(2023/C 94/33)
(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: C. Hermes i M. Noll-Ehlers, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Republika Federalna Niemiec
Żądania strony skarżącej
Komisja wnosi do Trybunału o:
- stwierdzenie, że Republika Federalna Niemiec uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 6 ust. 2 i art. 4 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 92/43/EWG 1 w odniesieniu do chronionych siecią Natura 2000 typów siedlisk 6510 (nizinne łąki kośne) i 6520 (górskie łąki kośne), przez to że:
- powszechnie i strukturalnie nie podjęła odpowiednich działań w celu uniknięcia pogorszenia stanu typów siedlisk 6510 i 6520 na wyznaczonych w tym celu terenach; oraz
- powszechnie i strukturalnie nie przekazywała zaktualizowanych danych dotyczących typów siedlisk 6510 i 6520 na wyznaczonych w tym celu obszarach;
- obciążenie Republiki Federalnej Niemiec kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
W skardze Komisja zarzuca Republice Federalnej Niemiec systematyczne naruszanie ciążącego na niej na mocy art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG obowiązku ochrony obszarów Natura 2000 przed pogorszeniem stanu występujących na nich siedlisk przyrodniczych, to jest dwóch istotnych typów siedlisk ważnych dla Wspólnoty, a mianowicie nizinnych łąk kośnych (typ siedliska LRT 6510) i górskich łąk kośnych (typ siedliska 6520).
To systematyczne naruszanie zakazu pogarszania stanu wynika, po pierwsze, z danych dostarczonych przez same Niemcy, z których wynika, że w latach 2006-2020 na ponad jednej czwartej obszarów Natura 2000 wyznaczonych przez Niemcy w celu ochrony tych typów siedlisk utracono około połowy tych siedlisk.
Po drugie, władze niemieckie systematycznie nie monitorują stanu ochrony obu typów siedlisk w obrębie wyznaczonych dla nich obszarów ochrony.
Po trzecie, władze niemieckie systematycznie powstrzymują się od uregulowania, za pomocą prawnie wiążących środków ochrony, głównych czynników obciążających dla obu typów siedlisk, a mianowicie przedwczesnego koszenia i nadmiernego nawożenia.
Ponadto Niemcy systematycznie uchybiały ciążącemu na nich na mocy art. 4 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 92/43 obowiązkowi przekazywania Komisji regularnie aktualizowanych danych dotyczących obu typów siedlisk.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.94.30 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-47/23: Skarga wniesiona w dniu 31 stycznia 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Federalna Niemiec |
| Data aktu: | 13/03/2023 |
| Data ogłoszenia: | 13/03/2023 |