Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie sytuacji w Korei Północnej (Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej) (2014/2696(RSP)).

Sytuacja w Korei Północnej

P7_TA(2014)0462

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 kwietnia 2014 r. w sprawie sytuacji w Korei Północnej (Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej) (2014/2696(RSP))

(2017/C 443/17)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka ONZ, Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych, Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, Konwencję o prawach dziecka oraz Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, których stroną jest Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna,
-
uwzględniając Konwencję w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania z 1984 r.,
-
uwzględniając swoje rezolucje: z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie zagrożenia jądrowego i praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej 1 , z dnia 24 maja 2012 r. w sprawie sytuacji uchodźców z Korei Północnej 2  oraz z dnia 8 lipca 2010 r. w sprawie Korei Północnej 3 ,
-
uwzględniając oświadczenie rzecznika wiceprzewodniczącej Komisji/ wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Catherine Ashton wydane dnia 19 sierpnia 2013 r. i dotyczące niedawnych porozumień międzykoreańskich oraz oświadczenie z dnia 5 czerwca 2013 r. dotyczące wydalenia dziewięciu obywateli Korei Północnej z Laosu, a także oświadczenie Catherine Ashton z dnia 13 marca 2013 r. w sprawie zagrożenia jądrowego i praw człowieka w Korei Północnej,
-
uwzględniając oświadczenie Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej z dnia 13 marca 2013 r., według którego zakończyła ona zawieszenie broni z 1953 r. i "nie czuje się związana porozumieniem o nieagresji między Koreą Północną a Koreą Południową",
-
uwzględniając rezolucję Rady Praw Człowieka ONZ z dnia 26 marca 2014 r. i dnia 21 marca 2013 r. oraz rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie sytuacji praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej,
-
uwzględniając komisję śledczą ONZ do spraw sytuacji w zakresie praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej, która została ustanowiona przez Radę Praw Człowieka ONZ w dniu 21 marca 2013 r.,
-
uwzględniając art. 122 ust. 5 oraz art. 110 ust. 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że komisja śledcza ONZ zbadała "regularne, powszechne i poważne naruszenia praw człowieka" w Korei Północnej oraz wydała w tej sprawie sprawozdanie dnia 7 lutego 2014 r.;
B.
mając na uwadze, że profesjonalne, kompleksowe i integrujące metody pracy zastosowane przez komisję śledczą ONZ mogą służyć za przykład dla działań przyszłych misji wyjaśniających powstałych z inicjatywy Rady Praw Człowieka ONZ w sytuacjach, gdy rządy odmawiają jakiejkolwiek współpracy, jak miało to miejsce w przypadku Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej;
C.
mając na uwadze, że Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna stwierdziła, po powołaniu do życia komisji śledczej ONZ, iż "całkowicie odrzuca i lekceważy tę inicjatywę", odmówiła komisji pozwolenia na odwiedzenie kraju oraz w żaden sposób nie współpracowała z nią; mając na uwadze, że reżim Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej zasadniczo nie współpracuje z ONZ i odrzucił wszystkie rezolucje Rady Praw Człowieka ONZ i Zgromadzenia Ogólnego dotyczące praw człowieka w Korei Północnej; mając na uwadze, że Korea Północna nie współpracuje ze specjalnym sprawozdawcą ONZ ds. sytuacji praw człowieka w tym kraju i odrzuciła wszelką pomoc wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka;
D.
mając na uwadze, że dialog na temat praw człowieka między UE a Koreańską Republiką Ludowo-Demokratyczną został zawieszony przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną w 2003 r.;
E.
mając na uwadze, że komisja śledcza doszła do wniosku, iż Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna dopuszcza się systematycznych, powszechnych i rażących naruszeń praw człowieka, a w wielu przypadkach wykryte naruszenia stanowią zbrodnię przeciwko ludzkości wynikającą z polityki państwa i "nie mają analogii we współczesnym świecie";
F.
mając na uwadze, że te zbrodnie przeciw ludzkości obejmują eksterminacje, morderstwa, zniewolenie, tortury, uwięzienia, gwałty, wymuszone aborcje i inne akty przemocy seksualnej, prześladowania na tle politycznym, religijnym i rasowym oraz na tle płci, przymusowe przesiedlenia ludności, wymuszone zaginięcia oraz nieludzkie czyny polegające na świadomym zadawaniu powolnej śmierci z głodu; mając na uwadze, że te zbrodnie przeciwko ludzkości są nadal popełniane w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej, ponieważ polityka, instytucje i strukturalna bezkarność pozostają w mocy;
G.
mając na uwadze, że w sprawozdaniu komisji śledczej stwierdzono, że akty "niewysłowionego okrucieństwa" popełnione wobec setek tysięcy byłych i obecnych więźniów obozów karnych "przypominają horror obozów tworzonych w państwach totalitarnych w XX wieku";
H.
mając na uwadze, że w sprawozdaniu pokazano, iż w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej państwo uzurpuje sobie absolutną kontrolę nad każdym aspektem życia obywateli oraz absolutny monopol na informację, przemieszczanie się w obrębie kraju i poza nim oraz życie społeczne (system klasowy songbun);
I.
mając na uwadze, że rządowe akty represji wykraczają poza granice państwa - systematyczne porwania i odmowy repatriacji dotknęły ponad 200 000 osób z innych krajów, a wiele z nich stało się następnie ofiarami wymuszonych zaginięć;
J.
mając na uwadze, że powszechna jest dyskryminacja i przemoc wobec kobiet, w tym publiczne pobicia i napaści o charakterze seksualnym, których wobec kobiet dopuszczają się urzędnicy państwowi; mając na uwadze, że kobietom i dziewczętom zagraża handel ludźmi i przymus świadczenia usług seksualnych;
1.
z ogromnym zaniepokojeniem przyjmuje do wiadomości wnioski wyciągnięte przez komisję śledczą ONZ i popiera wydane przez nią zalecenia;
2.
ponownie stanowczo potępia trwające od dekady represje państwowe wywierane w sposób systematyczny zarówno przez byłych, jak i obecnych najwyższych przywódców Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej oraz jej administrację, a także wzywa Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną do natychmiastowego zakończenia poważnych, powszechnych i regularnych naruszeń praw człowieka popełnianych wobec własnego narodu;
3.
podkreśla fakt, że opisane naruszenia, z których wiele stanowi zbrodnie przeciwko ludzkości, są od zbyt dawna popełniane na oczach wspólnoty międzynarodowej, i apeluje do państw członkowskich UE i wszystkich członków Zgromadzenia Ogólnego ONZ o przesunięcie kwestii cierpienia ludności Korei Północnej na szczyt agendy politycznej oraz o zapewnienie działań następczych w związku z zaleceniami komisji śledczej;
4.
jest przekonany, że nadszedł odpowiedni czas na podjęcie przez wspólnotę międzynarodową konkretnych działań kładących kres bezkarności sprawców tych czynów; oczekuje, że osoby, na których spoczywa największa odpowiedzialność za zbrodnie przeciwko ludzkości popełnione w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej, odpowiedzą za swoje zbrodnie, staną przed Międzynarodowym Trybunałem Karnym i zostaną objęte ukierunkowanymi sankcjami;
5.
wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) do zadbania o to, by wprowadzenie w życie zaleceń komisji śledczej ONZ stało się stałym punktem porządków obrad prowadzonych w ramach dialogu w zakresie praw człowieka oraz na innego rodzaju spotkaniach z państwami trzecimi, w szczególności w ramach dialogu prowadzonego z Rosją i Chinami; wzywa też ESDZ i specjalnego przedstawiciela UE ds. praw człowieka do zapewnienia poinformowania wszystkich ambasadorów ESDZ o sprawozdaniu komisji śledczej ONZ oraz tego, że jednoznacznie zrozumieją oni swoją rolę polegającą na zapewnieniu ogólnoświatowego poparcia dla działań Rady Bezpieczeństwa ONZ zalecanych przez komisję śledczą ONZ;
6.
wzywa rząd Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej do wypełnienia zobowiązań wynikających z instrumentów praw człowieka, których kraj ten jest stroną, oraz do pełnej współpracy z organizacjami humanitarnymi, niezależnymi obserwatorami praw człowieka i specjalnym sprawozdawcą ONZ ds. sytuacji w zakresie praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej, między innymi poprzez umożliwienie dostępu do kraju;
7.
wzywa ESDZ i państwa członkowskie do wspierania wysokiej komisarz ONZ ds. praw człowieka w ustanawianiu przez nią specjalnych struktur zapewniających odpowiedzialność za popełnione przestępstwa poprzez nieprzerwane gromadzenie dowodów i dokumentacji;
8.
wzywa Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną do natychmiastowego i ostatecznego zaprzestania publicznych i tajnych egzekucji oraz do zniesienia kary śmierci; wzywa też Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną do zaprzestania pozasądowych egzekucji, położenia kresu wymuszonym zaginięciom i karom zbiorowym, do zamknięcia wszystkich obozów karnych oraz uwolnienia więźniów politycznych i zezwolenia obywatelom na swobodne podróżowanie, zarówno na obszarze kraju, jak i poza jego terytorium; wzywa Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną do zapewnienia krajowym i międzynarodowym mediom wolności wypowiedzi i wolności prasy oraz umożliwienia obywatelom wolnego od cenzury dostępu do internetu;
9.
wzywa rząd Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej do przekazania wszystkich informacji na temat obywateli państw trzecich, co do których istnieją podejrzenia, że zostali uprowadzeni przez agentów służb Korei Północnej w ubiegłych latach, oraz do natychmiastowego zwrócenia tych porwanych, którzy nadal są przetrzymywani, ich krajom ojczystym;
10.
wyraża szczególne zaniepokojenie niezmiennie dramatyczną sytuacją żywnościową w tym kraju oraz jej wpływem na prawa gospodarcze, społeczne i kulturalne ludności; wzywa Komisję do kontynuowania istniejących programów pomocy humanitarnej oraz utrzymania istniejących kanałów komunikacji z Koreańską Republiką Ludowo-Demokratyczną, a także do dopilnowania, aby pomoc ta bezpiecznie docierała do grup ludności, do których jest skierowana; wzywa władze Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej do zapewnienia wszystkim obywatelom dostępu do żywności i pomocy humanitarnej w zależności od potrzeb i zgodnie z zasadami humanitarnymi; wzywa również Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną do zainwestowania swoich zasobów w poprawę dramatycznych warunków życia własnego narodu zamiast przeznaczania ich na dalszą rozbudowę koreańskiego arsenału militarnego i programu jądrowego;
11.
wzywa wszystkich członków ONZ, a w szczególności Chińską Republikę Ludową, do przyjścia z pomocą tym obywatelom Korei Północnej, którym uda się zbiec z kraju, poprzez przyznanie im prawa do pobytu wraz z ochroną prawną i podstawowymi usługami równoważnymi z tymi, do jakich mają prawo chińscy obywatele, oraz wzywa bezwzględnie do powstrzymania się od jakiejkolwiek współpracy z administracją Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej w zakresie ekstradycji lub repatriacji obywateli Korei Północnej;
12.
z zadowoleniem przyjmuje wszelkie projekty humanitarne pomiędzy obiema Koreami - takie jak ponowne spotkania rozdzielonych rodzin południowo- i północnokoreańskich - które mogą w namacalny sposób ulżyć cierpieniom społeczeństwa oraz wzywa rządy obu państw do zwiększenia liczby podobnych inicjatyw;
13.
zgodnie z propozycją komisji śledczej ONZ wzywa ONZ do zwołania konferencji politycznej wysokiego szczebla pomiędzy stronami wojny koreańskiej, której celem będzie zawarcie ostatecznego porozumienia pokojowego zamykającego wojnę i ustanowienie procedury zintensyfikowania współpracy, na przykład na wzór procesu helsińskiego;
14.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządowi Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, wiceprzewodniczącej Komisji/ wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka, parlamentom państw członkowskich, sekretarzowi generalnemu ONZ, Radzie Praw Człowieka ONZ, członkom komisji śledczej ONZ do spraw sytuacji w zakresie praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej, w tym specjalnemu sprawozdawcy, rządowi i parlamentowi Korei Południowej, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej, rządowi i parlamentowi Japonii oraz rządowi Chińskiej Republiki Ludowej.
1 Teksty przyjęte, P7_TA(2013)0096.
2 Dz.U. C 264 E z 13.9.2013, s. 94.
3 Dz.U. C 351 E z 2.12.2011, s. 132.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024