Wyrok Trybunału z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie E-3/21 - PRA Group Europe AS przeciwko rządowi Norwegii reprezentowanemu przez administrację podatkową

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 1 czerwca 2022 r.
w sprawie E-3/21 PRA Group Europe AS przeciwko rządowi Norwegii reprezentowanemu przez administrację podatkową

(Swoboda przedsiębiorczości - Opodatkowanie bezpośrednie - Reguły dotyczące przenoszenia zysków w ramach grupy - Ograniczenia w zakresie odliczania odsetek płaconych na rzecz podmiotów powiązanych - Porównywalne sytuacje - Inna korzyść podatkowa)

(2023/C 29/04)

(Dz.U.UE C z dnia 26 stycznia 2023 r.)

W sprawie E-3/21, PRA Group Europe AS przeciwko rządowi Norwegii reprezentowanemu przez administrację podatkową - WNIOSEK złożony do Trybunału przez sąd rejonowy w Oslo (Oslo tingrett) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni przepisów dotyczących swobody przedsiębiorczości, w szczególności wykładni art. 31 Porozumienia EOG w związku z art. 34, Trybunał w składzie: Páll Hreinsson (prezes), Per Christiansen (sędzia) i Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) w dniu 1 czerwca 2022 r. wydał wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1.
W kontekście ustawodawstwa krajowego, takiego jak będące przedmiotem postępowania głównego, sytuacja przedsiębiorstwa zagranicznego z siedzibą w państwie EOG, które tworzy grupę z norweskim przedsiębiorstwem, jest porównywalna z sytuacją norweskiego przedsiębiorstwa, które tworzy grupę z innym norweskim przedsiębiorstwem. Dla oceny porównywalności nie ma znaczenia fakt, że nie miało miejsce faktyczne przeniesienie zysków w ramach grupy z przedsiębiorstwa zagranicznego z siedzibą w państwie EOG do norweskiego przedsiębiorstwa.

Art. 31. Porozumienia EOG w związku z art. 34 Porozumienia EOG należy interpretować w taki sposób, że ustawodawstwo krajowe - takie jak będące przedmiotem postępowania głównego - stanowi ograniczenie swobody przedsiębiorczości, ponieważ przedsiębiorstwo podlegające opodatkowaniu w Norwegii może, dzięki stosowaniu reguł dotyczących przenoszenia zysków w ramach grupy, zmniejszyć lub usunąć wpływ przepisów ograniczających możliwość odliczania odsetek od kredytów i pożyczek udzielonych przez podmioty powiązane, o ile tworzy ono grupę z innymi przedsiębiorstwami podlegającymi opodatkowaniu w Norwegii. Nie jest to natomiast możliwe w przypadku tworzenia grupy z przedsiębiorstwami podlegającymi opodatkowaniu w innych państwach EOG.

2.
Ograniczenie wynikające z ustawodawstwa krajowego, takie jak będące przedmiotem postępowania głównego, można uznać za uzasadnione, o ile prowadzi ono do zapobiegania w pełni fikcyjnym układom mającym na celu unikanie opodatkowania. Jeżeli natomiast sąd odsyłający uzna, że ustawodawstwo krajowe nie gwarantuje podatnikowi możliwości udowodnienia, że transakcja została przeprowadzona na warunkach, które zastosowano by również między niezwiąza- nymi ze sobą podmiotami, to wykracza ono poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.29.39

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie E-3/21 - PRA Group Europe AS przeciwko rządowi Norwegii reprezentowanemu przez administrację podatkową
Data aktu: 01/06/2022
Data ogłoszenia: 26/01/2023