Decyzja 1999/472/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie rur, zbiorników i urządzeń pomocniczych niemających styczności z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 lipca 1999 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie rur, zbiorników i urządzeń pomocniczych niemających styczności z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi

(notyfikowana jako dokument nr C (1999) 1482)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/472/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4 wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej.

(2) Artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych.

(3) Obydwie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom.

(4) Procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III pkt 2 ppkt ii), a procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III pkt 2 ppkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III pkt 2 ppkt ii).

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobów i rodzin wyrobów, wymienionych w załączniku I, zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji, zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł  2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę atestowania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach na opracowanie norm zharmonizowanych.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Karel VAN MIERT
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zestawy rurowe, rury, zbiorniki, systemy alarmowania o wyciekach, urządzenia do zabezpieczania przed przepełnieniem, elementy złączne, spoiwa, złącza, uszczelnienia złączy, uszczelnienia, kanały i przewody zabezpieczające, wsporniki rur/przewodów, zawory i krany, pomocnicze urządzenia zabezpieczające.

Do stosowania w instalacjach do transportu/dystrybucji/magazynowania gazu/paliw przeznaczonych do zasilania systemów ogrzewania chłodzenia budynków, z zewnętrznego zbiornika retencyjnego lub od końcowej jednostki redukcji ciśnienia sieci do wlotu do systemów ogrzewania/chłodzenia budynku oraz w instalacjach do transportu/dystrybucji/magazynowania wody nieprzeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz do stosowania w systemach grzewczych innych niż wymienione w załączniku II.

ZAŁĄCZNIK  II 1

Zbiorniki, kanały i przewody do zabezpieczania

Do stosowania w miejscach podlegających przepisom przeciwpożarowym w instalacjach do transportu/dystrybucji/magazynowania gazu/paliw przeznaczonych do zasilania systemów ogrzewania/chłodzenia budynków, z zewnętrznego zbiornika retencyjnego lub końcowej jednostki redukcji ciśnienia sieci do wlotu systemów ogrzewania/chłodzenia budynku.

Zestawy rurowe, rury, zbiorniki, systemy alarmowania o wyciekach, urządzenia do zabezpieczania przed przepełnieniem, elementy złączne, spoiwa, złącza, uszczelnienia złączy, uszczelki, kanały i przewody zabezpieczające, wsporniki rur/przewodów, zawory i krany, pomocnicze urządzenia zabezpieczające

Do stosowania w miejscach podlegających przepisom przeciwpożarowym w instalacjach do transportu/dystrybucji/magazynowania gazu/paliw przeznaczonych do zasilania systemów ogrzewania/chłodzenia budynków, z zewnętrznego zbiornika retencyjnego lub końcowej jednostki redukcji ciśnienia sieci do wlotu systemów ogrzewania/chłodzenia budynku oraz w instalacjach do transportu/usuwania/magazynowania wody nieprzeznaczonej do spożycia przez ludzi dla produktów, dla których klasa reakcji na ogień wynosi A1(1), A2(1), B(1), C(1).

______

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub ograniczenie materiału organicznego).

ZAŁĄCZNIK  III 2

Uwaga: dla zestawów mających więcej niż jedno zamierzone zastosowanie określone w następujących rodzinach, zatwierdzona jednostka, w ramach odpowiednich systemów zaświadczania zgodności, wykonuje jednocześnie wszystkie zadania z nich wynikające.

RODZINA WYROBÓW

RURY, ZBIORNIKI I URZĄDZENIA POMOCNICZE NIEMAJĄCE STYCZNOŚCI Z WODĄ PRZEZNACZONĄ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI (1/5)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wyszczególnionych poniżej, wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (Odporność na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
- Zestawy rurowe

- Rury

- Zbiorniki

- Systemy alarmowania o

wyciekach i urządzenia

zabezpieczające przez

przepełnieniem

- Elementy złączne,

spoiwa, złącza,

uszczelnienia złączy,

uszczelki

- Kanały i przewody

zabezpieczające

w instalacjach do transportu/dystrybucji/magazynowania gazu/paliw, przeznaczonych do zasilania systemów ogrzewania/chłodzenia budynków, z zewnętrznego zbiornika retencyjnego lub od końcowej jednostki redukcji ciśnienia sieci do wlotu - 3
- Wsporniki

rur/przewodów

systemów
- Zawory i krany ogrzewania/chłodzenia
- Pomocnicze urządzenia

zabezpieczające

budynku
System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii),

druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

RURY, ZBIORNIKI I URZĄDZENIA POMOCNICZE NIEMAJĄCE STYCZNOŚCI Z WODĄ PRZEZNACZONĄ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI (2/5)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wyszczególnionych poniżej, wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (Odporność na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
- Zestawy rurowe

- Rury

- Zbiorniki

- Systemy alarmowania o

wyciekach i urządzenia

zabezpieczające przez

przepełnieniem

- Elementy złączne,

spoiwa, złącza,

uszczelnienia złączy,

uszczelki

- Kanały i przewody

zabezpieczające

- Wsporniki rur/przewodów

- Zawory i krany

- Pomocnicze urządzenia

zabezpieczające

w instalacjach do transportu/usuwania /magazynowania wody nieprzeznaczonej do spożycia przez ludzi - 4
System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii),

trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/160/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

RURY, ZBIORNIKI I URZĄDZENIA POMOCNICZE NIEMAJĄCE STYCZNOŚCI Z WODĄ PRZEZNACZONĄ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI (3/5)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wyszczególnionych poniżej, wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (Odporność na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
- Zbiorniki

- Kanały i

przewody do

zabezpieczania

W instalacjach w miejscach podlegających przepisom przeciwpożarowym, stosowanym do transportu/dystrybucji/ magazynowania gazu/paliw przeznaczonych do zasilania systemów ogrzewania/chłodzenia budynku z zewnętrznego zbiornika retencyjnego lub ostatniej jednostki redukcji ciśnienia sieci do wlotu systemów ogrzewania/chłodzenia budynku wszystkie 1
System 1: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt i),

bez kontroli próbek losowych.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/160/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

RURY, ZBIORNIKI I URZĄDZENIA POMOCNICZE NIEMAJĄCE STYCZNOŚCI Z WODĄ PRZEZNACZONĄ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI (4/5)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wyszczególnionych poniżej, wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób(-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (Odporność na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
- Zestawy rurowe

- Rury

- Zbiorniki

- Systemy

alarmowania o

wyciekach i

urządzenia

zabezpieczające

przez

przepełnieniem

- Elementy

złączne,

spoiwa, złącza,

uszczelnienia

złączy,

uszczelki

w instalacjach w miejscach podlegających przepisom przeciwpożarowym stosowane do transportu/dystrybucji/magazynowania gazu/paliw przeznaczonych do zasilania systemów ogrzewania/chłodzenia budynku z zewnętrznego zbiornika retencyjnego lub ostatniej jednostki redukcji ciśnienia sieci do wlotu systemów ogrzewania/ chłodzenia budynku. wszystkie 1
- Kanały i

przewody

zabezpieczające

- Wsporniki

rur/przewodów

- Zawory i krany

- Pomocnicze

urządzenia

zabezpieczające

w instalacjach w miejscach podlegających przepisom reakcji na ogień stosowanych do transportu/usuwania/magazynowania wody nieprzeznaczonej do spożycia przez ludzi A1(1), A2(1), B(1), C(1)

A1(2), A2(2), B(2), C(2), D, E

(A1 to E)(3), F

1

3

4

(1) Wyroby/materiały, dla których podwyższenie klasyfikacji reakcji na działanie

ognia jest możliwe dzięki wyraźnie rozpoznawalnemu etapowi w procesie

produkcji (np. dla zastosowania dodatków opóźniających działanie ognia lub

ograniczenie materiału organicznego)

(2) Wyroby/materiały nieobjęte przypisem 1
(3) Wyroby/materiały które nie wymagają badania na reakcję na działanie ognia

(np. Wyroby/materiały klas A1 zgodnie z decyzją Komisji 96/603/WE).

System 1: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt i), bez kontroli

próbek losowych.

System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), druga

możliwość.

System 4: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii), trzecia

możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/160/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

RURY, ZBIORNIKI I URZĄDZENIA POMOCNICZE NIEMAJĄCE STYCZNOŚCI Z WODĄ PRZEZNACZONĄ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI (5/5)

Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i ich zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań), wyszczególnionych poniżej, wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki CEN/CENELEC o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób (-y) Zamierzone zastosowanie(-a) Poziom(-y) lub klasa(-y) (Odporność na ogień) System(-y) zaświadczania zgodności
- Zestawy rurowe

- Rury

- Zbiorniki

- Systemy alarmowania

o wyciekach i

urządzenia

zabezpieczające

przez

przepełnieniem

- Elementy złączne,

spoiwa, złącza,

uszczelnienia

złączy, uszczelki

w instalacjach podlegających przepisom dotyczącym oszczędzania energii stosowanych do transportu/usuwania/ magazynowania wody nieprzeznaczonej do spożycia przez ludzi, oraz do systemów ogrzewania - 3
- Kanały i przewody

zabezpieczające

- Wsporniki

rur/przewodów

- Zawory i krany
- Pomocnicze

urządzenia

zabezpieczające

System 3: patrz dyrektywa 89/106/EWG, załącznik III pkt 2 ppkt ii),

druga możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/160/EWG oraz, gdy to właściwe, ppkt 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik III zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2001/596/WE z dnia 8 stycznia 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.209.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.184.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/472/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie rur, zbiorników i urządzeń pomocniczych niemających styczności z wodą przeznaczoną do spożycia przez ludzi
Data aktu: 01/07/1999
Data ogłoszenia: 17/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/07/1999