Dyrektywa 88/667/EWG zmieniająca po raz czwarty dyrektywę 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

DYREKTYWA RADY
z dnia 21 grudnia 1988 r.
zmieniająca po raz czwarty dyrektywę 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych

(88/667/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 1988 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

we współpracy z Parlamentem Europejskim(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

kolejne zmiany wniesione do załączników dyrektywy 76/768/EWG(4), ostatnio zmienionej dyrektywą 88/233/EWG(5), powodują konieczność dostosowania przepisów tej dyrektywy;

doświadczenie pokazało, iż przepisy dyrektywy 76/768/EWG dotyczące etykietowania muszą zostać ulepszone, i że okres ustanowiony w jej art. 12 ust. 2 jest niewystarczający,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Produkty kosmetyczne zawierające jedną z substancji wymienionych w załączniku V są wyłączone z zakresu niniejszej dyrektywy. W odniesieniu do tych produktów Państwa Członkowskie mogą podjąć takie działania, jakie uznają za niezbędne.".

2) W art. 4 lit. c) i d) otrzymują brzmienie:

"c) barwniki inne niż te, które są wymienione w załączniku IV część I, z wyjątkiem produktów kosmetycznych zawierających barwniki przeznaczone wyłącznie do barwienia włosów;

d) barwniki wymienione w załączniku IV część I stosowane poza wymienionymi warunkami, z wyjątkiem produktów kosmetycznych zawierających barwniki przeznaczone wyłącznie do barwienia włosów.".

3) Artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Państwa Członkowskie dopuszczają wprowadzenie na rynek produktów kosmetycznych zawierających:

a) substancje wymienione w załączniku III część II, nieprzekraczające ograniczeń i spełniające podane warunki, aż do daty widniejącej w kolumnie g) tego Załącznika;

b) barwniki wymienione w załączniku IV część II, nieprzekraczające ograniczeń i spełniające podane warunki, aż do daty widniejącej w tym Załączniku;

c) środki konserwujące wymienione w załączniku VI część II, nieprzekraczające ograniczeń i spełniające podane warunki, aż do daty widniejącej w kolumnie f) tego Załącznika. Jednakże niektóre z tych substancji mogą być stosowane w innych stężeniach, do specyficznych celów, wynikających z prezentacji produktu;

d) filtry ultrafioletowe wymienione w załączniku VII część II, w ramach limitów i wskazanych warunków stosowania aż do daty wskazanej w kolumnie f) tego Załącznika.

Z upłynięciem tych dat substancje te, środki konserwujące, barwniki i filtry ultrafioletowe są:

- ostatecznie dopuszczone, lub

- ostatecznie zakazane (załącznik II), lub

- zachowane przez określony okres czasu w załącznikach III, IV, VI i VII części II, lub

- wyłączone ze wszystkich załączników w celu przeanalizowania dostępnych danych naukowych lub dlatego, że nie są już stosowane.".

4) Artykuł 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

1. Państwa Członkowskie podejmują wszelkie niezbędne działania zapewniające, aby produkty kosmetyczne były sprzedawane tylko wtedy, gdy ich pojemniki i opakowania zawierają umieszczone w sposób nieścieralny, łatwo czytelny i widoczny następujące dane:

a) nazwisko lub nazwę i adres lub siedzibę statutową producenta lub osoby odpowiedzialnej za sprzedaż produktu kosmetycznego, która ma siedzibę na terenie Wspólnoty. Informacja ta może być podana w skrócie, jeśli tylko będzie można rozpoznać z tego skrótu nazwę przedsiębiorstwa. W przypadku produktów wyprodukowanych poza Wspólnotą Państwa Członkowskie mogą wymagać podania kraju pochodzenia;

b) nominalną zawartość w momencie pakowania, wyrażoną w jednostkach wagi lub objętości, poza opakowaniami zawierającymi mniej niż pięć gramów lub mniej niż pięć mililitrów, darmowymi próbkami i produktami zawierającymi jedną dawkę; w opakowaniach zbiorczych wystarczy podać ilość jednostkowych opakowań. Nie jest to konieczne, jeżeli łatwo jest po wyglądzie zewnętrznym ocenić tę ilość lub jeżeli produkt sprzedawany jest zazwyczaj w pojedynczych opakowaniach;

c) termin ważności. Termin ważności oznacza datę, do której produkt, odpowiednio przechowywany, spełnia swoja początkową funkcję i pozostaje zgodny z przepisami art. 2.

Termin ważności oznacza się wyrazami: »Najlepiej zużyć do końca...«, po których podaje się:

- datę, lub

- wskazanie miejsca na opakowaniu zbiorczym, gdzie ona figuruje.

Jeżeli jest to konieczne, informacje te są dodatkowo opatrzone wskazówkami dotyczącymi właściwego przechowywania produktu.

Data składa się w sposób wyraźny najpierw z miesiąca, a potem z roku. Dla produktów kosmetycznych, których trwałość minimalna przekracza 30 miesięcy, wskazanie daty nie jest obowiązkowe;

d) szczególne środki ostrożności przy stosowaniu, w szczególności te wskazane w kolumnie »warunki stosowania i ostrzeżenia do umieszczenia na etykiecie« w załącznikach III, IV, VI i VII, które musza widnieć na pojemniku i na opakowaniu zbiorczym, jak również ewentualne wskazówki dotyczące szczególnych środków ostrożności dla produktów kosmetycznych przeznaczonych do stosowania profesjonalnego, w szczególności przeznaczonych dla fryzjerów. W przypadku niemożności zawarcia tych informacji na opakowaniu należy załączyć odpowiednia ulotkę, a na opakowaniu zbiorczym umieścić informacje skrócone i odesłanie do ulotki;

e) numer partii produktu lub odnośniki pozwalające na identyfikację tej partii. W przypadku bardzo małych wymiarów produktu, uniemożliwiających zamieszczenie tej informacji, może ona być umieszczona tylko na opakowaniu;

2. W przypadku produktów kosmetycznych niepakowanych lub pakowanych na miejscu sprzedaży na żądanie kupującego lub wstępnie pakowanych w celu natychmiastowej sprzedaży Państwa Członkowskie przyjmą szczegółowe zasady wskazania danych szczegółowych określonych w ust. 1.

3. Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki, aby zapewnić, że na etykiecie, podczas prezentacji przy sprzedaży i reklamowania produktów kosmetycznych, tekst, nazwy, znaki towarowe, obrazy lub inne znaki nie będą używane tak, aby przypisywać tym produktom cechy, których nie posiadają."

5) W art. 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komisja konsultuje się, w najkrótszym czasie, z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi, następnie bezzwłocznie przedstawia swoją opinię i podejmuje odpowiednie kroki.".

6) W załączniku III część II staje się częścią I załącznika IV.

7) W załączniku V część I staje się częścią II załącznika III.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmą środki niezbędne, aby zapewnić, że począwszy od dnia 1 stycznia 1992 r., nie będą wprowadzane do obrotu ani przez producentów, ani przez importerów mających swoją siedzibę na terytorium Wspólnoty produkty, których etykietowanie nie spełnia wymogów niniejszej dyrektywy.
2.
Państwa Członkowskie podejmą wszelkie niezbędne środki, aby produkty określone w ust. 1 nie mogły być sprzedawane lub dostarczane konsumentom końcowym po dniu 31 grudnia 1993 r., jeżeli nie spełniają wymogów niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 31 grudnia 1989 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji podstawowe przepisy prawa krajowego, przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 1988 r.

W imieniu Rady
V. PAPANDREOU
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 86 z 1.4.1987, str. 3.

(2) Dz.U. C 122 z 9.5.1988, str. 80 oraz decyzja z dnia 14 grudnia 1988 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. C 319 z 30.11.1987, str. 5.

(4) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169.

(5) Dz.U. L 105 z 26.4.1988, str. 11.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1988.382.46

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 88/667/EWG zmieniająca po raz czwarty dyrektywę 76/768/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych
Data aktu: 21/12/1988
Data ogłoszenia: 31/12/1988
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 14/01/1989