(Dz.U.UE C z dnia 3 lipca 2019 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI, RADA UNII EUROPEJSKIEJ I KOMISJA EUROPEJSKA,
mając na uwadze, co następuje:
(1) Parlament Europejski, Rada i Komisja (zwane dalej "trzema instytucjami") zawarły w dniu 13 kwietnia 2016 r. Porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa 1 (zwane dalej "Porozumieniem").
(2) W pkt 26 Porozumienia trzy instytucje zwróciły uwagę na ważną rolę, jaką pełnią w prawie Unii akty wykonawcze i delegowane, oraz na to, że jeżeli korzysta się z nich w sposób efektywny, przejrzysty i w uzasadnionych przypadkach, są one nieodłącznym narzędziem lepszego stanowienia prawa, przyczyniając się do stanowienia prostych, dostosowanych do aktualnych warunków przepisów oraz ich skutecznego i szybkiego wdrożenia.
(3) W pkt 28 Porozumienia trzy instytucje przewidziały uzupełnienie Wspólnego porozumienia w sprawie aktów delegowanych, załączonego do Porozumienia, o niewiążące kryteria stosowania art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(4) Wdrożenie tych kryteriów może być przedmiotem corocznych dyskusji, zarówno na szczeblu politycznym, jak i technicznym, w ramach ogólnego monitorowania wdrażania Porozumienia zgodnie z jego pkt 50.
(5) Podczas gdy art. 291 ust. 2 TFUE stanowi, że jeżeli konieczne są jednolite warunki wykonywania prawnie wiążących aktów Unii, akty te powierzają uprawnienia wykonawcze Komisji lub, w należycie uzasadnionych przypadkach oraz w przypadkach określonych w artykułach 24 i 26 Traktatu o Unii Europejskiej, Radzie, celem niewiążących kryteriów jest rozgraniczenie między aktami delegowanymi i wykonawczymi, a nie między instytucjami, którym powierza się uprawnienia wykonawcze. Niniejsze niewiążące kryteria nie mają służyć określeniu czy ograniczeniu pod jakimkolwiek względem warunków wykonywania przez instytucję uprawnień powierzonych jej zgodnie z właściwymi przepisami prawa Unii, w tym z aktem podstawowym.
(6) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej już kilkakrotnie odnosił się do konkretnych kwestii istotnych z punktu widzenia stosowania art. 290 i 291 TFUE 2 . Orzecznictwo to może w przyszłości dalej ewoluować. W stosownych przypadkach potrzebny może okazać się przegląd niewiążących kryteriów w świetle zmian w orzecznictwie,
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.223.1 |
| Rodzaj: | Komunikat |
| Tytuł: | Niewiążące kryteria stosowania art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - 18 czerwca 2019 r. |
| Data aktu: | 03/07/2019 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2019 |