Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nadine Morano (2022/2055(IMM))

P9_TA(2023)0020
Wniosek o uchylenie immunitetu Nadine Morano Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nadine Morano (2022/2055(IMM))
(2023/C 267/03)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Nadine Morano, przekazany pismem francuskiego Ministerstwa Sprawiedliwości z 16 maja 2022 r. w związku z postępowaniem cywilnym rozpatrywanym przez sędziego śledczego sądu powszechnego w Marsylii i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 8 czerwca 2022 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Nadine Morano, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 aktu dotyczącego wyboru członków Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0011/2023),

A. mając na uwadze, że francuskie Ministerstwo Sprawiedliwości przekazało wniosek prokuratora sądu apelacyjnego w Aix-en-Provence o uchylenie immunitetu Nadine Morano, posłanki do Parlamentu Europejskiego, wyłącznie po to, by móc ją przesłuchać we wszczętym przeciw niej postępowaniu cywilnym w sprawie o rzekome zniesławienie w internecie;

B. mając na uwadze, że 7 października 2018 r. podczas programu telewizyjnego emitowanego przez France 3 Nadine Morano zakwestionowała działalność aktywnego na Morzu Śródziemnym statku, który został wyczarterowany przez skarżącego; mając na uwadze, że zespół Nadine Morano zamieścił trzy wiadomości o tym samym charakterze na jej koncie na Twitterze jako "tweety na żywo";

C. mając na uwadze, że przedstawiając swoje uwagi, Nadine Morano rzekomo popełniła przestępstwo zniesławienia, które jest karalne na mocy art. 23 pierwszy akapit, art. 29 pierwszy akapit, art. 32 pierwszy akapit i art. 42 francuskiej ustawy z dnia 29 lipca 1881 r. o wolności prasy oraz art. 93-3 francuskiej ustawy nr 82-652 z dnia 29 lipca 1982 r. o komunikacji audiowizualnej;

D. mając na uwadze, że 5 kwietnia 2019 r. prokurator w Marsylii wszczął postępowanie przygotowawcze w sprawie zniesławienia w następstwie skargi stowarzyszenia czarterującego łódź, w związku z czym Nadine Morano została formalnie postawiona w stan oskarżenia 3 czerwca 2020 r.; mając na uwadze, że w kwietniu 2021 r. właściwy sąd unieważnił akt oskarżenia ze względu na naruszenie immunitetu parlamentarnego, z którego korzysta Nadine Morano zgodnie z postanowieniami Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

E. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 2 ;

F. mając na uwadze, że art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej przewiduje, że wobec posłów do Parlamentu Europejskiego nie można prowadzić dochodzenia, postępowania sądowego, ani też ich zatrzymywać z powodu ich opinii lub stanowiska zajętego przez nich w głosowaniu w czasie wykonywania przez nich obowiązków służbowych;

G. mając na uwadze, że zgodnie z art. 5 ust. 2 Regulaminu, wykonując swoje uprawnienia związane z przywilejami oraz immunitetami, Parlament dąży przede wszystkim do utrzymania swojej integralności jako demokratycznego zgromadzenia prawodawczego oraz do zagwarantowania niezależności posłów w sprawowaniu ich funkcji;

H. mając na uwadze, że oświadczenie złożone przez posła poza siedzibą Parlamentu Europejskiego może stanowić opinię wyrażoną w trakcie wykonywania obowiązków służbowych w rozumieniu art. 8 protokołu, jeżeli zawiera subiektywną ocenę mającą bezpośredni i oczywisty związek z pełnieniem przez tego posła obowiązków w Parlamencie Europejskim; to, czy tak jest, musi być zatem określone w oparciu o charakter i treść oświadczenia, a nie na podstawie miejsca, w którym zostało ono złożone;

I. mając na uwadze, że Nadine Morano jest członkinią Delegacji Parlamentu Europejskiego do spraw stosunków z Parlamentem Panafrykańskim (DPAP), zastępczynią członka Delegacji Parlamentu Europejskiego do Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE oraz członkinią Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, która ma m.in. uprawnienia w zakresie:

"[...] utworzenia i rozwijania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, z poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności, a w szczególności:

a) środków dotyczących wjazdu i przepływu osób, azylu i migracji;

b) środków dotyczących zintegrowanego zarządzania wspólnymi granicami; [.]"

J. mając na uwadze, że obecnie debata polityczna, w której uczestniczą posłowie do Parlamentu Europejskiego w ramach sprawowania ich mandatu, w coraz większym stopniu odbywa się poza budynkami Parlamentu, w tym za pośrednictwem środków masowego przekazu i w internecie, w serwisach społecznościowych, takich jak Twitter;

K. mając na uwadze, że oświadczenia te zostały wydane w szerszym kontekście debaty politycznej, która regularnie powraca na posiedzeniach plenarnych Parlamentu Europejskiego;

L. mając na uwadze, że w tym kontekście Nadine Morano wyraźnie złożyła przedmiotowe oświadczenia jako posłanka do Parlamentu Europejskiego oraz że istnieje bezpośredni i oczywisty związek między rozpatrywanymi oświadczeniami a mandatem parlamentarnym Nadine Morano;

1. podejmuje decyzję o odmowie uchylenia immunitetu Nadine Morano;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do niezwłocznego przekazania niniejszej decyzji oraz sprawozdania właściwej komisji właściwym władzom Republiki Francuskiej i Nadine Morano.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 21 października 2008 r. w sprawie Marra przeciwko De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z 17 stycznia 2013 r. w sprawie Gollnisch przeciwko Parlamentowi, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlement, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.267.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lutego 2023 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Nadine Morano (2022/2055(IMM))
Data aktu: 02/02/2023
Data ogłoszenia: 28/07/2023