Decyzja 93/140/EWG ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 stycznia 1993 r.
ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa

(93/140/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 marca 1993 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/493/EWG z dnia 22 lipca 1991 r. ustanawiającą warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek produktów rybołówstwa(1) w szczególności rozdział IV sekcja V pkt 1 załącznika do tej dyrektywy,

a także mając na uwadze, co następuje:

dyrektywa 91/493/EWG wprowadza wymogi dla kontroli pasożytniczych podczas zajmowania się produktami rybołówstwa na lądzie lub na pokładzie statków przetwórczych;

do osób pracujących w sektorze rybołówstwa należy przeprowadzanie samodzielnych kontroli na wszystkich etapach produkcji produktów rybołówstwa zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 6 dyrektywy 91/493/EWG tak, aby ryby, które są oczywiście zakażone pasożytami nie zostały dopuszczone do spożycia przez ludzi;

zgodnie z rozdziałem I sekcja II pkt 5 załącznika do dyrektywy 91/493/EWG te same zasady muszą mieć zastosowanie do zakładów położonych na lądzie i do statków przetwórczych;

przyjęcie szczegółowych zasad odnoszących się do kontroli wzrokowych oznacza, że trzeba zdefiniować pojęcia widocznych pasożytów i kontroli wzrokowej, i że trzeba określić charakter i częstotliwość przeprowadzanych obserwacji;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej decyzji:

1. "widoczne pasożyty" oznaczają pasożyta lub grupę pasożytów, które posiadają rozmiar, kolor lub strukturę, którą wyraźnie można odróżnić od rybich tkanek;

2. "kontrola wzrokowa" oznacza niedestrukcyjne badanie ryb lub produktów rybołówstwa bez optycznych przyrządów powiększających i w dobrych warunkach świetlnych dla widzenia ludzkiego, w razie potrzeby obejmujących sztuczne światło.

Artykuł  2
1.
Kontrola wzrokowa jest przeprowadzana na reprezentatywnej liczbie próbek.
2.
Osoby odpowiedzialne za zakłady położone na lądzie i osoby posiadające kwalifikacje na pokładach statków przetwórczych określą skalę i częstotliwość kontroli określonej w ust. 1 przez odniesienie do charakteru produktów rybołówstwa, ich pochodzenia geograficznego i ich wykorzystania.
Artykuł  3

Podczas produkcji wykwalifikowane osoby muszą przeprowadzić kontrolę wzrokową wypatroszonych ryb, jam brzusznych, wątrób, ikry przeznaczonych do spożycia przez ludzi. Zgodnie ze stosowanym systemem patroszenia, należy przeprowadzić kontrolę wzrokową:

1. w przypadku patroszenia ręcznego, w sposób ciągły przez robotnika w czasie patroszenia i mycia;

2. w przypadku patroszenia mechanicznego, przez badanie próbek przeprowadzane na reprezentatywnej liczbie próbek nie mniejszej niż 10 ryb na partię.

Artykuł  4

Kontrola wzrokowa filetów rybnych lub płatów rybnych musi być przeprowadzana przez osoby wykwalifikowane podczas obróbki po filetowaniu lub cięciu. Jeżeli badanie indywidualne nie jest możliwe ze względu na rozmiar filetów lub operacji filetowania, należy sporządzić plan pobierania próbek i udostępniać go właściwemu organowi zgodnie z przepisami określonymi w art. 6 ust. 1 dyrektywy 91/493/EWG. Jeżeli oświetlanie filetów sztucznym światłem jest możliwe z technicznego punktu widzenia, należy je ująć w planie pobierania próbek.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 stycznia 1993 r.

W imieniu Komisji
René STEICHEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 15.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.56.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/140/EWG ustanawiająca szczegółowe zasady odnoszące się do kontroli wzrokowej w celu wykrywania pasożytów w produktach rybołówstwa
Data aktu: 19/01/1993
Data ogłoszenia: 09/03/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/01/1993