Sprawa C-487/23: Skarga wniesiona w dniu 28 lipca 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Portugalska

Skarga wniesiona w dniu 28 lipca 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Portugalska
(Sprawa C-487/23)

Język postępowania: portugalski

(2023/C 321/51)

(Dz.U.UE C z dnia 11 września 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: L. Santiago de Albuquerque i G. Gattinara, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Republika Portugalska

Żądania strony skarżącej

Skarżąca wnosi do Sądu o:

1) Stwierdzenie, że Republika Portugalska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych 1 , nie zapewniając, aby:

- organy administracji lokalnej, w latach 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018,

- portugalskie podmioty publiczne udzielające świadczeń opieki zdrowotnej (podsektor opieki zdrowotnej) w latach 2013-2022,

- region autonomiczny Madery w latach 2013-2022,

- region autonomiczny Azorów w latach 2013 i 2015-2022,

spłacały swoje zobowiązania handlowe w terminach przewidzianych w tym artykule.

2) Obciążenie Republiki Portugalskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Przyczyną wniesienia skargi (causa petendi) jest uchybienie przez Republikę Portugalską przepisom art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2011/7/UE, trwające od 2012 r. do chwili obecnej. Zgodnie z tymi przepisami państwa członkowskie zapewniają, aby w transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest organ publiczny, termin płatności nie przekraczał 30 dni. Termin ten może zostać przedłużony do 60 dni w przypadku podmiotów publicznych udzielających świadczeń zdrowotnych, należycie uznanych do tych celów. Dyrektywa 2011/7/UE stanowi, że państwa członkowskie powinny dokonać transpozycji jej przepisów do dnia 16 marca 2013 r.

Po zwróceniu Republice Portugalskiej uwagi na systematyczne i trwałe nieprzestrzeganie przez szereg portugalskich organów publicznych terminów spłaty zobowiązań handlowych, o których mowa w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2011/7/UE, Komisja Europejska wszczęła postępowanie poprzedzające wniesienie skargi w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przeciwko temu państwu członkowskiemu. Uchybienie to trwało w chwili upływu terminu wyznaczonego w uzasadnionej opinii (w dniu 5 grudnia 2017 r.).

Wszystkie sprawozdania monitorujące dotyczące średnich terminów płatności dokonywanych przez organy publiczne w różnych sektorach portugalskiej administracji publicznej, przesłane przez Republikę Portugalską służbom Komisji na ich wniosek, wskazują, że po upływie terminu wyznaczonego w uzasadnionej opinii do dnia wniesienia skargi organy publiczne kilku sektorów portugalskiej administracji publicznej nadal spłacały swoje zobowiązania handlowe w terminach dłuższych niż przewidziane w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2011/7/UE. Chodzi w szczególności o następujące organy publiczne:

- administracja lokalna, w latach 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 i 2018,

- portugalskie organy publiczne udzielające świadczeń opieki zdrowotnej (podsektor opieki zdrowotnej) w latach 20132022,

- region autonomiczny Madery w latach 2013-2022,

- region autonomiczny Azorów w latach 2013 i 2015-2022.

Ponadto w sprawozdaniach dotyczących lat 2020, 2021 i 2022 Republika Portugalska zamieściła jedynie niepełne dane, rzekomo dlatego, że nie dysponowała danymi dotyczącymi administracji lokalnej za te lata ze względu na zmianę systemu rachunkowości mającego zastosowanie do tej administracji. Na dzień wniesienia skargi Republika Portugalska nie uzupełniła danych zawartych w tych sprawozdaniach ani nie przekazała zaktualizowanych danych.

W konsekwencji Komisja uważa, że Republika Portugalska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 lit. b) dyrektywy 2011/7/UE, nie zapewniając dotychczas ani obecnie, by wspomniane organy publiczne spłacały swoje zobowiązania handlowe w terminach przewidzianych w tym artykule.

1 Dz.U. 2011, L 48, s. 1.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.321.48

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-487/23: Skarga wniesiona w dniu 28 lipca 2023 r. - Komisja Europejska/Republika Portugalska
Data aktu: 11/09/2023
Data ogłoszenia: 11/09/2023