Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2009/102/WE i (UE) 2017/1132 w odniesieniu do szerszego wykorzystania i aktualizacji narzędzi i procesów cyfrowych w ramach prawa spółek (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2009/102/WE i (UE) 2017/1132 w odniesieniu do szerszego wykorzystania i aktualizacji narzędzi i procesów cyfrowych w ramach prawa spółek
(2023/C 253/05)(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)

29 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2009/102/WE i (UE) 2017/1132 w odniesieniu do szerszego wykorzystania i aktualizacji narzędzi i procesów cyfrowych w ramach prawa spółek ("wniosek").

EIOD przyjmuje do wiadomości ogólny cel wniosku, jakim jest zwiększenie przejrzystości i zaufania do środowiska biznesowego dla spółek, konsumentów i innych zainteresowanych stron z sektora prywatnego, a także organów publicznych. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, przepisy przewidujące publiczne ujawnienie danych osobowych naruszają prawo do ochrony życia prywatnego i danych osobowych. Chociaż EIOD rozumie, że konieczne może być upublicznienie niektórych kategorii danych osobowych, aby osiągnąć konkretne i jasno określone cele leżące w interesie publicznym, na cel przejrzystości nie można powoływać się jako na cel sam w sobie. Aby zapewnić zgodność z art. 7 i 8 Karty, EIOD uważa, że cele interesu publicznego uzasadniające ujawnienie danych osobowych powinny być wyraźniej sformułowane w części normatywnej wniosku. Ponadto kategorie danych osobowych, które mają być publicznie dostępne, powinny być określone w sposób wyczerpujący, z uwzględnieniem wymogów konieczności i proporcjonalności.

Podobnie EIOD rozumie, że połączenie różnych systemów integracji rejestrów na poziomie Unii ma na celu dalsze zwiększenie przejrzystości. Ustanowienie połączeń między systemem integracji rejestrów przedsiębiorstw (BRIS), systemem integracji rejestrów beneficjentów rzeczywistych (BORIS) i systemem wzajemnego połączenia rejestrów upadłości (IRI) powinno jednak odpowiadać konkretnym celom wyraźnie określonym w części normatywnej wniosku.

Ponadto wniosek powinien objaśnić odpowiednie role państw członkowskich i Komisji, w szczególności w kontekście BRIS, oraz połączenia między BRIS a BORIS i IRI.

1. WPROWADZENIE

1. 29 marca 2023 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2009/102/WE i (UE) 2017/1132 w odniesieniu do szerszego wykorzystania i aktualizacji narzędzi i procesów cyfrowych w ramach prawa spółek 1  ("wniosek").

2. Ogólne cele wniosku obejmują zwiększenie przejrzystości i zaufania w środowisku biznesowym, osiągnięcie bardziej cyfrowych i połączonych transgranicznych usług publicznych dla spółek oraz ułatwienie MŚP ekspansji transgranicz- nej, co z kolei prowadzi do bardziej zintegrowanego i bardziej cyfrowego jednolitego rynku. Aby to osiągnąć, wniosek przewiduje zwiększenie ilości danych o spółkach dostępnych w rejestrach działalności gospodarczej lub systemie integracji rejestrów przedsiębiorstw (BRIS) i poprawę ich wiarygodności. Przewiduje również umożliwienie bezpośredniego wykorzystania danych o spółkach dostępnych w rejestrach działalności gospodarczej przy zakładaniu transgra- nicznych oddziałów lub spółek zależnych oraz w innych działaniach i sytuacjach transgranicznych 2 .

3. Wniosek jest zgodny z unijnymi celami w zakresie cyfryzacji określonymi w szczególności w komunikacie Komisji pt. "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie" 3 . Jest on również zgodny z komunikatami Komisji pt. "Aktualizacja nowej strategii przemysłowej z 2020 r." 4  i "Strategia MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy" 5 , ponieważ ma na celu usunięcie przeszkód utrudniających ekspansję transgraniczną, jakie napotykają obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) na jednolitym rynku. Wniosek został włączony do programu prac Komisji na 2023 r. jako jedno z kluczowych działań w ramach głównego celu Komisji, jakim jest "Europa na miarę ery cyfrowej" 6 .

4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 30 marca 2023 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia UE o ochronie danych 7 . EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 39 wniosku. W tym względzie EIOD z zadowoleniem zauważa również, że uprzednio przeprowadzono już z nim nieformalne konsultacje, zgodnie z motywem 60 EUDPR.

6. WNIOSKI

26. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) wyraźniej określić cele interesu publicznego uzasadniające publiczne ujawnianie informacji i dokonać tego w części normatywnej wniosku;

(2) wyczerpująco określić we wniosku wszystkie kategorie danych osobowych, które mają być udostępniane publicznie;

(3) sprecyzować, co oznacza użycie terminu "dane/informacje" (ang. particulars),

(4) określenie w części normatywnej wniosku konkretnych celów połączenia między systemem integracji rejestrów, systemem integracji rejestrów beneficjentów rzeczywistych i systemem wzajemnego połączenia rejestrów upadłości;

(5) wyjaśnić odpowiednie role państw członkowskich i Komisji, w szczególności w kontekście połączeń, które mają zostać ustanowione między systemem integracji rejestrów, systemem integracji rejestrów beneficjentów rzeczywistych i systemem wzajemnego połączenia rejestrów upadłości.

Bruksela, dnia 17 maja 2023 r.

1 COM(2023) 177 final.
2 COM(2023) 177 final, s. 2.
3 COM(2021) 118 final.
4 COM(2021) 350 final.
5 COM (2020) 103 final.
6 COM(2022) 548 final.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.253.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2009/102/WE i (UE) 2017/1132 w odniesieniu do szerszego wykorzystania i aktualizacji narzędzi i procesów cyfrowych w ramach prawa spółek (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu)
Data aktu: 18/07/2023
Data ogłoszenia: 18/07/2023