Protokół nr 3 w sprawie cukru AKP.

PROTOKÓŁ NR 3
w sprawie cukru AKP

Artykuł  1
1.
Wspólnota zobowiązuje się na czas nieokreślony do nabycia i przywozu po cenach gwarantowanych określonych ilości nierafinowanego lub białego cukru trzcinowego, który pochodzi z Państw AKP i który Państwa te zobowiązują się dostarczyć do Wspólnoty.
2.
Klauzula ochronna w art. 10 Konwencji nie ma zastosowania. Wprowadzenie w życie niniejszego Protokołu przeprowadzane jest w ramach zarządzania wspólną organizacją rynku cukru, bez uszczerbku dla zobowiązania Wspólnoty na mocy ust. 1.
Artykuł  2
1.
Bez uszczerbku dla postanowień art. 7, żadna zmiana niniejszego Protokołu nie może wejść w życie, zanim nie upłynie okres pięciu lat od dnia, w którym Konwencja weszła w życie. Po tym terminie uzgodnione zmiany będą wchodzić w życie w terminie, jaki zostanie uzgodniony.
2.
Warunki wprowadzenia w życie gwarancji określonej w art. 1 są ponownie badane przed końcem siódmego roku ich stosowania.
Artykuł  3
1.
Ilości cukru trzcinowego określone w art. 1, wyrażone w tonach metrycznych cukru białego, zwane dalej "ilościami uzgodnionymi", do dostarczenia w każdym 12-miesięcznym okresie określonym w art. 4 ust. 1 ustala się następująco:
Barbados 49.300
Fidżi 163.600
Gujana 157.700
Jamajka 118.300
Kenia 5.000
Madagaskar 10.000
Malawi 20.000
Mauritius 487.200
Ludowa Republika Konga 10.000
Suazi 116.400
Tanzania 10.000
Trynidad i Tobago 69.000
Uganda 5.000
2.
Z zastrzeżeniem przepisów art. 7, ilości te nie mogą zostać zmniejszone bez zgody poszczególnych zainteresowanych państw.
3.
Jednakże w odniesieniu do okresu do dnia 30 czerwca 1975 r. ilości uzgodnione wyrażone w tonach metrycznych cukru białego ustala się następująco:
Barbados 29.600
Fidżi 25.600
Gujana 29.600
Jamajka 83.800
Madagaskar 2.000
Mauritius 65.300
Suazi 19.700
Trynidad i Tobago 54.200
Artykuł  4
1.
W każdym 12-miesięcznym okresie od dnia l lipca do dnia 30 czerwca włącznie, zwanym dalej "okresem dostawy", eksportujące cukier Państwa AKP zobowiązują się dostarczać ilości określone w art. 3 ust. 1, z zastrzeżeniem zmian wynikających z zastosowania art. 7. Podobne zobowiązanie stosuje się jednakowo do ilości określonych w art. 3 ust. 3 w odniesieniu do okresu do dnia 30 czerwca 1975 r., który uważany jest również za okres dostawy.
2.
Ilości, jakie mają zostać dostarczone do dnia 30 czerwca 1975 r., określone w art. 3 ust. 3, obejmują dostawy będące w drodze z portu załadunku lub, w przypadku państw nieposiadających dostępu do morza, przekraczające granicę.
3.
W okresie do dnia 30 czerwca 1975 r. dostawy cukru trzcinowego z Państw AKP objęte są cenami gwarantowanymi mającymi zastosowanie w okresie dostawy rozpoczynającym się dnia l lipca 1975 r. Takie same ustalenia mogą zostać poczynione dla kolejnych okresów dostawy.
Artykuł  5
1.
Cukier trzcinowy biały lub nierafinowany jest wprowadzany do obrotu na rynku wspólnotowym po cenach swobodnie negocjowanych między kupującymi i sprzedającymi.
2.
Wspólnota nie interweniuje, jeżeli Państwo Członkowskie zezwala, aby ceny sprzedaży w jego granicach przekraczały wspólnotową cenę progową.
3.
Wspólnota zobowiązuje się do nabycia po cenie gwarantowanej ilości cukru białego lub nierafinowanego, w ramach uzgodnionych ilości, który nie może być wprowadzony do obrotu we Wspólnocie po cenie równoważnej lub wyższej od ceny gwarantowanej.
4.
Cena gwarantowana wyrażona w jednostkach rozliczeniowych dotyczy cukru nierozpakowanego, cif porty europejskie Wspólnoty i jest ustalana w odniesieniu do cukru standardowej jakości. Cena ta jest corocznie negocjowana w zakresie cen uzyskiwanych we Wspólnocie, z uwzględnieniem wszystkich istotnych czynników ekonomicznych i jest ustalana najpóźniej do dnia l maja bezpośrednio poprzedzającego okres dostawy, do którego będzie stosowana.
Artykuł  6

Nabycie po cenie gwarantowanej określone w art. 5 ust. 3 jest zapewnione za pośrednictwem agencji interwencyjnych lub innych przedstawicieli wyznaczonych przez Wspólnotę.

Artykuł 7
1.
Jeżeli w trakcie okresu dostawy eksportujące cukier Państwo AKP nie jest w stanie dostarczyć pełnej uzgodnionej ilości z powodów działania siły wyższej, Komisja, na wniosek zainteresowanego państwa, przyznaje niezbędny dodatkowy okres dostawy.
2.
Jeżeli eksportujące cukier Państwo AKP informuje Komisję w trakcie okresu dostawy, że nie będzie w stanie dostarczyć swojej pełnej uzgodnionej ilości oraz że nie chce uzyskać dodatkowego okresu określonego w ust. l, Komisja dokonuje ponownego przydziału brakującej ilości na dostawę w przedmiotowym okresie dostawy. Taki ponowny przydział dokonywany jest przez Komisję po konsultacji z zainteresowanymi państwami.
3.
Jeżeli w trakcie okresu dostawy eksportujące cukier Państwo AKP nie jest w stanie dostarczyć swojej pełnej uzgodnionej ilości z powodów innych niż wystąpienie siły wyższej, ilość ta zostaje obniżona o niedostarczoną ilość w odniesieniu do każdego następnego okresu dostawy.
4.
Komisja może zdecydować w odniesieniu do kolejnych okresów dostawy o ponownym rozdzieleniu niedostarczonej ilości między inne państwa określone w art. 3. Taki ponowny przydział dokonywany jest po konsultacji z zainteresowanymi państwami.
Artykuł  8
1.
Na wniosek jednego lub więcej niż jednego państwa dostarczającego cukier na warunkach określonych niniejszym Protokołem lub na wniosek Wspólnoty konsultacje dotyczące wszystkich środków niezbędnych do stosowania niniejszego Protokołu przeprowadzane są na podstawie właściwych ram instytucjonalnych, jakie zostaną przyjęte przez Umawiające się Strony. Podczas okresu stosowania Konwencji wykorzystane do tego celu mogą zostać instytucje powołane przez Konwencję.
2.
Jeżeli Konwencja traci moc, państwa dostarczające cukier określone w art. l oraz Wspólnota przyjmują właściwe postanowienia instytucjonalne w celu zapewnienia dalszego stosowania postanowień mniejszego Protokołu.
3.
Ustanowione na mocy niniejszego Protokołu przeglądy okresowe przeprowadzane są na podstawie uzgodnionych ram instytucjonalnych.
Artykuł  9

Specjalne rodzaje cukru tradycyjnie dostarczanego do Państw Członkowskich przez niektóre eksportujące cukier Państwa AKP są włączone do ilości określonych w art. 3 i są traktowane na takiej samej podstawie, jak te ilości.

Artykuł 10

Postanowienia niniejszego Protokołu pozostają w mocy po terminie określonym w art. 91 Konwencji. Po tym terminie niniejszy Protokół może zostać wypowiedziany przez Wspólnotę w stosunku do każdego Państwa AKP i przez każde Państwo AKP w stosunku do Wspólnoty, za dwuletnim okresem wypowiedzenia.

ZAŁĄCZNIK 

W okresie od dnia l lutego 1975 r. do dnia 30 czerwca 1976 r. oraz w odniesieniu do ilości określonych w protokole 3, ceny gwarantowane określone w art. 5 ust. 4 Protokołu ustala się następująco:

a) dla cukru nierafinowanego, 25,53 jednostek rozliczeniowych na 100 kilogramów;

b) dla cukru białego, 31,72 jednostek rozliczeniowych na 100 kilogramów.

Ceny te odnoszą się do cukru standardowej jakości, jak określono w regułach wspólnotowych, nierozpakowanego, cif porty europejskie Wspólnoty.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024