Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Wymiana listów korygujących art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii.

ZAŁĄCZNIK

Wasza Ekscelencjo,

Pragnę zwrócić Pańską uwagę na błąd formalny w art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii. Artykuł ten określa harmonogram specjalny obniżania ceł na przywóz do Wspólnoty w jej pierwotnym składzie oraz Irlandii, produktów wymienionych w podpozycji nr 76.01 A oraz w pozycjach nr 76.02 i 76.03 Wspólnej Taryfy Celnej.

W wyniku tego błędu harmonogram w art. 3 protokołu nr 1 zawiera wyłącznie plan obniżania taryfy w oparciu o cła podstawowe - zgodnie z definicją w art. 5 ust. 1 umowy - stosowane przez Wspólnotę w jej pierwotnym składzie na dzień 1 stycznia 1972 r. W związku z tym, że podstawowe cła stosowane przez Irlandię na dzień 1 stycznia 1972 r. były inne, plan obniżania taryfy dotyczący Irlandii winien być opisany oddzielnie, jak to zrobiono dla innych produktów w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 protokołu nr 1.

Na dzień 1 stycznia 1972 r. w Irlandii obowiązywała zerowa stawka cła na produkty wymienione w podpozycji nr 76.01 A oraz w niektórych podpozycjach pozycji nr 76.02 i 76.03 (załącznik). Zgodnie z art. 3 ust. 1 umowy stawka ta pozostanie na poziomie zerowym.

W konsekwencji, zdaniem Wspólnoty, harmonogram w art. 3 powinien mieć następujące brzmienie w odniesieniu do tych podpozycji pozycji 76.02 i 76.03, w przypadku których na dzień 1 stycznia 1972 r. obowiązywała wyższa niż zerowa stawka celna na import do Irlandii:

Harmonogram Wspólnota w jej pierwotnym składzie Stosowane stawki celne - procent wartości Irlandia Procent stosowanych podstawowych stawek celnych
Pozycje nr 76.02 i 76.03 Podpozycje nr 76.01 A Pozycje nr 76.02 i 76.03
w dniu wejścia w życie umowy 11,4 6,6 95 %
1 stycznia 1974 r. 10,8 6,3 90 %
1 stycznia 1975 r. 10,2 5,9 85 %
1 stycznia 1976 r. 9 5,6 75 %
1 stycznia 1977 r. 7,2 4,2 60 %
1 stycznia 1978 r. 3 3 25 %
1 stycznia 1979 r. 2,7 2,7 22,5 %
1 stycznia 1980 r. 0 0 0 %

Kolejny dowód na to, że ta forma harmonogramu odpowiada zamiarom negocjatorów, znajduje się w art. 4 lit. f) protokołu nr 1, który określa cła, które mogą być ponownie stosowane w przypadku osiągnięcia górnej granicy. W odniesieniu do nowych państw członkowskich artykuł ten uwzględnia postępujące zmiany ich taryf celnych dostosowujące je do Wspólnej Taryfy Celnej:

"W takim przypadku do dnia 1 lipca 1977 r.:

- Irlandia wznawia stosowanie opłat celnych mających zastosowanie do państw trzecich."

Byłbym zobowiązany, jeżeli zechciałby Pan potwierdzić, że rząd Królestwa Norwegii zgadza się z treścią niniejszego listu.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najgłębszego szacunku.

W imieniu

Rady Wspólnot Europejskich

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja taryfy Stawka celna na import do Irlandii obowiązująca na dzień 1 stycznia 1972 r.
76.01 Aluminium nie poddane obróbce plastycznej; odpady i złom aluminiowy zwolnione
76.02 Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile aluminiowe po obróbce plastycznej; drut aluminiowy:
A. W których żaden z wymiarów przekroju

poprzecznego nie przekracza 5 cali

30 %
B. Pozostałe zwolnione
76.03 Blachy grube, blachy i taśma aluminiowa po obróbce plastycznej:
A. Taśma do 14 cali szerokości i 1/8 cala

grubości, ze szczelinami lub inną

perforacją

40 %
B. Pozostałe:
(1) o grubości nie przekraczającej 1/2

cala

30 %(*)
(2) pozostałe zwolnione
(*)(1) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono towarów, w których grubość aluminium przekracza 1/50

cala, poza elementami takich towarów o kształcie koła lub zbliżonym

do koła, których największy wymiar przekroju poprzecznego nie

przekracza 25 cali.

(2) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono taśmy:

a) importowanej w zwojach;

b) uformowanej w kształt wklęsły;

c) o szerokości nie przekraczającej 2 ½ cala;

d) barwionej lub lakierowanej po obu stronach; oraz

e) o grubości nie mniejszej niż 17/2.000 cala i nie większej niż

13/2.000 cala, łącznie z farbą lub lakierem.

Szanowny Panie,

Pański list z dnia dzisiejszego zawiera następujące informacje:

"Pragnę zwrócić Pańską uwagę na błąd formalny w art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii. Artykuł ten określa harmonogram specjalny obniżania ceł na przywóz do Wspólnoty w jej pierwotnym składzie oraz Irlandii, produktów wymienionych w podpozycji nr 76.01 A oraz w pozycjach nr 76.02 i 76.03 Wspólnej Taryfy Celnej.

W wyniku tego błędu harmonogram w art. 3 protokołu nr 1 zawiera wyłącznie plan obniżania taryfy w oparciu o cła podstawowe - zgodnie z definicją w art. 5 ust. 1 umowy - stosowane przez Wspólnotę w jej pierwotnym składzie na dzień 1 stycznia 1972 r. W związku z tym, że podstawowe cła stosowane przez Irlandię na dzień 1 stycznia 1972 r. były inne, plan obniżania taryfy dotyczący Irlandii winien być opisany oddzielnie, jak to zrobiono dla innych produktów w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 protokołu nr 1.

Na dzień 1 stycznia 1972 r. w Irlandii obowiązywała zerowa stawka cła na produkty wymienione w podpozycji nr 76.01 A oraz w niektórych podpozycjach pozycji nr 76.02 i 76.03 (załącznik). Zgodnie z art. 3 ust. 1 umowy stawka ta pozostanie na poziomie zerowym.

W konsekwencji, zdaniem Wspólnoty, harmonogram w art. 3 powinien mieć następujące brzmienie w odniesieniu do tych podpozycji pozycji 76.02 i 76.03, w przypadku których na dzień 1 stycznia 1972 r. obowiązywała wyższa niż zerowa stawka celna na import do Irlandii:

Harmonogram Wspólnota w jej pierwotnym składzie Stosowane stawki celne - procent wartości Irlandia Procent stosowanych podstawowych stawek celnych
Pozycje nr 76.02 i 76.03 Podpozycje nr 76.01 A Pozycje nr 76.02 i 76.03
w dniu wejścia w życie umowy 11,4 6,6 95 %
1 stycznia 1974 r. 10,8 6,3 90 %
1 stycznia 1975 r. 10,2 5,9 85 %
1 stycznia 1976 r. 9 5,6 75 %
1 stycznia 1977 r. 7,2 4,2 60 %
1 stycznia 1978 r. 3 3 25 %
1 stycznia 1979 r. 2,7 2,7 22,5 %
1 stycznia 1980 r. 0 0 0 %

Kolejny dowód na to, że ta forma harmonogramu odpowiada zamiarom negocjatorów, znajduje się w art. 4 lit. f) protokołu nr 1, który określa cła, które mogą być ponownie stosowane w przypadku osiągnięcia górnej granicy. W odniesieniu do nowych państw członkowskich artykuł ten uwzględnia postępujące zmiany ich taryf celnych dostosowujące je do Wspólnej Taryfy Celnej:

»W takim przypadku do dnia 1 lipca 1977 r.:

- Irlandia wznawia stosowanie opłat celnych mających zastosowanie do państw trzecich.«

Byłbym zobowiązany, jeżeli zechciałby Pan potwierdzić, że rząd Królestwa Norwegii zgadza się z treścią niniejszego listu."

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie Pańskiego listu oraz fakt, iż mój rząd zgadza się z jego treścią.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najgłębszego szacunku.

W imieniu rządu

Królestwa Norwegii

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja taryfy Stawka celna na import do Irlandii obowiązująca na dzień 1 stycznia 1972 r.
76.01 Aluminium nie poddane obróbce plastycznej; odpady i złom aluminiowy zwolnione
76.02 Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile aluminiowe po obróbce plastycznej; drut aluminiowy:
A. W których żaden z wymiarów przekroju

poprzecznego nie przekracza 5 cali

30 %
B. Pozostałe zwolnione
76.03 Blachy grube, blachy i taśma aluminiowa po obróbce plastycznej:
A. Taśma do 14 cali szerokości i 1/8 cala

grubości, ze szczelinami lub inną

perforacją

40 %
B. Pozostałe:
(1) o grubości nie przekraczającej 1/2

cala

30 %(*)
(2) pozostałe zwolnione
(*)(1) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono towarów, w których grubość aluminium przekracza 1/50

cala, poza elementami takich towarów o kształcie koła lub zbliżonym

do koła, których największy wymiar przekroju poprzecznego nie

przekracza 25 cali.

(2) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono taśmy:

a) importowanej w zwojach;

b) uformowanej w kształt wklęsły;

c) o szerokości nie przekraczającej 2 ½ cala;

d) barwionej lub lakierowanej po obu stronach; oraz

e) o grubości nie mniejszej niż 17/2.000 cala i nie większej niż

13/2.000 cala, łącznie z farbą lub lakierem.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1973.357.2

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Wymiana listów korygujących art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii.
Data aktu: 03/12/1973
Data ogłoszenia: 28/12/1973
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/12/1973