Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia standardowej zmiany w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.

rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

(2019/C 304/06)

(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2019 r.)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA STANDARDOWEJ ZMIANY

"Lessini Durello"/"Durello Lessini"

Numer referencyjny: PDO-IT-A0447-AM02

Data przekazania informacji:

21.5.2019

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

Rodzaje win i metody produkcji

Opis i uzasadnienie

Dodaje się szczegółowe informacje na temat metody produkcji poszczególnych rodzajów produktów objętych nazwą:

"Lessini Durello spumante" - metoda Charmata i metoda klasyczna;

"Lessini Durello spumante" klasy riserva - metoda klasyczna.

Powodem tej zmiany jest konieczność dopuszczenia do konsumpcji win musujących produkowanych metodą klasyczną przed zakończeniem 36-miesięcznego okresu dojrzewania na drożdżach, który przewidziano dla klasy riserva; obserwuje się bowiem coraz większe zapotrzebowanie na wina musujące produkowane metodą klasyczną, które łączą przyjemną świeżość i żywość z bardziej wyrazistą strukturą.

Zmiana ta dotyczy pkt 1 specyfikacji produktu i pkt 1.3 jednolitego dokumentu (opis win).

Czynności w zakresie produkcji wina - przeredagowanie tekstu

Opis i uzasadnienie

W odniesieniu do rodzaju "Lessini Durello spumante" usuwa się odniesienie do wprowadzania na rynek rodzajów produktu ze wskazaniem zawartości cukru oraz odniesienie do fermentacji wyłącznie w autoklawie.

Poprawka ta wynika ze zmiany formalnej polegającej na przeniesieniu - spowodowanym koniecznością dostosowania do logiki tekstu - tych odniesień do innych punktów specyfikacji produktu.

Zmiana ta dotyczy pkt 5 specyfikacji produktu i pkt 1.3 jednolitego dokumentu (opis win).

Właściwości degustacyjne - wskazanie metod produkcji poszczególnych rodzajów produktu, różnice w zawartości cukru i zawartości alkoholu

Opis i uzasadnienie

Wskazano poszczególne metody produkcji win musujących dla każdego rodzaju produktu objętego nazwą: "Lessini Durello spumante" - metoda Charmata i metoda klasyczna oraz "Lessini Durello spumante riserva" - metoda klasyczna.

W odniesieniu do wszystkich rodzajów dodano określenie dosaggio zero dotyczące zawartości cukru.

Zmniejszono zawartość alkoholu z 12,00 % do 11,50 % dla rodzaju "Lessini Durello spumante riserva".

Wprowadzone zmiany umożliwiają rozróżnienie poszczególnych rodzajów produktu i zapewniają szczegółowy opis ich właściwości organoleptycznych; wskazane właściwości fizykochemiczne, które zmierzono poprzez badania enologiczne i chemiczne, potwierdzają jakość produktów objętych nazwą.

W szczególności dodano szczegółowy opis organoleptyczny win musujących produkowanych metodą klasyczną z dojrzewaniem na drożdżach przez okres 9-36 miesięcy, aby odróżnić ten produkt od rodzaju "Lessini Durello spumante riserva".

Zmiana ta dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu i pkt 1.3 jednolitego dokumentu (opis win).

Pakowanie - wprowadzenie możliwości stosowania butelek o maksymalnej pojemności 15 litrów

Opis i uzasadnienie

Zmiana polega na zwiększeniu maksymalnej dopuszczalnej pojemności butelek, które stosuje się do pakowania win objętych nazwą, z 9 litrów do 15 litrów.

Wprowadzona zmiana wynika z konieczności umożliwienia stosowania większych butelek, aby zaspokoić zapotrzebowanie rynku.

Zmiana ta dotyczy pkt 8 specyfikacji produktu; w jednolitym dokumencie nie wprowadzono żadnej zmiany.

JEDNOLITY DOKUMENT

Nazwa produktu Lessini Durello

Durello Lessini

Rodzaj oznaczenia geograficznego ChNP - chroniona nazwa pochodzenia
Kategorie produktów sektora wina 5. Gatunkowe wino musujące
Opis wina lub win

Wino musujące "Lessini Durello" lub "Durello Lessini" produkowane metodą Charmata

Ten rodzaj produktu posiada lekką i trwałą piankę, bladą szatę o słomkowożółtej barwie z zielonkawymi refleksami i delikatny, lekko owocowy bukiet; jest to wino o świeżym, przyjemnym i harmonijnym smaku, o zawartości cukru resztkowego mieszczącej się w zakresie od kategorii dosaggio zero do demisec (wino półwytrawne).

Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu wynosi 11,00 % objętości, a minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego wynosi 14 g/l.

Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 6,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

Musujące wino "Lessini Durello" lub "Durello Lessini" produkowane metodą klasyczną

Ten rodzaj produktu posiada lekką i trwałą piankę, bladą szatę o barwie słomkowożółtej o różnej intensywności i bukiet charakteryzujący się lekkim aromatem drożdży; w smaku przyjemnie apetyczne i harmonijne, o zawartości cukru resztkowego mieszczącej się w zakresie od kategorii dosaggio zero do demisec (wino półwytrawne). Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu wynosi 11,50 % objętości, a minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego wynosi 15 g/l.

Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 5,5 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

Wino musujące "Lessini Durello" lub "Durello Lessini" klasy riserva produkowane metodą klasyczną

Ten rodzaj produktu posiada lekką i intensywną piankę, bladą szatę o barwie słomkowożółtej o różnej intensywności aż po złotawożółtą z ewentualnymi miedzianymi refleksami; jego bukiet wyróżnia się złożonymi i rozwiniętymi nutami. W smaku harmonijne, o zawartości cukru resztkowego mieszczącej się w zakresie od kategorii dosaggio zero do demisec (wino półwytrawne). Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego wynosi 15 g/l.

Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości) 11,50
maksymalne zbiory Durella

112 hektolitrów z hektara

Wyznaczony obszar geograficzny

Obszar produkcji win objętych kontrolowaną nazwą pochodzenia "Lessini Durello" lub "Durello Lessini" obejmuje:

a)
w prowincji Verona: cały obszar następujących gmin: Vestenanova i San Giovanni Ilarione oraz część obszaru następujących gmin: Montecchia di Crosara, Roncà, Cazzano di Tramigna, Tregnago, Badia Calavena;
b)
w prowincji Vicenza: cały obszar gmin: Arzignano, Castelgomberto, Chiampo, Brogliano, Gambugliano i Trissino oraz część obszaru następujących gmin: Cornedo, Costabissara, Gambellara, Isola Vicentina, Malo, Marano Vicentino, Monte di Malo, Montebello Vicentino, Montecchio Maggiore, Montorso Vicentino, Nogarole Vicentino, San Vito di Leguzzano, Schio, Zermeghedo.

Granice obszaru przebiegają w następujący sposób: na wschodzie granica obszaru przebiega od granicy z prowincją Vicenza w miejscowości Calderina (wysokość 36 m n.p.m.), a następnie biegnie wzdłuż drogi prowadzącej do

miejscowości Roncà przez miejscowości Binello i Momello. Przecina kompleks miejscowości Roncà, a następnie biegnie trasą, która łączy się z drogą prowincjonalną Monteforte Montechcia, i dalej do granicy gminy Montecchia di Crosara. Następnie biegnie wzdłuż tej granicy gminy aż do wysokości 64 m n.p.m., a następnie wzdłuż drogi łączącej się z drogą prowincjonalną, na południe od spółdzielczej wytwórni wina Montecchia di Crosara. W dalszej kolejności granica biegnie krótkimi odcinkami na północ wzdłuż drogi prowincjonalnej w dolinie Alpone aż do mostu na rzece o tej samej nazwie; następnie biegnie przez ten most aż do drogi gminnej, która przecina miejscowości Molino, Castello i San Pietro, na południe od wsi Montecchia di Crosara; biegnie dalej aż do rzeki Rio Albo (wysokość 85 m n.p.m.), która stanowi granicę obszaru, aż do wysokości 406 m n.p.m., na południe od Corgnan i Tolotti, po czym granica obszaru ponownie zaczyna się pokrywać z granicą gminy Cazzano di Tramigna. Następnie granica biegnie drogą gminną w kierunku Marsilio i - na tej samej wysokości - ciągnie się wzdłuż rzek Rio V. Brà i V. Magragna aż do wysokości 149 m n.p.m. w miejscowości Caliari. Od miejscowości Caliari granica biegnie dalej w kierunku północnym wzdłuż drogi do Campiano aż do rzeki Tramigna w miejscowości Panizzolo (209 m n.p.m.) i biegnie następnie wzdłuż tej rzeki; następnie granica kieruje się na północ wzdłuż rzeki Tramigna aż do granicy gminy Tergnago, wzdłuż której ciągnie się przez krótki odcinek w kierunku zachodnim; następnie zbiega się z granicą miejscowości Rovere (wysokość 357 m n.p.m., a następnie 284 m n.p.m.). W dalszej kolejności granica obszaru biegnie wzdłuż drogi do Tregnago na wysokości 295 m n.p.m., przecinając miejscowość Tregnago wzdłuż głównej drogi aż do wysokości 330 m n.p.m. Następnie ciągnie się wzdłuż drogi gminnej w kierunku Marcemigo, przecinając tę miejscowość, po czym kieruje się ku wyższym partiom obszaru w stronę miejscowości Morini (481 m n.p.m.) i zbiega się z drogą prowincjonalną prowadzącą do San Mauro di Saline (523 m n.p.m.). Następnie biegnie wzdłuż drogi prowincjonalnej w kierunku San Mauro di Salina (523 m n.p.m.). Ciągnie się wzdłuż tej drogi prowadzącej do San Mauro di Saline, w kierunku północnym, aż do miejscowości Bettola, do granicy gminy Badia Calavena. Począwszy od miejscowości Bettola biegnie w dół wzdłuż drogi gminnej, przecina miejscowości Canovi, Valle, Antonelli, Riva i Fornari aż do obszaru Badia Calavena i na wysokości 451 m n.p.m. biegnie wzdłuż drogi gminnej na wschód, kierując się ku wyższym partiom w stronę miejscowości Colli (734 m n.p.m.), łączy się z granicą obszaru Vestenanova (643 m n.p.m.), a następnie przebiega wzdłuż drogi gminnej, przecinając miejscowość Castelvero, i biegnie dalej w kierunku Vestenavecchia, ciągnąc się aż do centrum miejscowości Vestenanova; następnie biegnie w kierunku miejscowości Siveri i ciągnie się wzdłuż drogi gminnej aż do miejscowości Alberomato; w dalszej kolejności przecina miejscowość Bacchi i zbiega się z granicą prowincji Vicenza, a następnie ciągnie się wzdłuż granic prowincji na północ aż do wysokości 474 m n.p.m. Następnie biegnie wzdłuż północnej granicy gminy Chiampo w kierunku wschodnim, a później południowym, aż do skrzyżowania z drogą prowincjonalną, która łączy Chiampo z Nogarole Vincentino, na wysokości 468 m n.p.m. Biegnie wzdłuż tej drogi przez wieś Nogarole, a następnie wzdłuż drogi prowadzącej z Selva di Trissino do Capitello, która to miejscowość położona jest na wysokości 543 m n.p.m., po czym skręca w lewo wzdłuż ścieżki aż do skrzyżowania z akweduktem. Od tego momentu granica biegnie wzdłuż ścieżki przecinającej dzielnicę Prizzi, a następnie dochodzi do drogi do Cornedo (530 m n.p.m.), ciągnąc się wzdłuż tej drogi przez dzielnice Pellizzari i Duello aż do skrzyżowania z drogą gminną, która prowadzi do dzielnic Caliari, Stella i Ambrosi, po czym ponownie łączy się z drogą prowincjonalną do Cornedo, przecinając miejscowość Grigio. W Cornedo granica przebiega wzdłuż drogi krajowej nr 246 w kierunku mostu Nori. Przed mostem skręca na wschód i ciągnie się wzdłuż drogi gminnej wyznaczającej granice dzielnic Colombara, Biastianci, Muzzolon i Milani (wysokość 547 m n.p.m.); później biegnie wzdłuż drogi gruntowej w kierunku północnowschodnim aż do dzielnicy Crestani (532 m n.p.m.). Następnie granica przebiega wzdłuż drogi gminnej do dzielnic Mieghi i Milani (626 m n.p.m.), Casare di Sopra, Casara di Sotto i Godeghe, aż do skrzyżowania z drogą gminną do Monte di Malo-Monte Magrè, którą podąża aż do tego kompleksu miejscowości. Od tego momentu biegnie wzdłuż drogi do Magrè do wysokości 294 m n.p.m., a następnie ciągnie się na północny zachód do wysokości 214 m n.p.m.; później biegnie wzdłuż brzegu rzeki Valfreda aż do miejscowości Raga (414 m n.p.m.), a następnie dochodzi do granicy gmin Schio i Torrebelvicino, ciągnąc się wzdłuż niej do wysokości 216 m n.p.m. Od tego momentu biegnie wzdłuż rzeki Leogra aż do mostu stanowiącego element drogi krajowej nr 46 w kierunku Schio, a następnie drogą nadrzeczną aż do wysokości 188 m n.p.m. W dalszej kolejności granica biegnie wzdłuż drogi nr 46 z Schio do Vincenzy aż do miejscowości Fonte di Castelnovo. Granica przecina Fonte di Castelnovo i ciągnie się wzdłuż drogi do Costabissary, która łączy miejscowości Cà de Tommasi i Pilastro.

Następnie granica obszaru biegnie wzdłuż drogi gminnej z Costabissary do Creazzo, przecinając miejscowość San Valentino, aż do południowej granicy gminy Costabissara; w dalszej kolejności biegnie na zachód wzdłuż południowej granicy gminy Costabissara aż do drogi łączącej Gambugliano i Sovizzo, a potem wzdłuż drogi do Valdiezzy. Następnie biegnie wzdłuż drogi do Castelgomberto aż do zbiegu z drogą prowadzącą do dzielnic Busa, Pilotto i Vallorona (po lewej stronie). Na tym skrzyżowaniu granica skręca dwukrotnie w lewo; następnie przecina skrzyżowanie, kierując się w stronę miejscowości Monteschiavi. Na skrzyżowaniu z drogą w kierunku miejscowości Contrà Vallorona, Rubbo i Spinati granica omija drogę prowadzącą do tych miejscowości i biegnie prosto aż do drogi via Vallorona. Następnie kieruje się w prawo i ciągnie się wzdłuż grzbietu górskiego w kierunku Valdimolino. W dalszej kolejności biegnie wzdłuż drogi prowadzącej do Sant'Urbano di Montecchio Maggiore (droga do Cavallary). Biegnie dalej wzdłuż drogi do miejscowości Bastian aż do drogi z miejscowości Castelgomberto. Ciągnie się wzdłuż drogi do Bernuffi, pozostając po lewej stronie aż do miejscowości Sant'Urbano. Na skrzyżowaniu granica skręca w lewo i biegnie wzdłuż drogi do Sovizzo Alto. Na wysokości Casa Cattani skręca w prawo w drogę via Caussa; na końcu tej drogi skręca w prawo i biegnie wzdłuż drogi (miejscowość Carbonara) aż do miejscowości Bastia Bassa, a następnie biegnie w kierunku miejscowości Campestrini, prowadząc na prawo od posiadłości Villa Cordellina. W tym miejscu skręca w prawo i zbiega się z drogą krajową nr 246, a później skręca w lewo w kierunku Montorsiny i okrąża kompleks zamków Romea i Julii (Casteli di Giulietta e Romeo).

Granica biegnie następnie wzdłuż drogi do Motecchio Maggiore i Montroso aż do mostu nad rzeką Chiampo, biegnie przez most i ciągnie się na południe aż do drogi do Zermeghedo, która łączy się z drogą via Mieli. Od skrzyżowania z drogą via Mieli granica kieruje się w lewo w stronę miejscowości Belloccheria, przebiegając wzdłuż grzbietu górskiego aż do drogi via Perosa. Od tego momentu ciągnie się do kompleksu miejscowości Montebello, przecinając Castelleto, aż do skrzyżowania z drogą do miejscowości Mira. Następnie ciągnie się wzdłuż drogi Contrada Selva aż do skrzyżowania między Casa Cavazza a drogą do Zermeghedo.

Granica biegnie wzdłuż drogi do miejscowości Agugliana w kierunku miejscowości La Guarda. Około 300 metrów przed tą miejscowości skręca w lewo i biegnie wzdłuż ścieżki do granicy miejscowości Gambellara, którą to granicą podąża na północ, aż do wysokości 143 m n.p.m.

Granica kieruje się w dół, biegnąc wzdłuż drogi wiejskiej prowadzącej do Gambellary, przecina tę miejscowość i biegnie na zachód wzdłuż drogi z Gambellary do Calderiny, a następnie zbiega się z granicą obszaru prowincji Verona.

Główne odmiany winorośli Durella B.
Opis związku lub związków Lessini Durello/Durello Lessini

Tradycyjny system uprawy na pergolach (pergola veronese) umożliwia optymalne dojrzewanie owoców tradycyjnej miejscowej odmiany winorośli durella. W połączeniu ze stromymi zboczami i glebą wulkaniczną system ten nadaje winom poziom kwasowości charakterystyczny dla tych win musujących. Szczególną cechą wyróżniającą odmianę durella jest obecność aromatów minerałów i prochu strzelniczego, które mieszają się z aromatami mniej lub bardziej niedojrzałych jabłek o złożonej intensywności pochodzenia mineralnego, którym towarzyszą morskie nuty jodu i siarki.

Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi) BRAK

Link do specyfikacji produktu

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.