Ustanowienie wewnętrznego mechanizmu kontroli w zakresie przetwarzania danych osobowych w związku z wykonywaniem przez Sąd władzy sądowniczej.

DECYZJA SĄDU
z dnia 16 października 2019 r.
w sprawie ustanowienia wewnętrznego mechanizmu kontroli w zakresie przetwarzania danych osobowych w związku z wykonywaniem przez Sąd władzy sądowniczej

(2019/C 383/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 listopada 2019 r.)

SĄD,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a w szczególności jego art. 19"

mając na uwadze, że w myśl art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą praw podstawowych") "[k]ażdy ma prawo do ochrony danych osobowych, które go dotyczą",

mając na uwadze, że w myśl art. 8 ust. 3 karty praw podstawowych "[p]rzestrzeganie [...] zasad [w dziedzinie ochrony danych osobowych] podlega kontroli niezależnego organu",

mając na uwadze, że zgodnie z art. 57 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE, zadania kontrolne Europejskiego Inspektora Ochrony Danych nie obejmują przetwarzania danych osobowych przez Sąd działający jako władza sądownicza,

mając na uwadze, że w odniesieniu do tego rodzaju przetwarzania danych prawodawca Unii, odwołując się do art. 8 ust. 3 karty praw podstawowych, w motywie 74 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zalecił ustanowienie niezależnej kontroli, na przykład w formie mechanizmu wewnętrznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Jeżeli osoba fizyczna zwróci się do sekretarza Sądu z wnioskiem o to, by wydał decyzję jako administrator danych osobowych w związku z wykonywaniem przez Sąd władzy sądowniczej, sekretarz doręcza decyzję zainteresowanemu w terminie dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku. Brak odpowiedzi w tym terminie uznaje się za dorozumianą decyzję odmowną.
2. 
Na decyzję wydaną przez sekretarza Sądu działającego w charakterze administratora danych osobowych w związku z wykonywaniem przez Sąd władzy sądowniczej, na wniosek w rozumieniu ust. 1 lub z własnej inicjatywy, przysługuje zażalenie do komisji, o której mowa w art. 2 (zwanej dalej "komisją") na warunkach określonych w art. 3.
Artykuł  2
1. 
Komisja składa się z przewodniczącego i dwóch członków, wybranych spośród sędziów Sądu.
2. 
Przewodniczący i członkowie komisji mianowani są przez Sąd na wniosek Prezesa Sądu na czas trwania jego kadencji.
3. 
Na wniosek Prezesa Sąd mianuje również zastępców członków, którzy zasiadają w komisji, jeżeli w odniesieniu do członka lub członków komisji wystąpi przeszkoda w pełnieniu obowiązków. Zastępcy członków zastępują członków, w odniesieniu do których wystąpiła przeszkoda w pełnieniu obowiązków, zgodnie z porządkiem pierwszeństwa.
4. 
Jeżeli przeszkoda w pełnieniu obowiązków wystąpi w odniesieniu do przewodniczącego komisji, przewodniczy jej jeden z członków lub zastępców członków, zgodnie z porządkiem pierwszeństwa.
5. 
Komisję zwołuje przewodniczący. Sporządza on porządek obrad oraz protokół z posiedzeń.
6. 
Działanie komisji wspiera doradca prawny do spraw administracyjnych Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Artykuł  3
1. 
Zażalenie składa osoba fizyczna, której dotyczy decyzja, o której mowa w art. 1 ust. 2, lub jej przedstawiciel, w terminie dwóch miesięcy od doręczenia decyzji, lub, w stosownym przypadku, od dnia powzięcia przez tę osobę wiadomości o decyzji.
2. 
Zażalenie składa się w jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej.
Artykuł  4
1. 
Jeżeli zażalenie spełnia warunki określone w art. 3, komisja przeprowadza ponowne badanie okoliczności faktycznych i prawnych stanowiących podstawę wydania decyzji, o której mowa w art. 1 ust. 2.
2. 
Komisja może wysłuchać każdej osoby, której wysłuchanie uzna za użyteczne.
3. 
Decyzję, o której mowa w art. 1 ust. 2, Komisja może uchylić, oraz, w takim przypadku również zastąpić, albo utrzymać ją w mocy. Decyzja komisji zastępuje w stosunku do wnoszącego zażalenie decyzję, o której mowa w art. 1 ust. 2.
4. 
Komisja doręcza wnoszącemu zażalenie swoją decyzję, którą wydaje w terminie czterech miesięcy od złożenia zażalenia. Brak wyraźnej decyzji komisji w tym terminie uznaje się za utrzymanie w mocy decyzji, o której mowa w art. 1 ust. 2.
5. 
Zaskarżenie przez wnoszącego zażalenie decyzji, o której mowa w art. 1 ust. 2, do sądu powoduje utratę właściwości komisji do rozpatrzenia złożonego do niej zażalenia.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 16 października 2019 r.
Sekretarz
Prezes
E. COULON
M. VAN DER WOUDE

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024