Dyrektywa 78/473/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do koasekuracji we Wspólnocie

DYREKTYWA RADY
z dnia 30 maja 1978 r.
w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do koasekuracji we Wspólnocie

(78/473/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 7 czerwca 1978 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 57 ust. 2 i art. 66,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

należy ułatwić skuteczne prowadzenie działalności koasekuracyjnej we Wspólnocie poprzez minimum koordynacji mającej na celu zapobieganie zakłócaniu konkurencji i nierównemu traktowaniu, nie wpływając na swobodę, jaka istnieje w niektórych Państwach Członkowskich;

taka koordynacja dotyczy tylko tych czynności koasekuracyjnych, które są pod względem ekonomicznym najważniejsze, tzn. tych, które z racji swojej specyfiki lub rozmiarów stanowią koasekurację międzynarodową;

niniejsza dyrektywa stanowi zatem pierwszy krok ku koordynacji wszystkich czynności, które mogą być przeprowadzane w ramach swobody świadczenia usług; koordynacja ta jest w istocie przedmiotem propozycji drugiej dyrektywy Rady w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych dotyczących ubezpieczeń bezpośrednich innych niż ubezpieczenia na życie i ustalenia przepisów ułatwiających skuteczne korzystanie ze swobody świadczenia usług, którą Komisja przekazała Radzie dnia 30 grudnia 1975 r. (3);

wiodący ubezpieczyciel ma większą od pozostałych współubezpieczycieli możliwość oszacowania szkód i ustalenia minimalnej wielkości rezerw na niewypłacone odszkodowania;

trwają prace nad przepisami dotyczącymi likwidacji zakładów ubezpieczeń; należy na tym etapie stworzyć rozwiązania, które zapewnią, że w przypadku likwidacji osoby uprawnione na mocy umów koasekuracyjnych we Wspólnocie będą traktowane na równi z osobami uprawnionymi z tytułu innych ubezpieczeń bez względu na ich obywatelstwo;

należy zapewnić szczególną współpracę we Wspólnocie w dziedzinie koasekuracji, zarówno między właściwym organami nadzorczymi Państw Członkowskich, jak i między tymi organami i Komisją; wszelkie praktyki, które mogłyby wskazywać na działania sprzeczne z celem niniejszej dyrektywy, mają być badane w trakcie realizacji tej współpracy,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

TYTUŁ  I

Przepisy ogólne

Artykuł  l
1.
Niniejszą dyrektywę stosuje się do czynności koasekuracyjnych we Wspólnocie określonych w art. 2, dotyczących ryzyka oznaczonego pkt 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13 i 16 w pkt A Załącznika do pierwszej dyrektywy Rady z dnia 24 lipca 1973 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do podejmowania i prowadzenia działalności w dziedzinie ubezpieczeń bezpośrednich innych niż ubezpieczenia na życie (4), dalej zwanej "pierwszą dyrektywą koordynującą".

Nie ma ona jednakże zastosowania do operacji koasekuracyjnych we Wspólnocie, obejmujących ryzyko oznaczone numerem 13 w punkcie A, które dotyczy szkód spowodowanych przez źródła energii jądrowej lub produkty lecznicze. Wyłączenie ubezpieczenia szkód spowodowanych przez produkty lecznicze zostanie zbadane przez Radę w ciągu pięciu lat od notyfikacji niniejszej dyrektywy.

2.
Niniejsza dyrektywa stosuje się do ryzyka określonego w ust. 1 akapit pierwszy, które z racji swojej specyfiki lub rozmiarów wymaga do jego pokrycia uczestnictwa kilku ubezpieczonych.

Wszelkie trudności, jakie mogą wystąpić w związku z realizacją tej zasady, zostaną zbadane na podstawie art. 8.

Artykuł  2
1.
Niniejsza dyrektywa stosuje się tylko do tych czynności koasekuracyjnych we Wspólnocie, które spełniają następujące warunki:

a) ryzyko, w rozumieniu art. 1 ust. 1, jest pokryte w ramach jednej umowy za ogólną składką i na ten sam okres przez kilka zakładów ubezpieczeń, dalej zwanych "współubezpieczycielami", z których każdy działa w swoim imieniu; jeden z tych zakładów jest wiodącym ubezpieczycielem;

b) ryzyko jest umiejscowione wewnątrz Wspólnoty;

c) do celów pokrycia tego ryzyka, wiodący ubezpieczyciel jest upoważniony do prowadzenia działalności zgodnie z warunkami ustanowionymi w pierwszej dyrektywie koordynującej, tzn. jest traktowany tak, jakby był ubezpieczycielem pokrywającym całe ryzyko;

d) co najmniej jeden ze współubezpieczycieli uczestniczy w umowie poprzez centralę, przedstawicielstwo lub oddział ustanowiony w Państwie Członkowskim innym niż Państwo ubezpieczyciela wiodącego;

e) ubezpieczyciel wiodący przyjmuje w pełni rolę lidera w praktyce koasekuracyjnej oraz w szczególności określa zasady i warunki ubezpieczeń i ustalania stawek.

2.
Te czynności koasekuracyjne, które nie spełniają warunków wymienionych w ust. 1 lub które obejmują inne ryzyka niż wymienione w art. 1, będą nadal podlegać przepisom prawa krajowego obowiązującym w chwili wejścia w życie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  3

Prawo zakładów, które mają centralę w Państwie Członkowskim które podlegają wymaganiom pierwszej dyrektywy koordynującej oraz spełniają te wymagania do uczestniczenia w koasekuracji we Wspólnocie, nie może podlegać żadnym innym przepisom niż zawarte w niniejszej dyrektywie.

TYTUŁ  II

Warunki i tryb postępowania w zakresie koasekuracji we Wspólnocie

Artykuł  4
1.
Wielkość rezerw technicznych będzie ustalana przez poszczególnych współubezpieczycieli zgodnie z zasadami ustalonymi przez Państwo Członkowskie, w którym mają swoją siedzibę, lub też, w wypadku braku takich zasad, zgodnie z praktyką przyjętą w tym państwie. Jednakże rezerwa na niewypłacone odszkodowania winna być co najmniej równa rezerwie ustalonej przez ubezpieczyciela wiodącego zgodnie z zasadami lub praktyką przyjętą w państwie, w którym ten ubezpieczyciel ma swoją siedzibę.
2.
Rezerwy techniczno-ubezpieczeniowe utworzone przez poszczególnych współubezpieczycieli będą pokryte dopasowanymi aktywami. Jednakże zasada dopasowania aktywów może być złagodzona przez Państwa Członkowskie, w których współubezpieczyciele mają swoje siedziby, w celu uwzględnienia wymogów w zakresie prawidłowego zarządzania zakładami ubezpieczeń. Aktywa takie będą umiejscowione albo w Państwach Członkowskich, w których współubezpieczyciele mają siedzibę, albo w Państwie Członkowskim, w którym ma siedzibę wiodący ubezpieczyciel, zależnie od wyboru dokonanego przez tego ubezpieczyciela.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie zapewnią prowadzenie przez współubezpieczycieli mających siedzibę na ich terytorium statystyki dotyczącej zakresu czynności koasekuracyjnych we Wspólnocie i zainteresowanych krajów.

Artykuł  6

Organy nadzorcze Państw Członkowskich będą ściśle współpracować ze sobą przy wdrażaniu niniejszej dyrektywy oraz przekazywać sobie konieczne do tego informacje.

Artykuł  7

W przypadku likwidacji zakładu ubezpieczeń zobowiązania wynikające z uczestnictwa w umowach koasekuracyjnych we Wspólnocie powinny zostać zaspokajane w ten sam sposób, jak zobowiązania wynikające z innych umów ubezpieczenia zawartych przez ten zakład bez zróżnicowania ze względu na narodowość ubezpieczonego i osób uprawnionych.

TYTUŁ  III

Postanowienia końcowe

Artykuł  8

Komisja i właściwe organy Państw Członkowskich będą ściśle współpracować ze sobą w celu zbadania ewentualnych trudności, jakie mogą wyniknąć w związku z wdrażaniem niniejszej dyrektywy.

W ramach tej współpracy w szczególności zbadają wszelkie praktyki, które mogłyby wskazywać na działania sprzeczne z przepisami niniejszej dyrektywy, a w szczególności art. 1 ust 2 i art. 2, z tego względu, że wiodący ubezpieczyciel nie bierze na siebie roli lidera w praktyce koasekuracyjnej lub że dla pokrycia ryzyka nie jest wyraźnie konieczne uczestniczenie dwóch lub większej liczby ubezpieczycieli.

Artykuł  9

Komisja przedłoży Radzie w ciągu sześciu lat od notyfikacji niniejszej dyrektywy sprawozdanie na temat rozwoju koasekuracji we Wspólnocie.

Artykuł  10

W ciągu 18 miesięcy od notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie zmienią przepisy prawa krajowego w celu dostosowania ich do niniejszej dyrektywy oraz natychmiast powiadomią o tym Komisję.

Przepisy zmienione zgodnie z niniejszym artykułem zostaną zastosowane w ciągu 24 miesięcy od wspomnianej notyfikacji.

Artykuł  11

Z chwilą notyfikacji niniejszej dyrektywy Państwa Członkowskie zapewnią przekazanie Komisji tekstów głównych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, które zostały przez nie przyjęte w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.

Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 maja 1978 r.

W imieniu Rady
I. NØRGAARD
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 60 z 13.3.1975, str. 16.

(2) Dz.U. C 47 z 27.2.1975, str. 40.

(3) Dz.U. C 32 z 12.2.1976, str. 2.

(4) Dz.U. L 228 z 16.8.1973, str. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024