(C/2023/1167)
(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2023 r.)
Strony
Strona skarżąca: Artem Alexandrovich Uss (Moskwa, Rosja) (przedstawiciel: R. Moeyersons, advocaat)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2023/1218 z dnia 23 czerwca 2023 r. zmieniająca decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi 1 oraz rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2023/1216 z dnia 23 czerwca 2023 r. wykonujące rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających 2 w zakresie, w jakim akty te dotyczą skarżącego;
- obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy: naruszenie obowiązku uzasadnienia. Przedstawione elementy uzasadnienia umieszczenia nazwiska skarżącego na liście sankcyjnej są nieprawidłowe pod względem merytorycznym lub nieistotne z następujących powodów:
- Skarżący nie jest wiodącym przedsiębiorcą działającym w Rosji. Jego udziały w Sibougol LLC, którego produkcja stanowi jedynie 0,66 % rosyjskiej produkcji węgla kamiennego, wynoszą jedynie 38,8 %, a skarżący nie posiada żadnych udziałów w Krasnoyarsklesomaterialy.
- Rada nie wykazała, że skarżący jest przedsiębiorcą zaangażowanym w sektor gospodarczy, który stanowi istotne źródło dochodów rządu Federacji Rosyjskiej. Rada nie wykazała również, że przemysł węglowy generuje znaczne dochody.
- Skarżący nie uzyskuje korzyści od rządu Federacji Rosyjskiej. Rada nie wykazała, że przedsiębiorstwa skarżącego uzyskały zamówienia publiczne dzięki stanowisku jego ojca. Ponadto zachowanie członków rodziny nie uzasadnia nałożenia środków ograniczających.
- Skarżący nie udostępnił Rosji za pośrednictwem Nord-Deutsche Industrieanlagenbau technologii wojskowych i technologii podwójnego zastosowania. Rada nie przedstawia żadnego dowodu w tym względzie, a jej stanowisko pozostaje niezgodne z orzeczeniem sądu włoskiego.
2. Zarzut drugi: naruszenie art. 18 EKPC.
- Zastosowanie wobec skarżącego środków ograniczających stanowi odpowiedź na okoliczność, że w związku z aresztem domowym we Włoszech uniknął on ekstradycji do Stanów Zjednoczonych, a zatem stanowi gest wobec Stanów Zjednoczonych i akt zemsty. Nie jest ono związane z przyjęciem przez Unię Europejską sankcji lub środków ograniczających wobec Federacji Rosyjskiej. Rada wykorzystała zatem możliwość ograniczenia praw skarżącego.
- Zastosowanie wobec skarżącego środków ograniczających stanowi odpowiedź na okoliczność, że w związku z aresztem domowym we Włoszech uniknął on ekstradycji do Stanów Zjednoczonych, a zatem stanowi gest wobec Stanów Zjednoczonych i akt zemsty. Nie jest ono związane z przyjęciem przez Unię Europejską sankcji lub środków ograniczających wobec Federacji Rosyjskiej. Ograniczając prawa skarżącego, Rada dopuściła się zatem nadużycia władzy.
4. Zarzut czwarty: naruszenie zasady proporcjonalności wynikającej z art. 5 ust. 4 TUE.
- Rada w żaden sposób nie wykazała, że sankcja skarżącego jest odpowiednia i konieczna do osiągnięcia ostatecznego celu i że nie nakłada na niego nadmiernych obciążeń w stosunku do tego celu.
5. Zarzut piąty: postawa Rady i zasadność skargi.
- Biorąc pod uwagę postępowanie Rady, należy obciążyć ją kosztami postępowania zgodnie z art. 135 § 2 regulaminu postępowania przed Sądem.
- Ponieważ skarga jest zasadna, należy również obciążyć Radę kosztami postępowania.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2023.1167 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-571/23: Skarga wniesiona w dniu 15 września 2023 r. - Uss/Rada |
| Data aktu: | 04/12/2023 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2023 |