Międzynarodowe Porozumienia wynikające z negocjacji handlowych 1973-1979 (GATT) - Protokół Porozumienia w sprawie wdrażania artykułu VII Układu Ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu. Genewa.1979.11.01.

MIĘDZYNARODOWE POROZUMIENIA WYNIKAJĄCE Z NEGOCJACJI HANDLOWYCH 1973-1979 (GATT) - PROTOKÓŁ POROZUMIENIA W SPRAWIE WDRAŻANIA ARTYKUŁU VII UKŁADU OGÓLNEGO W SPRAWIE TARYF CELNYCH I HANDLU

Strony Porozumienia w sprawie wdrażania artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (zwanego dalej "Porozumieniem"),

uwzględniając wielostronne negocjacje handlowe oraz pragnienie uzgodnienia jednolitego tekstu Porozumienia w sprawie wdrażania artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu, wyrażone przez Komitet Negocjacji Handlowych na posiedzeniu w dniach 11 i 12 kwietnia 1979 roku;

uznając, że kraje rozwijające się mogą mieć szczególne trudności w stosowaniu Porozumienia;

zważywszy, że postanowienia artykułu 27 Porozumienia odnoszące się do zmiany nie weszły jeszcze w życie;

niniejszym:

I
1.
Postanawiają skreślić postanowienie artykułu 1 ustęp 2 litera b) iv) Porozumienia;
2.
Uznają, że pięcioletni okres zwłoki w stosowaniu postanowień Porozumienia przez kraje rozwijające się, przewidziany w artykule 21 ustęp 1, może w praktyce, w odniesieniu do niektórych krajów rozwijających się, okazać się niewystarczający. W takich przypadkach kraj rozwijający się będący Stroną Porozumienia ma prawo przed upływem okresu, określonego w artykule 21 ustęp 1 wystąpić z wnioskiem o przedłużenie tego okresu, przy czym strony Porozumienia odnoszą się do takiego wniosku z życzliwością, o ile dane państwo rozwijające się może podać ważną przyczynę;
3.
Uznają, że kraje rozwijające się, które aktualnie dokonują ustalania wartości towarów na podstawie urzędowo określonych wartości minimalnych, mogą zechcieć wnieść zastrzeżenie umożliwiające im przejściowe utrzymanie takich wartości w ograniczonym zakresie i na takich warunkach, na jakie mogą się zgodzić Strony Porozumienia;
4.
Uznają, że kraje rozwijające się, które uważają, że odwrócenie kolejności we wniosku importera, przewidzianej w artykule 4 Porozumienia, może stanowić dla nich źródło poważnych trudności mogą zechcieć wnieść zastrzeżenie dotyczące artykułu 4 o następującej treści:

"Rząd ... zastrzega sobie prawo do postanowienia, że odpowiednie postanowienie artykułu 4 Porozumienia stosuje się jedynie wtedy, gdy organy celne przyjmują wniosek o odwrócenie kolejności artykułów 5 i 6."

Jeżeli kraje rozwijające się wnoszą takie zastrzeżenie, strony Porozumienia wyrażają na nie zgodę na mocy artykułu 23 Porozumienia;

5.
Uznają, że kraje rozwijające się mogą zechcieć wnieść zastrzeżenie odnoszące się do artykułu 5 ustęp 2 Porozumienia o następującej treści:

"Rząd ... zastrzega sobie prawo do postanowienia, że artykuł 5 ustęp 2 Porozumienia jest stosowany zgodnie z postanowieniami dołączonej do niego noty, niezależnie od tego, czy importer wystąpi z takim wnioskiem, czy nie."

Jeżeli kraje rozwijające się wniosą takie zastrzeżenie, strony Porozumienia wyrażają na nie zgodę na mocy artykułu 23 Porozumienia;

6.
Uznają fakt wyrażenia przez niektóre kraje rozwijające się obawy, że mogą wystąpić problemy związane ze stosowaniem artykułu 1 Porozumienia, w zakresie, w jakim odnosi się on do przywozu do ich krajów dokonywanego przez wyłącznych przedstawicieli, wyłącznych dystrybutorów i wyłącznych koncesjonariuszy. Strony Porozumienia postanawiają, że w przypadku praktycznego zaistnienia takich problemów w krajach rozwijających się stosujących Porozumienie, na wniosek takich państw kwestia ta zostaje zbadana, w celu znalezienia właściwych rozwiązań;
7.
Postanawiają, że artykuł 17 dopuszcza, że przy stosowaniu Porozumienia administracje celne mogą przeprowadzać postępowanie dotyczące prawdziwości i lub rzetelności oświadczeń, dokumentów lub deklaracji przedkładanych im do celów związanych z ustalaniem wartości celnej. Postanawiają ponadto, że artykuł ten dopuszcza tym samym możliwość przeprowadzania postępowania, ukierunkowanego na przykład na sprawdzenie kompletności i prawidłowości elementów składowych wartości deklarowanych lub przedstawianych organom celnym w związku z ustalaniem wartości celnej. Uznają również, że Strony Porozumienia, z zastrzeżeniem postanowień właściwego ustawodawstwa poszczególnych krajów i obowiązujących procedur wewnętrznych, mają prawo oczekiwać pełnej współpracy importerów w prowadzeniu takiego postępowania;
8.
Postanawiają, że cena faktycznie zapłacona bądź należna, obejmuje wszelkie płatności faktycznie dokonane lub planowane przez kupującego na rzecz sprzedającego lub przez kupującego narzecz strony trzeciej, warunkujące dokonanie transakcji sprzedaży towarów przywożonych w celu wypełnienia zobowiązania sprzedającego.

II

1.
Wraz z wejściem w życie Porozumienia postanowienia niniejszego Protokołu uważa się za jego integralną część.
2.
Niniejszy Protokół zostaje złożony u Dyrektora Generalnego Umawiających się Stron GATT. Jest on otwarty do przyjęcia w drodze podpisania lub w inny właściwy sposób, przez sygnatariuszy Porozumienia o stosowaniu artykułu VII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu oraz inne rządy pragnące przyjąć Porozumienie lub przystąpić do niego w zastosowaniu postanowień jego artykułu 22.

Sporządzono w Genewie, dnia pierwszego listopada tysiąc dziewięćset siedemdziesiątego dziewiątego roku w pojedynczym egzemplarzu w językach: angielskim, francuskim i hiszpańskim, przy czym każda wersja językowa jest autentyczna.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1980.71.127

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Międzynarodowe Porozumienia wynikające z negocjacji handlowych 1973-1979 (GATT) - Protokół Porozumienia w sprawie wdrażania artykułu VII Układu Ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu. Genewa.1979.11.01.
Data aktu: 01/11/1979
Data ogłoszenia: 17/03/1980
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1981