Konkluzje Rady w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G.

Konkluzje Rady w sprawie znaczenia 5G dla gospodarki europejskiej oraz potrzeby ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa związanych z 5G

(2019/C 414/03)

(Dz.U.UE C z dnia 10 grudnia 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

UWZGLĘDNIAJĄC POTENCJAŁ SIECI 5G DLA GOSPODARKI EUROPEJSKIEJ, JEDNOLITEGO RYNKU UE I OBYWATELI EUROPY,

1.
PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI, że 5G stanowi usprawnienie 4G oraz że 5G zwiększy potencjał świadczenia usług w ramach sieci telefonii ruchomej, a jednocześnie umożliwi tworzenie innowacyjnych modeli biznesowych i usług publicznych w wielu sektorach, a także zaoferuje inne możliwości obywatelom Unii, operatorom telekomunikacyjnym, przedsiębiorstwom, w tym MŚP, sektorowi publicznemu, a także innym zainteresowanych stronom.
2.
PRZYPOMINA, że w celu zwalczania i ograniczania zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa związanych z 5G Unia opracowała ramy prawne, takie jak dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiająca Europejski kodeks łączności elektronicznej oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa sieci i informacji).
3.
UZNAJE, że konieczne jest osiągnięcie ambitnych celów określonych w planie działania na rzecz sieci 5G przyjętym przez Komisję w 2016 r. i deklaracji ministerialnej z Tallinna w sprawie 5G, a także w stosownym harmonogramie działań uzgodnionym przez państwa członkowskie w 2017 r. w oparciu o cele społeczeństwa gigabitowego.
4.
PODKREŚLA, że sieci 5G będą stanowić część kluczowej infrastruktury wykorzystywanej w realizowaniu i utrzymaniu fundamentalnych funkcji społecznych i gospodarczych oraz szerokiego zakresu usług ważnych dla funkcjonowania rynku wewnętrznego, w tym jego transformacji cyfrowej, i w związku z tym WSKAZUJE NA znaczenie europejskiej suwerenności technologicznej oraz światowe promowanie podejścia UE do cyberbezpieczeństwa przyszłych sieci łączności elektronicznej.
5.
PODKREŚLA, że należy zapewnić szybki rozwój sieci 5G w oparciu o popyt oraz że 5G jest jednym z kluczowych atutów europejskiej konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju oraz jednym z głównych czynników rozwoju przyszłych usług cyfrowych; stanowi też jeden z priorytetów jednolitego rynku europejskiego. W związku z tym Rada PODKREŚLA również znaczenie współpracy państw członkowskich w zakresie wdrażania sieci 5G na obszarach transgranicznych między państwami członkowskimi.
6.
DOSTRZEGA, że należy zwiększać świadomość społeczeństwa w zakresie możliwości oferowanych przez 5G oraz kompetencje w kręgach deweloperów i w różnych grupach użytkowników, jak również że sektor publiczny musi promować przyjmowanie 5G, dając przykład innym, i zachęca wszystkie odpowiednie zainteresowane strony, aby angażowały się w wymianę informacji i doświadczeń w celu wspierania pomyślnego wdrożenia 5G, co dotyczy też kwestii związanych z pomiarami granicznych wartości pól elektromagnetycznych.
7.
ZACHĘCA Komisję i państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych kroków, aby UE stała się jednym z wiodących rynków wdrażających sieci 5G i tworzących rozwiązania oparte na tych sieciach, wspierające wzrost i innowacje, poprawiające codzienne życie obywateli i funkcjonowanie przedsiębiorstw, umożliwiające realizowanie nowych usług i nowe zastosowania, a także oferujące całemu społeczeństwu większe możliwości w kluczowych sektorach i gałęziach przemysłu, takich jak energetyka, opieka zdrowotna, rolnictwo, finanse i mobilność.

UWZGLĘDNIAJĄC WYZWANIA ZWIĄZANE Z SIECIAMI 5G

8.
PODKREŚLA, jak ważne jest utrzymanie bezpieczeństwa i odporności sieci i usług łączności elektronicznej, w szczególności w odniesieniu do 5G, zgodnie z podejściem opartym na ocenie ryzyka.
9.
PODKREŚLA, że choć uruchomienie sieci 5G niesie za sobą nowe możliwości, to z uwagi na głębokie zmiany, jakie niosą za sobą technologie 5G dla sieci, urządzeń i zastosowań, oraz na rosnące obawy o bezpieczeństwo związane z integralnością i dostępnością sieci 5G, jak również na kwestie z zakresu poufności i prywatności, UE i państwa członkowskie muszą zwracać szczególną uwagę na promowanie cyberbezpieczeństwa tych sieci i wszystkich usług, które zależą od łączności elektronicznej.
10.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE bieżące ogólnoeuropejskie działania na rzecz ochrony bezpieczeństwa sieci 5G w oparciu w szczególności o zalecenie Komisji w sprawie cyberbezpieczeństwa sieci 5G i PODKREŚLA, jak ważne jest skoordynowane podejście i skuteczne wdrażanie zalecenia, aby uniknąć fragmentacji jednolitego rynku.
11.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE skoordynowaną europejską ocenę ryzyka, opublikowaną w dniu 9 października 2019 r., jako pierwszy rezultat wynikający z realizacji zalecenia.
12.
PODKREŚLA, że zmiany techniczne wprowadzone przez 5G zwiększą całościową powierzchnię ataku i wymagają zwrócenia szczególnej uwagi na profile ryzyka poszczególnych dostawców.
13.
PODKREŚLA, że oprócz ryzyka technicznego związanego z cyberbezpieczeństwem sieci 5G należy rozważyć również czynniki pozatechniczne, takie jak ramy prawne i polityczne, którym dostawcy mogą podlegać w państwach trzecich.
14.
POTWIERDZA, jak ważne jest, by państwa członkowskie rozważyły konieczność dywersyfikacji dostawców w celu uniknięcia lub ograniczenia znacznej zależności od pojedynczego dostawcy, ponieważ zwiększa to narażenie na skutki potencjalnego niewypełnienia zobowiązań przez tego dostawcę.
15.
PODKREŚLA, jak istotna jest ocena ryzyka związanego ze współzależnościami między sieciami 5G a innymi kluczowymi systemami i usługami publicznymi i prywatnymi.

W ZWIĄZKU Z POWYŻSZYM RADA:

16.
ZWRACA UWAGĘ NA TO, że szybkie i bezpieczne wdrożenie sieci 5G ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności UE i wymaga od UE skoordynowanego podejścia bez naruszania kompetencji państw członkowskich w zakresie wdrażania sieci i bezpieczeństwa narodowego.
17.
PODKREŚLA, że budowanie zaufania do technologii 5G zdecydowanie wpisuje się w podstawowe wartości UE, takie jak prawa człowieka i podstawowe wolności, praworządność, ochrona prywatności, danych osobowych i własności intelektualnej, a także w dążenie do zapewnienia przejrzystości, wiarygodności oraz do włączenia wszystkich zainteresowanych stron i obywateli i w zacieśnienie współpracy międzynarodowej.
18.
PODKREŚLA, że ta coraz bardziej złożona, połączona z innymi i szybko rozwijająca się technologia wymaga kompleksowego podejścia oraz skutecznych i proporcjonalnych środków bezpieczeństwa, z naciskiem na bezpieczeństwo i uwzględnienie prywatności już w fazie projektowania jako integralne cechy infrastruktury 5G i urządzeń końcowych.
19.
ZWRACA UWAGĘ NA TO, że sieć 5G i inne powiązane sieci łączności elektronicznej muszą podlegać ciągłej ochronie przez cały cykl ich życia, tak aby objąć cały łańcuch dostaw i wszystkie odpowiednie urządzenia.
20.
PODKREŚLA, że należy podjąć i ograniczać potencjalne wyzwania wynikające z wdrożenia sieci i usług 5G w sektorze egzekwowania prawa, w tym np. uprawnionego przechwytywania danych.
21.
Dostrzegając międzynarodowe wysiłki normalizacyjne na rzecz 5G, UZNAJE, że należy wprowadzić solidne wspólne normy i środki bezpieczeństwa dla wszystkich właściwych producentów, operatorów i dostawców usług łączności elektronicznej oraz że należy zadbać o to, aby kluczowe elementy, takie jak elementy mające kardynalne znaczenie dla bezpieczeństwa narodowego, pochodziły wyłącznie od wiarygodnych stron.
22.
WSPIERA bieżące prace Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) dotyczące europejskich ram certyfikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa ustanowionych na mocy aktu w sprawie cyberbezpieczeństwa, które mogą zwiększyć poziom cyberbezpieczeństwa produktów, usług i procesów ICT.
23.
PODKREŚLA, że choć normalizacja i certyfikacja mogą sprostać pewnym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa związanym z sieciami 5G, do skutecznego ograniczenia ryzyka konieczne są dodatkowe środki bezpieczeństwa.
24.
Z ZADOWOLENIEM przyjmuje budowane przez Komisję, we współpracy z państwami członkowskimi i sektorem prywatnym, strategiczne europejskie partnerstwo na rzecz inteligentnych sieci i usług w ramach programu "Horyzont Europa", które ma na celu promowanie inwestycji, utrzymanie i wzmocnienie konkurencyjności oraz wsparcie badań, innowacji i rozwoju bezpiecznych rozwiązań w dziedzinie 5G i w kolejnych dziedzinach.
25.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE priorytetowe traktowanie cyberbezpieczeństwa w proponowanym programie "Cyfrowa Europa" jako sposób wzmocnienia zdolności UE w zakresie cyberbezpieczeństwa, a także inicjatywę w ramach proponowanego programu będącego elementem instrumentu "Łącząc Europę" dotyczącego korytarzy transgranicznych TEN-T opartych na 5G.
26.
WZYWA państwa członkowskie i Komisję, by - przy wsparciu ze strony ENISA i w ramach swoich kompetencji - podjęły wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności sieci łączności elektronicznej, w szczególności sieci 5G, oraz w dalszym ciągu utrwalały skoordynowane podejście do wyzwań w zakresie bezpieczeństwa związanych z technologiami 5G, a także by, na podstawie obecnych wspólnych prac nad zestawem narzędzi służących bezpieczeństwu 5G, określiły skuteczne wspólne metodyki i instrumenty na rzecz ograniczenia ryzyka związanego z sieciami 5G.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024