Streszczenie decyzji Komisji - COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business.

Streszczenie decyzji Komisji
COMP/M.8674 - BASF/Solvay Polyamide Business

(2019/C 325/05)

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2019 r.)

WPROWADZENIE

1.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG w decyzji uznano przejęcie przez BASF SE ("BASF", Niemcy) globalnej działalności poliamidowej przedsiębiorstwa Solvay za zgodne z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

PROCEDURA

2.
W dniu 22 maja 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004, Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo BASF SE przejmuje, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedmiotową działalnością w drodze zakupu udziałów ("transakcja").
3.
BASF zwany jest dalej "stroną zgłaszającą", a wraz z przedmiotową działalnością "stronami" lub, w szczególności przy ocenie scenariusza finansowego, "podmiotem powstałym w wyniku transakcji".
4.
Po wstępnym zbadaniu zgłoszenia i w oparciu o badanie rynku w fazie I dochodzenia Komisja podjęła w dniu 26 czerwca 2018 r. decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 15 października 2018 r. strony przedłożyły ostateczny zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania"). Wstępne zobowiązania zbadane zostały przez Komisję w dniu 16 października 2018 r. Wyniki badania rynku wykazały istnienie ryzyka dla takiej rentowności i konkurencyjności zbywanego podmiotu, jakie zostały określone we wstępnych zobowiązaniach. W dniu 31 października 2018 r. strony przedstawiły zmieniony zestaw zobowiązań, a w dniu 11 grudnia 2018 r. ostateczny zestaw zobowiązań ("ostateczne zobowiązania").
6.
W dniu 17 grudnia 2018 r. Komisja skonsultowała projekt decyzji z państwami członkowskimi na posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Koncentracji, który wydał opinię pozytywną. W sprawozdaniu przedłożonym w dniu 8 stycznia 2019 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające wydał pozytywną opinię na temat postępowania.

OBAWY WYRAŻONE W DECYZJI O WSZCZĘCIU POSTĘPOWANIA

7.
Główne powiązanie w transakcji stanowi poliamid (znany również jako nylon) ("PA 6" i "PA 6.6"). PA 6 i PA 6.6 wytwarzane są z pochodnych ropy naftowej poprzez szereg reakcji chemicznych i fizycznych, co pokazano na ilustracji 1 poniżej. Rezultatem procesów produkcji są PA 6 BP i PA 6.6 BP (BP oznacza polimer bazowy), które są następnie łączone w PA 6 PE i PA 6.6 PE (PE oznacza techniczne tworzywa sztuczne) lub przekształcone we włókna wyjątkowej jakości.

Ilustracja: Łańcuch wartości poliamidu

grafika

8.
PA 6 EP i PA 6.6 EP wykorzystywane są w wielu zastosowaniach końcowych w przemyśle motoryzacyjnym, elektronicznym, budowlanym, odzieżowym i spożywczym. Znajdują się one na przykład w samochodach, urządzeniach elektrycznych i elektronicznych, oknach i foliach do pakowania żywności. Włókna wyjątkowej jakości PA 6 i włókna wyjątkowej jakości PA 6.6 wykorzystywane są np. do produkcji dywanów i odzieży.
9.
Transakcja prowadzi do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH, PA 6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6 i PA 6.6 EP, a także wertykalnego efektu zamknięcia dostępu do rynku EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH i PA 6.6 BP

SZCZEGÓŁOWE DOCHODZENIE

1.
Nieskoordynowane skutki horyzontalne
10.
W decyzji stwierdza się, że transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH, PA 6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6 i PA 6.6 EP.
2.
Nieskoordynowane skutki wertykalne
11.
W decyzji stwierdza się, że transakcja doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków wertykalnych pod względem wertykalnego efektu zamknięcia dostępu do rynku EOG dla ADN, HMD, kwasu adypinowego, soli AH i PA 6.6 EP na wyższym szczeblu i odpowiednio na połączonych wertykalnie rynkach niższego szczebla.
3.
Zobowiązania
12.
Ostateczne zobowiązania polegają na zbyciu działalności gospodarczej ("zbywana działalność"), na którą składają się:
a)
całe obiekty w Belle-Etoile, Francja, Gorzowie, Polska, Blanes, Hiszpania i Valence, Francja. W obiektach tych prowadzona jest obecnie produkcja HMD, soli AH, PA6 BP, PA T4E BP, PA6.6 BP, proszku do tonerów 3D PA6, włókien wyjątkowej jakości i PA6.6 EP;
b)
49 % udziałów w spółce joint venture ("Chalampé JV"), do której zostanie przekazana całość aktywów należących do działalności gospodarczej na terenie zakładu w Chalampé we Francji, z instalacjami produkcyjnymi oleju KA, kwasu azotowego, kwasu adypinowego i soli AH. Nabywca będzie miał prawo do dysponowania 49 % produktów wytwarzanych przez Chalampé JV. BASF będzie miał prawo do dysponowania 51 %. Zagwarantowane są prawa zbywanej działalności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem Chalampé JV. Zbywana działalność nie obejmuje udziałów przedsiębiorstwa w JV z Invista w zakresie produkcji ADN i HMD zakładu w Chalampé, które zostaną przeniesione na BASF;
c)
wszystkich rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (w tym wykorzystania przez zbywaną działalność praw własności intelektualnej, patentów i know-how) oraz personelu, który przyczynia się do jego bieżącej działalności lub jest konieczny do zapewnienia jego rentowności i konkurencyjności. Obejmuje to również licencje, zezwolenia i pozwolenia, jak również wszystkie umowy, umowy leasingu, zobowiązania i zamówienia klientów zbywanej działalności, wszystkie kredyty dla klientów oraz inne dane zbywanej działalności;
d)
trzy umowy o dostawach ADN, jedną na okres [...] lat, jedną na okres do [...] lat i jedną na okres [...], jeśli zbycie zostanie zakończone w 2019 r.;
e)
korzystanie, w okresie przejściowym po zamknięciu oraz na warunkach równoważnych warunkom, jakie zbywana działalność ma obecnie, ze wszystkich obecnych uzgodnień, zgodnie z którymi Solvay lub jego przedsiębiorstwa powiązane dostarczają zbywanej działalności produkty lub usługi;
f)
korzystanie z przejściowych uzgodnień w sprawie dostaw, na mocy których zbywana działalność będzie oferować BASF w okresie [...] lat szereg produktów;
g)
klauzulę umówionego nabywcy i klauzule, zgodnie z którymi zbywana działalność zostanie sprzedana podmiotowi kupującemu z ustaloną obecnością w produkcji i sprzedaży produktów chemicznych. W szczególności wymagane jest, aby nabywca był w stanie konkurować o klientów globalnych i o kluczowych klientów z sektora motoryzacyjnego.
13.
W projekcie decyzji stwierdza się, że zobowiązania ostateczne mają wystarczający zakres i są odpowiednie, by całkowicie usunąć znaczne przeszkody utrudniające efektywną konkurencję, które spowodowałaby transakcja, oraz że w związku z tym zobowiązania ostateczne powodują, że wynikająca z transakcji koncentracja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i z Porozumieniem EOG. W związku z tym Komisja stwierdza, że po modyfikacji zgodnej z ostatecznymi zobowiązaniami koncentracja spowodowana transakcją nie zakłóci w znaczący sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na terytorium objętym Porozumieniem EOG, ani w znacznej ich części.

WNIOSEK

14.
W decyzji stwierdzono, że pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań z dnia 11 grudnia 2018 r. transakcja nie zakłóci w znaczący sposób efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani w znacznej jego części. W związku z powyższym Komisja proponuje uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024