Rozporządzenie nr 25 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej

ROZPORZĄDZENIE NR 25
w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Tekst niniejszego aktu prawnego nie uwzględnia wszystkich zmian. Niektóre akty zmieniające nie zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - polskim wydaniu specjalnym, ponieważ instytucje UE uznały zmiany wynikające z nich za pochłonięte przez akty zmieniające opublikowane w kolejnych tomach tego wydawnictwa.

.................................................

RADA EUROPEJSKIEJ WSPÓLNOTY GOSPODARCZEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 40 i 43 oraz art. 199-209,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

funkcjonowanie i rozwój wspólnego rynku produktów rolnych wymaga równoczesnego rozwoju wspólnej polityki rolnej obejmującej w szczególności wspólną organizację rynków rolnych;

w celu umożliwienia tej wspólnej organizacji osiągnięcia jej celów, należy ustanowić Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej oraz określić warunki jego funkcjonowania;

w związku z ustanowieniem tego Funduszu i wdrożeniem wspólnej polityki rolnej zaistniała konieczność przyjęcia pewnych wspólnych reguł polityki finansowej i budżetowej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W celu umożliwienia wspólnej organizacji rynków rolnych osiągnięcia jej celów, ustanawia się Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej, zwany dalej "Funduszem". Fundusz jest częścią budżetu Wspólnoty.

TYTUŁ  I

Etap jednolitego rynku

Artykuł  2
1.
Dochody pochodzące z opłat wyrównawczych w przywozie z państw trzecich przechodzą na rzecz Wspólnoty i są przeznaczone na wydatki wspólnotowe w taki sposób, żeby zasoby budżetowe Wspólnoty zawierały te dochody, jak również wszelkie inne dochody, w sprawie których zapada decyzja zgodnie z postanowieniami Traktatu oraz udziały Państw Członkowskich na mocy art. 200 Traktatu, Rada w stosownym czasie wszczyna procedurę określoną w art. 201 w celu wykonania powyższych przepisów.
2.
Zważywszy że na etapie jednolitego rynku systemy cen są ujednolicone, a polityka rolna jest wspólnotowa, wynikające z tego konsekwencje finansowe przechodzą na Wspólnotę.

Z Funduszu finansowane są odpowiednio:

a) refundacje do eksportu do państw trzecich;

b) interwencja, której celem jest stabilizacja rynków;

c) wspólne działania podjęte w celu osiągnięcia celów określonych w art. 39 ust. 1 lit. a) Traktatu, łącznie ze zmianami strukturalnymi wymaganymi do sprawnego funkcjonowania wspólnego rynku, pod warunkiem że działania te nie naruszają działalności Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Funduszu Społecznego.

TYTUŁ  II

Okres przejściowy

Artykuł  3
1.
Do pomocy z Funduszu kwalifikują się następujące wydatki:

a) 1 refundacje wywozowe do państw trzecich przyznawane zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniach w sprawie produktów indywidualnych; jednakże do końca okresu obrachunkowego 1966/1967 refundacje te oblicza się na podstawie wywiezionych ilości netto i stopy refundacji Państwa Członkowskiego, dla którego średnia refundacja jest najniższa.

b) działania interwencyjne na rynku wewnętrznym, których celem i funkcją są identyczne z cel i funkcja refundacji, o których mowa w lit. a); Rada, stanowiąc jednomyślnie podczas drugiego etapu, a następnie kwalifikowaną większością na wniosek Komisji, stwierdza, że są one identyczne;

c) pozostałe działania interwencyjne na rynku wewnętrznym realizowane zgodnie z regułami wspólnotowymi; warunki przyznania uprawnionych wydatków są określone przez Radę, stanowiącą jednomyślnie podczas drugiego etapu, a następnie kwalifikowaną większością na wniosek Komisji;

d) działania podjęte zgodnie z regułami wspólnotowymi w celu osiągnięcia celów określonych w art. 39 ust. 1 lit. a) Traktatu łącznie ze zmianami strukturalnymi koniecznymi w związku z rozwojem wspólnego rynku; warunki przyznania uprawnionych wydatków są określone przez Radę, stanowiącą jednomyślnie podczas drugiego etapu, a następnie kwalifikowaną większością na wniosek Komisji.

2.
Komisja przedkłada wstępne wnioski zgodnie z ust. 1 lit. b), c) i d) nie później niż 30 września 1962 r. w celu umożliwienia Wspólnocie finansowania operacji, o których mowa w tych literach począwszy od roku 1962/1963.
2.
Począwszy od pierwszego roku, Rada corocznie bada, na podstawie sprawozdania Komisji, wpływ wspólnotowego finansowania refundacji eksportowych, o których mowa w ust. 1 lit. a) na kierunki produkcji oraz rozwój rynków zbytu.

Rada, stanowiąc jednomyślnie podczas drugiego etapu na wniosek jednego z Państw Członkowskich lub Komisji, a następnie większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, może zmienić kryteria przyjęte dla wspólnotowego finansowania tych refundacji.

Rada bada także corocznie, na podstawie sprawozdania Komisji, wpływ na wspólną politykę rolną wspólnotowego finansowania przewidzianego w ust. 1 lit. b), c) i d).

Artykuł  4

Przed upływem trzeciego roku Rada, na podstawie sprawozdania Komisji, przeprowadza całościową kontrolę rozwoju operacji Funduszu ogółem wziąwszy, natury wydatków Funduszu, warunków przyznawania tych uprawnionych wydatków, podziału wpływów Funduszu oraz postępu we wdrażaniu wspólnej polityki rolnej, a w szczególności kierunków produkcji rolnej w Państwach Członkowskich, ujednolicenia cen oraz rozwoju handlu wewnątrzwspólnotowego. Kontrola ta poprzedza decyzje, które należy podjąć zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 7 ust. 2.

Artykuł  5
1.
Jeśli chodzi o uprawnione wydatki na mocy art. 3 ust. 1 lit. a), b) i c), udział Funduszu ustalony jest, dla trzech pierwszych lat, na jedną szóstą na lata 1962/1963, dwie szóste na lata 1963/1964 i na trzy szóste na lata 1964/1965.

Od 1 lipca 1965 r. i do końca okresu przejściowego udziały Funduszu wzrastają regularnie, tak że na koniec okresu przejściowego całość uprawnionych wydatków jest finansowana przez Fundusz. W świetle wyników całościowej kontroli przewidzianej w art. 4, Rada podejmuje konieczną decyzję zgodnie z procedurą głosowania przewidzianą w art. 43 Traktatu.

2.
Udział Funduszu w uprawnionych wydatkach na mocy art. 3 ust. 1 lit. d) stanowi, na ile to możliwe, jedną trzecią kwoty ustalonej zgodnie z ust. 1.
Artykuł  6
1.
Całkowita kwota przeznaczona na Fundusz, która powinna mu umożliwić sprostanie wydatkom określonym powyżej, ustalana jest każdego roku przez Radę według procedury budżetowej.
2.
Kwoty ustalane corocznie mogą zostać podwyższone decyzją Rady stanowiącej według tej samej procedury.
Artykuł  7
1.
Dochód Funduszu w pierwszych trzech latach składają się z finansowego udziału Państw Członkowskich, obliczanego dla pierwszej części według klucza podziału ustanowionego w art. 200 ust. 1 Traktatu i, dla drugiej części, proporcjonalnie do przywozu netto realizowanego przez każde Państwo Członkowskie z państw trzecich.

Obie części udziału Państw Członkowskich pokrywają całość wpływów Funduszu w następujących proporcjach:

1962/63

%

1963/64

%

1964/65

%

Według skali przewidzianej w art. 200 ust. 1

Proporcjonalnie do przywozu netto

100

-

90

10

80

20

2.
Przed upływem trzeciego roku oraz w świetle wyników całościowej kontroli przewidzianej w art. 4, Rada, stanowiąc zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 200 ust. 3 Traktatu oraz w celu zapewnienia ciągłego zmierzania ku systemowi jednolitego rynku, ustanawia reguły dotyczące wpływów Funduszu obowiązujące od 1 lipca 1965 r. do końca okresu przejściowego.
Artykuł  8 2

Niniejsze rozporzadzenie, na warunkach ustalonych w rozporządzeniach dotyczących każdego z poszczególnych produktów, stosuje się do rynku zbóż, wieprzowiny, jaj i drobiu, począwszy od dnia 30 lipca 1962 r., do rynku mleka i przetworów mlecznych, począwszy od dnia 1 listopada 1962 r. i, jeśli zaistnieje potrzeba, do innych rynków, począwszy od daty, która zostanie określona przez Radę.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 kwietnia 1962 r.

W imieniu Rady
M. COUVE DE MURVILLE
Przewodniczący
1 Art. 3 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 741/67/EWG z dnia 24 października 1967 r. (Dz.U.UE.L.67.258.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 października 1967 r.
2 Art. 8 zmieniony przez art. 1 lit. f) rozporządzenia nr 49 z dnia 29 czerwca 1962 r. (Dz.U.UE.L.62.53.1571) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1962 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1962.30.991

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie nr 25 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej
Data aktu: 04/04/1962
Data ogłoszenia: 20/04/1962
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/07/1962, 10/05/1962, 01/11/1962