[COM(2018) 329 final - 2018/0164 (CNS)](2019/C 159/05)
(Dz.U.UE C z dnia 10 maja 2019 r.)
Sprawozdawca: Krister ANDERSSON
Współsprawozdawca: Giuseppe GUERINI
Konsultacja |
Rada Unii Europejskiej, 11.7.2018 |
Podstawa prawna |
Art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
20.12.2018 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
24.1.2019 |
Sesja plenarna nr |
540 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
163/0/2 |
1.10. EKES zaleca przeprowadzenie odpowiednich inwestycji w sprzęt i oprogramowanie IT w celu odpowiedniego rozwinięcia solidnego i niezawodnego punktu kompleksowej obsługi umożliwiającego efektywne zarządzanie znaczną ilością szczególnie chronionych informacji i gwarantującego szybkie i bezpieczne funkcjonowanie systemu, z korzyścią zarówno dla europejskich przedsiębiorstw, jak i dla organów administracji podatkowej. Takie inwestycje mają strategiczne znaczenie dla uniknięcia niekorzystnych rezultatów w okresie przechodzenia ze starego systemu na nowy, co będzie wiązać się ze znaczącymi kosztami adaptacyjnymi, które w miarę możliwości powinny zostać zminimalizowane poprzez odpowiednią cyfryzację.
1.11. EKES podkreśla potrzebę dalszej współpracy między państwami członkowskimi w celu zwalczania oszustw oraz konieczność ciągłej analizy w tym zakresie, aby zagwarantować, że proponowany system nie doprowadzi do nowych rodzajów nadużyć i strat w zakresie ściągania podatku. Opodatkowanie transgranicznych transakcji między przedsiębiorstwami przyczyni się do zwiększenia łącznej kwoty VAT w systemie. Może to zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia innych rodzajów oszustw, wycieków oraz strat w zakresie ściągania podatku. Podatnik w państwie członkowskim, w którym występuje znacząca luka w VAT, będzie działać jako poborca wobec państw członkowskich, w których luka w VAT jest mniejsza.
1.12. EKES zaleca zacieśnienie współpracy między krajowymi administracjami podatkowymi i organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów podatkowych w celu zwiększenia skuteczności nowego systemu VAT opartego na miejscu przeznaczenia, zarówno pod względem jego efektywności w zwalczaniu oszustw, jak i wiarygodności przynoszącej korzyść europejskim przedsiębiorstwom. Taka współpraca powinna obejmować m.in. automatyczną wymianę informacji i danych, a także okresowe sprawozdania i analizy dotyczące funkcjonowania nowego systemu, zwłaszcza w pierwszych latach jego stosowania.
1.13. Na koniec EKES odnotowuje, że europejskie przedsiębiorstwa zyskałyby na szeroko zakrojonej akcji komunikacyjnej przeprowadzonej przez Komisję w celu odpowiedniego wyjaśnienia, w sposób jasny i praktyczny, głównych cech nowego systemu VAT i konkretnych korzyści, które reforma VAT ma przynieść europejskim firmom i ich rozwojowi.
Bruksela, dnia 24 stycznia 2019 r.
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
|
Luca JAHIER |
1 Zob. poprzednie opinie EKES-u "Plan działania w sprawie VAT " (Dz.U. C 389 z 21.10.2016, s. 43); "Pakiet reform dotyczący podatku VAT (I)" (Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 40); "Pakiet reform dotyczący podatku VAT (II)" (Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 35).
2 COM(2016) 148 final.
3 COM(2018) 329 final.
4 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
5 Zob. poprzednie opinie EKES-u "Plan działania w sprawie VAT " (Dz.U. C 389 z 21.10.2016, s. 43); "Pakiet reform dotyczący podatku VAT (I)" (Dz.U. C 237 z 6.7.2018, s. 40); "Pakiet reform dotyczący podatku VAT (II)" (Dz.U. C 283 z 10.8.2018, s. 35).
6 Zmiany art. 2-4 dyrektywy 2006/112/WE.
7 COM(2018) 329 final, s. 6.
8 Zmiany art. 14 dyrektywy 2006/112/WE.
9 Określonym w art. 35a dyrektywy 2006/112/WE.
10 COM(2018) 329 final, s. 7.
11 Jeśli sprzedający będzie musiał zapłacić VAT przed otrzymaniem kwoty od kupującego, odnotuje on ujemny przepływ gotówki, a zatem poniesie koszt.
12 Zmiany art. 193, 194a dyrektywy 2006/112/WE.
13 Zmiany art. 262-271 dyrektywy 2006/112/WE.
14 Zmiany art. 358-369 dyrektywy 2006/112/WE.
15 Należny VAT pomniejszony o VAT podlegający rozliczeniu.
16 Umożliwienie przedsiębiorstwom świadczącym usługi telekomunikacyjne, usługi transmisji telewizyjnej i radiowej oraz usługi świadczone drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami w państwach członkowskich, w których przedsiębiorstwa te nie mają siedziby, rozliczania VAT należnego od takich dostaw za pośrednictwem portalu internetowego w państwie członkowskim, w którym są one zidentyfikowane.