Komunikat komisji "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych"

KOMUNIKAT KOMISJI
"Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych"
(2023/C 259/01)

SPIS TREŚCI

1. Wprowadzenie

1.1. Cel i struktura niniejszych wytycznych

1.2. Możliwość zastosowania art. 101 do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych

1.2.1. Wprowadzenie

1.2.2. Ramy analityczne

1.2.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

1.2.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

1.2.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję

1.2.6. Ograniczenia dodatkowe

1.2.7. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

1.2.8. Horyzontalne porozumienia kooperacyjne, które zasadniczo nie są objęte zakresem stosowania art. 101 ust. 1

1.3. Związek z innymi wskazówkami, przepisami i orzecznictwem

2. Porozumienia badawczo-rozwojowe

2.1. Wprowadzenie

2.2. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.2. Definicja porozumień badawczo-rozwojowych w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.3. Warunki uzyskania wyłączenia na podstawie rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.4. Najpoważniejsze i wykluczone ograniczenia konkurencji

2.2.5. Odpowiedni czas na ocenę zgodności z warunkami rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień badawczo-rozwojowych

2.2.6. Cofnięcie przywileju wyłączenia grupowego

2.2.7. Okres przejściowy

2.3. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 1

2.3.1. Rynki właściwe

2.3.2. Główne problemy w zakresie konkurencji

2.3.3. Porozumienia badawczo-rozwojowe, które zasadniczo nie ograniczają konkurencji

2.3.4. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

2.3.5. Skutki ograniczaj ące konkurencję

2.4. Indywidualna ocena porozumień badawczo-rozwojowych na podstawie art. 101 ust. 3

2.4.1. Przyrost wydajności

2.4.2. Niezbędność

2.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

2.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

2.5. Odpowiedni czas na ocenę

2.6. Przykłady

3. Porozumienia produkcyjne

3.1. Wprowadzenie

3.2. Rynki właściwe

3.3. Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.1. Porozumienia produkcyjne objęte rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.3. Dystrybucja w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.4. Usługi w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.5. Próg udziału w rynku i okres wyłączenia

3.3.6. Najpoważniejsze ograniczenia konkurencji w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.7. Cofnięcie przywileju przewidzianego w rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień specjalizacyjnych

3.3.8. Okres przejściowy

3.4. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 1

3.4.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

3.4.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

3.4.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

3.5. Indywidualna ocena porozumień produkcyjnych na podstawie art. 101 ust. 3

3.5.1. Przyrost wydajności

3.5.2. Niezbędność

3.5.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

3.5.4. Nieeliminowanie konkurencji

3.6. Porozumienia w sprawie wspólnego korzystania z infrastruktury telefonii ruchomej

3.7. Przykłady

4. Porozumienia o zakupach

4.1. Wprowadzenie

4.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

4.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

4.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

4.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

4.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

4.3.2. Niezbędność

4.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

4.3.4. Nieeliminowanie konkurencji

4.4. Przykłady

5. Porozumienia o komercjalizacji

5.1. Wprowadzenie

5.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

5.2.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

5.2.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

5.2.3. Skutki ograniczaj ące konkurencj ę

5.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

5.3.1. Przyrost wydajności

5.3.2. Niezbędność

5.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

5.3.4. Nieeliminowanie konkurencji

5.4. Konsorcja wspólnie składające ofertę

5.5. Przykłady

6. Wymiana informacji

6.1. Wprowadzenie

6.2. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

6.2.1. Wprowadzenie

6.2.2. Główne problemy w zakresie konkurencji wynikaj ące z wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych

6.2.3. Charakter wymienianych informacji

6.2.4. Cechy wymiany szczególnie chronionych informacji handlowych

6.2.6. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na cel

6.2.7. Ograniczenie konkurencji ze wzgl ędu na skutek

6.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

6.3.1. Przyrost wydajności

6.3.2. Niezbędność

6.3.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

6.3.4. Nieeliminowanie konkurencji

6.4. Przykłady, etapy samooceny oraz tabela zawierająca wskazówki dotyczące odpowiedzialno ści w różnych warunkach

7. Porozumienia standaryzacyjne

7.1. Wprowadzenie

7.2. Rynki właściwe

7.3. Ocena na podstawie art. 101 ust. 1

7.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

7.3.2. Ograniczenia konkurencji ze względu na cel

7.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

7.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

7.4.1. Przyrost wydajności

7.4.2. Niezbędność

7.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

7.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

7.5. Przykłady

8. Standardowe warunki

8.1. Definicje

8.2. Rynki właściwe

8.3.1. Główne problemy w zakresie konkurencji

8.3.2. Ograniczenie konkurencji ze względu na cel

8.3.3. Skutki ograniczaj ące konkurencję

8.4. Ocena na podstawie art. 101 ust. 3

8.4.1. Przyrost wydajności

8.4.2. Niezbędność

8.4.3. Przeniesienie na konsumentów

8.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

8.5. Przykłady

9. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju

9.1. Wprowadzenie

9.2. Porozumienia w sprawie zrównoważonego rozwoju, które prawdopodobnie nie będą stwarzać problemów w zakresie konkurencji

9.3. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 1

9.3.1. Zasady ogólne

9.3.2. Porozumienia standaryzacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju

9.4. Ocena porozumień w sprawie zrównoważonego rozwoju na podstawie art. 101 ust. 3

9.4.1. Przyrost wydajności

9.4.2. Niezbędność

9.4.3. Przeniesienie korzyści z przyrostu wydajności na konsumentów

9.4.4. Nieeliminowanie konkurencji

9.5. Zaangażowanie organów publicznych

9.6. Przykłady

grafika

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.259.1

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat komisji "Wytyczne w sprawie stosowania art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do horyzontalnych porozumień kooperacyjnych"
Data aktu: 21/07/2023
Data ogłoszenia: 21/07/2023
Data wejścia w życie: 21/07/2023