Rozporządzenie 3067/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1956/88 przyjmujące przepisy w sprawie stosowania Systemu Wspólnej Międzynarodowej Kontroli przyjętego przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 3067/95
z dnia 21 grudnia 1995 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1956/88 przyjmujące przepisy w sprawie stosowania Systemu Wspólnej Międzynarodowej Kontroli przyjętego przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 43,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

rozporządzenie (EWG) nr 1956/88(3) wprowadza w życie System Wspólnej Międzynarodowej Kontroli przyjęty przez Komisję Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) 10 lutego 1988 r.;

w interesie usprawnienia jego kontroli i stosowania w Obszarze Regulowanym NAFO, Wspólnota Europejska zgodziła się zarówno w ramach Umowy w sprawie rybołówstwa z Kanadą z dnia 20 kwietnia 1995 r., jak i na ostatnim posiedzeniu Komisji Rybołówstwa w dniach 11-15 września 1995 r., na modyfikację wspomnianego powyżej Systemu Wspólnej Międzynarodowej Kontroli;

zgodnie z art. IX Konwencji NAFO zmiany te, w przypadku braku zastrzeżeń, staną się wiążące dla Umawiających się Stron od listopada 1995 r.;

dlatego konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia (EWG) nr 1956/88,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (EWG) nr 1956/88 wprowadza się następujące zmiany:

1. W ust. 2 ii) Załącznika dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Kontrole statków są prowadzone w sposób niedyskryminujący. Liczba kontroli jest oparta na wielkości floty, z uwzględnieniem zapisów w zakresie przestrzegania przepisów. Umawiające się Strony zapewnią, że ich inspektorzy dokładają specjalnych starań, aby uniknąć uszkodzenia ładunku lub kontrolowanych narzędzi. Należy zminimalizować zakłócenia zarówno w działalności połowowej, jak i w działalności niezwiązanej z połowami. Załogi i statki działające zgodnie ze Środkami Ochrony i Egzekwowania NAFO nie są szykanowane. Kontrole przeprowadza się wyłącznie w celu ustalenia, że wskazane powyżej reguły NAFO są przestrzegane."

2. W Załączniku dodaje się jako nowe ust. 9 i 10, a istniejące ustępy oznaczone 9-15 otrzymują odpowiednio numerację 11-17.

"9. Następujące jawne naruszenia podlegają procedurom określonym w ust. 10:

i) błędne sprawozdania o połowach;

ii) naruszenia przepisów o rozmiarze oczek sieci;

iii) naruszenia systemu przywoływania;

iv) zakłócenia satelitarnego systemu lokacyjnego;

v) uniemożliwianie inspektorowi lub obserwatorowi wykonywania jego lub jej obowiązków;

vi) ukierunkowanie połowów na zasoby podlegające moratorium lub takie, których połów jest zakazany.

10. Bez względu na ust. 7 i 8:

i) Jeśli inspektor NAFO wymienia statek jako popełniający w znacznym stopniu jawne naruszenie, jak określono w ust. 9, Umawiająca się Strona, do której statek należy, zapewnia przeprowadzenie w ciągu 72 godzin kontroli danego statku przez inspektora należycie przez tę Umawiającą się Stronę upoważnionego. W celu zabezpieczenia dowodów inspektor NAFO przyjmuje wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości dowodów oraz może pozostać na pokładzie statku przez okres niezbędny do dostarczenia należycie upoważnionemu inspektorowi informacji dotyczącej jawnego naruszenia.

ii) W uzasadnionych przypadkach właściwy organ Państwa Członkowskiego bandery lub inspektor upoważniony przez organ danego statku żąda, będąc należycie upoważnionym do tego, niezwłocznego skierowania statku do najbliższego, jednego z następujących portów wybranych przez kapitana, a mianowicie, St. John’s, Halifax, portu macierzystego statku lub portu wyznaczonego przez Państwo Członkowskie bandery, dla szczegółowej kontroli z upoważnienia Państwa Członkowskiego bandery i w obecności inspektora NAFO z jakiejkolwiek innej Umawiającej się Strony, która chce uczestniczyć w kontroli. Jeśli statek nie zostanie wezwany do portu, Umawiająca się Strona musi przedstawić we właściwym czasie odpowiednie uzasadnienie sekretarzowi wykonawczemu, który udostępnia je na żądanie każdej z Umawiających się Stron.

iii) Jeśli inspektor NAFO wymieni statek jako popełniający w znacznym stopniu jawne naruszenie, jak określono w ust. 9, to niezwłocznie zgłasza to właściwemu organowi Państwa Członkowskiego bandery i sekretarzowi wykonawczemu, który z kolei niezwłocznie zawiadamia pozostałe Umawiające się Strony mające statek inspekcyjny w obszarze Konwencji.

iv) Jeśli od statku zażądano skierowania się do portu dla przeprowadzenia szczegółowej kontroli zgodnie z ii), inspektor NAFO z innej Umawiającej się Strony może, z zastrzeżeniem zgody Umawiającej się Strony, do której należy statek, wejść na jego pokład, gdy statek kieruje się do portu, może pozostać na jego pokładzie podczas tego kursu i być obecnym w czasie kontroli statku w porcie.

v) W przypadku wykrycia jawnego naruszenia środków Ochrony i Egzekwowania, które w opinii należycie upoważnionego inspektora Umawiającej się Strony, do której należy statek, jak określono w ii) jest dostatecznie poważne, inspektor podejmuje wszelkie niezbędne działania dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości dowodów, łącznie w razie potrzeby z zaplombowaniem ładowni dla ewentualnej kontroli nadbrzeżnej."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1995 r.

W imieniu Rady
L. ATIENZA SERNA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 200 z 4.8.1995, str. 18.

(2) Opinia wydana dnia 15 grudnia 1995 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 175 z 6.7.1988, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 761/94 (Dz.U. L 90 z 7.4.1994, str. 7).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1995.329.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 3067/95 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 1956/88 przyjmujące przepisy w sprawie stosowania Systemu Wspólnej Międzynarodowej Kontroli przyjętego przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku
Data aktu: 21/12/1995
Data ogłoszenia: 30/12/1995
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/01/1996