(79/622/EWG)(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 1979 r.)
RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
wymagania techniczne, z którymi ciągniki muszą być zgodne na mocy prawa krajowego, odnoszą się między innymi do konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu oraz do sposobów ich zamocowania do ciągnika;
wymagania te są różne w poszczególnych Państwach Członkowskich; w związku z tym zachodzi konieczność przyjęcia przez wszystkie Państwa Członkowskie takich samych wymagań w uzupełnieniu lub w miejsce obowiązujących przepisów, w szczególności w celu wprowadzenia w odniesieniu do każdego typu ciągnika procedury homologacji typu EWG, będącej przedmiotem dyrektywy Rady 74/150/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu kołowych ciągników rolniczych lub leśnych(3);
zharmonizowana procedura homologacji części, odnosząca się do konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu oraz do sposobów ich zamocowania do ciągników, umożliwia każdemu Państwu Członkowskiemu sprawdzenie zgodności ze wspólnymi wymogami konstrukcyjnymi i dotyczącymi badań oraz powiadamianie pozostałych Państw Członkowskich o wynikach poprzez przesyłanie egzemplarzy świadectwa homologacji części, sporządzonego dla każdego typu konstrukcji zabezpieczającej przy przewróceniu i sposobu jej zamocowania do ciągnika; umieszczenie znaku homologacji EWG części na wszystkich konstrukcjach wyprodukowanych zgodnie z homologowanym typem eliminuje jakąkolwiek potrzebę przeprowadzania kontroli technicznych tych konstrukcji w pozostałych Państwach Członkowskich;
wspólne wymagania dotyczące pozostałych części i cech konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu, w szczególności dotyczące wymiarów, drzwi, bezpiecznych szyb, urządzeń zapobiegających wielokrotnemu dachowaniu ciągnika na skutek wywrócenia, a także dotyczące ochrony pasażerów zostaną ustanowione w terminie późniejszym;
zharmonizowane wymagania mają na celu głównie zapewnienie bezpieczeństwa drogowego i w miejscu pracy w całej Wspólnocie; z tego powodu zachodzi konieczność wprowadzenia obowiązku wyposażania ciągników objętych niniejszą dyrektywą w konstrukcje zabezpieczające przy przewróceniu; do dnia, którego data zostanie ustalona, ciągniki określone w dyrektywie Rady 77/536/EWG z dnia 28 czerwca 1977 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do konstrukcji zabezpieczających przy przewróceniu w kołowych ciągnikach rolniczych lub leśnych(4) będą mogły być wyposażanie w konstrukcje zabezpieczające przy przewróceniu spełniające warunki dyrektywy 77/536/EWG lub niniejszej dyrektywy;
zbliżenie ustawodawstw odnoszących się do ciągników pociąga za sobą wzajemne uznanie przez Państwa Członkowskie badań przeprowadzonych przez każde z nich na podstawie wspólnych wymagań,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 25 czerwca 1979 r.
|
W imieniu Rady |
|
J. LE THEULE |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 296 z 11.12.1978, str. 69.
(2) Dz.U. C 128 z 21.5.1979, str. 18.
(3) Dz.U. L 84 z 28.3.1974, str. 10.
(4) Dz.U. L 220 z 29.8.1977, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
1 Załącznik II:-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 82/953/EWG z dnia 15 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.386.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 1983 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisij nr 1999/40/WE z dnia 6 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.124.11) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 czerwca 1999 r.
2 Załącznik III:-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 82/953/EWG z dnia 15 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.386.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 1983 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/413/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.200.32) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1988 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisij nr 1999/40/WE z dnia 6 maja 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.124.11) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 7 czerwca 1999 r.
3 Załącznik IV:-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 82/953/EWG z dnia 15 grudnia 1982 r. (Dz.U.UE.L.82.386.31) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 4 stycznia 1983 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 88/413/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. (Dz.U.UE.L.88.200.32) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1988 r.
4 Załącznik VI:-zmieniony przez art. 26 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Królestwa Hiszpanii i Republiki Portugalskiej oraz dostosowań w Traktatach (Dz.U.04.90.864/23) z dniem 1 stycznia 1986 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 87/354/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. (Dz.U.UE.L.87.192.43) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 29 czerwca 1987 r.
- zmieniony przez art. 29 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Austrii, Republiki Finlandii i Królestwa Szwecji oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.04.90.864/29) z dniem 1 stycznia 1995 r.
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.