Sprawa T-423/23: Skarga wniesiona w dniu 22 lipca 2023 r. - Acampora i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 22 lipca 2023 r. - Acampora i in./Komisja
(Sprawa T-423/23)

(C/2023/217)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 23 października 2023 r.)

Strony

Strona skarżąca: Roberto Acampora (Neapol, Włochy) i 172 innych skarżących (przedstawiciel: adwokat E. Iorio)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności wyraźnej decyzji potwierdzającej wydanej w dniu 21 maja 2023 r. przez Sekretarza Generalnego Komisji w sprawie dostępu do dokumentów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 w odniesieniu do wniosku o udzielenie dostępu GESTDEM 2023/0263, notyfikowanego za pośrednictwem portalu platformy EASE w dniu 22 maja 2023 r., na którym potwierdzono wpłynięcie listu poleconego za potwierdzeniem odbioru wysłanego za pośrednictwem portalu EASE nr EMPL.C.1/BPM/kt (2023) 774321, oddalającej wniosek skarżących o udzielenie dostępu na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001;

- obciążenie Komisji, w przypadku sprzeciwu, kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżący podnoszą trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący dopuszczalności skargi.

- Skarżący działają na podstawie przysługującego obywatelom Unii Europejskiej ogólnego prawa do przejrzystości działania instytucji, aby uzyskać konieczne informacje zgodnie z prawem przyznanym wszystkim obywatelom Unii przez rozporządzenie (WE) nr 1049/2001.

- Ponadto zaznajomienie się z uzupełniającym wezwaniem do usunięcia uchybienia i odpowiedzią Włoch mogłoby przynieść skarżącym konkretną korzyść w postaci skorzystania z przysługującego jej prawa do informacji, gdyż po ponad 6 latach mogliby poznać powody, dla których Komisja nie wydała jeszcze uzasadnionej opinii.

- Najpierw w dniu 27 stycznia 2023 r. Komisja wydała decyzję o odmowie udzielenia dostępu, a następnie - w dniu 21 maja 2023 r. - wyraźną decyzję potwierdzającą, w której potwierdziła, że akty postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego są wyłączone z zakresu prawa dostępu i że udzielenie dostępu, nawet częściowego, do wnioskowanych aktów nie jest uzasadnione interesem publicznym.

- Wyraźne decyzje podjęte na mocy art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 mogą być przedmiotem skargi do Sądu.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia zasad w dziedzinie dostępu do aktów instytucji Unii Europejskiej przewidzianych w art. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, art. 42 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 1 i art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 - istnienie ogólnego interesu w dostępie do uzupełniającego wezwania do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r.

- Istnieje nadrzędny interes publiczny w prawie do informacji, a mówiąc dokładniej, w zapoznaniu się z działaniem Komisji i Republiki Włoskiej w dziedzinie niezależności sądownictwa, co stanowi istotny warunek praworządności, a w związku z tym przepisy dotyczące wyjątku od prawa do dostępu należy interpretować zawężająco.

- Całkowicie nieodpowiedni charakter całego systemu przepisów, które regulują we Włoszech honorowe sądownictwo, a w szczególności honorowych sędziów pokoju, został już stwierdzony przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyrokach z dnia 16 lipca 2020 r. i z dnia 7 kwietnia 2022 r., przy czym ma miejsce naruszenie zasady warunkowości.

- Negowanie istnienia nadrzędnego interesu publicznego w zapoznaniu się nie z poufnymi aktami i dyskusjami między Republiką Włoską a Komisją, lecz z zarzutami sformułowanymi w wezwaniu do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r., na które zwróciła uwagę prasa krajowa i które było przedmiotem zawierającego streszczenie komunikatu wydanego przez samą Komisję Europejską, a także odpowiedzi Włoch, w następstwie której wydano uzasadnioną opinię w ramach rzeczonego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, co świadczy o tym, że Włochy nie przestrzegały ciążących na tym państwie zobowiązań oraz że skarżący mają nadal interes w dostępie do wnioskowanych aktów, jest sprzeczne z przepisami w dziedzinie przejrzystości i ujawniania dokumentów instytucji Unii Europejskiej.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia aktów Unii Europejskiej.

- Badanie uzasadnienia aktów pozwala wszystkim zainteresowanym poznać i zrozumieć zasady, na jakich instytucje wprowadzają w życie traktat, ponieważ obowiązek uzasadnienia ma funkcję kontrolną, a zarazem funkcję partycypacyjną, gdyż czyniąc jasno zrozumiałymi oceny, na podstawie których instytucje wydają swoje akty, przyczynia się do ograniczenia "deficytu| demokratycznego, który jest często zarzucany Unii.

- Naruszone zostały zasady dotyczące uzasadnienia, ponieważ Komisja ograniczyła się do wskazania jedynie bardzo ogólnych i stereotypowych powodów, dla których ujawnienie uzupełniającego wezwania do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r. miałoby zaszkodzić wspomnianemu "klimatowi zaufania", odpowiadając za pomocą formularza zawierającego nieliczne ograniczone dane, które miałyby pozwolić skarżącym i Sądowi na rzeczywistą kontrolę zgodności z prawem powodów odmowy, która nie została uzasadniona w sposób wystarczający, w szczególności jeśli chodzi o powody, które miały stanowić przeszkodę do przynajmniej częściowego ujawnienia aktów, ponieważ pismo uzupełniające zostało już częściowo rozpowszechnione w pakiecie naruszeń z dnia 15 lipca 2022 r., nawet jeśli miało to miejsce w sposób, który nie pozwalał zrozumieć treści i powodów dodatkowych zarzutów sformułowanych wobec Włoch.

- Wyraźna decyzja z dnia 21 maja 2023 r. potwierdzająca odmowę udzielenia dostępu nie wskazuje jasno i konkretnie powodów, na których się opiera, ich podstawy prawnej, okoliczności faktycznych ani sposobu, w jaki różne istotne interesy zostały uwzględnione, ponieważ odmowa ta wpływa na wykonywanie praw przewidzianych w art. 17 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w związku z czym skoro przyjęty akt nakłada ograniczenie prawa przyznanego skarżącej w traktacie, polegającego na naruszeniu tych praw, uzasadnienie powinno być bardziej rygorystyczne, dokładne i szczegółowe, tak aby jasno wskazywało na dokonane wybory.

- Odmowa dostępu do wskazanych dokumentów jest tym bardziej nieuzasadniona, że dodatkowe wezwanie do usunięcia uchybienia z dnia 15 lipca 2022 r. zostało opublikowane w sposób nieformalny na stronie na Facebooku, na której zarejestrowani są tysiące sędziów honorowych.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.217

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-423/23: Skarga wniesiona w dniu 22 lipca 2023 r. - Acampora i in./Komisja
Data aktu: 23/10/2023
Data ogłoszenia: 23/10/2023