Konkluzje w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018.

Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018

(2014/C 463/02)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2014 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

I.

 WPROWADZENIE

PRZYPOMINAJĄC o celach w dziedzinie kultury powierzonych Unii Europejskiej na mocy art. 167 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);

PRZYWOŁUJĄC rezolucję Rady z dnia 16 listopada 2007 r. dotyczącą europejskiego planu działań na rzecz kultury 1 i strategiczne cele tego planu, a mianowicie propagowanie różnorodności kulturowej i dialogu międzykulturowego, propagowanie kultury jako katalizatora twórczości oraz jako istotnego elementu stosunków międzynarodowych Unii;

PRZYWOŁUJĄC rozporządzenie (UE) nr 1295/2013 ustanawiające program "Kreatywna Europa" (2014-2020) 2 , a w szczególności jego cele ogólne, które polegają na wzmocnieniu europejskiej różnorodności kulturowej i językowej, propagowaniu dziedzictwa kulturowego Europy i wzmocnieniu konkurencyjności europejskiego sektora kultury i sektora kreatywnego w celu propagowania inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu;

PRZYWOŁUJĄC znaczny wkład sektora kultury i sektora kreatywnego w rozwój gospodarczy, społeczny i regionalny, znaczenie tych sektorów dla strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego, trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu i fakt, że dyskusje ministrów kultury podczas posiedzenia Rady dnia 25 listopada 2014 r. wniosą wkład w działania Rady w ramach śródokresowego przeglądu strategii planowanego na 2015 r.;

PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI wyniki prac prowadzonych w ramach przygotowanego przez Radę planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014 3 oraz rezultaty końcowej oceny przeprowadzonej przez państwa członkowskie zebrane w Radzie 4 , które to rezultaty stanowią podstawę ostatecznego sprawozdania Komisji z realizacji i oddziaływania planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-14 5 ;

UWZGLĘDNIAJĄC konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie zarządzania kulturą 6 , a w szczególności ich postanowienie dotyczące regularnego i odpowiednio wczesnego dzielenia się informacjami o unijnych politykach i działaniach w innych obszarach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na zagadnienia kulturalne i politykę kulturalną;

ZGADZAJĄ SIĘ:

-
sporządzić, z należytym uwzględnieniem zasady pomocniczości, czteroletni plan prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018, przewidujący przegląd śródokresowy,
-
ukierunkować działania w dziedzinie kultury na priorytetowe tematy, kluczowe zagadnienia, rezultaty i metody pracy, jak określono w niniejszym planie pracy,
-
przyjąć priorytety planu prac wymienione w załączniku I,
-
ustanowić - na podstawie priorytetów, zasad i mandatów określonych w załącznikach I i II - grupy robocze składające się z ekspertów wyznaczonych przez państwa członkowskie oraz monitorować ich prace.

UWAŻAJĄ, że czteroletni plan prac powinien się opierać na następujących naczelnych zasadach:

a)
wykorzystanie osiągnięć poprzedniego planu prac w dziedzinie kultury (na lata 2011-2014), dodając bardziej strategiczny wymiar, tak by wzmocnić związek pomiędzy planem prac i działaniami Rady i jej rotacyjnych prezydencji;
b)
skupienie się na tematach wnoszących wyraźną europejską wartością dodaną;
c)
uwzględnianie immanentnej wartości kultury i sztuki jako czynnika zwiększającego różnorodność kulturową;
d)
zapewnianie bardzo wysokiej jakości, innowacyjności i konkurencyjności sektora kultury i sektora kreatywnego poprzez promowanie prac artystów, twórców i osób zawodowo zajmujących się kulturą oraz uznawanie wkładu tych sektorów w cele strategii "Europa 2020" na rzecz wzrostu i zatrudnienia, zwracając szczególną uwagę na wyzwania związane z cyfryzacją;
e)
włączanie - w odpowiednich przypadkach - kultury w inne obszary polityki, zgodnie z art. 167 ust. 4 TFUE;
f)
zachęcanie do współpracy międzysektorowej;
g)
zapewnianie synergii z programem "Kreatywna Europa"; h) praca na rzecz polityki opartej na dowodach.

II.

 PRIORYTETY i METODY PRACY

-
ZGADZAJĄ SIĘ realizować priorytety przedstawione w załączniku I:
A.
dostępna i sprzyjająca włączeniu społecznemu kultura;
B.
dziedzictwo kulturowe;
C.
sektor kultury i sektor kreatywny: kreatywna gospodarka i innowacje;
D.
promowanie różnorodności kulturowej, kultura w stosunkach zewnętrznych UE i mobilność.
-
ZGADZAJĄ SIĘ, że wiarygodne, porównywalne i aktualne statystyki na temat kultury stanowią podstawę rzeczowego prowadzenia polityki kulturalnej, a zatem są one w niniejszym planie prac międzysektorowym priorytetem; w związku z tym OCZEKUJĄ na wyniki prac, które mają zostać przeprowadzone pod auspicjami Eurostatu po to, by zapewnić regularne sporządzanie i upowszechnianie statystyk dotyczących kultury, przy jednoczesnym uwzględnianiu zaleceń zawartych w sprawozdaniu na temat kultury sporządzonym przez ESS-net,
-
ZGADZAJĄ SIĘ podsumować prace przeprowadzone w obszarze kultury w ramach stosunków zewnętrznych UE i zgadzają się co do potrzeby kontynuowania prac w tym obszarze, we współpracy z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Komisją,
-
ZGADZAJĄ SIĘ na stosowanie różnych metod działania, w zależności od celu i tematu;
(i)
otwartej metody koordynacji (OMK), która powinna pozostać najważniejszą metodą działania we współpracy państw członkowskich;
(ii)
nieformalnych spotkań urzędników z ministerstw kultury, również z urzędnikami z innych ministerstw;
(iii)
posiedzeń grup ekspertów ad hoc lub seminariów tematycznych organizowanych przez Komisję w celu dalszej analizy kwestii związanych z tematami planu prac i współdziałania z innymi elementami tego planu;
(iv)
posiedzeń podsumowujących organizowanych przez Komisję w obszarach polityki, którymi intensywnie zajmowano się w ramach poprzednich planów prac w dziedzinie kultury;
(v)
konferencji, studiów i inicjatyw dotyczących wzajemnego uczenia się.

III.

 DZIAŁANIA ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

-
rozważyły, przy poszanowaniu zasady pomocniczości, rezultaty osiągnięte w realizacji niniejszego planu prac przy rozwijaniu polityki na szczeblu krajowym,
-
przekazały informacje na temat wyników planu prac zainteresowanym podmiotom na wszystkich szczeblach. WZYWAJĄ PREZYDENCJE RADY, BY:
-
w ramach zespołów trzech prezydencji, opracowując swoje 18-miesięczne programy, uwzględniały priorytetowe tematy niniejszego planu prac UE,
-
informowały organ przygotowawczy Rady w dziedzinie kultury o prowadzonych przez inne organy przygotowawcze pracach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na zagadnienia kulturalne i politykę kulturalną 7 ,
-
zwoływały, w odpowiednich przypadkach, nieformalne posiedzenia (w tym posiedzenia o wspólnym lub międzysektorowym charakterze), aby przedyskutować i przyjąć rezultaty uzyskane dzięki planowi prac, oraz by upowszechniały je na dużą skalę,
-
rozważyły - na podstawie przygotowanego przez Komisję sprawozdania końcowego opierającego się na informacjach dobrowolnie przekazywanych przez państwa członkowskie - czy zaproponować nowy plan prac.
WZYWAJĄ KOMISJĘ, BY:
-
wspierała państwa członkowskie i inne odpowiednie zainteresowane podmioty we współpracy w ramach nakreślonych w niniejszych konkluzjach, zwłaszcza poprzez:
a)
wspieranie jak najszerszego uczestnictwa państw członkowskich oraz ekspertów i innych zainteresowanych podmiotów w strukturach roboczych, o których mowa w załączniku I;
b)
uzupełnianie działań grup OMK studiami i działaniami z zakresu wzajemnego uczenia się;
-
upowszechniała informacje o rezultatach planu prac w tylu językach, w ilu zostanie to uznane za stosowne, również za pomocą środków cyfrowych, np. strony internetowej tego planu,
-
składała - na jak najwcześniejszym etapie - właściwemu organowi przygotowawczemu Rady w dziedzinie kultury sprawozdań na temat swoich odnośnych inicjatyw, ze szczególnym uwzględnieniem wniosków, co do których ocena skutków wskazuje na bezpośredni lub pośredni wpływ na kwestie kulturalne 8 ,
-
zapewniała wzajemną wymianę informacji między grupami OMK w dziedzinie kultury oraz pomiędzy nimi a odpowiednimi grupami OMK działającymi w pokrewnych sektorach,
-
regularnie informowała organ przygotowawczy Rady w dziedzinie kultury o postępach prac w obszarze statystyk na temat kultury,
-
konsultowała się z zainteresowanymi podmiotami na szczeblu europejskim, w tym z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego - i regularnie informowała je - na temat postępów planu prac, tak by zapewnić odpowiedniość i widoczność działań, również za pośrednictwem Europejskiego Forum Kultury,
-
przyjęła do połowy 2018 roku sprawozdanie końcowe w sprawie realizacji i znaczenia planu prac, wykorzystując informacje przekazywane dobrowolnie przez państwa członkowskie.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY W RAMACH SWOICH KOMPETENCJI I Z NALEŻYTYM POSZANOWANIEM ZASADY POMOCNICZOŚCI:

-
pracowały wspólnie w skoordynowany i dostosowany sposób poprzez wykorzystywanie roboczych struktur i metod wymienionych w niniejszych konkluzjach po to, by stworzyć wartość dodaną w dziedzinie kultury na szczeblu UE,
-
uwzględniały kulturę podczas formułowania, realizacji i oceny polityk i działań w innych obszarach, szczególnie dbając o wczesne i skuteczne włączanie jej w proces opracowywania polityki,
-
promowały lepsze przyczynianie się kultury do realizacji ogólnych celów strategii "Europa 2020", biorąc pod uwagę rolę tego sektora w osiąganiu inteligentnego i trwałego wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu i uwzględniając jego pozytywne skutki dla takich obszarów jak zatrudnienie, włączenie społeczne, edukacja i szkolenia, turystyka, badania i innowacje oraz rozwój regionalny,
-
promowały czytanie jako narzędzie upowszechniania wiedzy, zwiększania kreatywności, wspierania dostępu do kultury i różnorodności kulturowej oraz zwiększania świadomości tożsamości europejskiej, uwzględniając różne warunki mające zastosowanie do książek elektronicznych i książek drukowanych,
-
regularnie i na odpowiednio wczesnym etapie dzieliły się informacjami o unijnych politykach i działaniach mających bezpośredni lub pośredni wpływ na zagadnienia kulturalne i politykę kulturalną i w tym względzie zachęcają je do wymiany informacji przy użyciu środków cyfrowych, w tym platform wirtualnych,
-
sprzyjały współpracy z państwami trzecimi, w szczególności państwami kandydującymi, potencjalnymi państwami kandydującymi i państwami objętymi europejską polityką sąsiedztwa oraz z właściwymi organizacjami międzynarodowymi w dziedzinie kultury, również z Radą Europy, w tym poprzez regularne posiedzenia z zainteresowanymi państwami trzecimi,
-
przeprowadziły śródokresowy przegląd realizacji planu prac, tak by dokonać ewentualnych dostosowań lub zmienić kierunki zgodnie z osiągniętymi wynikami i rozwojem wydarzeń na szczeblu UE.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Priorytety dla planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018

Priorytet A: Dostępna i sprzyjająca włączeniu kultura

Europejska agenda kultury: Różnorodność kulturowa i dialog międzykulturowy (3.1)

Strategia "Europa 2020": Wzrost sprzyjający włączeniu społecznemu (priorytet 3)

Wykonawca działań Tematy Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) Zakładane wyniki i orientacyjne terminy
Państwa członkowskie A1) Rozwój kompetencji kluczowej "świadomość kulturowa i forma wyrazu kulturowego" OMK (1), międzysektorowa

Eksperci będą identyfikować dobre praktyki służące rozwojowi tej kompetencji kluczowej i jej włączeniu w politykę edukacyjną na podstawie wiedzy i sposobów podejścia opisanych w zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2).

Koniec 2015 r.

Podręcznik dobrych praktyk dla organów zajmujących się kulturą i edukacją na szczeblu krajowym i europejskim.

Państwa członkowskie A2) Promowanie dostępu do kultury poprzez środki elektroniczne: polityki i strategie rozwoju odbiorców

Technologie cyfrowe zmieniły sposób, w jaki ludzie realizują dostęp do treści kulturowych, tworzą je i z nich korzystają. Jaki jest wpływ cyfryzacji na politykę rozwoju odbiorców i praktykę instytucji kulturalnych?

Promowanie czytania w środowisku cyfrowym, by wspierać dostęp i wspomagać rozwój odbiorców. Zinwentaryzowanie ram regulacyjnych ze szczególnym odniesieniem do sposobów udzielania licencji, usług transgranicznych i e-wypo-życzania w bibliotekach publicznych.

OMK

Eksperci zinwentaryzują istniejące polityki i programy i zidentyfikują dobre praktyki.

Podgrupa w ramach (3) OMK

Eksperci zidentyfikują dobre praktyki.

2015-2016

Podręcznik dobrych praktyk dla instytucji kultury i osób zajmujących się zawodowo kulturą.

2015 r.

Sprawozdanie zawierające konkretne przypadki.

Państwa członkowskie A3) Sprzyjanie przyczynianiu się kultury do włączenia społecznego

Jak polityki publiczne mogą zachęcać instytucje kultury do pracy w ramach partnerstw z innymi sektorami (opieka zdrowotna, opieka społeczna, więziennictwo itd.) i wspierać je w tym zakresie?

OMK

Eksperci zinwentaryzują istniejące polityki publiczne dotyczące realizacji włączenia społecznego poprzez kulturę i zidentyfikują dobre praktyki.

2017-2018

Wytyczne dla decydentów i instytucji kultury.

(1) Grupa robocza ustanowiona w 2014 r. w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014, której mandat został przedłużony. W jej skład wchodzą eksperci z ministerstw kultury i ministerstw edukacji.

(2) Dz.U. L 394 z 30.12.2006, s. 10.

(3) Jest to podgrupa grupy roboczej ds. OMK zajmująca się promowaniem dostępu do kultury poprzez środki elektroniczne.

Priorytet B: Dziedzictwo kulturowe

Europejska agenda kultury: Różnorodność kulturowa i dialog międzykulturowy (3.1)

Strategia "Europa 2020": Inteligentny i trwały wzrost gospodarczy (priorytety 1 i 2)

Wykonawca działań Tematy Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) Zakładane wyniki i orientacyjne terminy
Państwa członkowskie B1) Zarządzanie partycypacyjne dziedzictwem kulturowym

Identyfikacja innowacyjnych sposobów podejścia do wielopoziomowego zarządzania materialnym, niematerialnym i cyfrowym dziedzictwem, w którym uczestniczy sektor publiczny, podmioty prywatne i społeczeństwo obywatelskie.

Poruszona tu będzie kwestia współpracy między różnymi szczeblami zarządzania i różnymi obszarami polityki.

OMK

Eksperci zinwentaryzują polityki publiczne na szczeblu krajowym i regionalnym i porównają je, tak by zidentyfikować dobre praktyki, również we współpracy z istniejącymi sieciami w obszarze dziedzictwa.

2015-2016

Podręcznik dobrych praktyk dla decydentów i instytucji zajmujących się dziedzictwem kulturowym.

Państwa członkowskie B2) Umiejętności, szkolenia i transfer wiedzy: tradycyjne i nowe zawody związane z dziedzictwem

Budowanie zdolności dla osób zawodowo zajmujących się dziedzictwem kulturowym. Skupienie się na przekazywaniu tradycyjnych umiejętności i know-how oraz informacji na temat nowych zawodów, również w kontekście cyfryzacji.

Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. edukacji.

OMK, międzysektorowa

Eksperci zinwentaryzują istniejące systemy szkoleń i określą nowe umiejętności i potrzeby szkoleniowe w obszarze materialnego, niematerialnego i cyfrowego dziedzictwa.

2017-2018

Podręcznik dobrych praktyk dla instytucji kultury i instytucji edukacyjnych.

Komisja B3) Ocena ryzyka i zapobieganie ryzyku w celu zabezpieczenia dziedzictwa kulturowego przed skutkami katastrof naturalnych i zagrożeń powodowanych działaniem ludzi

Inwentaryzacja istniejących strategii i praktyk na szczeblu krajowym. Do czynników, które należy rozważyć należą: nadmierna eksploatacja, zanieczyszczenie, niezrównoważony rozwój, obszary konfliktu i katastrofy naturalne (pożary, powodzie, trzęsienia ziemi).

Analiza 2016 r.

Priorytet C: Sektor kultury i sektor kreatywny: Kreatywna gospodarka i innowacje

Europejska agenda kultury: Kultura jako katalizator kreatywności (3.2)

Strategia "Europa 2020": Inteligentny i trwały wzrost gospodarczy (priorytety 1 i 2)

Wykonawca działań Tematy Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) Zakładane wyniki i orientacyjne terminy
Państwa członkowskie C1) Dostęp do środków finansowych OMK (1), międzysektorowa 2015 r.
Skupienie się na ekosystemie finansowym dla sektora kultury i sektora kreatywnego. Analiza instrumentów finansowych, takich jak pożyczki i udziały w kapitale. Przegląd i analiza alternatywnych sposobów finansowania, takich jak fundusze publiczno-prywatne, anioły biznesu, kapitał wysokiego ryzyka, finansowanie społecznościowe, sponsorowanie, datki i filantropia.

Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. finansów i gospodarki.

Eksperci zidentyfikują systemy innowacyjnego finansowania i praktyki inwestycyjne w sektorze kultury i sektorze kreatywnym. Zalecenia dla władz publicznych.
C2) Rola polityk publicznych w rozwijaniu potencjału sektora kultury i sektora kreatywnego w zakresie przedsiębiorczości i innowacji
Państwa członkowskie a) Współpraca sektora kultury i sektora kreatywnego służąca stymulowaniu innowacji, stabilności gospodarczej i włączeniu społecznemu.

Analiza i promowanie synergii pomiędzy sektorem kultury i sektorem kreatywnym z jednej strony a innymi odpowiednimi sektorami z drugiej strony.

Ewentualne konkluzje Rady 2015 r.
Państwa członkowskie b) Zidentyfikowanie innowacyjnych środków promowania przedsiębiorczości i nowych modeli biznesowych w sektorze kultury i w sektorze kreatywnym. OMK, międzysektorowa 2016-2017
Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. gospodarki i przedsiębiorstw. Eksperci zidentyfikują dobre praktyki w zakresie środków wspierania biznesu dla przedsiębiorców w sektorze kultury i w sektorze kreatywnym. Podręcznik dobrych praktyk i zalecenia dla władz publicznych.
Państwa członkowskie C3) Zrównoważona turystyka kulturalna

Określenie sposobów stworzenia oferty turystyki europejskiej opartej o materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe jako czynnika konkurencji, tak by przyciągnąć nowe formy zrównoważonej turystyki. Przeanalizowanie, w jaki sposób digitalizacja treści kulturowych i usługi cyfrowe mogą sprzyjać ekspansji transeuropejskich sieci turystycznych i pobudzać rozwój tras turystycznych, w tym małych, nowo pojawiających się miejsc docelowych, również przy uwzględnieniu działań z dziedziny sztuki współczesnej, festiwali i wydarzeń kulturalnych.

Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. turystyki.

OMK, międzysektorowa

Eksperci zinwentaryzują metody i narzędzia, dzięki którym europejskie dziedzictwo kulturowe stanie się dostępne i interoperacyjne w stosunku do systemu promowania i marketingu turystycznego.

2017-2018

Wytyczne dla decydentów

(1) Grupa robocza ustanowiona w 2014 r. w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2011-2014.

Priorytet D: Promowanie różnorodności kulturowej, kultury w stosunkach zewnętrznych UE i mobilności

Europejska agenda kultury: Różnorodność kulturowa i dialog międzykulturowy (3.1), kultura jako istotny element w stosunkach międzynarodowych (3.3)

Strategia "Europa 2020": Tr wały i sprzyjający włączeniu społecznemu wzrost gospodarczy (priorytety 2, 3), stosowanie instrumentów unijnej polityki zewnętrznej

Wykonawca działań Tematy Instrumenty i metody pracy (w tym międzysektorowe) Zakładane wyniki i orientacyjne terminy
Państwa członkowskie/Komisja D1) Konwencja Unesco w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego

Ocena wdrażania Konwencji Unesco z 2005 r. w sprawie ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego na podstawie sprawozdania sporządzonego w imieniu UE w 2012 r (1). Rozważenie jej wpływu na umowy i protokoły w sprawie współpracy kulturalnej w umowach o wolnym handlu. Analiza stosowania konwencji, w szczególności w kontekście cyfrowym.

Działania podsumowujące 2015 r.
D2) Kultura w stosunkach zewnętrznych UE

a) Kultura w politykach współpracy rozwojowej UE

Państwa członkowskie - Wspieranie włączania kultury w unijną agendę współpracy rozwojowej, instrumenty i programy realizowane z państwami trzecimi i ocena roli kultury w zrównoważonym rozwoju. Ewentualne konkluzje Rady 2015 r.
Komisja/państwa członkowskie - Programy w dziedzinie kultury istniejące w krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa Analiza

Dyskusja i działania następcze na forum organu przygotowawczego Rady w obszarze kultury przy udziale Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ)

2015 r.
Państwa członkowskie b) Wzmocnienie strategicznego podejścia do kultury w stosunkach zewnętrznych UE Wspólne nieformalne posiedzenia wysokich urzędników z ministerstw kultury i wysokich urzędników odpowiedzialnych za kulturę w ministerstwach spraw zagranicznych z ewentualnym udziałem Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) (2) 2015-2018
Komisja/państwa członkowskie c) Działania przygotowawcze dotyczące kultury w stosunkach zewnętrznych UE (3): dyskusje, analizy i działania następcze z udziałem organu przygotowawczego Rady w obszarze kultury i ESDZ. Analizy i działania następcze 2015-2018
Komisja D3) Dialog międzykulturowy i mobilność 2016 r., sprawozdanie na każdy temat
a) Dialog międzykulturowy Posiedzenie podsumowujące
b) Mobilność osób zawodowo zajmujących się kulturą, w tym przeszkody podatkowe dla mobilności artystów w kontekstach transgranicznych. Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ds. podatkowych. Posiedzenie podsumowujące
c) Wzajemne udostępnianie zbiorów muzealnych Posiedzenie podsumowujące
d) Nielegalny handel przedmiotami kultury, w tym unijne zasady dotyczące przywozu przedmiotów kultury nielegalnie wywiezionych z państw trzecich. Analiza 2016 r.
Państwa członkowskie D4) Kino: poprawa dystrybucji filmów europejskich OMK 2017-2018
Określenie uzupełniających się elementów polityk filmowych i instrumentów wsparcia na szczeblu regionalnym, krajowym i unijnym z myślą o poprawie dystrybucji filmów europejskich, w szczególności w środowisku cyfrowym.

Mile widziana będzie współpraca z ekspertami ministerialnymi zajmującymi się polityką filmową i ekspertami z krajowych fundacji i instytucji filmowych.

Eksperci zidentyfikują dobre praktyki, uwzględniając wyniki Europejskiego Forum Filmowego (4). Podręcznik dobrych praktyk.
(1) Przygotowywane co cztery lata w imieniu Unii Europejskiej sprawozdanie na temat środków ochrony i promowania różnorodności form wyrazu kulturowego w ramach konwencji Unesco z 2008 r. - dokument roboczy Komisji (SWD(2012) 129 final).

(2) Posiedzenia będą organizowane na zasadzie dobrowolności przez rotacyjne prezydencje Rady.

(3)http://cultureinexternalrelations.eu/wp-content/uploads/2013/05/Executive-Summary-ENG_13.06.2014.pdf

(4) Europejskie Forum Filmowe to platforma ustrukturyzowanego dialogu powołana przez Komisję w komunikacie pt. "Film europejski w erze cyfrowej" (dok 10024/14). Pierwsze wyniki tego ustrukturyzowanego dialogu spodziewane są w 2016 r.

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady członkostwa i funkcjonowania grup roboczych ustanawianych przez państwa członkowskie w ramach planu prac w dziedzinie kultury na lata 2015-2018

Członkostwo
-
Państwa członkowskie uczestniczą w pracach grup roboczych na zasadzie dobrowolności; w każdej chwili mogą one dołączyć do tych prac.
-
Każde państwo członkowskie zainteresowane uczestnictwem w pracach grup roboczych wyznaczy ekspertów jako członków poszczególnych grup. Państwo członkowskie dopilnuje, by wyznaczony ekspert dysponował praktycznym doświadczeniem w danej dziedzinie na szczeblu krajowym i zapewni skuteczną komunikację z właściwymi organami krajowymi. Komisja będzie koordynować procedury mianowania ekspertów. Aby uzyskać profil ekspertów jak najbardziej dostosowany do danej tematyki, państwa członkowskie będą mogły, w razie potrzeby, do zajmowania się poszczególnymi dziedzinami mianować różnych ekspertów.
-
Każda grupa robocza może postanowić o zaproszeniu do udziału w swych pracach niezależnych ekspertów, przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego oraz przedstawicieli europejskich państw trzecich.

Procedura prac

-
Grupy robocze omawiają tematy określone w planie prac z poszanowaniem terminów wyznaczonych w załączniku I.
-
Podczas oceny śródokresowej można dokonać zmiany definicji celów i odnośnych terminów w świetle osiągniętych rezultatów i rozwoju polityki na szczeblu UE.
-
Prace grupy roboczej mają trwać średnio 18 m-cy; w tym czasie przewiduje się przeciętnie 6 posiedzeń.
-
Każda grupa robocza wyznaczy przewodniczącego lub przewodniczących dla każdej z dziedzin tematycznych spośród przypisanych jej priorytetów.

Składanie sprawozdań i informowanie

-
Przewodniczący poszczególnych grup roboczych będą składać Komitetowi ds. Kultury sprawozdania na temat postępów prac w swoich grupach roboczych. Komitet ds. Kultury będzie mógł przedstawić wytyczne dla grup roboczych, aby osiągnąć pożądane wyniki oraz zagwarantować koordynację prac grup.
-
Dla każdego z celów wymienionych w załączniku I grupy przedstawią sprawozdanie z przeprowadzonych prac zawierające konkretne i przydatne wyniki.
-
Porządki obrad i protokoły posiedzeń takich grup będą udostępniane wszystkim państwom członkowskim, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w danej dziedzinie. Wyniki prac grup będą publikowane.
-
Komisja zapewni tym grupom roboczym wsparcie logistyczne i obsługę sekretarską. Ponadto, w miarę możliwości, Komisja zapewni tym grupom wsparcie w postaci innych odpowiednich środków (w tym analiz istotnych dla poszczególnych obszarów działania).
-
Wyżej wymienione sprawozdania będą stanowiły podstawę przygotowywanego przez Komisję ostatecznego sprawozdania z realizacji planu prac.
1 Dz.U. C 287 z 29.11.2007, s. 1.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 221.
3 Dz.U. C 325 z 2.12.2010, s. 1.
4 Dok. 9591/14.
5 Dok. 12646/14.
6 Dz.U. C 393 z 19.12.2012, s. 8.
7 Zgodnie z konkluzjami Rady z 2012 r. na temat zarządzania kulturą.
8 Zob. przypis 7.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024