Sprawozdanie dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia.

SPRAWOZDANIE
dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" za rok budżetowy 2016 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia

(2017/C 426/03)

(Dz.U.UE C z dnia 12 grudnia 2017 r.)

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo"

Zarządzanie

Cele

Zasoby

OPINIA

Opinia na temat wiarygodności rozliczeń

Opinia na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw rozliczeń

Opinia na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń

Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie

Zadania Trybunału dotyczące kontroli sprawozdania i transakcji leżących u jego podstaw

ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu za rok 2016

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach 7PR

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"

MECHANIZMY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

Ramy kontroli wewnętrznej

Zarządzanie dotacjami w ramach programu "Horyzont 2020"

Monitorowanie i rozliczanie zaliczek

ZAŁĄCZNIK - DZIAŁANIA PODJĘTE W ZWIĄZKU Z ZESZŁOROCZNYMI UWAGAMI

WPROWADZENIE

Ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo"

1.
Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo" na rzecz realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie aeronautyki (Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w grudniu 2007 r. w ramach siódmego programu ramowego (7PR) w zakresie badań na okres 10 lat i rozpoczęło samodzielną działalność w dniu 16 listopada 2009 r. 1 . W dniu 6 maja 2014 r. Rada zmieniła pierwotne rozporządzenie i wydłużyła czas trwania wspólnego przedsiębiorstwa do dnia 31 grudnia 2024 r. 2 .
2.
Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo" jest partnerstwem publiczno-prywatnym zajmującym się badaniami i innowacjami w zakresie aeronautyki. Zgodnie z nowym rozporządzeniem członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są: Unia Europejska (UE), reprezentowana przez Komisję, liderzy zintegrowanych demonstratorów technologii (ZDT)/innowacyjnych platform demonstracyjnych dla innowacyjnych statków powietrznych (PDISP)/działań poprzecznych oraz "partnerzy podstawowi", wybierani w otwartych zaproszeniach do składania wniosków przeprowadzanych na zasadzie konkursu 3 . Wspólnicy Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" w pierwszej fazie jego działania utrzymają swój status do ukończenia działań badawczych i czynności zainicjowanych na podstawie rozporządzenia (WE) nr 71/2008.

Zarządzanie

3.
Struktura zarządzania Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" obejmuje Radę Zarządzającą, dyrektora wykonawczego, grupę przedstawicieli państw oraz naukowo-technologiczny komitet doradczy.
4.
Rada Zarządzająca składa się z jednego przedstawiciela Komisji działającego w imieniu Unii, po jednym przedstawicielu każdego z liderów, po jednym przedstawicielu partnerów podstawowych na każdy ZDT, po jednym przedstawicielu wspólników na każdy ZDT i po jednym przedstawicielu partnerów podstawowych na każdą PDISP. Rada Zarządzająca jest głównym organem decyzyjnym i odpowiada za funkcjonowanie Wspólnego Przedsięwzięcia i za nadzór nad realizacją jego celów. Dyrektor wykonawczy odpowiada za bieżące zarządzanie Wspólnym Przedsięwzięciem.
5.
Grupa przedstawicieli państw to sieć krajowych przedstawicieli państw członkowskich UE i innych państw, zapewniająca doradztwo i opinie na temat strategicznych kierunków działania Wspólnego Przedsięwzięcia i za jego funkcjonowanie. Naukowo-technologiczny komitet doradczy składa się z naukowców i inżynierów i zapewnia doradztwo w kwestiach technologicznych, środowiskowych i społeczno-gospodarczych.

Cele

6.
Główne cele Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" to przyczynienie się do poprawy wpływu technologii aeronautycznych na środowisko oraz zwiększenie konkurencyjności lotnictwa europejskiego.

Zasoby

7.
Maksymalny wkład UE na rzecz pierwszej fazy działalności badawczej Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" i kosztów administracyjnych wynosi 800 mln euro z siódmego programu ramowego w zakresie badań (7PR) 4 . Z tej kwoty maksymalnie 400 mln euro ma być przyznane liderom ZDT, a do 200 mln euro - członkom stowarzyszonym. Liderzy ZDT i członkowie stowarzyszeni są zobowiązani do wniesienia środków odpowiadających co najmniej wkładowi UE. Pozostała kwota w wysokości co najmniej 200 mln euro ma zostać przyznana partnerom podstawowym wybranym w wyniku ogłoszenia zaproszeń do składania wniosków przeprowadzanych na zasadzie konkursu 5 .
8.
Maksymalny wkład UE w drugą fazę działań wynosi 1 755 mln euro i jest wypłacany z programu "Horyzont 2020" 6 . Liderzy i partnerzy podstawowi Wspólnego Przedsięwzięcia są zobowiązani do wniesienia środków w wysokości co najmniej 2 193,7 mln euro 7  w postaci wkładów niepieniężnych o wartości co najmniej 1 228,5 mln euro na rzecz działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia oraz wkładów niepieniężnych na rzecz działań dodatkowych o wartości co najmniej 965,2 mln euro 8 .
9.
Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" w drugiej fazie działalności (Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2") są ograniczone do 78 mln euro i są pokrywane z wkładów finansowych dzielonych równo w ujęciu rocznym między UE i członków prywatnych 9 .
10.
W 2016 r. budżet Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" wyniósł 287,8 mln euro (w 2015 r. było to 246 mln euro). Na dzień 31 grudnia 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 41 pracowników (w 2015 r. było to 36 osób) 10 .
OPINIA
11. Trybunał zbadał:
a) sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia obejmujące sprawozdanie finansowe 11  oraz sprawozdanie z wykonania budżetu 12  za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r.;
b) legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań, zgodnie z postanowieniami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
Opinia na temat wiarygodności rozliczeń
12. W opinii Trybunału sprawozdanie Wspólnego Przedsięwzięcia za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2016 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji. Opierają się one na powszechnie przyjętych międzynarodowych standardach rachunkowości sektora publicznego.
Opinia na temat legalności i prawidłowości dochodów leżących u podstaw rozliczeń
13. W opinii Trybunału dochody leżące u podstaw rozliczeń za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
Opinia na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń
14. W opinii Trybunału płatności leżące u podstaw rozliczeń za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.
Zadania kierownictwa i osób odpowiedzialnych za zarządzanie
15. Na mocy art. 310-325 TFUE oraz regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia kierownictwo odpowiada za sporządzenie i prezentację sprawozdania finansowego zgodnie z powszechnie przyjętymi międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego oraz za legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw tego sprawozdania. Do zadań kierownictwa należy także zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymywanie systemu kontroli wewnętrznej umożliwiającego sporządzenie i prezentację sprawozdania finansowego, które nie zawiera istotnych zniekształceń spowodowanych nadużyciem lub błędem. Kierownictwo odpowiada również za dopilnowanie, by ujęte w sprawozdaniu finansowym działania, transakcje finansowe i informacje były zgodne z odpowiednimi przepisami ustawowymi i wykonawczymi. Kierownictwo Wspólnego Przedsięwzięcia ponosi ostateczną odpowiedzialność za legalność i prawidłowość transakcji leżących u podstaw sprawozdania.
16. Przy sporządzaniu sprawozdania kierownictwo odpowiada za ocenę zdolności Wspólnego Przedsięwzięcia do kontynuacji działalności, za ujawnienie, w stosownych przypadkach, problematycznych kwestii związanych z kontynuacją działalności oraz za prowadzenie rachunkowości przy założeniu kontynuacji działalności.
17. Do zadań osób odpowiedzialnych za zarządzanie należy nadzór nad sprawozdawczością finansową Wspólnego Przedsięwzięcia.
Zadania Trybunału dotyczące kontroli sprawozdania i transakcji leżących u jego podstaw
18. Celem Trybunału jest uzyskanie wystarczającej pewności, że sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia nie zawiera istotnych zniekształceń, a leżące u jego podstaw transakcje są legalne i prawidłowe, a także przedstawienie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie bądź innym organom udzielającym absolutorium, na podstawie przeprowadzonej przez siebie kontroli, poświadczenia wiarygodności dotyczącego wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw. Wystarczająca pewność oznacza wysoki poziom pewności, lecz nie stanowi gwarancji, że kontrola zawsze wykaże istotne zniekształcenia lub niezgodności, jeżeli takie istnieją. Mogą one być spowodowane nadużyciem lub błędem i są uważane za istotne, jeżeli można zasadnie oczekiwać, że pojedynczo lub łącznie wpłyną one na decyzje gospodarcze podejmowane przez użytkowników na podstawie takiego sprawozdania.
19. W ramach kontroli stosuje się procedury mające na celu uzyskanie dowodów kontroli potwierdzających kwoty i informacje zawarte w sprawozdaniu finansowym oraz legalność i prawidłowość transakcji leżących u jego podstaw. Wybór tych procedur zależy od osądu kontrolera, w tym od oceny ryzyka wystąpienia - w wyniku nadużycia lub błędu - istotnych zniekształceń sprawozdania rocznego lub istotnej niezgodności transakcji leżących u jego podstaw z wymogami przepisów prawa Unii Europejskiej. W celu opracowania procedur kontroli stosownych do okoliczności (lecz nie na potrzeby sformułowania opinii na temat skuteczności systemu kontroli wewnętrznej) Trybunał, dokonując oceny ryzyka, bierze pod uwagę system kontroli wewnętrznej wykorzystywany do sporządzania i rzetelnej prezentacji sprawozdania oraz do zapewnienia legalności i prawidłowości transakcji leżących u jego podstaw. Kontrola obejmuje również ocenę stosowności przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, racjonalności szacunków księgowych dokonanych przez kierownictwo oraz ogólnej prezentacji sprawozdania.
20. Jeżeli chodzi o dochody, Trybunał weryfikuje dotacje otrzymane od Komisji Europejskiej i ocenia stosowane przez Wspólne Przedsięwzięcie procedury poboru opłat i innych dochodów.
21. Jeżeli chodzi o wydatki, Trybunał bada transakcje płatnicze po tym, jak wydatki zostaną poniesione, ujęte i zatwierdzone. Badanie to obejmuje wszystkie kategorie płatności (w tym płatności z tytułu nabycia aktywów) z wyjątkiem zaliczek w chwili ich wypłaty. Zaliczki bada się po przedstawieniu przez odbiorcę środków uzasadnienia ich właściwego wykorzystania oraz po przyjęciu tego uzasadnienia przez Wspólne Przedsięwzięcie na drodze rozliczenia danej zaliczki, w tym samym roku lub w latach kolejnych.
22. Sporządzając niniejsze sprawozdanie i opinię, Trybunał uwzględnił wyniki badania sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia przeprowadzonego przez niezależnego audytora zewnętrznego zgodnie z przepisami art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 13 .
23.
Przedstawione poniżej uwagi nie podważają opinii Trybunału.

ZARZĄDZANIE BUDŻETEM I FINANSAMI

Wykonanie budżetu za rok 2016

24.
Ostateczny budżet na 2016 r., który był dostępny na realizację 7PR i programu "Horyzont 2020", obejmował środki na zobowiązania w wysokości 310,5 mln euro oraz środki na płatności w wysokości 287,8 mln euro. Wartości wskaźników wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 97,5 % i 87,9 %. Niższy poziom wykorzystania środków na płatności był spowodowany przede wszystkim opóźnieniami w rozpoczęciu realizacji projektów w ramach programu "Horyzont 2020", w szczególności opóźnionym podpisaniem ważnej umowy o udzielenie dotacji z jednym z członków Wspólnego Przedsięwzięcia.

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach 7PR

25.
Z 800 mln euro środków 7PR przydzielonych na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" do końca 2016 r. zaciągnęło ono zobowiązania na kwotę 784,5 mln euro i dokonało płatności na kwotę 754,7 mln euro. Wkład pieniężny UE na rzecz kosztów administracyjnych wyniósł 13,9 mln euro. Ponieważ Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo" nie jest już uprawnione do ogłaszania zaproszeń do składania wniosków w ramach 7PR, pozostałe zobowiązania zostaną wykorzystane na pokrycie ostatecznych zestawień wydatków poniesionych przez członków, zgodnie z ogólnym stanem realizacji każdego ZDT 14 .
26.
Z kwoty 800 mln euro wkładów pieniężnych i niepieniężnych, które miały zostać wniesione przez innych członków na rzecz działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia, do końca 2016 r. Rada Zarządzająca zatwierdziła wkłady niepieniężne o wartości 554,7 mln euro, a członkowie zgłosili kolejne wkłady w wysokości 33,5 mln euro. Wkłady pieniężne członków na rzecz kosztów administracyjnych wyniosły 14,5 mln euro.
27.
W związku z tym na koniec 2016 r. łączna kwota wkładów ze strony członków na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach 7PR wyniosła 602,7 mln euro, zaś kwota wkładów pieniężnych ze strony UE wyniosła 775,2 mln euro.

Wykonanie budżetu wieloletniego w ramach programu "Horyzont 2020"

28.
Z kwoty 1 755 mln euro środków z programu "Horyzont 2020" przydzielonych na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" do końca 2016 r. zaciągnęło ono zobowiązania na kwotę 694 mln euro i dokonało płatności na kwotę 282 mln euro (16 % przydzielonych środków). Niższy poziom płatności wynikał częściowo z opóźnień w negocjowaniu umów o udzielenie dotacji dotyczących programu "Horyzont 2020".
29.
Z kwoty 1 229 mln euro wkładów, które miały zostać wniesione przez członków z branży na rzecz działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia, Rada Zarządzająca zatwierdziła wkłady niepieniężne o wartości 39,2 mln euro, a do końca 2016 r. zgłoszono kolejne wkłady o wartości 104,0 mln euro. Wkłady pieniężne członków z branży na rzecz kosztów administracyjnych wyniosły 6,4 mln euro.
30.
Z kwoty 965,2 mln euro wkładów pieniężnych i niepieniężnych wniesionych przez członków na rzecz działań dodatkowych Wspólnego Przedsięwzięcia do końca 2016 r. wkłady niepieniężne o wartości 199,2 mln euro zostały zgłoszone przez członków i poświadczone oraz zgłoszono kolejne wkłady o wartości 152,6 mln euro.
31.
W związku z tym na koniec 2016 r. łączna kwota wkładów ze strony członków z branży wyniosła 348,8 mln euro, zaś kwota wkładów pieniężnych ze strony UE wyniosła 310,2 mln euro.

MECHANIZMY KONTROLI WEWNĘTRZNEJ

Ramy kontroli wewnętrznej

32.
Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo" ustanowiło procedury kontroli ex ante na podstawie przeglądów dokumentacji finansowej i operacyjnej oraz kontrole ex post zestawień wydatków poniesionych w związku z dotacjami. Kontrole te stanowią główne narzędzie oceny legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania, obejmujących wkłady pieniężne i niepieniężne innych członków na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia. W ramach kontroli ex post Wspólne Przedsięwzięcie zgłosiło na koniec 2016 r. poziom błędu resztowego wynoszący 1,51 % 15  w przypadku projektów 7PR i 0,95 % w przypadku projektów programu "Horyzont 2020".

Zarządzanie dotacjami w ramach programu "Horyzont 2020"

33.
Na koniec 2016 r. - trzeciego roku realizacji programu "Horyzont 2020" - Wspólne Przedsięwzięcie tylko częściowo ukończyło integrację systemów kontroli ze wspólnymi narzędziami Komisji do zarządzania dotacjami w ramach programu "Horyzont 2020" i monitorowania.

Monitorowanie i rozliczanie zaliczek

34.
Na koniec 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie nie rozliczyło jeszcze żadnych płatności zaliczkowych (176 mln euro) dokonanych na rzecz członków z branży w związku z projektami realizowanymi na podstawie umów o dotacje z programu "Horyzont 2020". Regularne rozliczanie płatności zaliczkowych na podstawie zestawień wydatków zgłoszonych przez członków zmniejszyłoby narażenie Wspólnego Przedsięwzięcia na ryzyko finansowe.

Niniejsze sprawozdanie zostało przyjęte przez Izbę IV, której przewodniczył Baudilio TOMÉ MUGURUZA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 19 września 2017 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Klaus-Heiner LEHNE
Prezes

ZAŁĄCZNIK

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

Rok Uwagi Trybunału Działania naprawcze

(zrealizowane/w trakcie realizacji/

niepodjęte/brak danych lub nie dotyczy)

Konflikt interesów
2015 W lipcu 2015 r. Komisja wydała wytyczne dla wspólnych przedsięwzięć na temat konfliktu interesów, obejmujące wspólny wzór deklaracji braku konfliktu interesów, który Wspólne Przedsięwzięcie powinno wprowadzić do swoich procedur. zrealizowane
ODPOWIEDŹ WSPÓLNEGO PRZEDSIĘWZIĘCIA
28.
Niższy poziom realizacji programu wynika z konieczności wdrożenia określonego programu demonstracyjnego, w przypadku którego podjęcie niektórych złożonych działań i udzielenie niektórych dotacji zajęło więcej czasu, niż pierwotnie zakładano.
33.
Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" zdecydowało się nadal korzystać z własnej dedykowanej aplikacji do zarządzania dotacjami (narzędzie zarządzania dotacjami) opracowanej w ramach 7PR, ponieważ niektóre wymagane funkcje specyficzne dla dotacji "Czyste Niebo 2" - np. zgłaszanie wkładów niepieniężnych - nie były dostępne w ramach wspólnych narzędzi zarządzania dotacjami "Horyzont 2020".

Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" nawiązało współpracę z odpowiednimi służbami KE w celu wdrożenia koniecznych zmian służących zintegrowaniu umów o udzielenie dotacji dla członków z systemem zarządzania dotacjami oraz z narzędziami sprawozdawczymi programu "Horyzont 2020" do końca 2017 r. Aby zapewnić możliwość płynnego przechodzenia między tymi dwoma systemami, Wspólne Przedsięwzięcie będzie nadal korzystało z opracowanego przez siebie narzędzia do momentu całkowitego zakończenia procesu migracji danych. Dlatego też przewiduje się, że cykl sprawozdawczy za 2017 r. zostanie zakończony w ramach narzędzia zarządzania dotacjami, a począwszy od okresu sprawozdawczego za 2018 r., zarządzanie umowami o udzielenie dotacji dla członków będzie odbywało się w całości za pomocą narzędzi programu "Horyzont 2020".

34.
Zgodnie z zasadami programu "Horyzont 2020" (art. 21 modelowej umowy o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020") płatności zaliczkowe rozlicza się dopiero w ostatnim okresie sprawozdawczym projektu lub wcześniej, jeżeli łączna kwota płatności zaliczkowych i płatności okresowych przekracza 90 % maksymalnej kwoty dotacji. Do 2016 r. Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" stosowało tę ogólną zasadę w odniesieniu do podpisanych umów o udzielenie dotacji dla członków w ramach programu "Horyzont 2020". Aby ograniczyć ryzyko finansowe, w 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie "Czyste Niebo 2" zdecydowało się rozliczyć płatności zaliczkowe wypłacone w latach 2014- 2016 w ramach realizowanych umów o udzielenie dotacji dla członków. Podejście to zostało uzgodnione z beneficjentami umów o udzielenie dotacji dla członków i jest obecnie stosowane przy pokrywaniu zestawień wydatków za 2016 r.
1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo "Czyste niebo" (Dz.U. L 30 z 4.2.2008, s. 1).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 558/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 77).
3 W efekcie pierwszego zaproszenia do składania wniosków dla partnerów podstawowych w 2015 r. do programu dołączyło 76 nowych partnerów, co spowodowało, że liczba członków programu "Czyste niebo" w drugiej fazie była większa niż w pierwszej (66 wspólników). W 2015 r. Wspólne Przedsięwzięcie ogłosiło drugie zaproszenie do składania wniosków dla partnerów podstawowych.
4 Art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 71/2008.
5 Art. 13 ust. 1 statutu wspólnego przedsiębiorstwa "Czyste niebo" (załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 71/2008).
6 Art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 558/2014.
7 Art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 558/2014.
8 Zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 558/2014 działania dodatkowe stanowią działania wykraczające poza plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia, lecz przyczyniające się do realizacji celów wspólnej inicjatywy technologicznej "Czyste niebo". Zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia koszt działań dodatkowych musi zostać poświadczony przez niezależnego audytora zewnętrznego i nie jest poddawany kontroli przeprowadzanej przez Wspólne Przedsięwzięcie, Europejski Trybunał Obrachunkowy ani żaden organ unijny.
9 Art. 15 ust. 2 statutu Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo 2" (załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 558/2014).
10 Więcej informacji na temat Wspólnego Przedsięwzięcia i jego działalności można znaleźć na jego stronie internetowej: http://www.cleansky.eu.
11 Sprawozdanie finansowe składa sięz bilansu, sprawozdania z finansowych wyników działalności, rachunku przepływów pieniężnych, zestawienia zmian w aktywach netto orazopisu znaczących zasad (polityki) rachunkowości i informacji dodatkowej.
12 Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje sprawozdanie, które przedstawia zbiorczo wszystkie operacje budżetowe, i informacjędodatkową.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
14 Zob. sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami Wspólnego Przedsięwzięcia za 2015 r., s. 22.
15 Roczne sprawozdanie z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia "Czyste Niebo" za 2016 r., s. 123-124.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024