Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 20 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 w odniesieniu do metody obliczania zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych (C(2023)399 - 2023/2534(DEA))

Brak sprzeciwu wobec aktu delegowanego: do metoda obliczania zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych
Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 20 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 w odniesieniu do metody obliczania zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych (C(2023)399 - 2023/2534(DEA))

P9_TA(2023)0072

(C/2023/420)

(Dz.U.UE C z dnia 23 listopada 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2023)399),

- uwzględniając pismo Komisji z dnia 31 stycznia 2023 r., w którym Komisja zwraca się do Parlamentu o oświadczenie, że nie wyraża on sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego,

- uwzględniając pismo Komisji Gospodarczej i Monetarnej z dnia 1 marca 2023 r. skierowane do przewodniczącego Konferencji Przewodniczących Komisji,

- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając dyrektywę (UE) nr 2014/59/UE 1  (BRRD), w szczególności jej art. 103 ust. 7 i art. 115,

- uwzględniając art. 111 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając zalecenie dotyczące decyzji Komisji Gospodarczej i Monetarnej,

- uwzględniając brak sprzeciwów zgłoszonych w terminie określonym w art. 111 ust. 6 tiret trzecie i czwarte Regulaminu, który upłynął w dniu 14 marca 2023 r.,

A. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 2  odnosi się do metody obliczania wskaźnika dźwigni określonej w art. 429 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 3  do celów obliczania niektórych składek ex ante odprowadzanych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w państwach członkowskich; mając na uwadze, że art. 429, 429a i 429b zostały zmienione rozporządzeniem (UE) 2019/876 4 ; mając na uwadze, że zmiany te polegały na zastąpieniu poprzedniej metody (metody bieżącej ekspozycji - CEM), stosowanej do obliczania wartości instrumentów pochodnych, nową metodą standardową dotyczącą ryzyka kredytowego kontrahenta (SA-CCR) ze skutkiem dla okresów składkowych ex ante począwszy od 2023 r.;

B. mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/876 zmiany te mają zastosowanie od dnia 28 czerwca 2021 r. ze skutkiem dla rocznych sprawozdań finansowych za 2021 r., które instytucje mają przedstawić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w 2023 r. na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/63;

C. mając na uwadze, że w przyjętym zmieniającym akcie delegowanym Komisja zastępuje odniesienie do rozporządzenia (UE) nr 575/2013, przywracając w zmieniającym akcie delegowanym poprzednie brzmienie (tj. metodę bieżącej ekspozycji), aby nakazać tę metodę obliczania zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych; mając na uwadze, że dzięki tej zmianie obliczanie niektórych składek ex ante odprowadzanych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w państwach członkowskich pozostanie bez zmian;

D. mając na uwadze, że zmieniający akt delegowany przewiduje jego wejście w życie następnego dnia po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym oraz stosowanie go z mocą wsteczną od dnia 1 października 2022 r.; mając na uwadze, że takie brzmienie umożliwi wejście w życie aktu do końca marca 2023 r., tak aby organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły rozpocząć proces pobierania składek w drugim kwartale 2023 r.;

E. mając na uwadze, że zmieniający akt delegowany został przyjęty 20 stycznia 2023 r.; mając na uwadze, że w swoim piśmie z dnia 31 stycznia 2023 r. Komisja zwróciła się o wczesne oświadczenie o braku sprzeciwu, gdyż, jak twierdzi, jest to sprawa pilna, jako że potrzebne są "wytyczne organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sprawie punktów danych, które instytucje mają dostarczyć w odniesieniu do instrumentów pochodnych do dnia 28 lutego 2023 r., by zostały objęte proponowanymi zmianami"; mając na uwadze, że Parlament podkreśla, iż przyszłe wnioski o taki tryb należy składać wyłącznie w najpilniejszych przypadkach;

1. oświadcza, że nie wyraża sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej decyzji Radzie i Komisji.

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 011 z 17.1.2015, s. 44).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/876 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, wymogów w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, ryzyka kredytowego kontrahenta, ryzyka rynkowego, ekspozycji wobec kontrahentów centralnych, ekspozycji wobec przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, dużych ekspozycji, wymogów dotyczących sprawozdawczości i ujawniania informacji, a także rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 150 z 7.6.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.420

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego w sprawie niewyrażania sprzeciwu wobec rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 20 stycznia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2015/63 w odniesieniu do metody obliczania zobowiązań z tytułu instrumentów pochodnych (C(2023)399 - 2023/2534(DEA))
Data aktu: 20/01/2023
Data ogłoszenia: 23/11/2023