Sprawa T-591/23: Skarga wniesiona w dniu 26 września 2023 r. - Illumina/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 26 września 2023 r. - Illumina/Komisja
(Sprawa T-591/23)

(C/2023/543)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Illumina, Inc. (Wilmington, Delaware, Stany Zjednoczone) (przedstawiciele: F. González Díaz, M. Siragusa, A. Setari i E. Chutrova, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 4263 final z dnia 12 lipca 2023 r. nakładającej grzywny na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 139/2004 (sprawa M.10483 - Illumina/GRAIL (postępowanie przewidziane w art. 14)];

- tytułem żądania ewentualnego, uchylenie grzywny nałożonej na skarżącą;

- tytułem dalszego żądania ewentualnego, nałożenie symbolicznej grzywny lub istotne obniżenie grzywny nałożonej na skarżącą;

- obciążenie Komisji kosztami i wydatkami poniesionymi przez skarżącą w związku z niniejszym postępowaniem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi piętnaście zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła istotne wymogi proceduralne i domniemanie niewinności wobec spółki Illumina.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła obowiązek uzasadnienia w odniesieniu do wskazania podstaw jurysdykcji międzynarodowej do ukarania spółki Illumina. Komisja działała ultra vires, twierdząc, że przysługuje jej taka jurysdykcja.

3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, stosując art. 7 ust. 1 rozporządzenia Unii w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 1 . Posiłkowo - zdaniem skarżącej - należy stwierdzić nieważność art. 7 ust. 1 rozporządzenia Unii w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw z powodu naruszenia zasad pomocniczości i proporcjonalności, przedstawionego w tym zarzucie.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, stwierdzając, że spółka Illumina uzyskała możność sprawowania kontroli nad spółką GRAIL.

5. Zarzut piąty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, dochodząc do wniosku, że spółka Illumina sprawowała faktyczną kontrolę nad spółką GRAIL.

6. Zarzut szósty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, uznając, że art. 7 ust. 2 rozporządzenia Unii w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw nie ma zastosowania. Posiłkowo skarżąca podnosi, że art. 7 ust. 2 tego rozporządzenia jest nieważny z powodu naruszenia zasady równego traktowania.

7. Zarzut siódmy dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina z naruszeniem zasad pewności prawa, ochrony uzasadnionych oczekiwań, niedziałania sankcji karnych wstecz i równego traktowania.

8. Zarzut ósmy dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, dochodząc do wniosku, że zachowanie spółki Illumina było umyślne.

9. Zarzut dziewiąty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i uznając, że spółka Illumina popełniła naruszenie, i to poważne, a wręcz bardzo poważne naruszenie z racji samej jego natury.

10. Zarzut dziesiąty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i przy ocenie wagi naruszenia.

11. Zarzut jedenasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i przy ocenie okoliczności egzoneracyjnych bądź przynajmniej łagodzących.

12. Zarzut dwunasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina, przy ocenie odstraszającego charakteru i biorąc pod rozwagę odszkodowanie z tytułu rozwiązania umowy.

13. Zarzut trzynasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina i przy ocenie czasu trwania naruszenia.

14. Zarzut czternasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie przy ustalaniu kwoty grzywny i stosując maksymalny pułap w wysokości 10 % do obrotu spółki Illumina uzyskanego w 2002 r.

15. Zarzut piętnasty dotyczący tego, że w swojej decyzji Komisja naruszyła prawo, popełniła błędy dotyczące okoliczności faktycznych i błędy w ocenie, nakładając grzywnę na spółkę Illumina z naruszeniem zasady proporcjonalności.

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. 2004, L 24, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.543

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-591/23: Skarga wniesiona w dniu 26 września 2023 r. - Illumina/Komisja
Data aktu: 06/11/2023
Data ogłoszenia: 06/11/2023