(2023/C 296/38)
(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Gennady Nikolayevich Timchenko (Moskwa, Rosja) (przedstawiciele: adwokaci T. Bontinck, L. Burguin, S. Bonifassi, E. Fedorova i J. Goffin)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/572 z dnia 13 marca 2023 r. w zakresie, w jakim przedłuża ona stosowanie środków ograniczających przyjętych wobec skarżącego decyzją Rady (WPZiB) 2022/337 z dnia 28 lutego 2022 r. oraz rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) 2022/336 z dnia 28 lutego 2022 r.;
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/571 z dnia 13 marca 2023 r. w zakresie, w jakim przedłuża ono stosowanie środków ograniczających przyjętych wobec skarżącego decyzją Rady (WPZiB) 2022/337 z dnia 28 lutego 2022 r. oraz rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) 2022/336 z dnia 28 lutego 2022 r.;
- zasądzenie od Rady kwoty 1 000 000 EUR w ramach zabezpieczenia z tytułu zadośćuczynienia za krzywdę doznaną przez skarżącego;
- obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi sześć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy dotyczący oczywistego błędu w ocenie w zakresie względów przedstawionych przez Radę, a w szczególności w kwestii kryteriów wskazania zastosowanych wobec skarżącego oraz charakteru przyjętych środków.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia ciążącego na Radzie obowiązku uzasadnienia.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia praw podstawowych, które przysługują skarżącemu zgodnie z jego podstawowym statusem obywatela Unii. Skarżący podnosi, że naruszenie, na podstawie WPZiB, jego zagwarantowanej traktatami swobody przemieszczania się na terytorium Unii, jest pozbawione podstawy prawnej oraz jest nieproporcjonalne i niekonieczne.
6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia innych praw podstawowych skarżącego zagwarantowanych Kartą praw podstawowych oraz europejską Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, w szczególności naruszenie jego prawa własności oraz jego prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.296.34 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-297/23: Skarga wniesiona w dniu 24 maja 2023 r. - Timchenko/Rada |
| Data aktu: | 21/08/2023 |
| Data ogłoszenia: | 21/08/2023 |