tym celu, należy zapewnić bezpośrednią współpracę między organami odpowiedzialnymi w Państwach Członkowskich za nadzorowanie produkcji i obrotu winami gatunkowymi psr oraz określić zasady takiej współpracy. Jednakże, w celu uproszczenia zadań administracyjnych Państw Członkowskich, właściwy organ Państwa Członkowskiego posiadającego na swym terytorium pewną niewielką ilość danego wina gatunkowego psr, powinien mieć możliwość obniżenia we własnym zakresie kategorii gatunkowej w odniesieniu do tej ilości.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 2000 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.
(2) Dz.U. L 190 z 26.8.1970, str. 4.
(3) Dz.U. L 106 z 18.4.1989, str. 1.
(4) Dz.U. L 229 z 17.8.1973, str. 26.
(5) Dz.U. L 217 z 8.8.1974, str. 14.
(6) Dz.U. L 291 z 19.11.1979, str. 80.
(7) Dz.U. L 326 z 22.12.1979, str. 14.
(8) Dz.U. L 48 z 26.2.1986, str. 8.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.185.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1607/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, w szczególności tytułu odnoszącego się do wina gatunkowego produkowanego w określonych regionach |
| Data aktu: | 24/07/2000 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/07/2000, 01/08/2000 |