Parlament Europejski,- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Nadine Morano, przekazany pismem francuskiego Ministerstwa Sprawiedliwości z 16 maja 2022 r. w związku z postępowaniem cywilnym rozpatrywanym przez sędziego śledczego sądu powszechnego w Marsylii i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 8 czerwca 2022 r.,
- po wysłuchaniu wyjaśnień Nadine Morano, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,
- uwzględniając art. 8 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,
- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,
- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0011/2023),
A. mając na uwadze, że francuskie Ministerstwo Sprawiedliwości przekazało wniosek prokuratora sądu apelacyjnego w Aix-en-Provence o uchylenie immunitetu Nadine Morano, posłanki do Parlamentu Europejskiego, wyłącznie po to, by móc ją przesłuchać we wszczętym przeciw niej postępowaniu cywilnym w sprawie o rzekome zniesławienie w internecie;
B. mając na uwadze, że 7 października 2018 r. podczas programu telewizyjnego emitowanego przez France 3 Nadine Morano zakwestionowała działalność aktywnego na Morzu Śródziemnym statku, który został wyczarterowany przez skarżącego; mając na uwadze, że zespół Nadine Morano zamieścił trzy wiadomości o tym samym charakterze na jej koncie na Twitterze jako "tweety na żywo";
C. mając na uwadze, że przedstawiając swoje uwagi, Nadine Morano rzekomo popełniła przestępstwo zniesławienia, które jest karalne na mocy art. 23 pierwszy akapit, art. 29 pierwszy akapit, art. 32 pierwszy akapit i art. 42 francuskiej ustawy z dnia 29 lipca 1881 r. o wolności prasy oraz art. 93-3 francuskiej ustawy nr 82-652 z dnia 29 lipca 1982 r. o komunikacji audiowizualnej;
D. mając na uwadze, że 5 kwietnia 2019 r. prokurator w Marsylii wszczął postępowanie przygotowawcze w sprawie zniesławienia w następstwie skargi stowarzyszenia czarterującego łódź, w związku z czym Nadine Morano została formalnie postawiona w stan oskarżenia 3 czerwca 2020 r.; mając na uwadze, że w kwietniu 2021 r. właściwy sąd unieważnił akt oskarżenia ze względu na naruszenie immunitetu parlamentarnego, z którego korzysta Nadine Morano zgodnie z postanowieniami Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;
E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;
F. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;
G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami oraz immunitetami, Parlament dąży przede wszystkim do utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia prawodawczego oraz do zagwarantowania niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;
H. mając na uwadze, że oświadczenie złożone przez posła poza siedzibą Parlamentu Europejskiego może stanowić opinię wyrażoną w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 protokołu, jeżeli zawiera subiektywną ocenę mającą bezpośredni i oczywisty związek z pełnieniem przez tego posła obowiązków w Parlamencie Europejskim; to, czy tak jest, musi być zatem określone w oparciu o charakter i treść oświadczenia, a nie na podstawie miejsca, w którym zostało ono złożone;
I. mając na uwadze, że Nadine Morano jest członkinią Delegacji Parlamentu Europejskiego do spraw stosunków z Parlamentem Panafrykańskim (DPAP), zastępczynią członka Delegacji Parlamentu Europejskiego do Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE oraz członkinią Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, która ma m.in. uprawnienia w zakresie:
"[...] utworzenia i rozwijania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, z poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności, a w szczególności:
a) środków dotyczących wjazdu i przepływu osób, azylu i migracji;
b) środków dotyczących zintegrowanego zarządzania wspólnymi granicami; [.]"
J. mając na uwadze, że obecnie debata polityczna, w której uczestniczą posłowie do Parlamentu Europejskiego w ramach sprawowania ich mandatu, w coraz większym stopniu odbywa się poza budynkami Parlamentu, w tym za pośrednictwem środków masowego przekazu i w internecie, w serwisach społecznościowych, takich jak Twitter;
K. mając na uwadze, że oświadczenia te zostały wydane w szerszym kontekście debaty politycznej, która regularnie powraca na posiedzeniach plenarnych Parlamentu Europejskiego;
L. mając na uwadze, że w tym kontekście Nadine Morano wyraźnie złożyła przedmiotowe oświadczenia jako posłanka do Parlamentu Europejskiego oraz że istnieje bezpośredni i oczywisty związek między rozpatrywanymi oświadczeniami a mandatem parlamentarnym Nadine Morano;
1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Nadine Morano;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Francuskiej i Nadine Morano.