Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
(2023/C 64/06)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. PODKREŚLA znaczenie propagowania i wzmacniania standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, w tym w obszarze sprawiedliwego opodatkowania i przejrzystości podatkowej, oraz znaczenie zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;

2. WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej Grupą ds. Kodeksu Postępowania, nawiązała z większością jurysdykcji na całym świecie;

3. Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE, że dzięki podjęciu aktywnych działań w uzgodnionych terminach w odpowiednich jurysdykcjach poczyniono postępy w eliminowaniu braków stwierdzonych przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania, a także że podjęto nowe zobowiązania w tym zakresie;

4. Z APROBATĄ PRZYJMUJE aktualizację kryterium 1.1 dotyczącego automatycznej wymiany informacji finansowych oraz zobowiązania podjęte przez jurysdykcje zaangażowane w dialog z Grupą ds. Kodeksu Postępowania w ramach tej aktualizacji; UBOLEWA, że niektóre jurysdykcje nie podjęły zobowiązania wobec Grupy w wyznaczonym terminie, co doprowadziło do umieszczenia ich w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych lub do obniżenia ich oceny przez Światowe Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych w odniesieniu do standardu wymiany informacji na wniosek;

5. WYRAŻA UBOLEWANIE, że niektóre jurysdykcje są nadal niechętne współpracy do celów podatkowych oraz że część jurysdykcji nie wywiązała się z podjętych względem Grupy ds. Kodeksu Postępowania zobowiązań w odniesieniu do wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w ramach kryterium 2.2 lub reformy szkodliwych systemów podatkowych w ramach kryterium 2.1; ZACHĘCA te jurysdykcje do podjęcia współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania w celu rozwiązania pozostałych kwestii;

6. ZATWIERDZA dokonaną przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania ocenę zmienionego systemu międzynarodowych spółek holdingowych w Federacji Rosyjskiej pod kątem kryteriów technicznych kodeksu postępowania w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w kontekście unijnego wykazu, w szczególności ocenę przepisów dotyczących traktowania dochodów z własności intelektualnej i przepisów dotyczących praw nabytych, oraz UWAŻA, że Federacja Rosyjska nie wypełniła swojego zobowiązania do zmiany swojego szkodliwego preferencyjnego systemu podatkowego, w związku z czym powinna zostać ujęta w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych; PODKREŚLA, że niczym niesprowokowana agresja wojskowa Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, którą Rada Europejska wielokrotnie zdecydowanie potępiła 1 , uniemożliwia Grupie ds. Kodeksu Postępowania prowadzenie dialogu z władzami rosyjskimi;

7. UBOLEWA, że Turcja nie poczyniła żadnych postępów we współpracy z jednym państwem członkowskim w zakresie skutecznej automatycznej wymiany informacji; PONOWNIE wzywa Turcję do nawiązania zaległej relacji z jednym państwem członkowskim w zakresie automatycznej wymiany informacji oraz do zapewnienia pełnej zgodności z wymogami określonymi w konkluzjach Rady Ecofin z dnia 22 lutego 2021 r., 5 października 2021 r., 24 lutego 2022 r. i 4 października 2022 r.; POWTARZA, że skuteczna automatyczna wymiana informacji z wszystkimi państwami członkowskimi jest jednym z warunków spełnienia przez Turcję kryterium 1.1 przewidzianego w unijnym wykazie; ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania, by informowała Radę o rozwoju sytuacji w tym względzie oraz by nadal poruszała te kwestie, w których nie odnotowano żadnych postępów;

8. ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. 5922/23;

9. ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, zwany dalej unijnym wykazem, przedstawiony w załączniku I;

10. ZATWIERDZA przedstawiony w załączniku II aktualny stan realizacji podjętych przez jurysdykcje współpracujące zobowiązań do wdrożenia standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1. Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązało się do stosowania minimalnych standardów dotyczących erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (minimalnych standardów BEPS) ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

2. Anguilla

Anguilla - nie podejmując wszystkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2 - wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej.

Anguilla oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych ("Światowe Forum") w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek (kryterium 1.2).

3. Bahamy

Bahamy wspierają struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, gdyż nie podejmują wszelkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2.

4. Brytyjskie Wyspy Dziewicze

Od Światowego Forum Brytyjskie Wyspy Dziewicze nie otrzymały oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.

5. Kostaryka

Kostaryka stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

Kostaryka zobowiązała się do zajęcia się w odpowiednim czasie zaleceniami Światowego Forum dotyczącymi automatycznej wymiany informacji (kryterium 1.1), tak by otrzymać oznaczenie co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w zaplanowanym na jesień 2024 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny w ramach Światowego Forum.

6. Fidżi

Fidżi nie jest członkiem Światowego Forum, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (przedsiębiorstwa eksportujące, zachęty w odniesieniu do dochodów przedsiębiorstw z branży technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), preferencyjna stawka podatkowa dla regionalnych lub globalnych siedzib przedsiębiorstw), nie przystąpiło do otwartych ram, ani nie wdrożyło minimalnych standardów BEPS, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

7. Guam

Guam nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował, nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązał się do stosowania minimalnych standardów BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

8. Wyspy Marshalla

Wyspy Marshalla wspierają struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, gdyż nie podejmują wszelkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2.

9. Palau

Palau nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

10. Panama

Od Światowego Forum Panama nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tych kwestii.

Panama zobowiązała się do podjęcia działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram w odniesieniu do wdrożenia kryterium 3.2 dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram.

11. Federacja Rosyjska

Federacja Rosyjska stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (międzynarodowe spółki holdingowe) i nie rozwiązała tej kwestii.

12. Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (spółki offshore) i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

13. Trynidad i Tobago

Trynidad i Tobago nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, od Światowego Forum nie otrzymał oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (wolne obszary), i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

Trynidad i Tobago zobowiązał się do podjęcia działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram w odniesieniu do wdrożenia kryterium 3.2 dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram.

Trynidad i Tobago zobowiązał się także do zajęcia się w odpowiednim czasie zaleceniami Światowego Forum dotyczącymi automatycznej wymiany informacji (kryterium 1.1), tak by otrzymać oznaczenie co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w zaplanowanym na jesień 2024 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny w ramach Światowego Forum.

14. Turks i Caicos

Turks i Caicos wspierają struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, gdyż nie podejmują wszelkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2.

15. Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie prowadzą żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (program rozwoju gospodarczego, przedsiębiorstwa zwolnione, akt regulacyjny w sprawie międzynarodowego centrum bankowości), nie zobowiązały się do stosowania minimalnych standardów BEPS ani do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

16. Vanuatu

Vanuatu wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

Vanuatu oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.

ZAŁĄCZNIK  II

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1. Przejrzystość

1.1. Automatyczna wymiana informacji

Oczekuje się, że następująca jurysdykcja będzie skutecznie wymieniać informacje z wszystkimi 27 państwami członkowskimi zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 konkluzji Rady z dnia 22 lutego 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z dnia 5 października 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z dnia 24 lutego 2022 r. i pkt 4 konkluzji Rady z dnia 4 października 2022 r.

Turcja

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do zajęcia się w odpowiednim czasie zaleceniami Światowego Forum dotyczącymi automatycznej wymiany informacji, tak by otrzymać oznaczenie co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w zaplanowanym na jesień 2024 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny w ramach Światowego Forum.

Aruba, Belize, Curaçao i Izrael

1.2. Członkostwo w Światowym Forum i zadowalająca ocena w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek

Następujące jurysdykcje oczekują na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum:

Botswana, Dominika i Seszele

2. Sprawiedliwe opodatkowanie

2.1. Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia swojego szkodliwego systemu zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych do końca 2022 r., zmagała się z ograniczeniami wynikającymi z reformy konstytucyjnej i wykazała wymierne postępy w 2022 r., otrzymała czas do dnia 31 marca 2023 r. na dostosowanie swoich przepisów w odniesieniu do przepisów dotyczących zwalczania nadużyć i wymogów dotyczących istoty ekonomicznej. Jurysdykcja ta zobowiązała się do stosowania zmienionych przepisów ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r.:

Katar

Następujące jurysdykcje, które zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich szkodliwych systemów zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych do końca 2022 r. i wykazały wymierne postępy w realizacji tych reform w 2022 r., otrzymały czas do końca 2023 r. na dostosowanie swoich przepisów w odniesieniu do traktowania zysków kapitałowych:

Hongkong i Malezja

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia swojego preferencyjnego systemu podatkowego objętego zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do dnia 31 grudnia 2022 r., otrzymała czas do końca kwietnia 2023 r. na dostosowanie swoich przepisów:

Jordania (specjalna strefa ekonomiczna Akaba)

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich preferencyjnych systemów podatkowych objętych zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do dnia 31 grudnia 2023 r.:

Albania (zachęty przemysłowe), Armenia (wolne strefy ekonomiczne i projekty w dziedzinie technologii informacyjnych) oraz Eswatini (specjalna strefa ekonomiczna)

3. Zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków

3.2. Wdrożenie minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje (działanie 13 w zakresie BEPS)

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do wdrożenia minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje poprzez podjęcie działań w odpowiedzi na zalecenia otwartych ram, w odpowiednim czasie, tak by można było to uwzględnić w zaplanowanym na jesień 2023 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny działania 13 w kontekście otwartych ram, lub poprzez uruchomienie w uzgodnionym terminie współpracy z wszystkimi państwami członkowskimi UE w zakresie wymiany sprawozdawczości w podziale na kraje:

Belize, Izrael, Montserrat, Tajlandia, Wietnam.

1 EUCO 18/22, EUCO 1/22, 21/22, 31/22, 34/22, a także ST 9873/22.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.64.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
Data aktu: 21/02/2023
Data ogłoszenia: 21/02/2023