Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nadine Morano (2022/2055(IMM))

P9_TA(2023)0020
Wniosek o uchylenie immunitetu Nadine Morano Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nadine Morano (2022/2055(IMM))
(2023/C 267/03)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Nadine Morano, przekazany pismem francuskiego Ministerstwa Sprawiedliwości z 16 maja 2022 r. w związku z postępowaniem cywilnym rozpatrywanym przez sędziego śledczego sądu powszechnego w Marsylii i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 8 czerwca 2022 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Nadine Morano, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0011/2023),

A. mając na uwadze, że francuskie Ministerstwo Sprawiedliwości przekazało wniosek prokuratora sądu apelacyjnego w Aix-en-Provence o uchylenie immunitetu Nadine Morano, posłanki do Parlamentu Europejskiego, wyłącznie po to, by móc ją przesłuchać we wszczętym przeciw niej postępowaniu cywilnym w sprawie o rzekome zniesławienie w internecie;

B. mając na uwadze, że 7 października 2018 r. podczas programu telewizyjnego emitowanego przez France 3 Nadine Morano zakwestionowała działalność aktywnego na Morzu Śródziemnym statku, który został wyczarterowany przez skarżącego; mając na uwadze, że zespół Nadine Morano zamieścił trzy wiadomości o tym samym charakterze na jej koncie na Twitterze jako "tweety na żywo";

C. mając na uwadze, że przedstawiając swoje uwagi, Nadine Morano rzekomo popełniła przestępstwo zniesławienia, które jest karalne na mocy art. 23 pierwszy akapit, art. 29 pierwszy akapit, art. 32 pierwszy akapit i art. 42 francuskiej ustawy z dnia 29 lipca 1881 r. o wolności prasy oraz art. 93-3 francuskiej ustawy nr 82-652 z dnia 29 lipca 1982 r. o komunikacji audiowizualnej;

D. mając na uwadze, że 5 kwietnia 2019 r. prokurator w Marsylii wszczął postępowanie przygotowawcze w sprawie zniesławienia w następstwie skargi stowarzyszenia czarterującego łódź, w związku z czym Nadine Morano została formalnie postawiona w stan oskarżenia 3 czerwca 2020 r.; mając na uwadze, że w kwietniu 2021 r. właściwy sąd unieważnił akt oskarżenia ze względu na naruszenie immunitetu parlamentarnego, z którego korzysta Nadine Morano zgodnie z postanowieniami Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;

F. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;

G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami oraz immunitetami, Parlament dąży przede wszystkim do utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia prawodawczego oraz do zagwarantowania niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;

H. mając na uwadze, że oświadczenie złożone przez posła poza siedzibą Parlamentu Europejskiego może stanowić opinię wyrażoną w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 protokołu, jeżeli zawiera subiektywną ocenę mającą bezpośredni i oczywisty związek z pełnieniem przez tego posła obowiązków w Parlamencie Europejskim; to, czy tak jest, musi być zatem określone w oparciu o charakter i treść oświadczenia, a nie na podstawie miejsca, w którym zostało ono złożone;

I. mając na uwadze, że Nadine Morano jest członkinią Delegacji Parlamentu Europejskiego do spraw stosunków z Parlamentem Panafrykańskim (DPAP), zastępczynią członka Delegacji Parlamentu Europejskiego do Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE oraz członkinią Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, która ma m.in. uprawnienia w zakresie:

"[...] utworzenia i rozwijania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, z poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności, a w szczególności:

a) środków dotyczących wjazdu i przepływu osób, azylu i migracji;

b) środków dotyczących zintegrowanego zarządzania wspólnymi granicami; [.]"

J. mając na uwadze, że obecnie debata polityczna, w której uczestniczą posłowie do Parlamentu Europejskiego w ramach sprawowania ich mandatu, w coraz większym stopniu odbywa się poza budynkami Parlamentu, w tym za pośrednictwem środków masowego przekazu i w internecie, w serwisach społecznościowych, takich jak Twitter;

K. mając na uwadze, że oświadczenia te zostały wydane w szerszym kontekście debaty politycznej, która regularnie powraca na posiedzeniach plenarnych Parlamentu Europejskiego;

L. mając na uwadze, że w tym kontekście Nadine Morano wyraźnie złożyła przedmiotowe oświadczenia jako posłanka do Parlamentu Europejskiego oraz że istnieje bezpośredni i oczywisty związek między rozpatrywanymi oświadczeniami a mandatem parlamentarnym Nadine Morano;

1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Nadine Morano;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Francuskiej i Nadine Morano.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 21 października 2008 r. w sprawie Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z 17 stycznia 2013 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlement, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.267.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nadine Morano (2022/2055(IMM))
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023