uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji (1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3760/92 z dnia 20 grudnia 1992 r. ustanawiające wspólnotowy system rybołówstwa i akwakultury (3) wprowadza regularną ocenę sytuacji w zakresie zasobów połowowych oraz jej gospodarczych implikacji przez Komitet Naukowo-Techniczny i Gospodarczy Rybołówstwa (zwane dalej KNTGR).
(2) Kodeks Prowadzenia Odpowiedzialnego Rybołówstwa Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa oraz Porozumienie dotyczące ochrony i zarządzania zasobami rybnymi podkreślają potrzebę rozwoju badań i zbierania danych w celu poprawienia stanu wiedzy naukowej.
(3) Wspólnota musi brać udział w działaniach podejmowanych na wodach międzynarodowych w celu zachowania zasobów połowowych, w szczególności zgodnie z przepisami przyjętymi przez regionalne organizacje rybołówstwa.
(4) Przeprowadzanie naukowej oceny niezbędnej ze względu na wspólną politykę rybołówstwa (zwaną dalej WPR) wymaga zbierania kompletnych danych w zakresie biologii zasobów rybnych, flot oraz ich działalności, a także w kwestiach gospodarczych i społecznych.
(5) Zbieranie tych szczególnych informacji powinno być koordynowane z gromadzeniem danych statystycznych.
(6) Na poziomie wspólnotowym konieczne jest określenie priorytetów, procedur zbierania i przetwarzania danych w ramach Wspólnoty, w celu zapewnienia spójności całego systemu oraz jego optymalizacji pod względem kosztów, poprzez stworzenie stabilnych, wieloletnich ram.
(7) Analizy naukowe wymagają w pierwszym rzędzie dysponowania danymi sumarycznymi, uzyskanymi przez grupowanie i przetworzenie danych szczegółowych na właściwym poziomie, innym niż poziom podstawowych danych szczegółowych.
(8) Istniejące w tym zakresie rozporządzenia, w szczególności rozporządzenia Rady (EWG) nr 3759/92 (4), (EWG) nr 2847/93 (5) oraz (WE) nr 685/95 (6), (WE) nr 779/97 (7), (WE) nr 104/2000 (8) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2090/98 (9), (WE) nr 2091/98 (10) i (WE) nr 2092/98 (11) zawierają przepisy dotyczące zbierania i zarządzania danymi związanymi ze statkami rybackimi, ich działalnością i połowami oraz monitorowaniem cen, które należy wziąć pod uwagę w celu ustanowienia szczegółowego systemu.
(9) Istniejące rozporządzenia nie obejmują wszystkich rodzajów działalności, w zakresie których powinny być gromadzone dane w celu przeprowadzenia całościowej i wiarygodnej analizy naukowej. Rozporządzenia obecnie dotyczą danych na poziomie indywidualnym lub globalnym, a nie danych sumarycznych na poziomie właściwym dla oceny naukowej. Należy zatem wprowadzić nowe przepisy, umożliwiające powstanie wieloletnich zestawów danych sumarycznych, do których dostęp uzyskają stosownie uprawnieni użytkownicy.
(10) Ocena zasobów sektora oraz sytuacji gospodarczej wymaga zbierania danych biologicznych obejmujących wszystkie połowy łącznie z odrzutami, oceny zasobów rybnych niezależne od rybołówstwa handlowego określonych zasobów, zbieranie informacji o zdolnościach połowowych, stosowanych nakładach połowowych oraz danych wyjaśniających kształtowanie cen, a także danych umożliwiających ocenę sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw zajmujących się rybołówstwem i przemysłem przetwórczym oraz tendencji w zakresie miejsc pracy w tych sektorach.
(11) Pierwszeństwo powinno zostać przyznane danym niezbędnym do dokonywania ocen naukowych. Należy popierać rozszerzony program doskonalenia tych ocen.
(12) Środowisko naukowe pracujące zarówno w przemyśle rybołówstwa, jak również inne grupy muszą zostać włączone w proces tworzenia przepisów dotyczących zbierania danych i zarządzania nimi. Właściwe organy, których opinii należy zasięgać, to KNTGR powołany na mocy art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 3760/92 oraz Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa (zwany dalej KDR), powołany na mocy decyzji Komisji (EWG) nr 128/71 (12).
(13) Programy wspólnotowe dotyczące zbierania i zarządzania danymi w zakresie rybołówstwa powinny zostać wprowadzone w ramach bezpośredniej odpowiedzialności Państw Członkowskich. Państwa powinny odpowiednio opracować programy krajowe, zgodne z programami wspólnotowymi.
(14) Wprowadzenie krajowych programów dotyczących zbierania i zarządzania danymi w zakresie rybołówstwa pociągnie za sobą znaczne wydatki. Korzyści z tych programów są w pełni realizowane tylko na poziomie wspólnotowym. Dlatego też należy określić udziały Wspólnoty w kosztach ponoszonych przez Państwa Członkowskie. Udziały te uregulowane są decyzją 2000/439/WE (13).
(15) Dane sumaryczne określone w niniejszym rozporządzeniu muszą być wprowadzone do komputerowych baz danych tak, aby były dostępne dla upoważnionych użytkowników i mogły być wymieniane. Przekazywanie szczególnych danych naukowych zostaje zapewnione przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez Międzynarodową Radę Badania Morza oraz regionalne organizacje rybołówstwa.
(16) W celu ułatwienia wprowadzenia w życie tych przepisów należy stworzyć procedurę ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją, w ramach Komitetu Zarządzającego.
(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych powierzonych Komisji (14).
(18) Gromadzenie oraz zarządzanie programami powinno być regularnie oceniane. Możliwość poszerzenia objętej nimi działalności powinna być zbadana w okresie średnioterminowym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| M. ARCANJO | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 375E z 28.12.1999, str. 54.
(2) Opinia wydana dnia 2.3.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 389 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1181/98 (Dz.U. L 164 z 9.6.1998, str. 1.).
(4) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3318/94
(5) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2346/98
(6) Dz.U. L 71 z 31.3.1995, str. 5.
(7) Dz.U. L 113 z 30.4.1997, str. 1.
(8) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.
(9) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 27.
(10) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 36.
(11) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 47.
(12) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 18. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją (WE) nr 478/99 (Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 70).
(13) Dz.U. L 176 z 15.7.2000, str. 42.
(14) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.176.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1543/2000 ustanawiające ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do prowadzenia wspólnej polityki rybołówstwa |
| Data aktu: | 29/06/2000 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/2000 |
| Data wejścia w życie: | 22/07/2000, 01/05/2004 |