| Niniejszy dokument ma charakter wyłącznie informacyjny, a zapoznanie się z jego treścią nie zastępuje potrzeby zapoznania się z wszelkimi właściwymi źródłami prawnymi ani uzyskania, w razie potrzeby, niezbędnej porady eksperta prawnego. |
| Ani Komisja, ani żadna osoba działająca w jej imieniu nie może ponosić odpowiedzialności za sposób wykorzystania niniejszego dokumentu, ani też nie może być on traktowany jako wiążąca wykładnia prawodawstwa. |
| Niniejszy dokument ma na celu wsparcie przedsiębiorstw i organów krajowych w stosowaniu unijnego prawodawstwa. Jedynie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest upoważniony do interpretowania prawa Unii w wiążący sposób. |
| SEKTOR: | Wszystkie |
| ŚRODEK: | Roczne sprawozdanie z realizacji celów |
| PRZEDMIOT: | Przedstawianie dodatkowych informacji na temat interwencji nieobjętych systemem zintegrowanym, o którym mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 2 |
| ODNOŚNE PRZEPISY: | Art. 134 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115) 3 |
Pytanie: Jakie dodatkowe informacje państwa członkowskie mają przedstawić na podstawie art. 134 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115 w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów w odniesieniu do interwencji nieobjętych systemem zintegrowanym, o którym mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116?
Rozporządzenie (UE) 2021/2115 stosuje się od dnia 7 grudnia 2021 r., zgodnie z jego art. 160.
W art. 134 rozporządzenia (UE) 2021/2115 ustanowiono przepisy dotyczące rocznych sprawozdań z realizacji celów w ramach wdrażania planu strategicznego WPR w poprzednim roku budżetowym, sporządzanych przez państwa członkowskie i przekazywanych przez nie Komisji.
Art. 134. ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115 stanowi, że w odniesieniu do interwencji nieobjętych systemem zintegrowanym, o którym mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116, państwa członkowskie mogą - oprócz informacji, o których mowa w art. 134 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115 - podjąć decyzję o przedstawieniu w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów średnich kwot jednostkowych dla operacji wybranych w poprzednim roku budżetowym oraz odnośnej liczby produktów i wysokości wydatków; lub stosunku całkowitych wydatków publicznych z wyłączeniem dodatkowego finansowania krajowego, o którym mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115, przeznaczonych na operacje, w odniesieniu do których dokonano płatności w poprzednim roku budżetowym, do wytworzonych produktów, jak również odnośną liczbę produktów i wysokość wydatków.
Należy zapewnić spójność między informacjami przedstawianymi przez różne państwa członkowskie w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów w odniesieniu do dodatkowych informacji, o których mowa w art. 134 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115, przedstawianych przez państwa członkowskie dobrowolnie. Ponadto w przypadku gdy państwo członkowskie podejmie decyzję o przedstawieniu dodatkowych informacji, o których mowa w art. 134 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/2115, to państwo członkowskie musi przedstawiać informacje w taki sam sposób w okresie realizacji planu strategicznego WPR, w przeciwnym razie skuteczność takich dodatkowych informacji do celów rocznego sprawozdania z realizacji celów i procedur w zakresie rozliczania rachunków, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2021/2116, zostałaby osłabiona.
Jeżeli państwo członkowskie podejmie decyzję o przedstawieniu w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów dodatkowych informacji na podstawie art. 134 ust. 6 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/2115, to państwo członkowskie przedstawia, w odniesieniu do każdej interwencji nieobjętej systemem zintegrowanym, o którym mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116, wydatki poniesione i produkty wytworzone w poprzednim roku budżetowym, które dotyczą wszystkich operacji związanych z tą interwencją, wybranych w każdym z poprzednich lat budżetowych. Wydatki i produkty w odniesieniu do wszystkich operacji wybranych w każdym z poprzednich lat budżetowych należy przedstawiać w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów tak długo, jak dokonywane są płatności (i wytwarzane produkty) w związku z tymi operacjami w kolejnych latach budżetowych. W związku z tym dane państwo członkowskie przedstawia, w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, poniesione wydatki i wytworzone produkty w odniesieniu do operacji wybranych w każdym z poprzednich lat budżetowych oddzielnie (zdezagregowane), tak aby możliwe było powiązanie poniesionych wydatków i wytworzonych produktów z operacjami wybranymi w danym poprzednim roku budżetowym, a tym samym monitorowanie postępów w realizacji tych operacji i interwencji.
Jeżeli państwo członkowskie podejmie decyzję o przedstawieniu w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów dodatkowych informacji na podstawie art. 134 ust. 6 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115, przedstawia ono, w odniesieniu do każdej interwencji nieobjętej systemem zintegrowanym, o którym mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2116, następujące informacje w każdym sprawozdaniu z realizacji celów:
a) stosunek całkowitych wydatków publicznych z wyłączeniem dodatkowego finansowania krajowego, o którym mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115, przeznaczonych na operacje, w odniesieniu do których dokonano płatności w poprzednim roku budżetowym, do wytworzonych produktów; oraz
b) stosunek całkowitych wydatków publicznych z wyłączeniem dodatkowego finansowania krajowego, o którym mowa w art. 115 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2115, przeznaczonych na operacje, w odniesieniu do których dokonano płatności w poprzednim roku budżetowym, do odnośnej ilości wytworzonych produktów.
Jeżeli państwo członkowskie podejmie decyzję o przedstawieniu w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów dodatkowych informacji na podstawie art. 134 ust. 6 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115, nie jest konieczne przedstawienie informacji na temat wydatków powiązanych, ponieważ informacje na temat wydatków są już częścią informacji ilościowych, które państwo członkowskie jest zobowiązane przedłożyć w każdym rocznym sprawozdaniu z realizacji celów zgodnie z art. 134 ust. 5 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2115.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.723 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji w sprawie przedstawiania przez państwa członkowskie w rocznych sprawozdaniach z realizacji celów, o których mowa w art. 134 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115, dodatkowych informacji na temat interwencji nieobjętych systemem zintegrowanym, o którym mowa w art. 65 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 |
| Data aktu: | 10/11/2023 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2023 |