Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty
(2023/C 49/02)(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

W dniu 24 października 2019 r. Rada upoważniła Komisję do rozpoczęcia negocjacji z Republiką Seszeli w celu zawarcia nowej umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty.

Obecnie z EIOD konsultowane są wnioski Komisji dotyczące podpisania i zawarcia tej umowy. EIOD z zadowoleniem przyjmuje włączenie do umowy art. 13 dotyczącego ochrony danych, który zwiększa poziom ochrony osób, których dane dotyczą. EIOD z zadowoleniem przyjmuje zwłaszcza doprecyzowanie, że dane są wykorzystywane przez właściwe organy wyłącznie w celu wykonania umowy oraz w celu zarządzania rybołówstwem, jego monitorowania, kontroli i nadzoru nad nim, a także że dane osobowe nie są przechowywane dłużej niż przez niezbędny okres, w którym były wymieniane. EIOD zaleca jednak wykorzystanie wspólnego komitetu (składającego się z przedstawicieli UE i Republiki Seszeli) w celu dalszego uszczegóławiania tych zabezpieczeń ochrony danych oraz ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO 1 /EUDPR 2 .

1. WPROWADZENIE

1. 10 listopada 2022 r. Komisja Europejska ("Komisja") wydała:

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Unii Europejskiej i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie podpisania"); oraz

- wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("wniosek w sprawie zawarcia").

2. Celem wniosku w sprawie podpisania jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty ("Umowa"), zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 5 TFUE 3 .

3. Celem wniosku dotyczącego zawarcia jest zatwierdzenie w imieniu Unii podpisania Umowy, zgodnie z art. 43 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 6 lit. a) pkt (v) oraz art. 218 ust. 7 TFUE 4 .

4. Celem zawarcia Umowy jest ustanowienie 5 :

- gospodarczej, finansowej, technicznej i naukowej współpracy w dziedzinie rybołówstwa, mającej na celu wspieranie zrównoważonego rybołówstwa na wodach Unii, gwarantującej ochronę i zrównoważoną eksploatację zasobów rybnych oraz rozwój sektora rybołówstwa Majotty;

- warunków dostępu statków rybackich Seszeli do wód Unii;

- rozwiązań dotyczących środków zarządzania działalnością połowową na wodach Unii, kontroli tej działalności i nadzoru nad nią w celu zapewnienia przestrzegania powyższych zasad i warunków, skuteczności środków ochrony i zrównoważonej eksploatacji stad ryb i zarządzania działalnością połowową oraz zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.

5. Przedmiotową opinię EIOD wydaje się w odpowiedzi na konsultacje dotyczące wniosku w sprawie podpisania i wniosku w sprawie zawarcia przeprowadzone przez Komisję 10 listopada 2022 r., zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie do tych konsultacji w motywie 8 6  wniosku w sprawie podpisania i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia.

5. WNIOSKI

19. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) Należy wykorzystać wspólny komitet do dalszego uszczegóławiania wymogów w zakresie ochrony danych określonych w art. 13 Umowy. Powinno to mieć na celu w szczególności określenie konkretnego okresu przechowywania oraz ustanowienie obowiązku anonimizacji pozostałych danych osobowych po upływie określonego czasu.

(2) Wykorzystanie wspólnego komitetu w celu ustanowienia odpowiednich zabezpieczeń, egzekwowalnych praw osób, których dane dotyczą, i skutecznych środków ochrony prawnej, umożliwiających przekazywanie danych osobowych zgodnie z RODO/EUDPR. W ten sposób EIOD zaleca Komisji należyte uwzględnienie wytycznych EROD 2/2020 dotyczących art. 46 ust. 2 lit. a) i art. 46 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 2016/679 w odniesieniu do przekazywania danych osobowych między organami i podmiotami publicznymi z EOG i spoza EOG.

Bruksela, 12 grudnia 2022 r.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Art. 1 wniosku w sprawie podpisania.
4 Art. 1 wniosku w sprawie zawarcia.
5 Art. 1 Umowy.
6 EIOD zauważa, że zarówno w motywie 8 wniosku w sprawie podpisania, jak i w motywie 5 wniosku w sprawie zawarcia mowa jest o "opinii" Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. "Opinia" jest poprawnym określeniem.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.49.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych dotyczącej podpisania, tymczasowego stosowania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Republiką Seszeli w sprawie dostępu statków rybackich Seszeli do wód Majotty (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 09/02/2023
Data ogłoszenia: 09/02/2023