uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 43,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Zgromadzenia (1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
rozporządzenie Rady (EWG) nr 805/68 z dnia 27 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny (3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 568/76 (4), wprowadza system cen oraz handlu w szczególności w celu ustabilizowania rynków oraz godnych warunków życia danej społeczności rolniczej we Wspólnocie;
sytuacja na rynku wołowiny i cielęciny charakteryzuje się w ostatnich latach niedoborem, któremu towarzyszy wzrost cen nieuchronnie oddziaływujący na rozwój w obszarze konsumpcji i produkcji; sytuacja ta znacznie się pogorszyła aż do załamania się ceny rynkowej w związku ze znacznym przywozem;
dlatego też zwykłe mechanizmy rozporządzenia (EWG) nr 805/68 nie mogą dalej działać z oczekiwaną skutecznością; niezbędne jest zatem przyjęcie na kilka lat wyjątkowych zasad mających zastosowanie w przypadku każdego wzrostu lub spadku cen rynkowych oraz ryzyka poważnego zaburzenia spowodowanego przywozem;
wynikiem tego doświadczenia jest, że ustalenia dotyczące przywozu muszą zostać dostosowane w celu uniknięcia ponownego wystąpienia podobnych sytuacji; dostosowanie to musi odnosić się w szczególności do obliczania podstawowej opłaty wyrównawczej dla wszystkich produktów objętych systemem opłat; stosowanie opłaty wyrównawczej musi być dostosowane w górę lub w dół zgodnie z istniejącymi powiązaniami między cenami rynkowymi we Wspólnocie a ceną orientacyjną;
niektóre specjalne systemy powinny zostać przyjęte w taki sposób, aby można było uwzględnić roczne oszacowania zarówno dostaw dostępnych dla Wspólnoty oraz potrzeb wspólnotowych;
rozróżnienie między cielętami a dorosłym bydłem oraz między mięsem z nich uzyskanym często okazuje się trudne do ustalenia, w szczególności w momencie przywozu; dlatego też system handlowy powinien zostać dostosowany w taki sposób, aby usunąć takie zróżnicowanie, a cena orientacyjna dla cieląt powinna zostać zniesiona;
wskazane jest rozszerzenie zakresu wspólnej organizacji ryku wołowiny i cielęciny w celu objęcia nią zwierząt hodowlanych czystej krwi z gatunku bydła, w szczególności w celu zapewnienia równości traktowania takich zwierząt w handlu z państwami trzecimi; w związku z tym zwierzęta te powinny być objęte, jednakże bez jakichkolwiek zmian w systemie dotyczącym ich przywozu, zakresem rozporządzenia (EWG) nr 805/68 oraz w związku z tym nie podlegać dłużej systemowi ustanowionemu w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 827/68 z dnia 28 czerwca 1968 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku niektórych produktów wymienionych w załączniku II do Traktatu (5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (EWG) nr 2427/76 (6);
wspólnotowa definicja zwierząt hodowlanych czystej krwi z gatunku bydła zostanie przyjęta przed dniem 1 kwietnia 1977 r.;
niektóre produkty przedłożone jako "mięso przetworzone" objęte podpozycją 16.02 B III b) 1 Wspólnej Taryfy Celnej zostały ustanowione wyłącznie w celu uniknięcia stosowania opłat wyrównawczych; w celu uniknięcia przywozu bez opłaty wyrównawczej produktów, które mogą być substytutami mięsa objętego pozycją 02.01 Wspólnej Taryfy Celnej konieczne jest ustalenie lepszej definicji produktów, które mogą być przywożone bez opłat wyrównawczych;
konieczna jest większa przejrzystość rynku; w związku z tym wartościowe jest poznanie wielkości przywozu oraz, w miarę potrzeby, wywozu; dlatego też należy wprowadzić właściwy system świadectw, obejmujący wnoszenie depozytu gwarantującego dokonanie przywozu lub wywozu;
skutkiem zmian do rozporządzeń w sprawie wołowiny i cielęciny jest zmiana w wyszczególnieniu niektórych towarów; dlatego też rozporządzenie Rady (EWG) nr 950/68 z dnia 28 czerwca 1968 r. w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (7), ostatnio zmienione rozporządzeniem (EWG) nr 2723/76 (8) powinno zostać dostosowane;
niniejsze rozporządzenie wykonywane jest możliwie płynnie; dlatego też środki przejściowe mogą okazać się niezbędne w celu ułatwienia takiego wykonania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Rady | |
| J. SILKIN | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 23 z 8.3.1974, str. 37.
(2) Dz.U. C 88 z 26.7.1974, str. 10.
(3) Dz.U. L 148 z 28.6.1968, str. 24.
(4) Dz.U. L 67 z 15.3.1976, str. 28.
(5) Dz.U. L 151 z 30.6.1968, str. 16.
(6) Dz.U. L 276 z 7.10.1976, str. 3.
(7) Dz.U. L 172 z 22.7.1968, str. 1.
(8) Dz.U. L 314 z 15.11.1976, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1977.61.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 425/77 zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 805/68 w sprawie wspólnej organizacji rynku wołowiny i cielęciny oraz dostosowujące rozporządzenie (EWG) nr 827/68 i rozporządzenie (EWG) nr 950/68 w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej |
| Data aktu: | 14/02/1977 |
| Data ogłoszenia: | 05/03/1977 |
| Data wejścia w życie: | 08/03/1977, 01/05/2004, 01/04/1977 |