Rozporządzenie 1543/2000 ustanawiające ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do prowadzenia wspólnej polityki rybołówstwa

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1543/2000
z dnia 29 czerwca 2000 r.
ustanawiające ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do prowadzenia wspólnej polityki rybołówstwa

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,

uwzględniając wniosek Komisji (1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3760/92 z dnia 20 grudnia 1992 r. ustanawiające wspólnotowy system rybołówstwa i akwakultury (3) wprowadza regularną ocenę sytuacji w zakresie zasobów połowowych oraz jej gospodarczych implikacji przez Komitet Naukowo-Techniczny i Gospodarczy Rybołówstwa (zwane dalej KNTGR).

(2) Kodeks Prowadzenia Odpowiedzialnego Rybołówstwa Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa oraz Porozumienie dotyczące ochrony i zarządzania zasobami rybnymi podkreślają potrzebę rozwoju badań i zbierania danych w celu poprawienia stanu wiedzy naukowej.

(3) Wspólnota musi brać udział w działaniach podejmowanych na wodach międzynarodowych w celu zachowania zasobów połowowych, w szczególności zgodnie z przepisami przyjętymi przez regionalne organizacje rybołówstwa.

(4) Przeprowadzanie naukowej oceny niezbędnej ze względu na wspólną politykę rybołówstwa (zwaną dalej WPR) wymaga zbierania kompletnych danych w zakresie biologii zasobów rybnych, flot oraz ich działalności, a także w kwestiach gospodarczych i społecznych.

(5) Zbieranie tych szczególnych informacji powinno być koordynowane z gromadzeniem danych statystycznych.

(6) Na poziomie wspólnotowym konieczne jest określenie priorytetów, procedur zbierania i przetwarzania danych w ramach Wspólnoty, w celu zapewnienia spójności całego systemu oraz jego optymalizacji pod względem kosztów, poprzez stworzenie stabilnych, wieloletnich ram.

(7) Analizy naukowe wymagają w pierwszym rzędzie dysponowania danymi sumarycznymi, uzyskanymi przez grupowanie i przetworzenie danych szczegółowych na właściwym poziomie, innym niż poziom podstawowych danych szczegółowych.

(8) Istniejące w tym zakresie rozporządzenia, w szczególności rozporządzenia Rady (EWG) nr 3759/92 (4), (EWG) nr 2847/93 (5) oraz (WE) nr 685/95 (6), (WE) nr 779/97 (7), (WE) nr 104/2000 (8) oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2090/98 (9), (WE) nr 2091/98 (10) i (WE) nr 2092/98 (11) zawierają przepisy dotyczące zbierania i zarządzania danymi związanymi ze statkami rybackimi, ich działalnością i połowami oraz monitorowaniem cen, które należy wziąć pod uwagę w celu ustanowienia szczegółowego systemu.

(9) Istniejące rozporządzenia nie obejmują wszystkich rodzajów działalności, w zakresie których powinny być gromadzone dane w celu przeprowadzenia całościowej i wiarygodnej analizy naukowej. Rozporządzenia obecnie dotyczą danych na poziomie indywidualnym lub globalnym, a nie danych sumarycznych na poziomie właściwym dla oceny naukowej. Należy zatem wprowadzić nowe przepisy, umożliwiające powstanie wieloletnich zestawów danych sumarycznych, do których dostęp uzyskają stosownie uprawnieni użytkownicy.

(10) Ocena zasobów sektora oraz sytuacji gospodarczej wymaga zbierania danych biologicznych obejmujących wszystkie połowy łącznie z odrzutami, oceny zasobów rybnych niezależne od rybołówstwa handlowego określonych zasobów, zbieranie informacji o zdolnościach połowowych, stosowanych nakładach połowowych oraz danych wyjaśniających kształtowanie cen, a także danych umożliwiających ocenę sytuacji gospodarczej przedsiębiorstw zajmujących się rybołówstwem i przemysłem przetwórczym oraz tendencji w zakresie miejsc pracy w tych sektorach.

(11) Pierwszeństwo powinno zostać przyznane danym niezbędnym do dokonywania ocen naukowych. Należy popierać rozszerzony program doskonalenia tych ocen.

(12) Środowisko naukowe pracujące zarówno w przemyśle rybołówstwa, jak również inne grupy muszą zostać włączone w proces tworzenia przepisów dotyczących zbierania danych i zarządzania nimi. Właściwe organy, których opinii należy zasięgać, to KNTGR powołany na mocy art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 3760/92 oraz Komitet Doradczy ds. Rybołówstwa (zwany dalej KDR), powołany na mocy decyzji Komisji (EWG) nr 128/71 (12).

(13) Programy wspólnotowe dotyczące zbierania i zarządzania danymi w zakresie rybołówstwa powinny zostać wprowadzone w ramach bezpośredniej odpowiedzialności Państw Członkowskich. Państwa powinny odpowiednio opracować programy krajowe, zgodne z programami wspólnotowymi.

(14) Wprowadzenie krajowych programów dotyczących zbierania i zarządzania danymi w zakresie rybołówstwa pociągnie za sobą znaczne wydatki. Korzyści z tych programów są w pełni realizowane tylko na poziomie wspólnotowym. Dlatego też należy określić udziały Wspólnoty w kosztach ponoszonych przez Państwa Członkowskie. Udziały te uregulowane są decyzją 2000/439/WE (13).

(15) Dane sumaryczne określone w niniejszym rozporządzeniu muszą być wprowadzone do komputerowych baz danych tak, aby były dostępne dla upoważnionych użytkowników i mogły być wymieniane. Przekazywanie szczególnych danych naukowych zostaje zapewnione przez organizacje międzynarodowe, w szczególności przez Międzynarodową Radę Badania Morza oraz regionalne organizacje rybołówstwa.

(16) W celu ułatwienia wprowadzenia w życie tych przepisów należy stworzyć procedurę ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi a Komisją, w ramach Komitetu Zarządzającego.

(17) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą procedury wykonywania uprawnień wykonawczych powierzonych Komisji (14).

(18) Gromadzenie oraz zarządzanie programami powinno być regularnie oceniane. Możliwość poszerzenia objętej nimi działalności powinna być zbadana w okresie średnioterminowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie wprowadza ramy wspólnotowe w zakresie zbierania i zarządzania danymi niezbędnymi do oceny sytuacji dotyczącej zasobów połowowych oraz przemysłu rybołówstwa.

Za gromadzenie danych odpowiedzialne są Państwa Członkowskie.

Artykuł  2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "wieloletnie zbiory danych" oznaczają dane mierzące zmiany parametrów na przestrzeni szeregu lat;

b) "dane sumaryczne" oznaczają wynik uzyskany po przetworzeniu danych o grupie statków rybackich w danym okresie, a w miarę potrzeb dla określonego sektora geograficznego, jeśli jest to osiągalne, dla uzyskania reprezentatywnego oszacowania całości;

c) "siatka czasowo-przestrzenna" oznacza połączenie obszaru geograficznego, podzielonego na określone sektory, oraz określonego przedziału czasowego.

TYTUŁ  I

Ogólne zasady zbierania danych i zarządzania nimi

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie ustanowią wieloletnie sumaryczne zbiory danych, oparte na podstawach naukowych, które obejmują informacje biologiczne i gospodarcze. Zastosowane metody powinny być stabilne i znormalizowane na obszarze całej Wspólnoty oraz zgodne z odpowiednimi przepisami międzynarodowymi.
2.
Bez uszczerbku dla obowiązku zbierania bieżących danych na podstawie prawa wspólnotowego, w szczególności rozporządzeń określonych w art. 4 pkt 1 i 3, Państwa Członkowskie:

a) ustalają, w miarę potrzeby na podstawie pobieranych próbek, programy zbierania danych, uzupełniające te obowiązki lub odnoszące się do sfer działalności nieobjętych tymi obowiązkami;

b) określają procedury, które umożliwią tworzenie danych sumarycznych;

c) zapewniają, że dane wykorzystane do tworzenia danych sumarycznych będą dostępne w celu dokonania wszelkich ponownych obliczeń, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie gromadzą dane:

1) niezbędne do oceny działalności różnorodnych flot rybackich oraz zmian zdolności połowowej. W tym celu sporządzą podsumowania, wykorzystując dane zgromadzone na podstawie rozporządzeń Rady (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 685/95 oraz (WE) nr 779/97 oraz rozporządzeń Komisji (WE) nr 2090/98, (WE) nr 2091/98 i (WE) nr 2092/98, w razie potrzeby Państwa Członkowskie gromadzą dodatkowe dane;

2) umożliwiające oszacowanie łącznej wielkości połowów w odniesieniu do zasobów łącznie z odrzutami, jeśli jest to stosowne, oraz w miarę potrzeb sklasyfikowanie połowów według grupy statku, obszaru geograficznego i okresu czasu. Połowy poddaje się badaniom biologicznym, przeprowadzanym metodą pobierania próbek. Dodatkowo Państwa Członkowskie podejmują badania naukowe na morzu w celu oceny zasobności i rozmieszczenia zasobów niezależnie od danych dostarczonych przez rybołówstwo handlowe w przypadku zasobów, dla których możliwe i użyteczne jest przeprowadzenie takich ocen;

3) pozwalające na monitorowanie cen związanych z różnorodnymi wyładunkami oraz ich kształtowanie. Dane zebrane na podstawie rozporządzenia (EWG) nr 3759/92 są grupowane i podsumowywane. Dodatkowe dane gromadzone są w celu odzwierciedlenia wszystkich wyładunków w wewnętrznych portach Wspólnoty oraz w portach poza Wspólnotą, jak również przywozu;

4) niezbędne do oceny kondycji gospodarczej przemysłu na podstawie badań i dostatecznie dużych próbek zapewniających wiarygodność oszacowania przy czym, dane takie obejmują:

a) w odniesieniu do flot połowowych:

– dochody ze sprzedaży i inne wpływy (na przykład subsydia, otrzymane odsetki),

– koszty produkcji,

– dane umożliwiające obliczanie i sklasyfikowanie miejsc pracy na morzu;

b) w odniesieniu do rybnego przemysłu przetwórczego:

– produkcję wyrażoną według wielkości i wartości w odniesieniu do kategorii produktów, które zostaną ustalone,

– liczbę przedsiębiorstw oraz liczbę miejsc pracy,

– zmiany w kosztach produkcji oraz ich składniki.

TYTUŁ  II

Procedury ustanawiania zawartości programów Wspólnoty i programów krajowych

Artykuł  5
1. 1
Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2 Komisja zgodnie z ramowymi zasadami ustanowionymi w załączniku I określa minimalny program Wspólnoty obejmujący informacje absolutnie niezbędne do dokonania ocen naukowych oraz rozszerzony program Wspólnoty, który obejmuje, poza informacjami zawartymi w programie minimalnym, informacje mogące się przyczynić do istotnej poprawy ocen naukowych. Pierwszy program Wspólnoty obejmuje lata 2002-2006 włącznie, a drugi program Wspólnoty obejmuje lata 2007 i 2008.
2.
W celu wspierania zbierania danych i zarządzania nimi w 2001 r. Komisja organizuje zgłaszanie propozycji i zaproszenie do przetargu zgodnie z ustalonymi zasadami i praktykami.
Artykuł  6
1. 2
Każde państwo członkowskie opracowuje krajowy program zbierania danych i zarządzania nimi. Pierwszy okres programowania obejmuje lata 2002-2006 włącznie. Drugi okres programowania obejmuje lata 2007 i 2008. Program opisuje gromadzenie danych szczegółowych i ich przetwarzanie niezbędne do uzyskania danych sumarycznych, zgodnie z zasadami określonymi w art. 3. Program określa również powiązania między nim a programami wspólnotowymi, sporządzonymi na mocy art. 5.
2.
Każde Państwo Członkowskie odpowiada za wiarygodność i stabilność zbierania danych i procedury ich przetwarzania. Państwo Członkowskie dostarcza Komisji informacje niezbędne do oceny zastosowanych środków oraz skuteczności procedur. W celu zbierania i analizy danych stosuje się odpowiednie międzynarodowe lub europejskie definicje i systemy klasyfikacji, jeśli takie istnieją.
3.
Każde Państwo Członkowskie w najszerszym możliwym zakresie włącza do swoich krajowych programów elementy z nim związane na podstawie minimalnego programu Wspólnoty, określonego w art. 5.
4.
Państwa Członkowskie mogą zwracać się do Wspólnoty o udzielenie pomocy finansowej w zakresie tych części swoich programów krajowych, które odpowiadają składnikom minimalnego programu Wspólnoty, którymi się zajmują. Państwa Członkowskie mogą również wystąpić o pomoc finansową Wspólnoty w odniesieniu do dodatkowych elementów programu krajowego, które odpowiadają rozszerzonemu programowi Wspólnoty, pod warunkiem że wymagania określone w przepisach dotyczących programu minimalnego zostały całkowicie spełnione.

Jednak obowiązku całkowitego spełnienia wymagań określonych w przepisach dotyczących programu minimalnego nie stosuje się do dnia 1 stycznia 2004 r. w odniesieniu do rocznych danych według segmentu floty oraz do dnia 1 stycznia 2006 r. w odniesieniu do rocznych danych według rodzajów przemysłu przetwórczego określonych w załączniku IV.

Decyzje w sprawie pomocy finansowej Wspólnoty są podejmowane zgodnie ze szczegółowymi zasadami ustanowionymi w decyzji 2000/439/WE.

Artykuł  7
1.
Państwa Członkowskie zapewniają, aby dane sumaryczne odnoszące się do programów wspólnotowych zostały wprowadzone do komputerowych baz danych.
2.
Dane objęte przepisami niniejszego rozporządzenia mogą być przesyłane przez Państwa Członkowskie do właściwych organizacji międzynarodowych, zgodnie z ich szczegółowymi zasadami i regulacjami.

Komisja jest informowana o wszelkich przesyłanych danych i otrzymuje elektroniczną kopię danych, jeśli tego zażąda.

3.
Komisja posiada dostęp komputerowy do wszystkich danych sumarycznych dotyczących programów wspólnotowych oraz może udostępnić te dane KNTGR.
4.
Dane przekazane lub zgromadzone w jakiejkolwiek formie na podstawie niniejszego rozporządzenia są objęte tajemnicą zawodową i objęte są taką samą ochroną, jaka jest przewidziana w odniesieniu do podobnych danych przez ustawodawstwa krajowe Państw Członkowskich otrzymujących te dane, oraz przez analogiczne przepisy mające zastosowanie w odniesieniu do instytucji Wspólnoty.
5.
Szczegółowe zasady stosowania niniejszego artykułu przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 9 ust. 2, dotyczą one w szczególności:

– zasad dotyczących przesyłania danych, łącznie z przesyłaniem danych naukowych do organizacji międzynarodowych,

– kryteriów przeszukiwania baz danych oraz minimalnych norm niezbędnych do zapewnienia, że dostęp do danych mają upoważnieni użytkownicy,

– danych, które, jeśli jest to stosowne, będą grupowane w ramach bezpośredniej odpowiedzialności Komisji, w przypadku zastosowania tych danych.

TYTUŁ  III

Przepisy końcowe

Artykuł  8
1.
Środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia dotyczące w szczególności kwestii określonych w art. 5 i 7 przyjmuje się zgodnie z procedurą określoną w art. 9 ust. 2.
2.
Bez uszczerbku dla ust. 1 programy określone w art. 5 przyjmuje się po konsultacji z KNTGR oraz KDR.
Artykuł  9
1.
Komisja wspomagana jest przez Komitet ds. Rybołówstwa i Akwakultury ustanowiony na mocy art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 3760/92, zwany dalej "Komitetem".
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się przepisy art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE wynosi jeden miesiąc.

3.
Komitet przyjmuje swój regulamin.
Artykuł  10
1.
Komisja wraz z KNTGR oraz KDR corocznie bada w ramach Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury rozwój programów krajowych.
2.
Na podstawie informacji dostarczonych przez Państwa Członkowskie i po konsultacji z KNTGR Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie w trzyletnich odstępach czasu, a po raz pierwszy do dnia 31 grudnia 2003 r., sprawozdanie oceniające środki podjęte przez każde Państwo Członkowskie, właściwość zastosowanych metod oraz wyniki uzyskane w zakresie zbierania danych i zarządzania nimi, określonych w niniejszym rozporządzeniu. Sprawozdanie ocenia również wykorzystanie przez Wspólnotę zebranych danych.
3.
Do dnia 31 grudnia 2003 r. Komisja sprawdzi, czy właściwe jest rozszerzenie zakresu danych zbieranych na mocy niniejszego rozporządzenia. W tym celu Państwa Członkowskie i Komisja mogą podjąć badania i wdrożyć projekty badawcze w dziedzinach, które są istotne dla WPR, nieobjętych przepisami art. 4, w szczególności w zakresie akwakultury, wzajemnych wpływów między rybołówstwem i akwakulturą a środowiskiem oraz zdolności połowowych i akwakultury w zakresie tworzenia miejsc pracy. Badania i projekty mogą otrzymać pomoc finansową Wspólnoty zgodnie ze szczegółowymi zasadami ustanowionymi w decyzji 2000/439/WE.
4.
Na podstawie sprawozdania oraz analiz przewidzianych w ust. 2 i 3, a także mając na uwadze niezbędne zmiany we wspólnej polityce rybołówstwa, Komisja zbada do dnia 31 grudnia 2003 r., czy konieczna jest zmiana niniejszego rozporządzenia i w uzasadnionym przypadku przedstawi Radzie odpowiedni wniosek.
Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 2000 r.

W imieniu Rady
M. ARCANJO
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 375E z 28.12.1999, str. 54.

(2) Opinia wydana dnia 2.3.2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 389 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1181/98 (Dz.U. L 164 z 9.6.1998, str. 1.).

(4) Dz.U. L 388 z 31.12.1992, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 3318/94

(5) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2346/98

(6) Dz.U. L 71 z 31.3.1995, str. 5.

(7) Dz.U. L 113 z 30.4.1997, str. 1.

(8) Dz.U. L 17 z 21.1.2000, str. 22.

(9) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 27.

(10) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 36.

(11) Dz.U. L 266 z 1.10.1998, str. 47.

(12) Dz.U. L 68 z 22.3.1971, str. 18. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją (WE) nr 478/99 (Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 70).

(13) Dz.U. L 176 z 15.7.2000, str. 42.

(14) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Programy minimalne i rozszerzone

Definicja programu minimalnego

a) Program minimalny obejmuje:

– monitorowanie nakładu połowowego poprzez zbieranie danych o następujących parametrach:

– liczba statków

– tonaż brutto (GT)

– moc silnika (kW)

– wiek statku

– stosowane narzędzia

– czas spędzony na morzu w ciągu roku,

– monitorowanie rybołówstwa handlowego poprzez zbieranie danych o wyładunkach i odrzutach, pobieranych próbkach biologicznych oraz badaniach w następującym zakresie:

– wyładunków i odrzutów zasobów wymienionych w załączniku II

– pobieranych próbek biologicznych w celu oszacowania składu połowu oraz parametrów biologicznych takich jak wzrost, płeć, dojrzałość i płodność w odniesieniu do zasobów wymienionych w załączniku II

– badań na obszarach geograficznych wymienionych w załączniku III oraz celów zdefiniowanych zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2,

– monitorowanie cen podczas pierwszej sprzedaży w odniesieniu do gatunków wymienionych w załączniku II w zakresie obszarów geograficznych określonych w załączniku III,

– gospodarcze monitorowanie przedsiębiorstw rybołówstwa oraz przemysłu przetwórczego zgodnie z odpowiednimi pozycjami księgowymi lub grupami pozycji wymienionymi w załączniku IV;

b) poziom agregacji informacji zebranych w ramach programu minimalnego określonego zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2.

Poziom agregacji określa się na podstawie:

– siatek czasowo-przestrzennych, określających wielkość stosowanych sektorów referencyjnych oraz odstępów czasu, które w odniesieniu do nakładu połowowego są zgodne z istniejącymi rozporządzeniami,

– identyfikacji odpowiednich grup statków i/lub portów, jak również odpowiednich sektorów przemysłu przetwórczego rybołówstwa; w odniesieniu do danych dotyczących nakładu i danych gospodarczych, grupy statków odpowiadają segmentom lub, gdy jest to stosowne, podsegmentom czwartego wieloletniego programu orientacji (MAGP) (1997-2001) oraz są zgodne z pozycjami;

c) w miarę potrzeb, cele przyjmuje się w ujęciu ilościowym pod względem dokładności ocen lub intensywności programu pobierania próbek zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2.

Definicja programu rozszerzonego

d) Program rozszerzony obejmuje (dodatkowo w porównaniu z programem minimalnym):

– monitorowanie nakładu połowowego poprzez zbieranie danych o tych samych parametrach, jakie określono dla programu minimalnego, jednak dostosowany do szczególnych rodzajów rybołówstwa z uwzględnieniem gatunków objętych połowami docelowymi, stosowanych narzędzi oraz innego sprzętu. Dodatkowe parametry zostaną określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2,

– monitorowanie rybołówstwa handlowego poprzez zbieranie danych o wyładunkach i odrzutach, próbkach biologicznych oraz badaniach, dotyczących:

– wyładunków i odrzutów zasobów wymienionych w załączniku II, jednak o niższym poziomie agregacji i o wyższej intensywności pobierania próbek określanej zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2

– próbek biologicznych w odniesieniu do zasobów wymienionych w załączniku II, jednak o niższym poziomie agregacji i o wyższej intensywności pobierania próbek określanej zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2

– badań na obszarach geograficznych wymienionych w załączniku III, jednak z rozszerzonym wykazem badań i/lub o wyższej intensywności pobierania próbek, których cele zostaną określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2;

– monitorowania cen podczas pierwszej sprzedaży w odniesieniu do gatunków, według kategorii handlowych odpowiadających istniejącym przepisom, wymienionych w załączniku II dla obszarów geograficznych określonych w załączniku III,

– gospodarczego monitorowania przedsiębiorstw rybołówstwa oraz przemysłu przetwórczego zgodnie z odpowiednimi pozycjami księgowymi lub grupami pozycji wymienionymi w załączniku IV, zawierającym więcej szczegółowych informacji w zakresie różnych kategorii kosztów, rodzajów inwestycji, elementów określających sytuację finansową oraz zatrudnienie. Szczegóły dotyczące dodatkowych informacji zostaną określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2;

e) poziomy agregacji są niższe niż w programach minimalnych. Dane sumaryczne rozszerzonego programu są zgodne z danymi wykorzystanymi w programie minimalnym;

f) w odpowiednim przypadku cele przyjmuje się w ujęciu ilościowym o zwiększonej dokładności ocen lub o rozszerzonym programie pobierania próbek zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2.

ZAŁĄCZNIK  II

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Referencyjne gatunki oraz obszary połowowe objęte minimalnymi i rozszerzonymi programami

Zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9 ust. 2 można postanowić, że:

– zasoby, w odniesieniu do których połowy przez statki Państw Członkowskich nie przekraczają progu, który zostanie określony w rozporządzeniu wykonawczym, nie muszą być objęte programem minimalnym,

– wykaz gatunków i obszarów określony w niniejszym Załączniku zostanie zmodyfikowany,

– w ramach programu minimalnego dane dotyczące obszarów oddzielonych przecinkami mogą być połączone, zaś dane dotyczące obszarów oddzielonych ukośnikami nie mogą być połączone.

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

Obszary geograficzne określone w załączniku I

– Morze Bałtyckie, z wyłączeniem Kattegat

– Kattegat i Skagerrak

– Morze Północne, łącznie z rejonem wschodnim Kanału La Manche oraz obszarem II, z wyłączeniem Skagerrak

– Obszar północno-wschodniego Atlantyku i rejonu zachodniego Kanału La Manche

– Obszary podlegające regulacji NAFO

– Inne obszary Oceanu Atlantyckiego

– Morze Śródziemne

– Ocean Indyjski

– Ocean Spokojny

– Ocean Antarktyczny

ZAŁĄCZNIK  IV

Dane dotyczące gospodarczego monitorowania przedsiębiorstw rybołówstwa oraz przemysłu przetwórczego (program minimalny)

Roczne dane w odniesieniu do segmentu floty
Księgowana pozycja (rodzaj danych) Specyfikacja
Dochód (obrót) Całkowity i według gatunków
Koszty produkcji: Całkowite i według rodzaju kosztów
- załoga
- paliwo
- naprawa i konserwacja
- inne koszty operacyjne
Koszty stałe Średnie koszty, obliczane według inwestycji
Sytuacja finansowa Udział własnego, pożyczonego kapitału
Inwestycje - historyczne
- zastąpienia
- ubezpieczenie
Ceny, gatunki (*) Wartość, tony
Zatrudnienie W pełnym wymiarze, w niepełnym wymiarze (równowartość pełnego wymiaru)
(*) Wszędzie zbierane, co kwartał. Zagregowane na poziomie regionalnym dla

Morza Śródziemnego.

Roczne dane dla danego rodzaju przemysłu przetwórczego

Księgowana pozycja (rodzaj danych) Specyfikacja
Surowce Łącznie i według gatunków (w tonach)
Dochód (obrót) Całkowity i według produktu
Koszty produkcji: Całkowite i według rodzaju kosztów
- praca
- energia
- surowce (wartość)
- pakowanie
- inne koszty bieżące
Koszty stałe Średnie koszty, obliczane według inwestycji
Sytuacja finansowa Udział własnego, pożyczonego kapitału
Inwestycje - historyczne
- zastąpienia
- ubezpieczenie
Ceny, produkt Wartość, tony
Zatrudnienie Liczba (równowartość pełnego wymiaru)
Wykorzystanie zdolności produkcyjnej Średnia roczna
1 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1343/2007 z dnia 13 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.300.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2007 r.
2 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1343/2007 z dnia 13 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.300.24) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 listopada 2007 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024