Norwegia-Europejska Wspólnota Gospodarcza. Wymiana listów korygujących art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii.

ZAŁĄCZNIK

Wasza Ekscelencjo,

Pragnę zwrócić Pańską uwagę na błąd formalny w art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii. Artykuł ten określa harmonogram specjalny obniżania ceł na przywóz do Wspólnoty w jej pierwotnym składzie oraz Irlandii, produktów wymienionych w podpozycji nr 76.01 A oraz w pozycjach nr 76.02 i 76.03 Wspólnej Taryfy Celnej.

W wyniku tego błędu harmonogram w art. 3 protokołu nr 1 zawiera wyłącznie plan obniżania taryfy w oparciu o cła podstawowe - zgodnie z definicją w art. 5 ust. 1 umowy - stosowane przez Wspólnotę w jej pierwotnym składzie na dzień 1 stycznia 1972 r. W związku z tym, że podstawowe cła stosowane przez Irlandię na dzień 1 stycznia 1972 r. były inne, plan obniżania taryfy dotyczący Irlandii winien być opisany oddzielnie, jak to zrobiono dla innych produktów w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 protokołu nr 1.

Na dzień 1 stycznia 1972 r. w Irlandii obowiązywała zerowa stawka cła na produkty wymienione w podpozycji nr 76.01 A oraz w niektórych podpozycjach pozycji nr 76.02 i 76.03 (załącznik). Zgodnie z art. 3 ust. 1 umowy stawka ta pozostanie na poziomie zerowym.

W konsekwencji, zdaniem Wspólnoty, harmonogram w art. 3 powinien mieć następujące brzmienie w odniesieniu do tych podpozycji pozycji 76.02 i 76.03, w przypadku których na dzień 1 stycznia 1972 r. obowiązywała wyższa niż zerowa stawka celna na import do Irlandii:

Harmonogram Wspólnota w jej pierwotnym składzie Stosowane stawki celne - procent wartości Irlandia Procent stosowanych podstawowych stawek celnych
Pozycje nr 76.02 i 76.03 Podpozycje nr 76.01 A Pozycje nr 76.02 i 76.03
w dniu wejścia w życie umowy 11,4 6,6 95 %
1 stycznia 1974 r. 10,8 6,3 90 %
1 stycznia 1975 r. 10,2 5,9 85 %
1 stycznia 1976 r. 9 5,6 75 %
1 stycznia 1977 r. 7,2 4,2 60 %
1 stycznia 1978 r. 3 3 25 %
1 stycznia 1979 r. 2,7 2,7 22,5 %
1 stycznia 1980 r. 0 0 0 %

Kolejny dowód na to, że ta forma harmonogramu odpowiada zamiarom negocjatorów, znajduje się w art. 4 lit. f) protokołu nr 1, który określa cła, które mogą być ponownie stosowane w przypadku osiągnięcia górnej granicy. W odniesieniu do nowych państw członkowskich artykuł ten uwzględnia postępujące zmiany ich taryf celnych dostosowujące je do Wspólnej Taryfy Celnej:

"W takim przypadku do dnia 1 lipca 1977 r.:

- Irlandia wznawia stosowanie opłat celnych mających zastosowanie do państw trzecich."

Byłbym zobowiązany, jeżeli zechciałby Pan potwierdzić, że rząd Królestwa Norwegii zgadza się z treścią niniejszego listu.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najgłębszego szacunku.

W imieniu

Rady Wspólnot Europejskich

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja taryfy Stawka celna na import do Irlandii obowiązująca na dzień 1 stycznia 1972 r.
76.01 Aluminium nie poddane obróbce plastycznej; odpady i złom aluminiowy zwolnione
76.02 Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile aluminiowe po obróbce plastycznej; drut aluminiowy:
A. W których żaden z wymiarów przekroju

poprzecznego nie przekracza 5 cali

30 %
B. Pozostałe zwolnione
76.03 Blachy grube, blachy i taśma aluminiowa po obróbce plastycznej:
A. Taśma do 14 cali szerokości i 1/8 cala

grubości, ze szczelinami lub inną

perforacją

40 %
B. Pozostałe:
(1) o grubości nie przekraczającej 1/2

cala

30 %(*)
(2) pozostałe zwolnione
(*)(1) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono towarów, w których grubość aluminium przekracza 1/50

cala, poza elementami takich towarów o kształcie koła lub zbliżonym

do koła, których największy wymiar przekroju poprzecznego nie

przekracza 25 cali.

(2) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono taśmy:

a) importowanej w zwojach;

b) uformowanej w kształt wklęsły;

c) o szerokości nie przekraczającej 2 ½ cala;

d) barwionej lub lakierowanej po obu stronach; oraz

e) o grubości nie mniejszej niż 17/2.000 cala i nie większej niż

13/2.000 cala, łącznie z farbą lub lakierem.

Szanowny Panie,

Pański list z dnia dzisiejszego zawiera następujące informacje:

"Pragnę zwrócić Pańską uwagę na błąd formalny w art. 3 protokołu nr 1 do umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Królestwem Norwegii. Artykuł ten określa harmonogram specjalny obniżania ceł na przywóz do Wspólnoty w jej pierwotnym składzie oraz Irlandii, produktów wymienionych w podpozycji nr 76.01 A oraz w pozycjach nr 76.02 i 76.03 Wspólnej Taryfy Celnej.

W wyniku tego błędu harmonogram w art. 3 protokołu nr 1 zawiera wyłącznie plan obniżania taryfy w oparciu o cła podstawowe - zgodnie z definicją w art. 5 ust. 1 umowy - stosowane przez Wspólnotę w jej pierwotnym składzie na dzień 1 stycznia 1972 r. W związku z tym, że podstawowe cła stosowane przez Irlandię na dzień 1 stycznia 1972 r. były inne, plan obniżania taryfy dotyczący Irlandii winien być opisany oddzielnie, jak to zrobiono dla innych produktów w art. 1 ust. 2 i art. 2 ust. 1 protokołu nr 1.

Na dzień 1 stycznia 1972 r. w Irlandii obowiązywała zerowa stawka cła na produkty wymienione w podpozycji nr 76.01 A oraz w niektórych podpozycjach pozycji nr 76.02 i 76.03 (załącznik). Zgodnie z art. 3 ust. 1 umowy stawka ta pozostanie na poziomie zerowym.

W konsekwencji, zdaniem Wspólnoty, harmonogram w art. 3 powinien mieć następujące brzmienie w odniesieniu do tych podpozycji pozycji 76.02 i 76.03, w przypadku których na dzień 1 stycznia 1972 r. obowiązywała wyższa niż zerowa stawka celna na import do Irlandii:

Harmonogram Wspólnota w jej pierwotnym składzie Stosowane stawki celne - procent wartości Irlandia Procent stosowanych podstawowych stawek celnych
Pozycje nr 76.02 i 76.03 Podpozycje nr 76.01 A Pozycje nr 76.02 i 76.03
w dniu wejścia w życie umowy 11,4 6,6 95 %
1 stycznia 1974 r. 10,8 6,3 90 %
1 stycznia 1975 r. 10,2 5,9 85 %
1 stycznia 1976 r. 9 5,6 75 %
1 stycznia 1977 r. 7,2 4,2 60 %
1 stycznia 1978 r. 3 3 25 %
1 stycznia 1979 r. 2,7 2,7 22,5 %
1 stycznia 1980 r. 0 0 0 %

Kolejny dowód na to, że ta forma harmonogramu odpowiada zamiarom negocjatorów, znajduje się w art. 4 lit. f) protokołu nr 1, który określa cła, które mogą być ponownie stosowane w przypadku osiągnięcia górnej granicy. W odniesieniu do nowych państw członkowskich artykuł ten uwzględnia postępujące zmiany ich taryf celnych dostosowujące je do Wspólnej Taryfy Celnej:

»W takim przypadku do dnia 1 lipca 1977 r.:

- Irlandia wznawia stosowanie opłat celnych mających zastosowanie do państw trzecich.«

Byłbym zobowiązany, jeżeli zechciałby Pan potwierdzić, że rząd Królestwa Norwegii zgadza się z treścią niniejszego listu."

Mam zaszczyt potwierdzić otrzymanie Pańskiego listu oraz fakt, iż mój rząd zgadza się z jego treścią.

Proszę przyjąć wyrazy mojego najgłębszego szacunku.

W imieniu rządu

Królestwa Norwegii

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja taryfy Stawka celna na import do Irlandii obowiązująca na dzień 1 stycznia 1972 r.
76.01 Aluminium nie poddane obróbce plastycznej; odpady i złom aluminiowy zwolnione
76.02 Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile aluminiowe po obróbce plastycznej; drut aluminiowy:
A. W których żaden z wymiarów przekroju

poprzecznego nie przekracza 5 cali

30 %
B. Pozostałe zwolnione
76.03 Blachy grube, blachy i taśma aluminiowa po obróbce plastycznej:
A. Taśma do 14 cali szerokości i 1/8 cala

grubości, ze szczelinami lub inną

perforacją

40 %
B. Pozostałe:
(1) o grubości nie przekraczającej 1/2

cala

30 %(*)
(2) pozostałe zwolnione
(*)(1) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono towarów, w których grubość aluminium przekracza 1/50

cala, poza elementami takich towarów o kształcie koła lub zbliżonym

do koła, których największy wymiar przekroju poprzecznego nie

przekracza 25 cali.

(2) Stosowanie tego cła jest obecnie zawieszone w zakresie, w jakim

dotyczy ono taśmy:

a) importowanej w zwojach;

b) uformowanej w kształt wklęsły;

c) o szerokości nie przekraczającej 2 ½ cala;

d) barwionej lub lakierowanej po obu stronach; oraz

e) o grubości nie mniejszej niż 17/2.000 cala i nie większej niż

13/2.000 cala, łącznie z farbą lub lakierem.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024