Dyrektywa 1999/41/WE zmieniająca dyrektywę 89/398/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego

DYREKTYWA 1999/41/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 7 czerwca 1999 r.
zmieniająca dyrektywę 89/398/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3), w świetle jednolitego tekstu przyjętego przez Komitet Pojednawczy dnia 18 marca 1999 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 dyrektywy 89/398/EWG(4) przewiduje, że przepisy szczególne stosowane do grup żywności wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy mają być ustanowione w drodze dyrektyw szczególnych.

(2) Do tej pory szczególne dyrektywy zostały przyjęte dla preparatów do żywienia niemowląt i preparatów pochodnych(5), dla przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla dzieci w wieku poniemowlęcym(6) oraz dla żywności niskoenergetycznej i o obniżonej energetyczności, przeznaczonej do kontrolowania wagi ciała(7); istnieją powody związane ze zdrowiem publicznym do przyjęcia szczególnych przepisów, zgodnie z art. 4 dyrektywy 89/398/EWG, dotyczących żywności dietetycznej przeznaczonej do specjalnych celów medycznych oraz żywności zalecanej przy wzmożonym wysiłku fizycznym, szczególnie dla sportowców, jak określono w załączniku I do tej dyrektywy.

(3) W przypadku grup żywności o niskiej zawartości sodu, włączając sole dietetyczne o niskiej zawartości sodu lub pozbawione sodu, oraz żywność bezglutenową, produkty takie mogą być w sposób satysfakcjonujący wprowadzane do obrotu i skutecznie monitorowane urzędowo na podstawie ogólnych przepisów dyrektywy 89/398/EWG, pod warunkiem że zdefiniowane są warunki zastosowania pewnych terminów używanych do wskazania szczególnych właściwości odżywczych tych produktów.

(4) Usunięcie tych kategorii z załącznika I do dyrektywy 89/398/EWG byłoby zgodne z wysiłkami podejmowanymi celem uniknięcia zbytecznie szczegółowej legislacji.

(5) Nie jest jasne, czy istnieje odpowiednia podstawa dla szczególnych przepisów, które mają być przyjęte dla grupy wymienionej w załączniku I do dyrektywy 89/398/EWG pkt 9, to jest grupy żywności przeznaczonej dla osób cierpiących na zaburzenia przemiany węglowodanów (diabetyków).

(6) Dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji w tej kwestii należy uzyskać poradę między innymi od Komitetu Naukowego ds. Żywności.

(7) Nadal możliwe jest zharmonizowanie na poziomie wspólnotowym zasad mających zastosowanie do innych grup środków specjalnego przeznaczenia żywieniowego w celu ochrony konsumentów i swobodnego przepływu takich środków spożywczych,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 89/398/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1. Dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 4a

Reguły użycia wyrażeń dotyczących

- obniżenia zawartości lub braku sodu lub soli (chlorek sodu, sól kuchenna),

- braku glutenu,

które mogą być wykorzystane do opisania produktów określonych w art. 1 przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13.

Artykuł 4b

Przed dniem 8 lipca 2002 r. Komisja, po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywności, przedstawia Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie sprawozdanie w sprawie atrakcyjności szczególnych przepisów dotyczących żywności dla osób cierpiących na zaburzenia metabolizmu węglowodanów (diabetyków).

W świetle wniosków tego sprawozdania Komisja albo postępuje zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 13, przygotowując dane przepisy szczególne, albo przedstawia zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 95 Traktatu jakiekolwiek odpowiednie propozycje zmian w niniejszej dyrektywie."

2. W art. 9 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Przed dniem 8 lipca 2002 r., a następnie co trzy lata Komisja przesyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie wykonania niniejszego artykułu."

3. Załącznik I otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK I

- Grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, dla których przepisy szczególne ustanowione zostaną w dyrektywach szczególnych(1):

1. Preparaty dla niemowląt oraz preparaty pochodne

2. Przetworzona żywność na bazie zbóż i odżywki dla niemowląt i małych dzieci

3. Żywność przeznaczona do użycia w dietach o obniżonej energetyczności w celu obniżenia wagi

4. Żywność dietetyczna przeznaczona do specjalnych celów medycznych

5. Żywność zalecana przy wzmożonym wysiłku fizycznym, szczególnie dla sportowców;

- Grupy środków spożywczych przeznaczonych do szczególnych celów żywieniowych, dla których szczególne przepisy zostaną ustanowione dyrektywą szczegółówą(1), w zależności od wyniku procedury opisanej w art. 4b;

6. Żywność dla osób cierpiących na zaburzenia metabolizmu węglowodanów (diabetyków).

______

(1) Zrozumiałe jest, iż w momencie przyjęcia dyrektywy nie będzie ona wpływała na produkty już wprowadzone do obrotu."

Artykuł  2 1

Państwa członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla nich do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 8 lipca 2000 r.

Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.

Środki te stosuje się w taki sposób, aby:

– zezwolić na handel produktami spełniającymi wymagania niniejszej dyrektywy do dnia 8 lipca 2000 r.;

– zabronić handlu produktami niespełniającymi wymogów niniejszej dyrektywy do dnia 8 stycznia 2001 r.

Środki przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierać będą odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszyć będzie ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 7 czerwca 1999 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
J. M. GIL-ROBLES E. BULMAHN
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 108 z 16.4.1994, str. 17 oraz Dz.U. C 35 z 8.2.1996, str. 17.

(2) Dz.U. C 388 z 31.12.1994, str. 1.

(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 października 1995 r. (Dz.U. C 287 z 30.10.1995, str. 104), wspólne stanowisko Rady z dnia 22 lipca 1997 r. (Dz.U. C 297 z 23.9.1997, str. 1) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 1997 r. (Dz.U. C 14 z 19.1.1998, str. 123). Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 1999 r. i decyzja Rady z dnia 11 maja 1999 r.

(4) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 27. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 96/84/WE (Dz.U. L 48 z 19.2.1997, str. 20).

(5)Dyrektywa Komisji 91/321/EWG z dnia 14 maja 1991 r. w sprawie preparatów dla niemowląt i preparatów pochodnych (Dz.U. L 175 z 4.7.1991, str. 35). Dyrektywa zmieniona dyrektywą 96/4/WE (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 12).

(6)Dyrektywa Komisji 96/5/WE z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci (Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17).

(7)Dyrektywa Komisji 96/8/WE z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie żywności przeznaczonej do użycia w dietach o obniżonej energetyczności (Dz.U. L 55 z 6.3.1996, str. 22).

1 Art. 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 28 lutego 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.56.18).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.172.38

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/41/WE zmieniająca dyrektywę 89/398/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego
Data aktu: 07/06/1999
Data ogłoszenia: 08/07/1999
Data wejścia w życie: 08/07/1999, 01/05/2004