(2023/C 7/44)
(Dz.U.UE C z dnia 9 stycznia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: LD (przedstawiciel: adwokat H. Tettenborn)
Strona pozwana: Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- po pierwsze, stwierdzenie nieważności decyzji EUIPO z dnia 1 grudnia 2021 r. w zakresie, w jakim oddalono w niej wnioski skarżącej sformułowane w jej piśmie z dnia 8 sierpnia 2021 r. oraz w piśmie jej adwokata z dnia 12 listopada 2021 r.; a ponadto skarżąca wnosi o:
- nakazanie EUIPO skorygowania błędnych środków (korektę i błędne środki omówiono i odniesiono się do nich szczegółowo we [wspomnianym] piśmie [nazwisko adwokata] z dnia 12 listopada 2021 r.) oraz poinformowania hiszpańskiego ministerstwa spraw zagranicznych i współpracy, że skarżąca jest nadal urzędnikiem EUIPO, posiadającym wszystkie prawa i przywileje przewidziane w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej, protokole w sprawie przywilejów i immunitetów oraz porozumieniu w sprawie siedziby;
- nakazanie EUIPO udzielania hiszpańskiemu ministerstwu spraw zagranicznych i współpracy skorygowanych informacji w celu umożliwienia jak najszybszego sprostowania niezgodnego z prawem podejścia i decyzji ministerstwa;
- nakazanie EUIPO upewnienia się, że wykorzystuje wszystkie środki faktyczne i prawne względem hiszpańskiego ministerstwa spraw zagranicznych i współpracy w celu zachowania lub przywrócenia całości przywilejów przysługujących skarżącej na podstawie regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej, protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów oraz porozumienia w sprawie siedziby.
- poza tym stwierdzenie nieważności jakiejkolwiek dorozumianej decyzji EUIPO [art. 90 ust. 1 zdanie trzecie regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej] w sprawie wspomnianych wniosków skarżącej;
- po drugie, stwierdzenie nieważności decyzji EUIPO z dnia 1 grudnia 2021 r. w zakresie, w jakim oddalono w niej wniosek skarżącej sformułowany w piśmie z dnia 8 sierpnia 2021 r. o przyznanie odszkodowania ze względu na uchybienia popełnione przez EUIPO w ramach stosowania regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej w związku urlopem skarżącej w interesie służby, i zasądzenie od EUIPO na rzecz skarżącej odszkodowania w wysokości 7 500 EUR;
- po trzecie, zasądzenie od EUIPO na rzecz skarżącej zadośćuczynienia w kwocie pozostawionej do uznania sądu;
- po czwarte, obciążenie EUIPO jego własnymi kosztami oraz kosztami poniesionymi przez skarżącą w ramach niniejszego postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżąca podnosi następujący zarzut dotyczący tego, że EUIPO, odmawiając uwzględnienia wniosków złożonych przez skarżącą, narusza ciążący na nim obowiązek staranności, prawo skarżącej do dobrej administracji (art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej), art. 35 i 42c regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej, art. 11-13 Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej 1 oraz art. 2-3 porozumienia w sprawie siedziby pomiędzy Królestwem Hiszpanii a Unią Europejską dotyczącego EUIPO 2 .
- Skarżąca podnosi, że EUIPO dopuszcza się powyższych naruszeń poprzez odmowę uwzględnienia wniosków złożonych przez skarżącą, mających na celu upewnienie się, że EUIPO wykorzystuje wszystkie środki faktyczne i prawne względem hiszpańskiego ministerstwa spraw zagranicznych i współpracy w celu zachowania lub przywrócenia całości przywilejów na podstawie regulaminu pracowniczego, Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej oraz porozumienia w sprawie siedziby pomiędzy Królestwem Hiszpanii a Unią Europejską, w szczególności w odniesieniu do wydania karty akredytacyjnej oraz prawa do otrzymania specjalnych tablic rejestracyjnych;
- Skarżąca podnosi, że EUIPO popełniło oczywiste błędy w wykładni między innymi art. 42c regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej oraz naruszyło obowiązek staranności w odniesieniu do przyznania skarżącej urlopu w interesie służby. Skarżąca twierdzi, że przez okres kilku miesięcy EUIPO było błędnie przeświadczone, iż jej zatrudnienie w EUIPO zakończy się wraz z rozpoczęciem urlopu w interesie służby, i na podstawie tego błędnego przeświadczenia podejmowało działania oraz poinformowało hiszpańskie ministerstwo spraw zagranicznych i współpracy;
- Skarżąca twierdzi dalej, że to niesłuszne podejście i zachowanie EUIPO było przyczyną pozbawienia skarżącej przez hiszpańskie ministerstwo spraw zagranicznych jej praw i przywilejów przewidzianych w regulaminie pracowniczym urzędników Unii Europejskiej, Protokole (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej oraz porozumieniu w sprawie siedziby pomiędzy Królestwem Hiszpanii a Unią Europejską. W związku z tym skarżąca uważa, że EUIPO narusza między innymi obowiązek staranności, nie uwzględniając jej wniosku o podjęcie działań względem hiszpańskiego ministerstwa spraw zagranicznych i współpracy oraz oddalając jej wniosek o odszkodowanie i zadośćuczynienie.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.7.36 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-633/22: Skarga wniesiona w dniu 10 października 2022 r. - LD/EUIPO |
| Data aktu: | 09/01/2023 |
| Data ogłoszenia: | 09/01/2023 |