Sprawa T-456/23: Skarga wniesiona w dniu 31 lipca 2023 r. - Crédit agricole i in./SRB

Skarga wniesiona w dniu 31 lipca 2023 r. - Crédit agricole i in./SRB
(Sprawa T-456/23)

(C/2023/54)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 9 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Crédit agricole SA (Montrouge, Francja) i 55 innych skarżących (przedstawiciele: A. Gosset-Grainville i M. Trabucchi, adwokaci)

Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- na podstawie art. 263 TFUE, stwierdzenie nieważności decyzji SRB/ES/2023/23 z dnia 2 maja 2023 r. dotyczącej obliczenia za 2023 r. pobranych ex ante składek do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) w zakresie, w jakim dotyczy ona skarżących;

- na podstawie art. 277 TFUE, uznania następujących przepisów rozporządzenia SRM 1 , rozporządzenia wykonawczego 2  i rozporządzenia delegowanego 3  za niemające zastosowania;

- artykułów 69 ust. 1, 69 ust. 2, art. 70 ust. 1 i art. 70 ust. 2 a) i b) rozporządzenia SRMR;

- artykułów 4 ust. 2, 5, 6, 7 i 20 oraz załącznika I do rozporządzenia delegowanego;

- art. 4 rozporządzenia wykonawczego;

- obciążenie pozwanej wszystkimi kosztami.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżące podnoszą osiem zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia zasady równego traktowania ze względu na to, że przewidziane w rozporządzeniu SRM i rozporządzeniu delegowanym szczegółowe zasady obliczania składek ex ante do jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF) nie odzwierciedlają ani rzeczywistej wielkości instytucji finansowych, ani rzeczywiście ryzyka ponoszonego przez nie ryzyka, co pociąga za sobą traktowanie ich w ten sam sposób, jak inne instytucje finansowe, które niemniej jednak inne cechy charakterystyczne.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności ze względu na to, że przewidziany w rozporządzeniu SRM i rozporządzeniu delegowanym mechanizm składek ex ante do SRF opiera się na ocenie, która sztucznie zaostrza profil ryzyka dużych francuskich instytucji finansowych, a w konsekwencji prowadzi do ustalenia nieproporcjonalnie wysokiej kwoty składki.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia zasady pewności prawa ze względu na to, że przewidziany w rozporządzeniu SRM i rozporządzeniu delegowanym sposób obliczenia kwoty składki ex ante nie umożliwia instytucjom finansowym wystarczająco dokładnego przewidzenia wysokości składki, która zostanie od nich pobrana oraz skontrolowania prawidłowości jej kwoty.

4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasady dobrej administracji, na którą składa się obowiązek uzasadnienia, ze względu na to, że w zaskarżonej decyzji nie uwzględniono należycie wszystkich wskaźników ryzyka. Ponadto zdaniem skarżącej to przysługujące SRB na mocy art. 20 rozporządzenia delegowanego uprawnienie do zadecydowania, czy weźmie ona pod uwagę te kryteria, jest niezgodnie z prawem.

dopuściła się naruszenia prawa, gdyż, opierając się na błędnej wykładni szeregu przepisów rozporządzenia SRM, ustaliła

ona roczny poziom docelowy powyżej określonego w art. 70 rozporządzenia SRM 12,5 % pułapu ostatecznego

poziomu docelowego. Zdaniem skarżących przepisy te są w każdym razie ze swej natury wadliwe.

6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia prawa w odniesieniu do ograniczenia korzystania z nieodwołalnych zobowiązań do zapłaty (zwanych dalej "NZZ"). Skarżące podnoszą, że SRB dopuściła się naruszenia prawa opierając się na błędnej wykładni przepisów regulujących korzystanie z NZZ w odniesieniu do, z jednej strony, ograniczenia, pomimo braku uprawnień, części NZZ poniżej pułapu 30 % składek ex ante i, z drugiej strony, ograniczenia rodzajów zabezpieczenia jedynie do gotówki, efektem czego przepisy te zostały pozbawione ich skuteczności (effet utile).

7. Zarzut siódmy, dotyczący dopuszczenia się oczywistego błędu w ocenie Skarżące twierdzą w tym względzie, że podnoszone przez SRB ryzyko związane z procyklicznością i płynnością mające na celu ograniczenia korzystania z NZZ jest nieuzasadnione, z uwagi w szczególności na cechy charakterystyczne NZZ i kontekst ich wykorzystywania.

8. Zarzut ósmy, dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia Skarżące podnoszą, że w zaskarżonej decyzji nie wskazano w szczegółowy i dokładny sposób powodów, dla których konieczne miałoby być, z jednej strony, ustalenie pułapu korzystania z NZZ na 22,5 % i, z drugiej strony, przyjmowanie jako zabezpieczenia jedynie gotówki.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014, L 255, s. 1).
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2015/81 z dnia 19 grudnia 2014 r. określające jednolite warunki stosowania rozporządzenia nr 806/2014 w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 15, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 11, s. 44). (Dz.U. 2015, L 11, s. 44).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.54

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-456/23: Skarga wniesiona w dniu 31 lipca 2023 r. - Crédit agricole i in./SRB
Data aktu: 09/10/2023
Data ogłoszenia: 09/10/2023