Decyzja 96/658/WE ustanawiająca specjalne warunki zatwierdzania zakładów zlokalizowanych na rynkach hurtowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 listopada 1996 r.
ustanawiająca specjalne warunki zatwierdzania zakładów zlokalizowanych na rynkach hurtowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(96/658/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 listopada 1996 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych przy produkcji i wprowadzaniu do obrotu świeżego mięsa(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 95/23/WE(2), w szczególności jej art. 13 tiret trzecie,

uwzględniając dyrektywę Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie na rynek świeżego mięsa drobiowego(3), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji z 1994 r., w szczególności jej art. 20 tiret pierwsze,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 95/68/WE(5), w szczególności jej art. 17 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

istnieje wieloletnia tradycja rynków hurtowych mięsa i produktów mięsnych we Wspólnocie;

zakłady zlokalizowane na rynkach hurtowych, do których stosuje się dyrektywy 64/433/EWG, 71/118/EWG oraz 77/99/EWG, posiadają specyficzne cechy techniczne; zakłady te wykorzystują wspólnie niektóre pomieszczenia, na przykład pomieszczenia rozbioru mięsa;

istnieje konieczność uwzględniania tych cech technicznych w celu ustalenia warunków zatwierdzania tych zakładów zlokalizowanych na rynkach hurtowych;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ustanawia specjalne warunki zatwierdzania zakładów zgodnie z dyrektywami Rady 64/433/EWG, 71/118/EWG oraz 77/99/EWG zlokalizowanych na rynkach hurtowych.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji określenie "rynek hurtowy" oznacza: rynek skupiający pewną liczbę odrębnych zakładów, które mogą wykorzystywać wspólnie pomieszczenia i urządzenia, włącznie ze wspólnymi pomieszczeniami, w których odbywa się rozbiór, składowanie, wystawianie oraz wprowadzanie na rynek świeżego mięsa lub świeżego mięsa drobiowego lub w których odbywa się produkcja, składowanie, wystawianie oraz wprowadzanie na rynek produktów mięsnych. Rynek hurtowy może być związany z innymi zatwierdzonymi zakładami.

Artykuł  3
1.
Zakład zlokalizowany na rynku hurtowym nie może znajdować się w wykazie zatwierdzonych zakładów przewidzianym w art. 10 ust. 1 dyrektywy 64/433/EWG, chyba że spełnia warunki zawarte w załączniku I.
2.
Zakład zlokalizowany na rynku hurtowym nie może znajdować się w wykazie zatwierdzonych zakładów przewidzianym w art. 6 ust. 1 dyrektywy 71/118/EWG, chyba że spełnia warunki zawarte w załączniku II.
3.
Zakład zlokalizowany na rynku hurtowym nie może znajdować się w wykazie zatwierdzonych zakładów przewidzianym w art. 8 ust. 1 dyrektywy 77/99/EWG, chyba że spełnia warunki zawarte w załączniku III.
Artykuł  4
1.
Zakład lub połączenia zakładów, działający na rynku hurtowym, może otrzymać weterynaryjny numer identyfikacyjny.
2.
Weterynaryjny numer identyfikacyjny określony w ust. 1 może być tymczasowo zawieszony lub wycofany przez właściwe władze krajowe w przypadku, gdy zakład lub połączenie zakładów przestało spełniać warunki określone w regułach wspólnotowych. Takie zawieszenie lub wycofanie niekoniecznie ma bezpośredni wpływ na zatwierdzanie innych zakładów rynku hurtowego.
Artykuł  5

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 1997 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 listopada 1996 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(2) Dz.U. L 243 z 11.10.1995, str. 7.

(3) Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23.

(4) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

(5) Dz.U. L 332 z 30.12.1995, str. 10.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Warunki zatwierdzania zakładów na podstawie dyrektywy 64/433/EWG, zlokalizowanych na rynkach hurtowych

1. Zakłady muszą spełniać warunki zatwierdzania zakładów ustanowione w załączniku I do dyrektywy 64/433/EWG rozdział I i III.

Jednakże powierzchnie, wyposażenie i urządzenia, określone w rozdziale I pkt 1, pkt 2 lit. b), pkt 4 lit. c) i e) i w pkt 5-13 oraz w rozdziale III pkt 15 lit. a)-d) mogą być wykorzystywane wspólnie.

Pomieszczenie określone w rozdziale I pkt 9 przeznaczone dla służb weterynaryjnych może w razie potrzeby być powiększone o dodatkowe pomieszczenia; pomieszczenie lub pomieszczenia mogą być zlokalizowane w innej części rynku hurtowego.

2. Obszary składowania w warunkach chłodniczych:

Jeżeli obszary składowania w warunkach chłodniczych istnieją jako dodatkowe do wymienionych w załączniku I do dyrektywy 64/433/EWG rozdział III pkt 15 lit. a), obszary te muszą spełniać specjalne warunki zatwierdzania chłodni składowych ustanowione w załączniku I do dyrektywy 64/433/EWG rozdział IV.

3. Składowanie:

Tusze, półtusze, ćwierci lub inne partie, jak również podroby, które zostały wystawione do selekcji lub sprzedaży, przechowywane są schłodzone w taki sposób, aby zapewnić, że temperatura wewnętrzna jest utrzymywana, jak ustanowiono w załączniku I do dyrektywy 64/433/EWG rozdział XIV pkt 66.

W razie konieczności zapewniane są chłodnie do kontroli towarów lub pomieszczenia chłodnicze do celów prezentacji towarów.

4. Warunki higieniczne ustanowione w rozdziale V, w szczególności w pkt 19, w rozdziale VII pkt 38, w rozdziałach IX, XII i XV załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG muszą być przestrzegane.

Wszystkie wykonalne środki muszą zostać podjęte w celu zapewnienia, że osoby mające dostęp do miejsc obróbki czy prezentacji mięsa przestrzegają wymagań higienicznych określonych w rozdziale V pkt 18 lit. a) oraz pkt 24 załącznika I do dyrektywy 64/433/EWG.

5. Środki nadzoru przewidziane w art. 9 dyrektywy 64/433/EWG oraz w rozdziałach X i XI załącznika I muszą być przestrzegane.

W przypadku połączenia się zakładów kierownicy lub właściciele zakładów lub ich przedstawiciele ponoszą wspólnie odpowiedzialność za spełnianie warunków zatwierdzania oraz spełnienia wymogów higienicznych. W tym celu wyznaczają osobę odpowiedzialną za stały nadzór nad ogólną higieną w odniesieniu do warunków produkcji w połączonych zakładach zgodnie z art. 10 ust. 2 dyrektywy 64/433/EWG.

Nazwisko takiej osoby przekazywane jest właściwym władzom.

Porozumienie między połączonymi zakładami stanowi zasadniczą część zatwierdzenia.

6. Wymagania zawarte w art. 3 ust. 1 pkt A lit. f) dyrektywy 64/433/EWG muszą być przestrzegane.

ZAŁĄCZNIK  II

Warunki zatwierdzania zakładów na podstawie dyrektywy 71/118//EWG, zlokalizowanych na rynkach hurtowych

1. Zakłady muszą spełniać warunki zatwierdzania zakładów ustanowione w załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG rozdział I i III.

Jednakże powierzchnie, wyposażenie i urządzenia, określone w rozdziale I pkt 1, pkt 2 lit. b), pkt 4 lit. c) i e) i pkt 5-13 oraz w rozdziale III pkt 15 lit. a)-c) mogą być wykorzystywane wspólnie.

Pomieszczenie określone w rozdziale I pkt 9 przeznaczone dla służb weterynaryjnych może w razie potrzeby być powiększone o dodatkowe pomieszczenia; pomieszczenie lub pomieszczenia mogą być zlokalizowane w innej części rynku hurtowego.

2. Obszary składowania w warunkach chłodniczych:

Jeżeli obszary składowania w warunkach chłodniczych istnieją jako dodatkowe do wymienionych w załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG rozdział III pkt 15 lit. a), obszary te muszą spełniać specjalne warunki zatwierdzania chłodni składowych ustanowione w załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG rozdział IV.

3. Składowanie:

Kawałki tusz oraz podroby, które zostały wystawione do selekcji lub sprzedaży przechowywane są schłodzone w taki sposób, aby zapewnić, że temperatura wewnętrzna jest utrzymywana, jak ustanowiono w załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG rozdział XIII pkt 69.

W razie konieczności zapewniane są chłodnie do kontroli towarów lub pomieszczenia chłodnicze do celów prezentacji towarów.

4. Warunki higieniczne ustanowione w rozdziale V, w szczególności jego pkt 19, w rozdziale VII pkt 38, w rozdziałach X, XIV i XV załącznika I do dyrektywy 71/118/EWG muszą być przestrzegane.

Wszystkie wykonalne środki muszą zostać podjęte w celu zapewnienia, że osoby mające dostęp do miejsc obróbki czy prezentacji mięsa przestrzegają wymagań higienicznych określonych w załączniku I do dyrektywy 71/118/EWG rozdział V pkt 18 lit. a) oraz pkt 24.

5. Środki nadzoru, przewidziane w art. 8 dyrektywy 71/118/EWG oraz w rozdziałach XI i XII załącznika I, muszą być przestrzegane.

W przypadku połączenia się zakładów kierownicy lub właściciele zakładów lub ich przedstawiciele ponoszą wspólnie odpowiedzialność za spełnianie warunków zatwierdzania oraz spełnienia wymogów higienicznych. W tym celu wyznaczają osobę odpowiedzialną za stały nadzór nad ogólną higieną w odniesieniu do warunków produkcji w połączonych zakładach zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 71/118/EWG.

Nazwisko takiej osoby przekazywane jest właściwym władzom.

Porozumienie między połączonymi zakładami stanowi zasadniczą część zatwierdzenia.

6. Wymagania zawarte w art. 3 ust. 1 pkt A ppkt i) dyrektywy 71/118/EWG muszą być przestrzegane.

ZAŁĄCZNIK  III

Warunki zatwierdzania zakładów na podstawie dyrektywy 77/99/EWG, zlokalizowanych na rynkach hurtowych

1. Zakłady muszą spełniać warunki zatwierdzania zakładów ustanowione w załączniku A do dyrektywy 77/99/EWG rozdział I.

Jednakże powierzchnie, wyposażenie i urządzenia, określone w pkt 1, 3, 4 i 8-15 tego rozdziału mogą być wykorzystywane wspólnie.

Pomieszczenie określone w rozdziale I pkt 12 przeznaczone dla służb weterynaryjnych może w razie potrzeby być powiększone o dodatkowe pomieszczenia; pomieszczenie lub pomieszczenia mogą być zlokalizowane w innej części rynku hurtowego.

2. W zależności od rodzaju produktu oraz wykonywanych prac zakłady muszą wypełniać odpowiednie przepisy ustanowione w rozdziale I załącznika B.

3. Składowanie:

Produkty mięsne muszą być składowane i transportowane z zachowaniem warunków określonych w rozdziale VII załącznika B.

W razie konieczności zapewniane są chłodnie do kontroli towarów lub pomieszczenia chłodnicze do celów prezentacji towarów.

4. Warunki higieniczne ustanowione w rozdziale II załącznika A oraz w rozdziałach II, III, IV i V załącznika B do dyrektywy 77/99/EWG muszą być przestrzegane.

Wszystkie wykonalne środki muszą zostać podjęte w celu zapewnienia, że osoby mające dostęp do miejsc obróbki czy prezentacji mięsa przestrzegają wymagań higienicznych określonych w rozdziale II załącznika A oraz w załączniku B do dyrektywy 77/99/EWG.

5. Środki nadzoru przestrzegane są, jak przewidziano w art. 8 ust. 2, 3 dyrektywy 77/99/EWG oraz w rozdziałach IV i VI załącznika B.

W przypadku połączenia się zakładów kierownicy lub właściciele zakładów lub ich przedstawiciele ponoszą wspólnie odpowiedzialność za spełnianie warunków zatwierdzania oraz spełnienia wymogów higienicznych. W tym celu wyznaczają osobę odpowiedzialną za stały nadzór nad ogólną higieną w odniesieniu do warunków produkcji w połączonych zakładach zgodnie z art. 7 ust. 1 dyrektywy 77/99/EWG.

Nazwisko takiej osoby przekazywane jest właściwym władzom.

Porozumienie między połączonymi zakładami stanowi zasadniczą część zatwierdzenia.

6. Wymagania zawarte w art. 3 ust. A pkt 9 lit. b) dyrektywy 77/99/EWG muszą być przestrzegane.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024