uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2022/2576 z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie zwiększenia solidarności dzięki lepszej koordynacji zakupów gazu, wiarygodnym poziomom odniesienia cen i transgranicznej wymianie gazu 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:(1) Trwający kryzys energetyczny ujawnił uzależnienie Unii od rosyjskich paliw kopalnych oraz skutki, w postaci nadmiernych cen, wynikłe z nieskoordynowanych działań państw członkowskich stojących w obliczu wykorzystywania przez Rosję dostaw gazu jako broni.
(2) Współpraca w dziedzinie energii leży u podstaw Unii Europejskiej. Ścisła współpraca między właściwymi podmiotami, w szczególności państwami członkowskimi i umawiającymi się stronami Wspólnoty Energetycznej, ma kluczowe znaczenie dla rozwiązania kryzysu energetycznego w duchu jedności.
(3) Unijna platforma energetyczna została zainicjowana 7 kwietnia 2022 r. w następstwie mandatu udzielonego przez Radę Europejską i obejmuje szereg działań w dziedzinie zakupów gazu ziemnego, skroplonego gazu ziemnego (LNG) i wodoru: kontakty na arenie międzynarodowej, agregację zapotrzebowania, efektywne wykorzystanie unijnej infrastruktury gazowej, a w szczególności lepsze wykorzystanie terminali LNG w celu wsparcia bezpieczeństwa dostaw w Unii i dostępu do przystępnej cenowo energii.
(4) W dniu 20 października 2022 r. Rada Europejska zatwierdziła zasadę wspólnych zakupów gazu, koordynując i traktując priorytetowo negocjacje z wiarygodnymi partnerami w celu poszukiwania wzajemnie korzystnych partnerstw poprzez czerpanie ze zbiorowego potencjału rynkowego Unii i pełne wykorzystanie unijnej platformy energetycznej.
(5) Rozporządzenie (UE) 2022/2576 zapewnia ramy prawne dotyczące unijnej platformy energetycznej w celu wspierania państw członkowskich w przygotowaniach do sezonu zimowego 2023/2024, a w szczególności w napełnianiu ich instalacji magazynowych.
(6) W art. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2576 ustanowiono przepisy dotyczące przejrzystości służące zapewnieniu lepszej koordynacji i solidarności energetycznej między państwami członkowskimi. Jeżeli Komisja uzna, że planowane zakupy gazu mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie wspólnych zakupów, rynek wewnętrzny, bezpieczeństwo dostaw lub solidarność energetyczną, może wydawać zalecenia. Zalecenia takie byłyby skierowane do odpowiednich przedsiębiorstw gazowych lub przedsiębiorstw zużywających gaz mających siedzibę w Unii lub do organów państw członkowskich, które zwracają się do nich o rozważenie odpowiednich środków w celu dalszej koordynacji.
(7) Przed wydaniem tego rodzaju zalecenia Komisja powinna poinformować Radę Sterującą ad hoc, która ma pomóc jej w ocenie, czy planowane zakupy gazu zwiększają bezpieczeństwo dostaw w Unii i są zgodne z zasadą solidarności energetycznej oraz czy dalsza koordynacja mogłaby usprawnić funkcjonowanie wspólnych zakupów. Należy zatem ustanowić Radę Sterującą ad hoc.
(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy.
(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 ,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Dz.U. L 335 z 29.12.2022, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
3 Decyzja Komisji C(2016) 3301 ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
5 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
6 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
7 Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osób fizycznych, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.
8 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43).