Dyrektywa 73/23/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia

DYREKTYWA RADY
z dnia 19 lutego 1973 r.
w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia

(73/23/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 marca 1973 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100;

uwzględniając wniosek Komisji;

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego;

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego;

a także mając na uwadze, co następuje:

przepisy prawne obowiązujące w Państwach Członkowskich i mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa podczas użytkowania wyposażenia elektrycznego w określonych granicach napięcia mogą się od siebie różnić, utrudniając tym samym wymianę handlową;

w niektórych Państwach Członkowskich, na mocy obowiązujących przepisów, przepisy bezpieczeństwa w odniesieniu do wyposażenia elektrycznego przybierają formę środków zapobiegawczych i represyjnych;

aby osiągnąć ten sam cel, w innych Państwach Członkowskich przepisy bezpieczeństwa przewidują odwołanie się do norm technicznych ustanowionych przez organizacje normalizacyjne; system taki daje możliwość szybkiego dostosowania się do postępu technicznego bez pominięcia wymogów bezpieczeństwa;

niektóre Państwa Członkowskie przeprowadzają postępowanie administracyjne w celu zatwierdzenia norm; takie zatwierdzenie w żaden sposób nie narusza treści technicznej norm, ani nie ogranicza warunków ich stosowania; z punktu widzenia Wspólnoty, takie zatwierdzenie nie może zmienić skutków wynikających z norm zharmonizowanych i opublikowanych;

swobodny przepływ wyposażenia elektrycznego we Wspólnocie nastąpi wówczas, gdy będzie ono spełniać wymogi bezpieczeństwa uznawane przez wszystkie Państwa Członkowskie; bez względu na zastosowanie innych świadectw bezpieczeństwa dopuszcza się ustalenie świadectwa w oparciu o zharmonizowane normy w zakresie wymogów bezpieczeństwa, wspomniane normy zharmonizowane powinny zostać ustanowione na mocy wspólnego porozumienia organów każdego Państwa Członkowskiego, które zostaną notyfikowane pozostałym Państwom Członkowskim i Komisji oraz które powinny zostać podane do publicznej wiadomości w jak najszerszym zakresie; na użytek handlu taka harmonizacja powinna wyeliminować wszystkie niedogodności wynikające z różnic między normami krajowymi;

bez wpływu na zastosowanie jakiejkolwiek innej formy sprawdzania, zgodność wyposażenia elektrycznego z wymogami norm zharmonizowanych można domniemywać na podstawie naniesienia lub wydania przez właściwe organizacje znaków czy certyfikatów, albo, w przypadku ich braku, na podstawie deklaracji zgodności producenta; aby ułatwić zniesienie barier handlowych, Państwa Członkowskie powinny uznać takie znaki, certyfikaty lub deklaracje za części dowodu; z myślą o tym, wspomniane znaki czy certyfikaty powinny zostać podane do publicznej wiadomości, w szczególności przez opublikowanie ich w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich;

jako środek przejściowy, swobodny przepływ wyposażenia elektrycznego, dla którego nie zostały jeszcze ustanowione normy zharmonizowane można osiągnąć stosując przepisy bezpieczeństwa lub normy już ustanowione przez inne organizacje międzynarodowe albo przez jedną z organizacji ustanawiających normy zharmonizowane;

swobodny przepływ sprzętu elektrycznego jest możliwy nawet wówczas, gdy dany sprzęt nie spełnia wymogów bezpieczeństwa; w celu zminimalizowania powstałego w związku z tym zagrożenia pożądane jest ustanowienie stosownych przepisów,

Decyzja 90/683/EWG(1) określa moduły dotyczące różnych faz procedur oceny zgodności przeznaczone do stosowania w dyrektywach harmonizacji technicznej; 1

Możliwość wyboru procedur nie może powodować obniżenia poziomu bezpieczeństwa sprzętu elektrycznego ustanowionego już w całej Wspólnocie, 2

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do celów niniejszej dyrektywy "wyposażenie elektryczne" oznacza każdy sprzęt przeznaczony do użytku przy napięciu z zakresów między 50 V a 1.000 V prądu przemiennego oraz między 75 V a 1.500 V prądu stałego, z wyjątkiem sprzętu i zjawisk wyszczególnionych w załączniku II.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki w celu zapewnienia, że wyposażenie elektryczne może być wprowadzone na rynek tylko wówczas, gdy po skonstruowaniu go zgodnie z zasadami dobrej praktyki inżynieryjnej w zakresie zagadnień bezpieczeństwa obowiązujących na terenie Wspólnoty nie zagraża bezpieczeństwu osób, zwierząt domowych i mienia, po tym jak został właściwie zainstalowany, utrzymany i użytkowany zgodnie z przeznaczeniem.
2.
Podstawowe części założeń związanych z bezpieczeństwem, określone w ust. 1, zostały wymienione w załączniku I.
Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie właściwe środki aby zapewnić, że gdy charakter wyposażenia elektrycznego spełnia wymogi przepisów art. 2, z uwzględnieniem warunków ustanowionych w art. 5, 6, 7 i 8, wówczas swobodny przepływ wyposażenia elektrycznego w obrębie Wspólnoty nie zostanie utrudniony ze względów związanych z bezpieczeństwem.

Artykuł  4

Jeżeli chodzi o wyposażenie elektryczne, Państwa Członkowskie zapewnią, że jednostki odpowiedzialne za dostarczanie energii nie będą stawiały surowszych wymagań odnośnie do przyłączania do sieci zasilającej lub dostarczania energii elektrycznej do użytkowników, niż wymagania określone w art. 2.

Artykuł  5

Państwa Członkowskie podejmują wszelkie stosowne środki w celu zapewnienia, że wyposażenie elektryczne spełniające wymogi bezpieczeństwa norm zharmonizowanych zostanie uznane przez właściwe organy administracyjne za zgodne z przepisami art. 2 w celu wprowadzenia na rynek oraz do swobodnego przepływu, zgodnie z tym co określono odpowiednio w art. 2 i 3.

Normy będą uznane za zharmonizowane, jeżeli zostaną sformułowane na zasadzie wspólnego porozumienia jednostek notyfikowanych przez Państwa Członkowskie zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 11 i opublikowane zgodnie z procedurami krajowymi. Normy będą aktualizowane stosownie do postępu technicznego i rozwoju dobrej praktyki inżynierskiej w zakresie zagadnień bezpieczeństwa.

Do celów informacyjnych, wykaz norm zharmonizowanych oraz ich odnośników zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6
1.
Jeśli normy zharmonizowane określone w art. 5 nie zostały jeszcze opracowane i opublikowane, wówczas, w celu wprowadzenia na rynek czy do swobodnego przepływu, zgodnie z tym, co określono odpowiednio w art. 2 i 3, Państwa Członkowskie podejmują wszelkie stosowne środki w celu zapewnienia, że ich właściwe organy administracyjne również uznają za zgodne z przepisami art. 2 wyposażenie elektryczne, odpowiadające przepisom bezpieczeństwa Międzynarodowej Komisji ds. Przepisów Dotyczących Zatwierdzenia Sprzętu Elektrycznego (CEE) lub Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej (IEC), w odniesieniu do którego została zastosowana procedura publikacji ustanowiona w ust. 2 i 3.
2.
Komisja powiadamia Państwa Członkowskie o przepisach bezpieczeństwa, określonych w ust. 1, z chwilą wejścia w życie niniejszej dyrektywy, a następnie z chwilą ich publikacji. Po konsultacji z Państwami Członkowskimi Komisja wskazuje przepisy i warianty, których publikacje rekomenduje.
3.
W ciągu trzech miesięcy Państwa Członkowskie powiadomią Komisję o tych zastrzeżeniach, które pojawią się w odniesieniu do zgłoszonych przepisów, z uzasadnieniem podstaw bezpieczeństwa, które nie pozwalają na przyjęcie kwestionowanych przepisów.

Do celów informacyjnych, przepisy bezpieczeństwa, w stosunku do których nie zostaną wniesione żadne zastrzeżenia, zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  7

Jeżeli nie istnieją jeszcze normy zharmonizowane w rozumieniu art. 5 czy przepisy bezpieczeństwa opublikowane zgodnie z art. 6, wówczas Państwa Członkowskie podejmują wszelkie stosowne środki w celu zapewnienia wprowadzenia na rynek czy do swobodnego przepływu, zgodnie z tym co określono odpowiednio w art. 2 i 3; ich właściwe organy administracyjne również uznają za zgodne z przepisami art. 2 wyposażenie elektryczne wyprodukowane zgodnie z przepisami bezpieczeństwa norm obowiązujących w Państwie Członkowskim produkcji, jeżeli zapewni to poziom bezpieczeństwa równy temu, który obowiązuje na ich własnych terytoriach.

Artykuł  8
1. 3
Przed wprowadzeniem do obrotu sprzęt elektryczny określony w art. 1 musi mieć oznakowanie CE przewidziane w art. 10, które wskazuje na jego zgodność z przepisami niniejszej dyrektywy, łącznie z procedurą oceny zgodności opisaną w załączniku IV.
2.
W przypadku wystąpienia zastrzeżeń producent lub importer może przedstawić sprawozdanie, sporządzone przez jednostkę notyfikowaną zgodnie z procedurą określoną w art. 11, dotyczące zgodności wyposażenia elektrycznego z przepisami art. 2.
3. 4
 a) W przypadku gdy sprzęt elektryczny podlega przepisom innych dyrektyw dotyczących innych aspektów, a które także przewidują wymóg umieszczenia oznakowania CE, oznakowanie to wskazuje, że istnieje domniemanie spełniania przez przedmiotowy sprzęt przepisów zawartych w tych innych dyrektywach.

b) Jednakże jeżeli co najmniej jedna z tych dyrektyw pozwala producentowi w okresie przejściowym na wybór regulacji, oznakowanie CE wskazuje zgodność z przepisami tylko dyrektyw zastosowanych przez producenta. W takim przypadku należy podać szczegółowe dane o zastosowanych dyrektywach, zgodnie z ich publikacją w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich, w dokumentacji, uwagach i instrukcjach wymaganych przez te dyrektywy towarzyszących takiemu sprzętowi elektrycznemu.

Artykuł  9
1.
Jeżeli ze względów bezpieczeństwa Państwo Członkowskie zabroni wprowadzenia na rynek jakiegoś sprzętu elektrycznego lub ograniczy jego swobodny przepływ, wówczas niezwłocznie powiadomi o tym inne zainteresowane Państwa Członkowskie oraz Komisję, wskazując podstawy takiej decyzji, w szczególności zaznaczając, czy:

– niezgodność z art. 2 wynika z niedostatecznego zharmonizowania norm określonych w art. 5, przepisów określonych w art. 6 lub norm określonych w art. 7,

– niezgodność wynika z niewłaściwego stosowania takich norm lub publikacji, albo z nieprzestrzegania dobrej praktyki inżynierskiej, określonej w art. 2.

2.
Jeżeli inne Państwa Członkowskie wniosą zastrzeżenia dotyczące decyzji, o której mowa w ust. 1, wówczas Komisja niezwłocznie skonsultuje się z zainteresowanymi Państwami Członkowskimi.
3.
Jeżeli porozumienie nie zostanie osiągnięte w ciągu trzech miesięcy od daty powiadomienia, zgodnie z ustaleniami ust. 1, wówczas Komisja zasięgnie opinii jednej z jednostek notyfikowanych zgodnie z procedurą określoną w art. 11, której statutowa siedziba znajduje się poza terytorium zainteresowanych Państw Członkowskich oraz która w żaden sposób nie była związana z procedurą przedstawioną w art. 8. Opinia ta określi zakres niezgodności z przepisami art. 2.
4.
Komisja ogłosi opinię tej jednostki wszystkim Państwom Członkowskim, które przez okres jednego miesiąca będą miały prawo zgłaszać swoje uwagi do Komisji. W tym samym czasie Komisja zapozna się z uwagami stron zainteresowanych dotyczącymi wyżej wymienionej opinii.
5.
Jeżeli zaistnieje taka możliwość, Komisja po zapoznaniu się z tymi uwagami sformułuje odpowiednie zalecenia lub opinie.
Artykuł  10 5
1.
Oznakowanie CE, określone w załączniku III, umieszczane jest przez producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę we Wspólnocie na sprzęcie elektrycznym lub, jeśli nie jest to możliwe, na opakowaniu, na instrukcji użycia lub na karcie gwarancyjnej, w sposób widoczny, czytelny i nieusuwalny.
2.
Zakazuje się umieszczania na sprzęcie elektrycznym oznakowań, które mogłyby wprowadzać w błąd osoby trzecie, co do oznakowania CE pod względem znaczenia i formy. Wszelkie inne oznakowania mogą być umieszczane na urządzeniach elektrycznych, ich opakowaniach, instrukcjach użycia lub kartach gwarancyjnych, pod warunkiem że nie zmniejszają widoczności i czytelności oznakowania CE.
3.
Bez uszczerbku dla przepisów art. 9:

a) w przypadku gdy Państwo Członkowskie stwierdza, że oznakowanie CE zostało umieszczone bezpodstawnie, producent lub jego upoważniony przedstawiciel mający siedzibę we Wspólnocie jest zobowiązany doprowadzić sprzęt elektryczny do zgodności w zakresie przepisów dotyczących oznakowania CE oraz zaprzestać naruszania prawa na warunkach określonych przez Państwo Członkowskie;

b) w przypadku dalszego braku zgodności Państwo Członkowskie przyjmuje wszelkie właściwe środki w celu ograniczenia lub zakazu wprowadzania do obrotu przedmiotowego sprzętu elektrycznego, lub zapewnienia wycofania go z obrotu zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 9.

Artykuł  11 6

Każde Państwo Członkowskie poinformuje pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję o:

– jednostkach, określonych w art. 5,

– (skreślone),

– jednostkach, które mogą sporządzić sprawozdanie zgodnie z art. 8, lub wydać opinię zgodnie z art. 9,

– miejscu publikacji, określonym w art. 5 ust. 2.

Każde Państwo Członkowskie powiadomi pozostałe Państwa Członkowskie oraz Komisję o każdej zmianie powyższych danych.

Artykuł  12

Niniejsza dyrektywa nie ma zastosowania do wyposażenia elektrycznego przeznaczonego na wywóz do państw trzecich.

Artykuł  13
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy w ciągu osiemnastu miesięcy od dnia notyfikacji i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Jednak w przypadku Danii okres ten zostanie przedłużony do pięciu lat.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych na podstawie niniejszej dyrektywy.
Artykuł  14

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lutego 1973 r.

W imieniu Rady
A. LAVENS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 380 z 31.12.1990, str. 13.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

PODSTAWOWE CZĘŚCI ZAŁOŻEŃ ZWIĄZANYCH Z BEZPIECZEŃSTWEM ODNOSZĄCE SIĘ DO WYPOSAŻENIA ELEKTRYCZNEGO PRZEZNACZONEGO DO UŻYTKU W NIEKTÓRYCH GRANICACH NAPIĘCIA

1. Warunki ogólne

a) Podstawowe cechy, których znajomość i stosowanie zapewnią, że wyposażenie elektryczne będzie użytkowane bezpiecznie i zgodnie z jego przeznaczeniem, zostaną uwidocznione na wyposażeniu elektrycznym, a w przypadku braku takiej możliwości, zostaną podane w dokumentacji towarzyszącej;

b) Nazwa producenta, nazwa firmowa towaru, znak towarowy powinny zostać wyraźnie wydrukowane na wyposażeniu elektrycznym lub, w przypadku braku takiej możliwości, na opakowaniu;

c) Wyposażenie elektryczne łącznie z jego częściami składowymi, powinno być wykonany w taki sposób, aby zapewniać jego bezpieczny i prawidłowy montaż i przyłączenie;

d) Wyposażenie elektryczne powinno być zaprojektowane i wyprodukowane w sposób zapewniający jego zgodność z zasadami ochrony przed zagrożeniem, wymienionymi w pkt 2 i 3 niniejszego załącznika, pod warunkiem że wyposażenie to jest użytkowane w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i że jest odpowiednio utrzymane.

2. Ochrona przed zagrożeniem stwarzanym przez wyposażenie elektryczne

Zgodnie z pkt 1 należy określić środki techniczne w celu zapewnienia, że:

a) osoby oraz zwierzęta domowe są odpowiednio chronione przed niebezpieczeństwem urazu fizycznego lub inną szkodą mogącą powstać w wyniku bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z elektrycznością;

b) nie dojdzie do wytworzenia temperatury, łuków lub promieniowania, które mogłyby spowodować niebezpieczeństwo;

c) osoby, zwierzęta domowe oraz mienie są odpowiednio chronione przed niebezpieczeństwem nieelektrycznym, które, jak wynika z doświadczenia, może być spowodowane przez wyposażenie elektryczne;

d) izolacja musi być odpowiednia do przewidywanych warunków.

3. Ochrona przed zagrożeniem mogącym powstać wskutek oddziaływania na wyposażenie elektryczne czynników zewnętrznych

Zgodnie z pkt 1 należy określić środki techniczne w celu zapewnienia, że:

a) wyposażenie elektryczne spełnia przewidywane wymagania mechaniczne w taki sposób, że osoby, zwierzęta domowe oraz mienie nie będą narażone na niebezpieczeństwo;

b) wyposażenie elektryczne będzie odporne na wpływy niemechaniczne w przewidywalnych warunkach otoczenia w taki sposób, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osób, zwierząt domowych oraz mienia;

c) wyposażenie elektryczne nie narazi na niebezpieczeństwo osób, zwierząt domowych oraz mienia w przewidywanych warunkach przeciążenia.

ZAŁĄCZNIK  2

SPRZĘT I ZJAWISKAWYŁĄCZONE Z ZAKRESU DYREKTYWY

Wyposażenie elektryczne przeznaczone do użytku w atmosferach wybuchowych

Wyposażenie elektryczne o przeznaczeniu radiologicznym i medycznym

Części elektryczne wind pasażerskich i towarowych

Liczniki elektryczne

Wtyczki i gniazda do użytku domowego

Urządzenia sterujące do ogrodzeń pod napięciem

Zakłócenia radioelektryczne

Specjalistyczne wyposażenie elektryczne przeznaczone do użytku na statkach, w samolotach oraz na kolei, spełniające wymogi bezpieczeństwa ustalone przez jednostki międzynarodowe, w skład których wchodzą Państwa Członkowskie.

ZAŁĄCZNIK  III 7

OZNAKOWANIE ZGODNOŚCI CE I DEKLARACJA ZGODNOŚCI WE

A. Oznakowanie zgodności CE

Oznakowanie zgodności CE składa się z liter "CE" w następującej formie:

grafika

– W przypadku zmniejszania lub powiększania oznakowania CE proporcje powyższego rysunku muszą być zachowane.

– Różne elementy oznakowania CE muszą mieć wyraźnie takie same wymiary pionowe, które nie mogą być mniejsze niż 5 mm.

B. Deklaracja zgodności WE

Deklaracja zgodności WE musi zawierać następujące elementy:

– nazwę i adres producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę we Wspólnocie.

– opis sprzętu elektrycznego,

– odniesienie do zharmonizowanych norm,

– gdzie właściwe, odniesienia do specyfikacji, wobec których zgodność jest stwierdzona,

– tożsamość sygnatariusza, uprawnionego do zaciągania zobowiązań w imieniu producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę we Wspólnocie,

– dwie ostatnie cyfry roku, w którym oznakowanie CE było umieszczone.

ZAŁĄCZNIK  IV 8

WEWNĘTRZNA KONTROLA PRODUKCJI

1. Wewnętrzna kontrola produkcji jest procedurą, według której producent lub jego upoważniony przedstawiciel mający siedzibę we Wspólnocie, wypełniający obowiązki ustanowione w pkt 2, zapewnia i oświadcza, że sprzęt elektryczny spełnia stosujące się do niego wymogi niniejszej dyrektywy. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel mający siedzibę we Wspólnocie musi umieścić oznakowanie CE na każdym produkcie i sporządzić pisemną deklarację zgodności.

2. Producent musi sporządzić dokumentację techniczną opisaną w ust. 3 oraz przechowywać ją osobiście lub za pośrednictwem upoważnionego przedstawiciela mającego siedzibę we Wspólnocie do dyspozycji władz krajowych w celach inspekcji przez okres co najmniej dziesięciu lat, licząc od daty produkcji ostatniego produktu.

Jeśli ani producent ani jego upoważniony przedstawiciel nie mają siedziby we Wspólnocie, obowiązek ten spoczywa na osobie odpowiedzialnej za wprowadzenie sprzętu elektrycznego do obrotu we Wspólnocie.

3. Dokumentacja techniczna musi umożliwić ocenę zgodności sprzętu elektrycznego z wymogami niniejszej dyrektywy. Musi obejmować, w stopniu niezbędnym do takiej oceny, projekt, proces produkcyjny i funkcjonowanie sprzętu elektrycznego. Musi zawierać:

– ogólny opis sprzętu elektrycznego,

– rysunki projektowe i produkcyjne oraz schematy części składowych, podzespołów, obwodów itp.,

– opisy i wyjaśnienia niezbędne do zrozumienia wspomnianych rysunków i schematów i funkcjonowania sprzętu elektrycznego,

– wykaz norm, które zostały zastosowane w całości lub częściowo i opis rozwiązań przyjętych w celu zrealizowania aspektów bezpieczeństwa niniejszej dyrektywy w przypadku gdy normy nie zostały zastosowane,

– wyniki obliczeń projektowych, przeprowadzonych kontroli itp.,

– sprawozdania z testów.

4. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje, wraz z dokumentacją techniczną, kopię deklaracji zgodności.

5. Producent przyjmuje wszelkie środki w celu zapewnienia wytwarzania w procesie produkcyjnym produktów, które są zgodne z dokumentacją techniczną określoną w pkt 2 oraz wymogami niniejszej dyrektywy stosującymi się do nich.

1 Motyw dodany przez art. 13 pkt 1 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
2 Motyw dodany przez art. 13 pkt 1 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
3 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 13 pkt 2 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
4 Art. 8 ust. 3 dodany przez art. 13 pkt 3 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
5 Art. 10 zmieniony przez art. 13 pkt 4 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
6 Art. 11 zmieniony przez art. 13 pkt 5 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
7 Załącznik III dodany przez art. 13 pkt 6 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.
8 Załącznik IV dodany przez art. 13 pkt 6 dyrektywy nr 93/68/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. (Dz.U.UE.L.93.220.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 2 sierpnia 1993 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1973.77.29

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 73/23/EWG w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia
Data aktu: 19/02/1973
Data ogłoszenia: 26/03/1973
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/02/1973