Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/45/2019 Program Erasmus+, działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży.

Zaproszenie do składania wniosków - EACEA/45/2019
Program Erasmus+, działanie podstawowe 3 - Wsparcie w reformowaniu polityk Współpraca ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży

(2019/C 333/04)

(Dz.U.UE C z dnia 4 października 2019 r.)

WSTĘP

Współpraca z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w obszarze 1  młodzieży ma zasadnicze znaczenie dla realizacji zasad uczestnictwa młodzieży w życiu demokratycznym, określonych w art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w strategii UE na rzecz młodzieży 2 .

Taka współpraca przyczynia się do budowania szerokiego poczucia odpowiedzialności za działania i polityki UE istotne dla młodych ludzi oraz do uwzględniania pomysłów i obaw młodzieżowych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego na wszystkich szczeblach.

Ma to kluczowe znaczenie dla zapewnienia aktywnego udziału zainteresowanych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego zajmujących się młodzieżą, promowania ich uczestnictwa w programie Erasmus +, Europejskim Korpusie Solidarności i innych programach europejskich, a także dla rozpowszechniania polityki, wyników programów i dobrych praktyk wśród młodzieży i zainteresowanych podmiotów zajmujących się młodzieżą za pośrednictwem ich sieci i poza ich sieciami.

1.
CELE I ZAMIERZENIA

Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest udzielenie wsparcia strukturalnego w formie dotacji na działalność europejskim organizacjom pozarządowym (ENGO) oraz sieciom obejmującym kraje UE, które działają w obszarze młodzieży, a także realizują co najmniej jeden z poniższych celów ogólnych:

-
upowszechnianie wiedzy na temat strategii UE na rzecz młodzieży 3  na lata 2019-2027, w tym na temat europejskich celów młodzieżowych,
-
rozwijanie, promowanie i wspieranie działań mających na celu zaangażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji młodzieży w duchu strategii UE na rzecz młodzieży,
-
zwiększanie świadomości i uczestnictwa młodzieży w działaniach UE na rzecz młodzieży, w tym w ramach programu Erasmus +, Europejskiego Korpusu Solidarności i inicjatywy "Discover EU",
-
zwiększanie zaangażowania i współpracy młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego z organami publicznymi w celu realizacji polityk w dziedzinach mających znaczenie dla młodzieży,
-
zwiększanie udziału zainteresowanych stron zajmujących się młodzieżą, w tym poprzez wykorzystanie potencjału komunikacji cyfrowej wraz z innymi formami uczestnictwa,
-
zwiększanie zaangażowania młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego w rozpowszechnianie działań w ramach polityki i programów, w tym wyników i dobrych praktyk wśród swoich członków, a także w szerszym zakresie.

Cele te należy wyraźnie uwzględnić w planach prac, działaniach i planowanych wynikach organizacji składających wniosek.

Ponadto organizacje działające w obszarze młodzieży, które uzyskają wsparcie w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków, powinny prowadzić działania mające na celu:

-
przyczynianie się do realizacji europejskich celów młodzieżowych załączonych do strategii UE na rzecz młodzieży,
-
przestrzeganie zasad przewodnich określonych w strategii UE na rzecz młodzieży i w związku z tym promowanie tego, co następuje:
-
równość i niedyskryminacja przez zwalczanie wszelkich form dyskryminacji i promowanie działań na rzecz sprawiedliwego i równego dostępu młodych ludzi do szans i ułatwienie im wchodzenia w dorosłość, w tym w życiu obywatelskim, w szkole lub na rynku pracy,
-
włączenie społeczne, przez zaspokajanie zróżnicowanych potrzeb młodych ludzi, zwłaszcza tych o mniejszych szansach lub których głosy mogą być pomijane,
-
uczestnictwo wszystkich młodych ludzi w życiu demokratycznym i obywatelskim w Europie poprzez znaczące działania mające na celu zaangażowanie młodych ludzi i organizacji młodzieżowych na szczeblu europejskim, krajowym, regionalnym lub lokalnym w opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie kwestii politycznych; propagowanie debaty i działań służących lepszemu wysłuchaniu opinii młodych ludzi w społeczeństwie oraz zachęcanie ich do głosowania w wyborach,
-
wymiar globalny, europejski, krajowo, regionalny i lokalny, zapewniający docieranie działań europejskich do młodych ludzi i wywieranie na nich wpływu na szczeblu lokalnym oraz powiązanie z problemami o charakterze ogólnoświatowym, które dotyczą młodych ludzi,
-
sprzyjanie rozwojowi kompetencji i umiejętności za pośrednictwem działań w obszarze uczenia się pozaformalnego i nieformalnego, organizacji młodzieżowych i pracy z młodzieżą; promowanie umiejętności cyfrowych, edukacji międzykulturowej, krytycznego myślenia, poszanowania różnorodności i wartości takich jak solidarność, równe szanse i prawa człowieka wśród osób młodych w Europie,
-
wnoszenie wkładu w odpowiednie inicjatywy polityczne UE wykraczające poza politykę młodzieżową, dotykające młodych ludzi w obszarach takich jak obywatelstwo, edukacja, kultura, sport, zatrudnienie lub włączenie społeczne.

Wszystkie powyższe działania powinny przyczynić się do poszerzenia zasięgu działań skierowanych do młodych ludzi, aby zapewnić różnorodność głosów, dotrzeć do młodych ludzi w organizacjach młodzieżowych i poza nimi oraz do młodzieży o mniejszych szansach, wykorzystując tym samym różne kanały tradycyjne i cyfrowe.

2.
KWALIFIKOWALNOŚĆ
2.1.
Kwalifikujący się wnioskodawcy

Zaproszenie jest kierowane do dwóch kategorii organizacji: europejskich organizacji pozarządowych (ENGO) w dziedzinie młodzieży i sieci w całej UE (nieformalnych sieci) w dziedzinie młodzieży.

W kontekście współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w obszarze młodzieży stosowane będą następujące definicje:

Kategoria 1: Europejska organizacja pozarządowa (ENGO) musi:

-
działać za pośrednictwem formalnie uznanej struktury, w której skład będą wchodzić:
a)
europejski organ/sekretariat (wnioskodawca) zarejestrowany zgodnie z prawem od co najmniej roku w kwalifikującym się kraju na dzień złożenia wniosku; oraz
b)
krajowe organizacje/oddziały w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach, statutowo powiązane z europejskim organem/sekretariatem,
-
aktywnie działać w obszarze młodzieży oraz prowadzić działania wspierające wdrożenie kluczowych obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad organizacją.

Kategoria 2: Sieć obejmująca kraje UE (sieć nieformalna) musi:

-
składać się z autonomicznych pod względem prawnych organizacji non-profit, działających w obszarze młodzieży oraz prowadzących działania wspierające wdrożenie kluczowych obszarów działania strategii UE na rzecz młodzieży,
-
działać za pośrednictwem nieformalnej struktury zarządzania, w której skład będą wchodzić:
a)
organizacja zarejestrowana zgodnie z prawem w kwalifikującym się kraju od co najmniej roku na dzień złożenia wniosku, pełniąca funkcje koordynujące i wspierające sieć na szczeblu europejskim (wnioskujący); oraz
b)
inne organizacje zarejestrowane w co najmniej dwunastu kwalifikujących się krajach,
-
angażować młodych ludzi w zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad siecią.
2.2.
Kwalifikujące się kraje

Wnioski mogą składać osoby prawne zarejestrowane w jednym z następujących państw:

-
państwa członkowskie UE: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Niderlandy, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Zjednoczone Królestwo,
Informacja dla brytyjskich wnioskodawców: Należy zwrócić uwagę, że kryteria kwalifikowalności muszą być spełnione w całym okresie, na jaki przyznana jest dotacja. Jeśli Zjednoczone Królestwo opuści UE w okresie, na jaki przyznana została dotacja, nie zawarłszy uprzednio porozumienia z UE gwarantującego kwalifikowalność wnioskodawcom brytyjskim po wyjściu tego państwa z UE, brytyjscy beneficjenci przestaną otrzymywać finansowanie ze środków UE (w miarę możliwości nadal uczestnicząc w projektach) lub będą zmuszeni do wycofania się z projektu na podstawie artykułu II.16.2.1 lit. a) warunków ogólnych umowy o udzielenie dotacji.
-
kraje Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG): Islandia, Liechtenstein, Norwegia,
-
kraje kandydujące będące beneficjentami strategii przedakcesyjnej, zgodnie z ogólnymi zasadami oraz ogólnymi warunkami i ustaleniami określonymi w umowach ramowych zawartych z tymi krajami w celu ich uczestnictwa w programach UE: Macedonia Północna, Republika Serbii i Turcja.
3.
Działania

Organ wnioskujący musi przedstawić spójny plan pracy obejmujący działania na rzecz młodzieży nienastawione na zysk, które będą zgodne z celami niniejszego zaproszenia.

Działania te powinny obejmować w szczególności:

-
programy pozaformalnego i nieformalnego kształcenia i programy działań skierowane do młodych ludzi i osób pracujących z młodzieżą,
-
działania na rzecz rozwoju jakości, innowacji i uznawania pracy z młodzieżą,
-
działania mające na celu rozwój i promowanie narzędzi do zapewnienia przejrzystości i uznania kwalifikacji w obszarze młodzieży,
-
seminaria, spotkania, warsztaty, konsultacje, debaty z udziałem młodych ludzi na temat polityki dotyczącej młodzieży lub kwestii europejskich,
-
konsultacje z młodzieżą w ramach dialogu młodzieżowego UE 4 ,
-
działania promujące aktywny udział młodych ludzi w życiu demokratycznym, takie jak promowanie włączenia do procesu decyzyjnego, reprezentacji młodzieży, promowanie nowych i alternatywnych form uczestnictwa lub rozwijanie kompetencji obywatelskich;
-
działania promujące działania solidarnościowe wśród młodzieży w Europie,
-
działania na rzecz promowania solidarności, tolerancji oraz międzykulturowego uczenia się i zrozumienia w Europie,
-
działania i narzędzia medialne i komunikacyjne dotyczące młodzieży i kwestii europejskich.

Zgodnie z zasadą przekrojową organizacje składające wniosek powinny realizować strategie mające na celu zapewnienie kontaktu z młodymi ludźmi na szczeblu lokalnym z różnych środowisk w celu dotarcia do coraz większej liczby młodych ludzi na najniższym szczeblu.

Ani krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, ani organizacje, w których większość członków (2/3 lub więcej) stanowią krajowe agencje zarządzające programem Erasmus+, nie są kwalifikującymi się wnioskodawcami w ramach niniejszego zaproszenia.

4.
DOSTĘPNY BUDŻET

Niniejsze zaproszenie do składania wniosków umożliwia składanie wniosków o roczne dotacje na działalność 5 .

Roczne dotacje na działalność obejmują krótkoterminową współpracę na szczeblu europejskim. Wnioski muszą zawierać szczegółowy dwunastomiesięczny program prac (roczny program prac) na rok 2020 wraz z informacjami niezbędnymi do obliczenia wysokości dotacji.

5.
KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI

Jakość kwalifikujących się wniosków zostanie oceniona w oparciu o następujące kryteria:

-
istotność (maksymalnie 30 punktów),
-
jakość projektu i wdrożenia planu pracy (maksymalnie 20 punktów),
-
profil i liczba uczestników i krajów biorących udział w działaniach oraz różnorodność środowisk, z jakich pochodzą (maksymalnie 30 punktów);
-
oddziaływanie, rozpowszechnianie i trwałość (maksymalnie 20 punktów).
6.
SKŁADANIE WNIOSKÓW

Wnioski należy składać z wykorzystaniem elektronicznego formularza wniosku o dotację (e-formularza).

E-formularz jest dostępny w języku angielskim, francuskim i niemieckim pod następującym adresem:

http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/funding_en

Formularz należy odpowiednio wypełnić w jednym z języków urzędowych UE.

Prawidłowo wypełniony e-formularz należy złożyć online w terminie do 19 listopada 2019 r. do godz. 17.00 (czasu brukselskiego), wraz odpowiednimi załącznikami 6 .

Dodatkowe obowiązkowe załączniki 7  należy przesłać Agencji pocztą elektroniczną przed upływem powyższego terminu.

7.
INFORMACJE DODATKOWE

Wnioski muszą spełniać warunki zawarte we wskazówkach dotyczących składania wniosków - Zaproszenie do składania wniosków EACEA/45/2019, dostępnych w internecie pod następującym adresem: https://eacea.ec.europa.eu/ erasmus-plus/funding_en.

1 Roczny program prac na rok 2020 w celu wdrożenia programu Erasmus + (Dz.U. C (2019) 5823)
2 Rezolucja Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 1): https://ec.europa.eu/youth/policy/youth-strategy_en.
4 Planowane przez Komisję w ramach proponowanej strategii UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027, przedstawione w komunikacie "Angażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji osób młodych: nowa strategia UE na rzecz młodzieży", 22.5.2018, COM(2018) 269. Przyszły dialog UE na temat młodzieży "obejmie nowe i alternatywne formy uczestnictwa, w tym kampanie internetowe, konsultacje za pośrednictwem platform cyfrowych podłączonych do Europejskiego Portalu Młodzieżowego. Dialog będzie koordynowany na poziomie UE, wkład do niego będzie wnosić młodzież na wszystkich szczeblach, a wspierany będzie przez krajowe grupy robocze za pomocą ulepszonych rozwiązań w zakresie monitorowania. Powinien być przejrzysty oraz widoczny pod względem wpływu. Aby umożliwić młodym ludziom formułowanie opinii na podstawie faktów i argumentów, dostęp do wysokiej jakości informacji ma zasadnicze znaczenie".
5 Całkowity budżet przewidziany w roku 2020 na współpracę ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży wynosi 4 000 000 EUR i jest rozdysponowany w następujący sposób: 3 500 000 EUR - zarezerwowane dla beneficjentów, którzy podpisali ramowe umowy o partnerstwie w ramach współpracy ze społeczeństwem obywatelskim w dziedzinie młodzieży w 2018 r. i w związku z tym nie są one dostępne w ramach niniejszego zaproszenia; 500 000 EUR - dostępne dla wnioskodawców składających wnioski dotyczące rocznej dotacji na działalność w ramach niniejszego zaproszenia do składania wniosków.
6 Wszelkie dodatkowe dokumenty administracyjne wymienione we wskazówkach dotyczących składania wniosków należy przesłać pocztą elektroniczną do Agencji Wykonawczej do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego w terminie do dnia 19 listopada 2019 r. na następujący adres: EACEA-YOUTH@ec.europa.eu.
7 Dalsze informacje na temat załączników, jakie należy przedłożyć, zob. sekcja 14 wskazówek dotyczących składania wniosków.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024