uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/79 z dnia 5 lutego 1979 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 3805/85(2), w szczególności jego art. 64 ust. 2 i art. 64a,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
artykuł 64a rozporządzenia (EWG) nr 337/79 stanowi, iż w celu stworzenia warunków niezbędnych dla pełnego wykonania środków przewidzianych przez powyższe rozporządzenie Rada przyjmuje ogólne zasady ustanawiające wspólnotowy rejestr winnic;
rejestr ten jest potrzebny w celu uzyskania kluczowych informacji dotyczących potencjału produkcyjnego i tendencji, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie wspólnej organizacji rynku wina, w szczególności uzgodnień wspólnotowych w sprawie interwencji i sadzenia oraz środków monitorujących;
ze względów technicznych i ekonomicznych nie powinno się stosować wymogu ustanowienia rejestru winnic w stosunku do tych Państw Członkowskich, gdzie łączny obszar gruntów przeznaczonych pod uprawę winorośli jest bardzo mały;
rejestr winnic musi zawierać podstawowe informacje dotyczące struktury danych zmian i wydajności danych gospodarstw; w celu zapewnienia praktycznej użyteczności rejestru należy ustanowić przepis grupujący wszystkie informacje dotyczące danego gospodarstwa w pojedynczym rejestrze; jednakże gdy przepisy krajowe w sprawie ochrony danych osobowych nie zezwalają na takie grupowanie, należy zezwolić na osobną klasyfikację według gospodarstw, o ile nie zagraża to celom, które mają być osiągnięte poprzez ustanowienie rejestru;
rejestr powinien zawierać rejestr produkcji dotyczący przetwarzania i obrotu produktami winnymi;
w celu uniknięcia ryzyka naruszenia prywatności należy ustanowić przepis zobowiązujący Państwa Członkowskie do stworzenia środków zabezpieczających dla ochrony danych osób; w związku z tym szczególnie ważnym jest, aby dane gromadzone wyłącznie do celów statystycznych nie były używane w jakimkolwiek innym celu oraz aby dane osoby mogły usunąć z plików komputerowych te informacje, w których przypadku nie jest uzasadnione ich przechowywanie po terminie niezbędnym dla zastosowania zasad, na których mocy zostały wprowadzone;
z jednej strony, informacje zawarte w rejestrze powinny być dostępne tak szybko, jak jest to możliwe; z drugiej strony, z uwagi na ilość pracy administracyjnej wymaganej dla ustanowienia rejestru należy ustanowić przepis odnoszący się do terminu sześciu lat, w którego ciągu ustanowienie rejestru powinno zostać zakończone; jednakże ze względu na szczególne znaczenie niektórych danych w niektórych regionach produkcji w celu właściwego zarządzania rynkiem może zaistnieć potrzeba ustanowienia przepisów skracających terminy ustanowione w tych regionach;
w celu wykonania zadania ustanowienia rejestru w ciągu sześciu lat Państwa Członkowskie mogą działać etapowo; należy wyznaczyć rozsądne terminy dla tych etapów w odniesieniu do zbierania i przetwarzania informacji, a mianowicie 18 miesięcy dla istniejących informacji oraz 36 miesięcy dla pozostałych;
należy ustanowić przepis przewidujący stworzenie przez Państwa Członkowskie w powiązaniu z Komisją programów dla ustanawiania rejestru; z uwagi na zakres takich programów oraz na ilość czasu potrzebną na ich realizację oraz z uwagi na konieczność jednolitego rejestru dla całej Wspólnoty niezbędnym wydaje się, aby Komisja, wspólnie z organami krajowymi odpowiedzialnymi za ustanowienie i prowadzenie rejestru, zapewniła jego przeprowadzenie;
informacje zawarte w rejestrze zawsze muszą odzwierciedlać stan faktyczny panujący na rynku wina; dlatego też należy ustanowić przepis nakazujący ciągłe ich uaktualnianie oraz regularną weryfikację uaktualnień;
ze względu na zawarte w nim informacje rejestr stanowi niezbędny instrument zarządzania i monitorowania rynku; właściwe władze, którym powierzono zarządzanie i które są odpowiedzialne za monitorowanie, muszą mieć do niego dostęp;
środki traktowane jako całość leżą w interesie Wspólnoty; należy ustanowić przepis zobowiązujący Wspólnotę do wkładu finansowego przy ustanawianiu rejestru; koszt takiego udziału jest oszacowany na 59 milionów ECU,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1986 r.
| W imieniu Rady | |
| A. CLARK | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 54 z 5.3.1979, str. 1.
(2) Dz.U. L 367 z 31.12.1985, str. 39.
(3) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13.
(4) Dz.U. L 362 z 31.12.1985, str. 17.
- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1549/95 z dnia 29 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.148.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1549/95 z dnia 29 czerwca 1995 r. (Dz.U.UE.L.95.148.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 1995 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1596/96 z dnia 30 lipca 1996 r. (Dz.U.UE.L.96.206.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 sierpnia 1996 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1631/98 z dnia 20 lipca 1998 r. (Dz.U.UE.L.98.210.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 1998 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1986.208.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2392/86 ustanawiające wspólnotowy rejestr winnic |
| Data aktu: | 24/07/1986 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/1986 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 31/07/1986 |