uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 31 i 32,
uwzględniając wniosek Komisji(1), sporządzony po zasięgnięciu opinii grupy osób wskazanych przez Komitet Naukowo-Techniczny spośród ekspertów pochodzących z Państw Członkowskich,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
w dniu 2 lutego 1959 r. Rada przyjęła dyrektywy ustanawiające podstawowe standardy ochrony zdrowia pracowników i ogółu społeczeństwa przed niebezpieczeństwami wynikającymi z promieniowania jonizującego(4), zmienione w szczególności dyrektywą 80/836/Euratom(5);
na podstawie art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom każde Państwo Członkowskie musi nałożyć obowiązek powiadamiania o działaniach związanych z zagrożeniem wynikającym z promieniowania jonizującego; w świetle możliwych zagrożeń, a także z innych stosownych względów działania te wymagają uzyskania wcześniejszego zezwolenia w przypadkach ustalonych przez każde Państwo Członkowskie;
w skutek tego Państwa Członkowskie ustanowiły na swoich terytoriach systemy w celu spełnienia wymogów art. 3 dyrektywy 80/836/Euratom; dlatego poprzez wewnętrzne środki kontroli, które stosują Państwa Członkowskie na podstawie przepisów krajowych, zgodnych z obowiązującymi wspólnotowymi wymaganiami oraz wszelkimi właściwymi wymaganiami międzynarodowymi, Państwa Członkowskie nadal zapewnią na swoich terytoriach porównywalny poziom bezpieczeństwa;
przesyłanie odpadów radioaktywnych między Państwami Członkowskimi oraz do i ze Wspólnoty objęte są szczególnymi środkami ustanowionymi w dyrektywie 92/3/Euratom(6); Państwa Członkowskie zobowiązane są do wprowadzenia w życie, nie później niż dnia 1 stycznia 1994 r., przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania dyrektywy 92/3/Euratom; każde Państwo Członkowskie powinno być odpowiedzialne za zapewnienie właściwej gospodarki własnymi odpadami radioaktywnymi;
zniesienie kontroli granicznych we Wspólnocie od dnia 1 stycznia 1993 r. pozbawiło właściwe władze Państw Członkowskich informacji o przesyłkach substancji radioaktywnych, które poprzednio uzyskiwały dzięki tym kontrolom; właściwe władze Państw Członkowskich potrzebują otrzymywać taki sam zakres informacji jak poprzednio, aby mogły w dalszym ciągu sprawować kontrolę do celów ochrony przed promieniowaniem; wspólnotowy system deklaracji i zapewnienia informacji o przesyłkach ułatwiłby utrzymanie kontroli ochrony przed promieniowaniem; system uprzednich deklaracji jest potrzebny do przesyłania źródeł zamkniętych i odpadów radioaktywnych;
specjalne substancje rozszczepialne określone w art. 197 Traktatu EWEA podlegają przepisom tytułu II rozdział VII - Środki bezpieczeństwa; transport takich substancji podlega zobowiązaniom Państw Członkowskich i Komisji zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Fizycznym Zabezpieczeniu Substancji Jądrowych (IAEA.1980);
niniejsze rozporządzenie nie ogranicza możliwości udzielenia informacji i zapewnienia kontroli, wprowadzonych z przyczyn innych niż ochrona przed promieniowaniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 8 czerwca 1993 r.
| W imieniu Rady | |
| N. HELVEG PETERSEN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 347 z 31.12.1992, str. 17.
(2) Dz.U. 150 z 31.5.1993.
(3) Dz.U. C 19 z 25.1.1993, str. 13.
(4) Dz.U. L 11 z 20.2.1959, str. 221/59.
(5) Dz.U. L 246 z 17.9.1980, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 84/467/Euratom (Dz.U. L 265 z 5.10.1984, str. 4).
(6) Dz.U. L 35 z 12.2.1992, str. 24.
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1993.148.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1493/93 w sprawie przesyłania substancji radioaktywnych między Państwami Członkowskimi |
| Data aktu: | 08/06/1993 |
| Data ogłoszenia: | 19/06/1993 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/07/1993 |