(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1991 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 130s,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
zawartość azotanów w wodzie na niektórych obszarach Państw Członkowskich wzrasta i jest obecnie wysoka, porównując z normami ustanowionymi w dyrektywie Rady 75/440/EWG z dnia 16 czerwca 1975 r. dotyczącej wymaganej jakości wód powierzchniowych przeznaczonych do pozyskiwania wody pitnej w Państwach Członkowskich 4 , zmienionej dyrektywą 79/869/EWG 5 oraz dyrektywą Rady 80/778/EWG z dnia 15 lipca 1980 r. odnoszącą się do jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi 6 , zmienioną Aktem Przystąpienia z 1985 r.;
Czwarty Program Działania Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej w sprawie środowiska 7 wskazał, że Komisja zamierzała zaproponować dyrektywę w sprawie kontroli i zmniejszania zanieczyszczenia wód wynikającego z rozprowadzania lub zrzutów ścieków hodowlanych i nadmiernego stosowania nawozów;
reforma wspólnej polityki rolnej wymieniona w Zielonej Księdze Komisji pt. "Perspektywy wspólnej polityki rolnej" wskazała, że chociaż stosowanie nawozów zawierających azot i oborników jest niezbędne dla rolnictwa wspólnotowego, nadmierne stosowanie nawozów stanowi ryzyko dla środowiska, że potrzebne jest wspólne działanie w celu kontrolowania problemu wynikającego z intensywnej produkcji zwierzęcej i że polityka rolna musi w większym stopniu uwzględniać cele ochrony środowiska;
rezolucja Rady z dnia 28 czerwca 1988 r. w sprawie ochrony Morza Północnego i innych wód we Wspólnocie 8 wzywa Komisję do przedłożenia wniosków dotyczących podjęcia środków na poziomie wspólnotowym;
główną przyczynę zanieczyszczenia ze źródeł rozproszonych wpływających na wspólnotowe wody stanowią azotany pochodzące ze źródeł rolniczych;
z tego względu niezbędne jest, w celu ochrony zdrowia ludzi i zasobów żywych oraz ekosystemów wodnych, a także zabezpieczenia innych zgodnych z prawem sposobów wykorzystania wód, w celu zmniejszenia zanieczyszczenia wód spowodowanego lub wywołanego przez azotany pochodzące ze źródeł rolniczych oraz w celu zapobieżenia dalszemu takiemu zanieczyszczaniu; w tym celu ważne jest podjęcie środków dotyczących składowania i rolniczego wykorzystania wszelkich związków azotu, oraz dotyczących tego pewnych praktyk zagospodarowania gruntów;
ponieważ zanieczyszczenie wody spowodowane przez azotany w jednym Państwie Członkowskim może oddziaływać na wody w innych Państwach Członkowskich, niezbędne jest z tego względu działanie na poziomie wspólnotowym zgodnie z art. 130r;
przez zachęcanie do stosowania dobrych praktyk rolniczych Państwa Członkowskie mogą zapewnić wszystkim wodom ogólny poziom ochrony przed zanieczyszczeniem w przyszłości;
niektóre strefy, z których mają miejsce spływy do wód podatnych na zanieczyszczenie związkami azotu, wymagają szczególnej ochrony;
niezbędne jest, aby Państwa Członkowskie określiły strefy zagrożenia oraz ustanowiły i wprowadziły w życie programy działania w celu zmniejszenia zanieczyszczenia wody związkami azotu w tych strefach;
takie programy działania powinny obejmować środki mające na celu ograniczenie rolniczego wykorzystania wszelkich nawozów zawierających azot oraz w szczególności ustalenie specjalnych ograniczeń dotyczących stosowania odchodów zwierzęcych pochodzącego od zwierząt gospodarskich;
niezbędne jest monitorowanie wód i stosowanie referencyjnych metod pomiarów w odniesieniu do związków azotu w celu zapewnienia, że środki są skuteczne;
uznaje się, iż warunki hydrogeologiczne w niektórych Państwach Członkowskich są tego rodzaju, że może upłynąć wiele lat, zanim działania w zakresie ochrony doprowadzą do poprawy jakości wody;
należy powołać Komitet do celów wspierania Komisji w sprawach odnoszących się do wykonania niniejszej dyrektywy oraz do jej dostosowania do postępu naukowo-technicznego;
Państwa Członkowskie powinny ustanowić i przedstawić Komisji sprawozdania w sprawie wykonania niniejszej dyrektywy;
Komisja powinna regularnie przedstawiać sprawozdania w sprawie wykonania niniejszej dyrektywy przez Państwa Członkowskie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Rady | |
J. G. M. ALDERS | |
Przewodniczący |
Z dniem 1 stycznia 2006 r. od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Niderlandów zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2005/880/WE z dnia 8 grudnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.324.89). Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2009 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2006/189/WE z dnia 28 lutego 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.66.44) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Austrii zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji. Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2007 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2006/1013/WE z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.382.1) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Niemiec zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji. Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2009 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2007/863/WE z dnia 14 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.337.122) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Zjednoczonego Królestwa zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji. Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2010 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2008/64/WE z dnia 21 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.16.28) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Belgii zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji. Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2010 r.
Z dniem 1 stycznia 2012 r. od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Włoch zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2011/721/UE z dnia 3 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.287.36). Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2015 r.
Z dniem 1 sierpnia 2012 r. od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Królestwa Danii zgodnie z art. 1 decyzji Komisji nr 2012/659/UE z dnia 23 października 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.295.20). Odstępstwo wygasa z dniem 31 lipca 2016 r.
Z dniem notyfikacji decyzji nr 2013/781/UE z dnia 18 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.346.65) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Anglii, Szkocji i Walii zgodnie z art. 1 przywoływanej decyzji. Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2016 r.
Z dniem notyfikacji od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Irlandii zgodnie z art. 1 decyzji 2014/112/UE z dnia 27 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.14.61.7). Odstępstwo wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r.
Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2014/291/UE z dnia 16 maja 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.148.88) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstpstwo w stosunku do Niderlandów zgodnie z art. 1 przywołanej decyzji. Odstępstwo wyagasa z dniem 31 grudnia 2017 r.
Z dniem notyfikacji decyzji nr (UE) 2015/346 z dnia 9 lutego 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.60.42) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do regionu Irlandii Północnej zgodnie z art. 1 przywołanej decyzji.
Z dniem notyfikacji decyzji nr (UE) 2018/1928 z dnia 6 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.313.45) od stosowania niniejszej dyrektywy wprowadzono odstępstwo w stosunku do w stosunku do Danii zgodnie z art. 1 przywołanej decyzji.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1137/2008 z dnia 22 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.311.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2008 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1073/2020 z dnia 17 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.20) wprowadzającej odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1074/2020 z dnia 17 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.29) wprowadzającej odstępstwo od jego stosowania z dniem 21 lipca 2020 r.
Obowiązujące od 1 czerwca 2025 r. przepisy przewidują nowość odnośnie staży z urzędu pracy – wprowadzono wprost możliwość organizowania staży dla bezrobotnych w formie zdalnej. Może to być zarówno staż realizowany wyłącznie zdalnie, jak też naprzemiennie z realizacją zadań w bardziej tradycyjny sposób. Zastosowanie znajdzie w tym zakresie część przepisów kodeksu pracy dotyczących pracy zdalnej, w tym zobowiązanie do zwrotu stażyście kosztów pracy.
17.06.2025Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.
11.06.2025Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.
10.06.2025Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.
10.06.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.
04.06.2025W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.
03.06.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1991.375.1 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 91/676/EWG dotycząca ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego |
Data aktu: | 12/12/1991 |
Data ogłoszenia: | 31/12/1991 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/12/1991 |