Rozporządzenie 1726/98 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2037/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1726/98
z dnia 22 lipca 1998 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2037/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2081/92 z dnia 14 lipca 1992 r. w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1068/97(2), w szczególności jego art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

w celu podwyższenia wartości chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych oraz w celu informowania konsumentów należy udostępnić profesjonalistom w zakresie handlu znak Wspólnoty przewidziany w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2037/93(3), zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1428/97(4);

w celu uniknięcia niezgodności u części konsumentów, wywołanych nadmiarem informacji w sektorze rolno-spożywczym, ważne jest, aby zapewnić minimalny poziom ujednoliconej informacji, gdy producent i/lub przetwórca zamierza stosować system oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia ustanowiony w rozporządzeniu (EWG) nr 2081/92; producent i/lub przetwórca powinien być w stanie odpowiednio stosować wzorce ustalone w niniejszym rozporządzeniu;

aby wzmocnić wiarygodność znaku charakteryzującego produkty rolne i środki spożywcze kwalifikujące się do posiadania oznaczenia geograficznego i nazwy pochodzenia, na etykiecie stosowanej w obrocie produktami powinna być wskazana nazwa służby kontrolnej lub organu kontrolnego;

czynniki te wymagają zmiany rozporządzenia Komisji (WE) nr 2037/93; środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Oznaczeń Geograficznych i Nazw Pochodzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 2037/93 wprowadza się następujące zmiany:

1. Dodaje się art. 5b w brzmieniu:

"Artykuł 5b

Znak Wspólnoty, określony w art. 5a, składa się ze wzorów przedstawionych w załączniku I część A do niniejszego rozporządzenia. Nazwy, które mogą być stosowane łącznie ze znakiem, są wymienione w załączniku I część B do niniejszego rozporządzenia, podobnie jak równoważne tradycyjne określenia krajowe.

Aby stosować znak wspólnotowy i oznaczenia, muszą być przestrzegane zasady technicznego odtwarzania ustalone w instrukcji graficznej w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.".

2. Dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"Artykuł 6a

Państwo Członkowskie może postanowić, że nazwa władzy kontrolnej lub organu, określona w art. 10 rozporządzenia (EWG) nr 2081/92, podlegających krajowemu systemowi kontroli, musi pojawić się na etykiecie produktów rolnych lub środków spożywczych.".

3. Tekst załączony do niniejszego rozporządzenia jest dodany jako załączniki I i II.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 208 z 24.7.1992, str. 1.

(2) Dz.U. L 156 z 13.6.1997, str. 10.

(3) Dz.U. L 185 z 28.7.1993, str. 5.

(4) Dz.U. L 196 z 24.7.1997, str. 39.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  A.1

CZĘŚĆ  A.2

CZĘŚĆ  B

Języki WE Skróty Oznaczenia
ES DOP/IGP denominación de origen protegid

indicación geográfica protegida

DA BOB/BGB beskyttet oprindelsesbetegnelse

beskyttet geografisk betegnelse

DE g.U./g.g.A. geschützte Ursprungsbezeichnung

geschützte geographische Angabe

EL ΠΟΠ/ΠΓΕ προστατευόµενη ονοµασία προελεύσεως

προστατευόµενη γεωγραφική ένδειξη

EN PDO/PGI pretected designation of origin

protected geographical indication

FR AOP/IGP appellation d'origine protégée

indication géographique protégée

IT DOP/IGP denominazione d'origine protetta

indicazione geografica protetta

NL BOB/BGA beschermde oorsprongsbenaming

beschermde geografische aanduiding

PO DOP/IGP denominação de origem protegida

indicação geográfica protegida

FI SAN/SMM suojattu alkuperänimitys

suojattu maantieteellinen merkintä

S SUB/SGB skyddad ursprungsbeteckning

skyddad geografisk beteckning

ZAŁĄCZNIK  II

INSTRUKCJA GRAFICZNA

1. WPROWADZENIE

UZASADNIENIE POSIADANIA LOGO

Logo pozwoli producentom środków spożywczych zwiększyć rozpoznawalność ich produktów przez konsumentów w Unii Europejskiej. Jest stosowane na produktach, których nazwa została zarejestrowana w kontekście systemu wspólnotowego, w celu ochrony i podkreślenia wagi oznaczeń geograficznych, ustanowionych rozporządzeniem (EWG) nr 2081/92.

W celu rejestracji na mocy niniejszego rozporządzenia oznaczenie musi spełniać kryteria chronionej nazwy pochodzenia (PDO) lub chronionego oznaczenia geograficznego (PGI). Przede wszystkim musi istnieć związek między produktem i obszarem geograficznym, w którym jest on wytwarzany. Powyższe kategorie są zróżnicowane jedynie poprzez rodzaj powiązania, a ochrona zapewniana na mocy rozporządzenia pozostaje identyczna w obydwu przypadkach.

Wspólnota rejestruje powiązania nazwy geograficznej ze szczegółowym kompletem specyfikacji. Kontrole przeprowadzane przez Państwo Członkowskie zapewniają ochronę konsumenta, gwarantując przestrzeganie oznaczania pochodzenia i specyfikacji.

Istnieje już logo wspólnotowe, które gwarantuje szczególny tradycyjny charakter niektórych produktów niezależnie od miejsca ich wytworzenia; nowe logo zostało opracowane na bazie tego wzoru. Następnie istnieje wzór dla dwóch klasyfikacji (PDO i PGI). Pozwala to na synergię między różnymi graficznymi sposobami przedstawiania systemów europejskich oraz zapobiega mnożeniu ilości znaków na rynku.

Obecność omawianego logo stanowi rzeczywistą gwarancję dla wszystkich konsumentów europejskich, jednoznacznie wyjaśniając, że szczególne cechy danego produktu wynikają z jego określonego pochodzenia geograficznego. Z tego powodu produkty będą cieszyły się większym zaufaniem.

Logo zapewniają wam, jako producentom, narzędzie marketingowe. Będziecie mogli umieszczać logo na etykiecie lub opakowaniu waszych produktów oraz możecie je również wykorzystywać w reklamie.

Instrukcja graficzna ma za zadanie stanowić dla was przewodnik w zakresie odtwarzania logo. Opracowano różne możliwości jego stosowania, pozwalające wam na dokonanie wyboru w zależności od waszych wymagań dla drukowanego materiału.

Grafika ta jest oparta na logo Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności, ale różni się od niego niebieskim kolorem ostrych punktów szczytowych oraz na wewnętrznej powierzchni logo.

Graficzne przedstawienie bruzd na zaoranym polu zostało włączone jako odniesienie się do źródła i geograficznego pochodzenia produktów określonych za pomocą tego logo.

grafika

2. OGÓLNE STOSOWANIE LOGO PDO/PGI

2.1. KOLORY ODNIESIENIA

Niniejsze logo stosowane na opakowaniach lub etykietach powinno być kolorowe, z zastosowaniem kolorów bezpośrednich (Pantone) lub techniki czterech kolorów.

grafika

2.2. LOGO MONOCHROMATYCZNE

Jeżeli kolory druku na opakowaniu lub etykiecie niektórych produktów są zupełnie różne od kolorów odniesienia logo, możliwe są dwa rozwiązania:

Logo w formacie pozytywu

Jeżeli kolor tła opakowania lub etykiety jest jasny, zastosować logo w formacie pozytywu, wykorzystując najciemniejszy kolor druku na opakowaniu lub etykiecie.

grafika

Logo w formacie negatywu

Jeżeli kolor tła opakowania lub etykiety jest ciemny, zastosować logo w formacie negatywu, wykorzystując kolor druku na opakowaniu.

grafika

2.3. KONTRAST Z KOLORAMI TŁA

Jeżeli logo jest stosowane na tle kolorowym lub barwionym, które utrudnia jego odczytanie, zastosować wyznaczenie zewnętrznego obwodu wokół logo, aby zwiększyć jego kontrast z kolorami tła.

grafika

2.4. TYPOGRAFIA

Stosować wielkie litery czcionki Times Roman przy pisaniu wyrazów. Jeżeli występują jedynie wyrazy, zmniejszyć rozmiar czcionki zgodnie z normami określonymi w sekcji 2.6.

Times Roman

ABCDEFGHIJKLM

NOPQRSTUVWXYZ

2.5. JĘZYK

Wersja językowa lub wersje językowe przyjmowane według uznania, stosownie do potrzeb.

2.6. ZAKRES ZMNIEJSZANIA

Na opakowaniu

Jeżeli stosowanie logo na różnych rodzajach opakowań i etykiet powoduje konieczność zmniejszania logo, minimalna wymagana średnica wynosi 15 mm.

grafika

2.7. UMIESZCZANIE LOGO NA OPAKOWANIACH I ETYKIETACH

Stosowanie logo PDO i PGI służy nadawaniu szczególnej wartości produktom, na których są umieszczone, i odróżnianiu ich od innych produktów. W związku z powyższym najbardziej skutecznym elementem stosowania omawianych logo jest kolor, ponieważ w ten sposób będą one bardziej widoczne oraz będą łatwiej i szybciej rozpoznawane przez konsumenta.

Stosowanie logo PDO i PGI w wersji monochromatycznej lub w formacie negatywu jest zalecane jedynie wówczas, gdy trudności techniczne sprawiają, że stosowanie ich w wersji kolorowej jest niemożliwe.

3. STOSOWANIE SZCZEGÓLNE

3.1. W MEDIACH

Do celów reklamowych (kampanie w prasie, w tygodnikach, plakaty, TV, media audiowizualne, marketing bezpośredni) logo muszą występować w kolorze.

3.2. INNE ZASTOSOWANIA

W przypadku gdy logo są stosowane na innych nośnikach, takich jak pojazdy lub okna wystawowe itd., należy w możliwie jak najszerszym zakresie przestrzegać powyższych wytycznych w stosowaniu kolorów.

4. KLISZE ORYGINALNE

4.1. WYBÓR DWÓCH KOLORÓW

grafika

4.2 ZARYS

grafika

4.3 WYBÓR POZYTYWU MONOCHROMATYCZNEGO

grafika

4.4 WYBÓR NEGATYWU MONOCHROMATYCZNEGO

grafika

4.5 ARKUSZE KOLOROWYCH PRÓBEK

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.224.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1726/98 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2037/93 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2081/92 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych
Data aktu: 22/07/1998
Data ogłoszenia: 11/08/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/08/1998